Velkommen
til Viden om Mad


Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.


Søg i debat


Søg i leksikon


Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

 


Leksikon
Kost til gravide og ammende

En sund og varieret kost under graviditeten vil give barnet de bedste betingelser for en god start. De kostråd, gravide bør leve efter, er stort set de samme som for resten af befolkningen. Men under graviditeten, og mens du ammer, har du brug for at få tilført mere af en lang række næringsstoffer bl.a. jern, calcium og D-vitamin.

Det er ikke sundt at spise en for fed mad - heller ikke i graviditeten. Man tager også lettere på, hvis maden er for fed, og det kan være sværere at få dækket behovet bl.a. for vitaminer og mineraler. Hvis den mad, du spiser, er meget forskellig fra det, der står i forbindelse med De syv kostråd, er det en god idé at lave lidt om på dit madvalg.

Det er især brød, gryn, grønsager, frugt, kartofler, ris og pasta, du skal spise meget af. Det er mager og kulhydratrig mad, som både fylder og mætter. Mælk er en vigtig kilde til calcium, og da indholdet er ens uanset fedtindholdet, kan du lige så godt vælge de magre mælketyper. Det samme gælder for osten. Når du køber magert kød og pålæg, er det vigtigt, at det fortsat er magert, når det ligger tilberedt på tallerkenen. Spar på fedtstoffet, når du steger - og vælg magre sovse og dressinger. Sukker giver energi, men ingen vitaminer og mineraler. Der er plads til noget sukker i en sund kost. Du vælger selv, om det skal komme fra slik, sodavand, kager eller andre søde sager. Gravide kan spise salt efter trang.

Er du over 19 år, vil dit energibehov normalt ligge mellem 8.000 og 10.000 kJ om dagen. Det vil kun øges lidt under graviditeten.

For at sikre at alle gravide får tilført jern nok i graviditeten, anbefaler Sundhedsstyrelsen et jerntilskud hver dag fra 20. graviditetsuge. I de første 3 måneder af graviditeten anbefales desuden et folattilskud. Spiser du en alsidig og sund kost, vil behovet for de øvrige næringsstoffer stort set kunne dækkes.

Vægtstigning
De kilo, du tager på under graviditeten, går til barnet, men også til fx dannelse af fostervand, moderkage og til et fedtdepot, som du kan have brug for efter fødslen. For de fleste vil en vægtstigning på ca. 12 kg være passende, men afhængig af din vægt inden graviditeten kan den svinge fra ca. 8 kg (hvis du er overvægtig) til ca. 15 kg (hvis du er undervægtig). Vægtstigningen er dog meget individuel, så du skal fx ikke gå på slankekur, fordi du ikke følger gennemsnittet.

Det er bedst helt at undgå alkohol under graviditeten, fordi det ufødte barn drikker med. Et stort alkoholforbrug skader fosteret, mens et beskedent indtag sandsynligvis ikke vil skade. Man bør dog ikke drikke mere end højst én genstand i døgnet.

Amning
Mens du ammer, skal du spise en sund og varieret kost, som du gjorde det under graviditeten. Mælkens indhold af næringsstoffer påvirkes i nogen grad af det, du selv spiser og drikker, mens mælkeproduktionen stimuleres af barnets sutten. Selv om du har et fedtdepot at tære på fra graviditeten, må du spise lidt mere nu. Efterhånden som ammemåltiderne bliver færre, bør dine måltider tilsvarende blive mindre.

Kilde
Forbrugerstyrelsen, Forbrug.dk  






Cookiesinformation