Velkommen
til Viden om Mad


Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.


Søg i debat


Søg i leksikon


Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

 


Leksikon
Brug kun lidt smør, margarine og olie

Brug kun lidt smør, margarine og olie ”Brug kun lidt smør, margarine og olie” er et af ”De 7 kostråd”, som blev udformet i 1995 i et samarbejde mellem Statens Husholdningsråd (nu Forbrugerstyrelsen), daværende Levnedsmiddelstyrelsen, Forskningsinstitut for Human Ernæring og Ernærings- og Husholdningsøkonomforeningen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at maksimalt 30% af vores energi kommer fra fedt. Det ikke er de enkelte fødevarer der skal have en fedtenergiprocent på under 30, men hele måltidet, måske endda set over en hel dag. 

Hvis kosten skal være tilpas mager, bør de fedtstoffer, man selv tilsætter maden, ikke udgøre mere end højst 30 gram om dagen pr. person. Det gælder både det, vi smører på brødet, det vi bruger i den varme mad og olien i salatdressingen. Når der skal skæres ned, må den enkelte gøre op med sig selv, hvor fedtstofferne bedst kan undværes eller bruges i mindre mængde.

40% af det fedt vi spiser, kommer fra fedtstoffer i form af Kærgården, smør, margarine, olie, svinefedt og lignende. Næsten halvdelen af alle voksne spiser mere end 50 g af de nævnte fedtstoffer om dagen. Desuden spiser vi ca. 50 g usynlig fedt i f.eks. kød, mælk og ost og kager.

Det har mindre ernæringsmæssig betydning, hvilken type fedtstof man vælger, hvis man kun spiser ca. 30 g fedtstof om dagen i form af det, man selv tilsætter. Generelt må det dog anbefales, at man især begrænser brugen af fedtstoffer med et højt indhold af mættede fedtsyrer og transfedtsyrer, det såkaldt hårde fedt.

Indtaget af hårdt fedt bør nedsættes for at forebygge hjerte-kar-sygdomme. Smør, Kærgården og hårde stege- og bagemargeriner er fedtstoffer med et højt indhold af hårdt fedt. Hårdt fedt findes desuden især i fede mælkeprodukter, kød og kager.

Nogle margarinetyper, f.eks. minarine, er tilsat en del vand. Det betyder, at de har et mindre fedtindhold pr. 100 g. De egner sig kun til at smøre på brød.

Læs mere om fedt og den anbefalede fordelingen af mættede, umættede og polyumættede fedtsyrer her.

Fedtspareråd:

  • Skrab fedtstoffet på brødet
  • Undlad fedtstof under smørbart og fedt pålæg, og der hvor det i øvrigt ikke savnes
  • Kassér stegefedtet
  • Vælg magre sovsetyper, eller spis kun lidt sovs
  • Vælg mager dressing, eller skær ned på mængden
  • Undlad smørklatter på mad, der skal steges eller gratineres i ovnen
Kilde
Forbrugerstyrelsen, Forbrug.dk   






Cookiesinformation