Velkommen
til Viden om Mad


Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.


Søg i debat


Søg i leksikon


Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

 


Leksikon
Vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold

Vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold ”Vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold” er et af ”De 7 kostråd”, som blev udformet i 1995 i et samarbejde mellem Statens Husholdningsråd (nu Forbrugerstyrelsen), daværende Levnedsmiddelstyrelsen, Forskningsinstitut for Human Ernæring og Ernærings- og Husholdningsøkonomforeningen.

Kød, indmad, æg og kødpålæg bidrager med en række vigtige næringsstoffer udover protein bl.a. jern. Men kød og kødpålæg bidrager også med en betydelig mængde fedt. Det er baggrunden for at anbefale at vælge blandt de magre produkter.

Der er meget stor forskel på mænds og kvinders forbrug af kød, og mange kvinder spiser måske for lidt kød. Det er specielt unge piger og kvinder i den fødedygtige alder, som bør være opmærksomme på, at magert kød er en vigtig kilde til jern. Denne gruppe bør spise ca. 100 g magert kød. Fedtindtaget kan nedsættes både ved at vælge magert og ved at spise mindre mængder kød og kødprodukter.

Sådan kan man spise mere magert:
- Vælg magert kød
- Hvis kødet skal steges, skæres fedtkanter af efter stegningen
- Til sammenkogte retter skæres fedtet af før tilberedningen
- Skær ned på mængden af kød - lad højst en fjerdedel af den portion, du øser op, være kød.
- Vælg magert pålæg
- Pålæg, der indeholder fedt, bør ikke veje mere end brødet
- Jo federe pålæg, jo mindre skal der være

Nedenfor vises eksempler på, hvor fede forskellige kødstykker og udskæringer sædvanligvis er. Mange kødstykker kan pudses af, så de bliver magere end her angivet. Der er tale om rå kødstykker. Evt. fedtafsmeltning er ikke medtaget.

Eksempler på magert kød (typisk under 10 g fedt pr. 100 g råt kød): Kalkun, kylling uden skind, mørbrad (alle slags), afpudset svinekam, oksefilet, inderlår, afpudset okseklump, roastbeef, udskåret kød som skinkekød i tern, skinke- og kalveschnitzler, skinkemignon, svinekoteletter, sauté skiver af svinefilet, bøffer, bankekød, bøf stroganoff, gullash og
lever og hjerte (alle slags).

Eksempler på middelfedt kød (typisk 10-20 g fedt pr. 100 g råt kød): Kylling med skind, bov (alle slags), uafpudset svinekam, nakkekam, skinke med fedtkant, culotte, tykkam, højreb,
lammekølle, det meste hakkede kød af alle slags, medisterpølse og tunge (alle slags).

Eksempler på fedt kød (typisk over 30 g fedt pr. 100 g råt kød):  And og gås med skind (selve kødet er dog ret magert), stegeflæsk (kogestykke og stegestykke), bacon, ribbenssteg, revelsben, oksetværreb, oksebryst, oksehaler, kalvehaler, lammeryg og lammebryst.

Kilde
Forbrugerstyrelsen, Forbrug.dk   






Cookiesinformation