Velkommen
til Viden om Mad


Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.


Søg i debat


Søg i leksikon


Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

 


Leksikon
Spis kartofler, ris eller pasta hver dag

Spis kartofler, ris eller pasta hver dag ”Spis kartofler, ris eller pasta hver dag” er et af ”De 7 kostråd”, som blev udformet i 1995 i et samarbejde mellem Statens Husholdningsråd (nu Forbrugerstyrelsen), daværende Levnedsmiddelstyrelsen, Forskningsinstitut for Human Ernæring og Ernærings- og Husholdningsøkonomforeningen.

Kartofler, ris og pasta er stivelsesholdige basisvarer. Udover kulhydrater indeholder kartofler, ris og pasta naturligvis også vitaminer. Kartofler er en god kilde til C-vitamin. Kartofler, ris og pasta spises overvejende som tilbehør til den varme mad. Da de er kulhydratrige og fedtfattige, fungerer de som modvægt til den mere fede del af måltidet som f.eks.  kød og sovs.

En nem måde at få et passende forhold mellem det fede og det magre er at øse op efter "tallerken-modellen". Den foreslår, at ca. halvdelen af portionen er kartofler, ris eller pasta. Højst 1/4 er kød og resten grønsager. Følger man den, vil man nogle dage få en lidt fed aftensmad og andre dage en tilsvarende mere mager.

Kartofler, ris og pasta springer ikke i øjnene i næringsstoftabellerne som superrige på bestemte vitaminer eller mineraler. Alligevel er de vigtige kilder til en række næringsstoffer og kostfibre, fordi det er madvarer, vi spiser i store portioner. Kartofler er f.eks. ikke specielt rige på C-vitamin, men fordi vi spiser så mange, er det alligevel vores største enkeltkilde til vitaminet. Hvis man f.eks. holder op med at spise kartofler, fordi man hellere vil have pasta, må man være opmærksom på, at man skal have mere frugt og grønt, der også er gode kilder til C-vitamin.

Sådan kan forbruget af kartofler, ris og pasta øges:
- Øs op efter tallerkenmodellen
- Brug kartofler som pålæg
- Brug kartofler, ris eller pasta i salater

Kilde
Forbrugerstyrelsen, Forbrug.dk  






Cookiesinformation