Velkommen
til Viden om Mad


Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.


Søg i debat


Søg i leksikon


Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

 


Leksikon
Generelt om frugt

Frugter og grønsager er gode for helbredet. Mængden frugt og grønt, hver dansker sætter til livs er ikke større, end at de fleste burde spise omkring det dobbelte. Inden for de sidste 20-30 år er danskernes kost blevet federe. Det gør, at manges kost er for rig på fedt og for fattig på kulhydrater. Skal kosten have en sundere sammensætning, bør frugt og grønt sammen med bl.a. kartofler og brød, spille en større rolle. De fleste frugter og grønsager er netop rige på kulhydrater og fattige på fedt. Så jo mere frugt og grønt - gerne på bekostning af fedt kød og fede mælkeprodukter - jo sundere sammensætning af kosten.

Danskere bør spise 600 gram frugt og grønt om dagen. I gennemsnit spiser folk kun halvt så meget. 600 gram svarer til 6 stykker frugt eller grønt á 100 gram, derfor lyder anbefalingen: "6 om dagen spis mere frugt og grønt". Børn under ti år bør spise ca. 400 gram om dagen.

Frugt giver især C-vitamin og kostfibre og indeholder fra naturens hånd stort set ikke fed. Kun nødder er meget fedtrige. 

Kvaliteten af frugt afhænger ligesom grøntsager primært af friskhed. Når frugten er frisk og moden har den sin bedste tekstur, smag og næringsindhold. Frisk frugt ser indbydende ud. Den er ikke udtørret og rynket - og den er uden stød og mugpletter. Når frugt er moden, har den bedste smag, farve og konsistens. Umodne frugter kan være sure, grønne og hårde, mens modne frugter har flotte farver og er søde og saftige.

Man bliver sjældent syg af at spise dårlig frugt. Dog skal man ikke spise frugt med mugpletter. Mug kan danne sundhedsskadelige giftstoffer, og derfor skal muggen frugt altid kasseres. Det er også vigtigt at undgå, at frugten bliver beskadiget, da et hul i overfladen kan være en indgangsvej for skimmelsvamp.

Opbevaring og holdbarhed
Frugt skal helst opbevares køligt. Frugt, der opbevares tilpas køligt, holder sig nemlig frisk i længere tid. Visse frugter som banan og mango kan dog tage skade, hvis de opbevares for koldt. Som tommelfingerregel kan man sige at tropiske frugt opbevares bedst ved 10-12 grader

Jo længere frugter opbevares jo mere forringes deres næringsstofindhold. Ved at vælge frugt efter sæson kan man sikre sig de friskeste produkter.

Modning af frugter skyldes bl.a., at de producerer luftarten ethylen. Når man opbevarer frugt køligt, kan man holde ethylenproduktionen på et lavt niveau - og dermed sinke modningen. Nogle frugter udskiller ethylen i en mængde, der kan give problemer, hvis flere forskellige slags frugt eller grøntsager opbevares sammen. Ethylen udskilles i høj grad fra tomat, rød peberfrugt, æble, pære, melon, nektarin, fersken, abrikos, vindrue, kiwi og citrus- og bærfrugter. Derfor bør f.eks æbler, pærer, blommer og ferskner ikke opbevares sammen med grøntsager.

Tørret eller syltet frugt holder længere end den friske, da vand ikke længere er tilgængeligt for vækst af mikroorganismer. Til gengæld indeholder tørret eller syltet frugt ikke nær så mange vitaminer.

Kilde
Fødevarestyrelsen -






Cookiesinformation