Velkommen
til Viden om Mad


Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.


Søg i debat


Søg i leksikon


Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

 


Debat om: Omega metoden?

Jeg har i noget tid levet ala omega-metoden, dog uden den slankende effekt jeg ønskede. Nærmere tvætimod. Så for en uge siden begyndte jeg at leve helt og aldeles efter metoden (efter min egen opfattelse, i hvert fald), men stadig uden nogen effekt overhoved. Jeg er klar over at 1 uge ikke er lang tid, men jeg er bekymret over om jeg gør noget galt. En typisk dag kunne se sådan ud: Morgen: Rejer i en salat af rød og hvid kål, med 2 spsk. Udo´s Choise Frokost: Hakket oksekød i salat af rød peberfrugt, broccoli og blomkål, + 2 spsk rapsolie Aften: Rejer med salat af ovenstående grøntsager, + 2 spsk Udo´s Choise Ind imellem spiser jeg en masse gulerødder, og diverse grøntsager. Jeg drikker grønd the, og cahi med soyamælk. Efter min egen opfattelse burde kiloene rasle af mig, men måske er mine madvalg eller oliemængder helt hen i vejret? Jeg ville være meget glad hvis du vil hjælpe mig. Mange hilsner :-)

Karen 2006-02-15 21:49:31





Hej karen Din hensigt er god men du får for mange kalorier og kulhydrater til, at få ordentlig gang i processen (og så skal du sætte mere end en uge af før du begynder, at evaluere). Nøjes med max. 1 spsk udo olie om dagen, udover 2 spsk olie til madlavning. Drop gulerødder og masser af grønsager ind i mellem, og drop din sojamælk i teen. Køb nogle ketostix (fås online i www.kostbutikken.dk) og mål om du er i ketose. Er du ikke, spiser du for meget kulhydrat. Når du først er kommet i gang og kiloerne "rasler af", kan du begynde at spise flere grønsager mv. Har du brug for hjælp kan du henvende dig hos www.kostklinikken.dk

Eskil 2006-02-15 23:53:50





Men så er jeg jo sulten konstant; jeg troede det var det man kunne undgå på denne diæt?

Karen 2006-02-16 06:51:53





Alt det løser sig, når du kommer i ketose. Du skal spise noget mere magert kød, fisk, fjerkræ eller æg til måltider og evt. mellemåltider. Brug det til, at tage sulten med.

Eskil 2006-02-16 07:58:53





Ok, mange tak for svaret. Det vil altså sige magert protein til alle måltider, også mellemmåltider, samt kulhydratfattige grøntsager? Hvor længe vil der gå inden man kommer i ketose, og er det ikke usundt?

Karen 2006-02-16 13:11:33





LIDT kulhydratfattige grøntsager... 3-4 dage før du er i ketose, afhængig af dine kulhydratreserver i leveren.

Eskil 2006-02-16 18:55:45





Men kan det passe at man skal leve så asketisk for at tabe sig i forhold til omegametoden? Hvad siger Niels Ehlers til det, jeg troede nemlig ideen var at det ikke var en slankekur men enn livsstilsændring?

Mette 2006-02-17 12:00:28





Nu er jeg hverken Niels Ehlers eller en anden kostekspert, men det burde slet ikke være nødvendig at komme i ketose for at tabe sig! Jeg synes, din kost ser meget fornuftigt ud, så prøv at give det lidt tid endnu. Det skal nok komme. Hvis jeg skulle komme med nogle forslag, så skulle det være at droppe sojamælken og måske øge motionsniveauet. Hvis du spiser masser af gulerødder, så sørg for, de er rå og ikke kogte. Mig bekendt stiger GI betydelig i gulerødder, når de koges.

Steven 2006-02-17 14:03:49





Der er flere kommentarer. 1. Omegakosten fører normalt til, at man får en fornuftig vægt - en vægt der står i forhold til aktivitetsniveau og alder. Så hvis man er slank i forvejen, er det ikke vejen til at slippe af med ét eller to ekstra kilo. Metoden er bedst, hvis man har lagt for mange kilo på sidebenene, på grund af en forkert kostsammensætning. 2. Nogle har svært ved at komme igang på grund af, at de er svært insulinresistente i deres muskulatur. Medicinen for det er ganske rigtig rigelig motion. Ketose kan også være nyttig til at sætte skub i tingene. Det forudsætter dog et minimalt kulhydratindtag af enhver art plus en del motion - gerne i en periode af en uge eller to. Ketostix kan her være nyttige til at se om der er kommet gang i fedtforbrændingen. Held og lykke!

Niels Ehler 2006-02-17 15:31:19





Mange tak for svar. Jeg ville meget nødig udsætte mig selv for 'ketose-metode'. Jeg forstår nu ikke at soyamælk skulle være den store synder, der er jo stort set ikke noget kulhydrat i, men primært protein og fedt. Gulerødderne jeg spiser er rå. Normalt cykler jeg 20 km om dagen, og træner i motionscenter 1-3 gange om ugen. Hvordan lyder det? Tror I bare jeg skal have tålmodighed? ...og har I noget bud på hvor længe? På forhånd mange tak

Karen 2006-02-17 18:23:14





Du får motion nok. Hvis den træning du har i træningscenter træner de store muskelgrupper (mave, arme, ryg, baller, ben) er det meget ideelt. Du behøver ikke at være i ketose for at tabe dig. Det er godt, at du spiser så mange grøntsager, for det er med til at holde appetitten i skak, men appetitten reguleres bedre, hvis der er rigeligt med protein i kosten også. For at føle dig mæt er det således en fordel med rigeligt protein i kosten. Dine primære proteinkilder i dit eksempel er rejer og oksekød, og det vil være en fordel at spise f.eks. 150 af rejer og oksekødet til måltiderne. Sojamælk giver også protein, men det er vel ikke så store mængder du drikker, da det er i te. Som Eskil skriver så skær ned på fedtmængden, for vægttabet afhænger jo af at du spiser færre kalorier/kilojoule end du har brug for. Hvis du orker det, kan du prøve at tælle kalorier. Effektivt vægttab har de fleste ved 12-1500 kcal.

Nina 2006-02-18 13:13:22





For at komme videre med et kvalificereet svar på dit oprinelige For, at komme videre med et kvalificeret svar på dit oprindelige spørgsmål og nogle af de andre sager, der er kommet op i denne tråd, har jeg brug for, at vide: Din alder. Højde. Din nuværende vægt. Din kropsbygning (høj, smal, bred, æble, pære, kraftig mv.). Dit vægtmål (hvor meget du ønsker, at tabe dig). Din vægthistorie så langt tilbage du kan huske (din vægt som barn, teenager osv.). Om har du født børn (hvor mange, hvornår og hvor meget tog du på under graviditeten/erne). Om du tidligere har tabt dig og hvor meget. I øvrigt er ketose ikke noget man udsætter sin krop for, men den naturlige følge af, at spise meget lidt eller ingen kulhydrat, i en kortere eller længere periode. Det er en ganske ufarligt og fuldstændig naturlig kropslig mekanisme. Det er rigtigt, som andre også har nævnt, at det ikke er nødvendigt, at følge en diæt, der medfører ketose for, at tabe sig. Men den kliniske erfaring viser, at diæter, der bl.a. medfører ketose i en kortere eller længere tid, i vægttabssammenhæng kan have nogle fysiologiske/kemiske fordele for den enkelte. En måde det viser sig på er f.eks. ved, at man ofte ikke føler den samme spisetrang, som man gør på en traditionel kalorie kontrolleret diæt. Det er netop spisetrangen, der oftest udløser tilbage- og frafald fra vægttab.

Eskil 2006-02-19 00:10:01





29, 174 cm,ca 77 kg. Rimelig bred og robut kropsbygning.Har engang vejet 65 kg, og det var tæt på at være i underkanten. Jeg vil gerne veje 68-69 kg. Ingen børn. Jeg har før vejet 83 kg som det meste og 65 som det midnste. Har haft en klassisk yoyo vægt. Som barn var jeg helt normalvægtig, det var først som 15-16 årig jeg blev noget buttet. Ang ketose diæten, er en anden bekymring også at det er mere besværligt i forhold til omverdnen. Men hvis man skulle forsøge af den vej, hvorledes kunne en dagskost så se ud? På forhånd mange tak.

karen 2006-02-19 08:24:45





Her følger en måde at planlægge måltiderne under en slankekur, så appetitten kan styres, og man får de næringsstoffer, man har brug for: Morgenmad: 1 frugt eller en portion grøntsager 1 portion kød, fisk, æg, mælk og/eller ost Formiddag og eftermiddag: 1 frugt eller en portion grøntsager Lidt mælk, ost, æg, kød, fisk og/eller skaldyr Frokost og aftensmad: 1-2 portioner grøntsager 1 portion kød, fisk, æg, mælk og/eller ost I løbet af dagen kan der 1-2 gange spises brød (fuldkorns med kerner), gryn eller lignende. Der bør også spises lidt sundt fedtstof, det kan være i form af nødder eller mandler. Frugt: 2 stk. frisk frugt hver dag. Det bør være frisk frugt, men lidt tørret frugt eller konserves uden sukker kan erstatte frisk frugt indimellem. Mælk og ost: 2-3 portioner dagligt. 1 portion er 1 kvart liter mælk eller 25-30 gram ost. Magre produkter bør foretrækkes. Grøntsager: 4 portioner grøntsager hver dag. 1 portion er på 80-120 gram. Det fylder ca. som en knyttet hånd, hvis man forstiller sig, at grøntsagerne er pakket helt tæt. Man må gerne spise mere. Variation anbefales, så man både spiser rå og tilberedte grøntsager. Man bør spise mange forskellige slags, så man både spiser grønne, gule/røde/orange, rodfrugter, bladgrønt, bælgfrugter, løg, kål osv. i løbet af ugen. Kød, fisk, skaldyr og æg: 3 portioner dagligt. En portion er på 80-120 gram. Man kan f.eks. til frokost spise både lidt fisk, kød, mager pølse og ost. Det anbefales at spise fisk/skaldyr flere gange om ugen heraf gerne fed fisk en gang om ugen eller mere. Fedtstoffer, dressing, mayonnaise, nødder, mandler og anden fed mad: Hvad der svarer til 1 spsk. olie dagligt (=3 tsk.). F.eks. 1 tsk. olie, 1 tsk. dressing og 7 mandler/nødder, men ikke usunde fedtstoffer som f.eks. smør. Brød og kornprodukter (fuldkornsprodukter og med kerner): 1-2 portioner dagligt. 1 portion er 1 bolle, 1 skive brød, ca. 1 dl gryn, ris, pasta. Gryn, pasta, korn, ris osv. skal kun være grove og fiberrige.

Nina 2006-02-19 10:24:55





kan man udskifte brødet med olie? Hvis man hellere vil prioritere noget ekstra olie, og så undvære brødet. På forhånd tak :-)

karen 2006-02-20 09:08:04





Hej Karen Set med vægttabsbriller kan du godt. Den mængde energi der er i en skive rugbrød er ca. 100 kcal/420 kJ - det svarer til ca. 2 tsk. olie. Set med ernæringsbriller kan man ikke. De vitaminer, mineraler, kostfibre og andre nyttige stoffer, som findes i fuldkorn, findes ikke i olie. Mit forslag til kostplanlægning er et forslag, som normalt giver hurtigt vægttab uden ketose, fordi det fremgår, at du ikke ønsker ketose. Hvis du gerne vil tabe dig, skal du spise mindre energi end du forbrænder. Olie indeholder mange kcal/kJ, så man skal ikke spise ret meget olie, hvis man vil tabe sig. Omvendt er det ikke nødvendigt eller hensigtsmæssigt at være fanatisk mht. til olie og fedtstoffer, da olie indeholder livsnødvendige fedtsyrer, og bidrager iøvrigt til mæthed, tilfredshed, konsistens, smag med mere. Venlig hilsen

Nina 2006-02-20 10:51:17





er 2 spk olie dagligt for meget? Til vægttab

bodil 2008-06-08 10:36:57





Hej Bodil Man kan ikke sige så meget om mængden af olie, da det afhænger af, hvad du i øvrigt spiser. Men man kan sige at to spiseskefulde god olivenolie er godt for helbredet. Mvh. Niels Ehler

Niels Ehler 2008-06-08 21:44:29





Jeg er helt ny med omegametoden og har svært ved at undvære alt andet brød end rugbrød. Er der ikke andre melsorter man kan bruge fx. fuldkornsmel af spelt. Jeg bager helst mit brød selv.

Rikke Jannerup 2012-02-20 22:36:26





Der er navnesøster til mig, som har en hjemmeside med opskrifter med lavt GI og uden for meget kulhydrat. Her er der også brødopskrifter, som måske kan inspirere dig. pcoliv.dk/category/opskrifter-br%C3%B8d/

Nina 2012-02-21 06:57:48





Til Rikke For at gøre brød "omega-venligt" er det godt at bruge hele korn, nødder og groft mel i brødet. Der kan også bruges kerner og hakkede nødder. Noget af melet kan erstattes af mandelmel og/eller kikærtemel men ikke for meget, for så bliver brødet for kompakt.

Nina 2012-02-21 08:43:32





Mange tak for hjælpen,jeg vil straks gå i gang med at bage :)

Rikke Jannerup 2012-02-21 22:34:07





Navn:
Indlæg:

Cookiesinformation