Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: Erstatning fro husblas og geletine

Jeg skal tilberde flødeostekager til muslimer, som ikke må får mad med husblag. Er det muligt at købe en form for erstatning ?

Trine 2006-01-20 14:35:56

Der findes et produkt, der hedder agar agar. Det er udvundet at tang og alger og kan bruges som erstatning. Du kan vist købe det i helsekostforretninger.

Steven 2006-01-20 19:11:11

I kosher butikker, er der også gelatine, udvundet af fisk.....

Pi 2006-06-08 19:16:09

Hvad med at finde på noget andet end en flødeostekage med smag af fisk? VH Lars

Lars K 2006-06-08 22:27:05

Undskyld Lars ! Hvor kommer fiskesmagen fra ???? Den kommer ikke fra det produkt jeg skriver om !

pi 2006-06-10 15:13:35

Prøv med glycerin :-)

M 2006-06-14 11:08:35

Da jeg var barn lavede man husblas af størens svømmeblære, det må også kunne lade sig gøre af andre fisk, og min farmors citronfromage smagte bestemt ikke af fisk, den Israelske metode kan sikkert bruges, der er også pektin i grønne frugter, æbler især, men det er ikke sådan at udvinde, der skal bruges alkohol og det må nok heller ikke bruges selv om det ikke deltager men kun bruges som, ja katalysator må det vel være.

Peer rievers 2006-06-17 21:40:12

Hvad er det glycerin kan gøre ????? Tror det ville give en lidt løs afføring, hvis man kom ret meget i ! Pektin, skal mig bekendt koge for at stivne ! Og endelig, så må muslimer slet ikke spise ting der er udvundet af et produkt, og overgået til en anden form ! Netop som tilfældet er med gelatine ! Så vingummi og sådan er egentlig ikke tilladt at spise for muslimer ! men der er mange imamer der har glemt at fortælle muslimerne det !

kina 2006-06-19 18:06:20

Problemet er, at gelatine er udvundet af (kogt ud af) slagteriaffald, som hud, organer, kødrester, knuste knogler og alt det andet der ikke umiddelbart kan bruges, af bl.a. svin. Derfor kan muslimer ikke spise det. De spiser, som bekendt ikke svinekød. Udover en masse slik produkter som f.eks. vingummi, langejan, skumfiduser, pastiller, er der er også gelatine i en masse andre produkter, hvor man ikke umiddelbart regner med at finde det, f.eks. yoghurt, kvarkprodukter og andre surmælksprodukter, desserter, proteinbarer, is, milkshake mv. Gelatine er et levnedsmiddel og skal derfor deklareres som gelatine. Det skulle derfor være nemt, at se om et produkt indeholder gelatine ved, at læse den lovpligtige indholdsdeklaration.

Ice 2006-06-19 21:19:26

Hvor har du oplysningen om gelatine i yoghurt, kvark is o.lign fra ? Det lyder ikke rigtigt i mine øre

Lotte 2006-06-19 21:35:12

Hej Lotte Gå ned i dit lokale supermarked og kig på indholdsdeklarationen for de forskellige surmælksprodukter. Især de udenlandske f.eks. tyske surmælks produkter er ofte gjort mere faste i konsistensen med gelatine. Gelatine er især at finde i meget søde produkter og er ofte tilsat for, at gøre konsistensen mere dessertagtigt. De fleste dansk producerede surmælksprodukter bl.a. yoghurter er uden gelatine, men i nogle af Arlas danske dessert produkter er der brugt gelatime f.eks. Karolines risalamande, Matilede Café Chokomusse og Vanilledessert. På nogle af de tyske kvark- og surmælksprodukter findes anprisningen ”ohne gelatine” netop for, at fremhæve, at her er et produkt uden gelatine. Og det understreger netop, at tilsætningen af gelatine er en ganske normal foreteelse. Fænomenet er også meget udbrudt i England, hvor jeg ved mit sidste besøg havde svært ved, at finde et kvark produkt, der ikke indeholdt gelatine, og det på trods af, at jeg shoppede i sainsbury (ligesom superbrugsen) lige midt i East Ends mest muslimske karter, hvor meget tilslørede husmødre lystigt kastede de produkter i kurven, som lige ved selvsyn havde konstateret indeholdt gelatine. Jeg formodet derfor, de fleste muslimer enten er ligeglade med den del af påbudene eller ikke ved bedre.

Ice 2006-06-19 22:08:51

Gelatine udvindes også af skallerne fra citrusfrugter, på varedeklarationer står de med E nr. 440 og fra E nr. 1404 til 1451

Sanne 2006-06-20 09:32:02

Gelatine er gelatine, andre stivelses og konsistens midler, der fremstilles på anden vis er ikke gelatine, for lige at slå begreberne fast. Så hvis der står bgelatine på emballagen er det gelatine, der er fremstillet ud fra slagteri affald (eller i sjældne tilfælde fisk, som Peer Rievers beskriver det ovenfor). E 440 er Amideret pectin: Pectin er et kulhydrat, der forekommer i mange frugter og grøntsager, hvor det styrker cellevæggene. Når frugt modner og bliver blød, er det bl.a. fordi pectinet nedbrydes. Som tilsætningsstof fremstilles det ud fra citron- eller appelsinskaller (indeholder ca. 30% pectin). Efter udtrækning, opkoncentrering og tørring fås et fint pulver. Ud fra pectin fås ved kemisk behandling amideret pectin. Funktion: Begge stoffer benyttes som fortykningsmiddel (geleringsmiddel). Pectin danner nemt geleer i sure levnedsmidler med et højt sukkerindhold. Det bruges derfor ofte i marmelade og syltetøj, også til hjemmesyltning. Pectin har i mange år været benyttet til at forbedre konsistensen af marmelade fremstillet af frugt, der selv har et for lavt pectinindhold. Hovedparten af pectinen anvendes i marmelader. Derudover benyttes pectin som fortykningsmiddel i en række levnedsmidler som is, desserter, frugt- og grøntkonserves, ketchup o.s.v. De andre E Numre du citerer, er forskellige former for modificeret stivelse af vegetabilsk oprindelse. Gruppen omfatter følgende: E 1404 Oxideret stivelse E 1410 Monostivelsephosphat E 1412 Distivelsephosphat E 1413 Phosphateret distivelsephosphat E 1414 Acetyleret distivelsephosphat E 1420 Acetyleret stivelse E 1422 Acetyleret distivelseadipat E 1440 Hydroxypropylstivelse E 1442 Hydroxypropyldistivelsephosphat E 1450 Stivelsenatriumoctenylsuccinat Stivelse brugt i levnedsmidler udvindes primært fra kartofler, hvede, majs og ris, ved at man opbløder mel og fjerner olie (f.eks. majsolie) og protein (f.eks. gluten). Kartoffelstivelse kendes i husholdningen som kartoffelmel. Stivelserne er levnedsmidler, men modificeres de ved kemisk behandling betragtes de som tilsætningsstoffer. Alt efter hvilken proces man anvender, får man forskellige egenskaber frem. Som tilsætningsstoffer er der godkendt 10, som er de mest undersøgte, men i princippet vil der kunne fremstilles uendeligt mange. Funktion Stivelse er et af hovednæringsmidlerne for dyr og mennesker. Men samtidig bruger man også stivelser til at påvirke kvaliteten af vores mad, f.eks. bliver rødgrød jævnet med kartoffelmel og sovsen med mel eller Maizena (majsstivelse). Mel tilsættes også den rørte fars, så frikadellerne hænger bedre sammen. Disse anvendelser af stivelser er ikke på grund af deres næringsværdi, men kan sammenlignes med en tilsætningsstofanvendelse. De modificerede stivelser bruges ligeledes til at påvirke madens konsistens, f.eks. som stabilisator og fortykningsmiddel. De bruges i stedet for almindelige stivelser, fordi de er mere stabile, f.eks. tåler de at blive frosset ned. Hver især har de forskellige egenskaber, som gør dem særligt egnede til hver deres funktion og/eller levnedsmiddel. Kilde til ovenstående: Enummerbogen - (C) Orla Zinck og Torben Hallas-Møller

Ice 2006-06-20 14:07:30

Ice.......... Så forstår jeg bedre jeg ikke kender til det. Køber aldrig Arlaprodukter og næsten altid (85%) økologisk, ihverttilfælde hvad mælke- og grøntprodukter angår.

Lotte 2006-06-20 16:59:04

ICE Det er ikke kun fordi gelatinen er udvundet af svin det ikke må spises af muslimer ! Det må heller ikke spises hvis det er fra ko, fisk, eller gelatine fra alt muligt andet ! Det er altså fordi det er et produkt, der er overgået fra en form, og til en anden ! men, ok, det er da helt galt, hvis det så også kommer fra svin !

kina 2006-06-20 22:25:44

Sanne Nej, det der udvindes af citrus frugter, mm. er ikke gelatine, men derimod pektin !

kina 2006-06-20 22:27:31

Tak for den oplysning kina. Til Lotte, fordi du køber økologisk er det ingen garanti for, at du ikke får med gelatine. Gelatine er et naturligt og ”gammeldags” konsistensmiddel, som du finder i økologiske produkter, ligesom i konventionelle produkter. Der er ikke noget uøkologisk ved gelatine. Snarere vil du oftere finde gelatine, som binde/konsistensmiddel i økologiske produkter, af samme årsag. På samme måde, som (men i øvrigt ikke noget med denne sag, at gøre), at der oftest bruges æggeblommer, som emulgator i økologiske is, hvorimod man i næsten alt andet is produktion bruger lecitin (fremstilles af soja).

Ice 2006-06-20 22:45:39

Bare lige en lækker lille oplysning ! Gammeldags snedker lim, er faktisk også Gelatine ! Den er bare ikke oprenset, som den Gelatine der bruges i levnedsmidler ! Den lim der anvendes nu, er for det meste, af et plastmateriale ! Men i gamle dage, stod der sådan en spand ikke oprenset Gelatine, i ethvert snedker værksted ! Bare lige tænk over det næste gang du sidder ved dit antikke sofabord, og spiser Citronfromage !!!! ( Griner) Selvom det ikke er en joke !

kina 2006-06-20 23:09:06

hej jeg er muslim og har et spørgsmål om E-nummer. f.eks i brød står der E472e. det er animalisk eller måske kan være animalisk. jeg kan finde svar til det der står bare f.eks: E 470(a) Natrium-, Kalium- og Calciumsalte af fedtsyrer E 470(b) Magnesiumsalte af fedtsyrer E 471 Mono- og diglycerider af fedtsyrer E 472(a) Eddikesyreestere af mono- og diglycerider af fedtsyrer E 472(b) Mælkesyreestere af mono- og diglycerider af fedtsyrer og jeg kan ikke finde ud af det om de er fra f.eks. slagteriaffald eller mælk?? ved noget om det tak

soroor 2009-02-21 10:54:14

Hej Soroor Jeg tror, at det bliver svært at få helt præcise svar. Det kan være lavet på basis af fedt fra dyr, så der er en risiko for, at det ikke er acceptabelt for dig at spise. Venlig hilsen Nina

Nina 2009-02-21 15:24:16

Tak for din svar Nina. men man kan også ringe til selve fabriken og spørg om produktes stoffer.om det er lavet fra dyrs fedt eller om det er fra mælk, eller alt andet. problemet er at stoffet er gået noget omgang eller ej hvis ja så kan man godt spise det, fordi det er helt blevet til en anden stof. men i nogle af produkter står der ikke noget om deres hjemside eller telefon nummer der står bare adressen. venlig hilsen Soroor

soroor 2009-02-22 21:15:28

Til Kina og andre Jeg er selv muslim og spiser ikke gelatine udvundet af gris. Bruger agar agar, hvis en opskrift skal have husblas, det er dog ikke et helt nemt produkt at arbejde med. Til Kina: Jeg ved ikke hvorfra du har hørt at muslimer ikke må spise noget som helst, der går fra en form til an anden. Det vi og jøder ikke spiser som følge af vores tro er alt hvad der kommer fra gris. Nogle muslimer vil heller ikke spise gelatine fra køer der ikke er slagtet halal, men andre muslimer mener det er okay, da intet blod eller kød eller fedt indgår i den færdige gelatine. I de muslimske lande bruger de jo ko-gelatine til deres slikprodukter, så det er slet ikke sådan det hænger sammen. Det er heller ikke gelatine der forvolder os de store problemer i Danmark, da det som tidligere skrevet altid står skrevet i deklarationerne, men mere E numre, der er forvirrende.

Inam Dahl 2009-02-25 11:29:06

Jeg ved da heller ikke, hvor det med, ikke at spise noget, der går fra en form, til en anden, skulle komme fra. Idet brød jo starter i en form, som kaldes korn, der ændres til mel, som igen blandes med vand og hævemiddel, varmes op, og bliver til det mest udbredte fødemiddel, n emlig brød, og det må man da gerne spise alle steder. Hardy Nielsen

hardy bager 2009-03-02 11:00:43

hvis at det er at man bruger 1 blad husblas, hvor meget Agar Agar pulver skal man så bruge??

Sonia Akram 2009-03-18 11:05:59

nå så blev jeg en hel del klogere på yoghurt og hvad muslimer må spise, men hvad jeg kan jeg erstatte husblas med hvis jeg ik` kan få Agar, jeg bor i Indien og mine husblas reserver er ved at slippe op. jeg skal også lave ostekage så det må ikke være noget der skal koge

bølgje 2010-05-05 10:33:09

Gelatine er da i det hele taget ikke noget særlig lækkert produkt ... uanset religiøs observans, synes jeg Men jeg tror ikke, jeg skal ha' nogen agar agar, for der er vel jod i? (og det kan være et problem for skjoldbruskkirtlen, hvis den ikke virker ordentligt) ... Så: 'kosher butikker' - hvor finder man sådan en?

Benedikte 2010-05-05 23:33:26

Vi kristne må vel i følge biblen heller ikke spise svinekød? Er ikke først vores bibel og derefter koranen skrevet af efter jødernes hellige bog? Muslimerne véd, at alle på jorden forbudte ting bliver tilladte, når de kommer i paradis. De skal derfor vente hele deres jordiske livpå den fantastiske nydelse, der ligger i stegt bacon og sprød flæskesvær og saftig flæskesteg. Desuden: På med tørklædet, I kristne danske rettroende piger. -Eller, I kan jo også gøre som de ortodokse jødiske kvinder, der gerne vil ud på arbejdsmarkedet, nemlig tage paryk på. Husk at det er meget vigtigt, at vi mænd ikke kan se jeres hår og derved lade os friste af jeres skønhed. Nu må vi jo også alle huske at det også står skrevet, at vi skal komme hvildedagen ihu. Se så at få lukket alle de der små bikser på hviledagen. For nogle år siden blev gelatine fremstillet af stoffer fra køer. Så kom kogalskaben, og man skiftede i de lande, der gerne ville sikre sig mod, at de livsfarlige dræbende prioner, til gelatine fremstillet på baggrund af svin. Kogalskab er, såvidt jeg ved, endnu ikke udryddet, så det kan måske stadig være forbundet med livsfare, at indtage produkter, hvor gelatinen kommer fra klovdyr? Dvs. Man skal måske holde sig fra totalt fra arabisk /mellemøstlig slik? Jeg mener: gnask dansk eller engelsk vingummi, og du ender p.g.a. svinegelatinen i helvede. Gnask arabisk vingummi eller lakrids og du kommer på rund af kogalskaben i paradis, før du aner det. Hvrfor syv søren ikke bare lave en anden kage eller dessert?

Svend Erik 2010-05-13 18:04:43

Svend du er en meget sjov fætter

Lise 2010-07-26 19:36:29

Hør fister! Du ved intet om religionen islam, men har nok bare fået noget at vide hist og bist. Så lad være med at sige noget du SLET ikke ved. Hvad med at studere religionen nærmere og se hvad der gemmer sig bag den, i stedet for at bedømme det selv?

Til Svend 2010-08-04 18:05:12

Hvorfor ikke lave en anden kage? Man skal også passe på, ikke at åbne munden for meget, når man selv bruger tiden på dette, der er åh så vigtigt. ;-) Respekt til os alle

Til Svend Erik 2011-01-16 06:06:48

tak skal i have alle sammen. Jeg bare lært så meget ved at læse det her.

smil 2011-04-04 14:21:33

Hej, Jeg er oz selv muslim.. Jeg har köbt en pose marshmallows og da jeg kom hjem laeste jeg saa at den indholder gelatine (pektin). Nu ved jeg at pektin er i grönne frugter og aebler osv. men hvad vil det sige? at den pose ikke indholder svine gelatine? eller? Nogen der har en forklaring? Paa forhaand mange tak!

Nanna 2011-08-11 14:27:01

Gelatine er gelatine, og pektin er pektin. Kun gelatinen kan være fra svin. I nogle vingummier bruges der pektin. Det kan både være vingummi med almindelig konsistens og meget blødt vingummi, der af en eller anden grund kaldes "flæsk", der er blevet stivet af med pektin. Og det er jo rart, for så kan hele familien her spise det. Min mand spiser ikke pattedyr! (Og jeg selv er ikke meget for den svineproduktion, der foregår - det er simpelthen for synd for dyrene, at de skal ha så ringe et liv, synes jeg). Bon appetit :)

Benedikte 2011-08-11 14:37:46

.... men hvis fabrikanten skriver begge dele på (??), enten fordi der blandes, eller fordi fabrikanten tror, gelatine er et samlende begreb for alt, hvad der kan bruges til at gelere med ... så er det jo galt, og jeg vil foreslå, at du så ringer eller skriver til dem og spørger, hvad de har gang i. Irriterende, hvis indholdsdeklarationen ikke er dækkende!

Benedikte 2011-08-11 14:55:27

ALLE! Muslimer ved godt at der er gelatine i mange ting, som vingummi til youghurt! Og forresten så er det heller ikke imamens pligt at understrege det, muslimerne skal selv undersøge visse ting som dette her om gelatine! Man kan da ikke blive prædikket hele livet, men skal selv undersøge for at det kan lyde interessant!

Husher 2011-08-13 18:52:57

I Danmark er det ulovligt at putte gelatine og alt mulig andet i fødevarer uden at skrive det på varen. Hvis man er i tvivl om fabrikanten vrøvler, må man ringe til dem og spørge, hvad der er i varen. Og bede dem om at være mere præcise i indholdsdeklarationen. Jeg synes, det er vildt ulækkert, hvis der er nogen, der kan finde på at putte gelatine i yoghurt... Føj. Jeg køber økologisk yoghurt. Den er lavet af komælk og tilsat frugt og sukker og ikke spor andet. Ikke kun muslimer men alle, der interesserer sig for, hvad de putter i munden, må selv undersøge fødevarer. Men heldigvis så har vi da den nævnte lov om indholdsdeklarationer. Det er en stor hjælp.

Benedikte 2011-08-13 21:35:56

Det er mig igen og jeg fandt ud af alt gelatine og E-nummer er halal og muslimer kan god spise. De ligger ikke selve fedt eller alt andet fra dyre i produkterne, de kommer til omgang mange gange og bliver til helt andet ting. så du som muslim kan spise alt undtager gris du ved, kylling og ko som er ikke halal slagtet, produkter som er alkohol i men ethanol som er i medicin f.eks hostemedicin betydder ikke alkohol. Og der er mange ting men jeg skrev de som var vigtigst. Og jeg skal også sige at de som står i muslimers religion, som man ikke må lave eller spise de er for os selv og hedder ikke må eller ikke må, det handler om sundt eller usundt Gud har skabt os og ved hvad er der sundt at spise eller sundt at lave, og det er ikke tvang,og alt er op i man selv. MEN der er nogen muslimer som er "ikke rigtig muslim"gøre alt hvad selv vil og mener at det siger islams religion og de gøre nogle gang islam sværet til de muslimer, som tror at de følger den rigtige islam sådan kommer man at hade islam og muslimer. Islam betydder renhed og livfuldt af alt de beskide som er i verden. Det er den rigtig islam.Islam lærer os hvordan man kan live rask og ren og føler sig trygt ved sin gud. Vi kan aldrig lade den som skabt os(mener GUD),som en lille baby som kan aldrig lade sin mor. Og jeg er selv shia muslim. håber i har forstået med venlig hilsen Soroor

soroor 2012-01-07 12:32:07

Soroor. Bare fordi det har ændret form, betyder det ikke, at det er halal/tilladt. Hvis noget fra starten er forbudt såsom svinefedt eller et ikke-halalslagtet dyr, så kan en ændring af det ikke gøre det tilladt. Dvs at gelatine er forbudt at spise, hvis det er udvundet fra svin eller dyr, der ikke er halalslagtet. Jeg har læst om det med beviser fra hadith. Mvh

Line 2012-01-10 15:35:49

Man kan købe bogen: "Halal-guide. En vejledning i muslimske kostregler", skrevet af Ali Peter Nicolaisen til 55 kroner, f.eks. på hjemmesiden www.islamguide.dk

Line 2012-01-10 15:46:00

desværre, jeg tror aldrig på sunnah bøger. og det som jeg skrev er jeg 100%sikker. jeg mente med om gang selve fedt eller andet fra dyr, som bliver helt ændret til andet ting.

soroor 2012-01-15 12:27:28

Når der er tilsat gelatine eller andre animalske stoffer så er det ikke tiladt for en praktiserende muslim at indtage. Om det så er kogt op i en suppe på 100 grader er det jo stadig tilsat i suppen det da let forståligt .

Melissa 2012-01-24 18:09:57

Selv om det nok ikke hj¾lper Trine meget sŒ vil jeg fort¾lle, at her i Tyrkiet s¾lges der tyrkisk produceret ostekage, vingummi o.m.a., som kr¾ver en form for geleringsmiddel eller stivelse. Jeg har for nylig lavet en ostekage, som jeg godt nok (naivt) havde k¿bt en tyrkisk produceret 'f¾rdigblanding' til. Det viste sig, at jeg foruden de to poser som indeholdt hhv. mel og en blanding af vanillesukker, et par stivelsesmidler og sukker, 'bare' skulle bruge 1 citron, 4 ¾g, yoghurt, m¾lk og sm¿r, samt 250 gr majsstivelse. Da posen med stivelsesmidler var ret lille, kan der ikke have v¾ret mange gram andet stivelsesmiddel udover de 250 gr majsstivelse, men fyldet blev fint stift, og mindede meget om god dansk citronfromage, 'som min mor lavede den'. Og Soroor, hold dig bare til at du ikke mŒ spise noget, som stammer fra svin, sŒ er du stort set pŒ den sikre side. Hernede handler alevitter og hanefitter i de samme butikker. Husk, at det man g¿r ved en fejltagelse aldrig er en synd. Islam er ikke til for at g¿re livet hŒbl¿st indviklet for os.

Meryem 2012-02-02 14:44:39

Godt, jeg hverken kristen eller muslim. Jeg spiser hvad jeg har lyst til, og det har jeg gjort i 75 år. Jeg føler ingen dødstrusler derved. Hurra!

Hans 2014-01-27 11:09:54

Hej. På den side kan man læse, hvorvidt det er tilladt for muslimerne at spise gelatine af svin eller ikke halal-slagtede produkter. Som kan læse er der delte holdninger hos de islamiske lærde, men det der er tvivl om, er bedst at afholde sig fra. Med venlig hilsen

En venlig sjæl 2016-01-07 22:47:44

Navn:
Cookiesinformation