Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: Vinsten

Vores lokale Matas hævder, at vinsten og vinsyre er det samme - alt efter hvor gammel opskriften er står der vinsten eller vinsyre. Føtex hæver, at vinsten kun er en fejl i vin. Jeg har opskrifter på konfekt, hvor de skal bruges vinsten. Hvad gør jeg?

Tonna 2005-12-10 14:21:58

Hej Tonna Vinsten er en forbindelse (et salt) mellem kalium og vinsyre. Denne forbindelse dannes som et bundfald i vin under alkoholgæringen, idet stoffet ikke er opløseligt i alkoholopløsning. I vandig opløsning derimod, bliver stoffet opløst til kalium og vinsyre. I praksis er vinsten og vinsyre derfor det samme, og du kan derfor bruge vinsyre til din konfekt. Vinsyre/vinsten bliver brugt som surhedsregulernde middel i mange varer (E334-E337), hvor den giver en syrlig smag. Vinsyre findes også naturligt i mange frugter, og især i vindruer. Velassorterede detailforretninger har vinsyre i pulverform.

Marie Sørensen 2005-12-11 23:06:12

Vinsyre og citronsyre er næsten identiske.(isomere) Citronsyre er væsentlig biliger og lettere at få fat i. Hvis det bare drejer sig om at justere smagen eller opnå god holdbarhed, så brug citronsyre.

Jørgen 2006-01-08 20:30:25

Jeg står og skal bage en kage, hvori jeg skal bruge vinsten. Det skal vist bruges som stabilisator til æggehvider og som hævemiddel - kan citronsyre da bruges?? Eller skal jeg finde vinsten eller vinsyre? Det lyder lidt underligt at skulle bruge citronsyre synes jeg - men er der nogle, der kender svaret.

Maria 2006-04-13 10:10:11

hej VOM. jeg vil gerne vide om det er sundhedsskadeligt at indta for meget eller for lidt citronsyre.? please hurtigt svar, da jeg har meget brug for denne information:) Kirsten 29/1 - 08

kirsten jensen 2008-01-29 09:22:22

Tænderne bryder sig nok ikke om ret meget af det. Man kan jo få syreskader på tænderne bare af at spise frugt, hvis man ikke passer på. Hvis du har brug for noget surt - fx til maven - vil jeg gerne anbefale dig at drikke noget Valleforce - og hvad det ellers hedder - fra Vogel. Man kan købe det hos Matas. Det er rigtig godt. Man tager en sjat i et glas vand og skyller efter. Tænder kan nemlig heller ikke lide den slags surt ... Men i øvrigt kan man også bruge de sure Vogel-produkter mod eksem på fx hænderne og mod hård hud på fødderne. Man smører det bare på og lader det tørre. Man kan med fordel gøre det om aftenen, så det kan blive på natten over. Mod svamp og røde numser duer det også - man kan fx lade den lille sidde i et bad lavet af 1 liter stærk kamillete, Valleforce og så alm varmt vand for resten. ja, jeg kunne ikke lige lade være med at nævne det... Her i huset har vi haft stor glæde af det, bl.a. er min mands eksem forsvundet efter en kur med det sure - kure med binyrebarkhormon etc kunne ikke gøre det, så det droppede han helt. Bedste hilsner Benedikte

Benedikte 2008-01-29 11:52:36

Hej Benedikte Hvilket produkt er det du bruger mod eksem og hvordan er den kur ?

Susanne 2008-01-29 13:18:31

For meget citronsyre kan som skrevet ovenfor "opløse" tandemaljen, så tænderne eroderer. Derudover kan for meget citronsyre give f.eks. blødninger og smerter i mundhulen pga. ætsninger af slimhinderne. Det kan mærkes på tungen men også gummer og indersiden af kinderne. Spiserøret er heller ikke robust overfor store syremængder. Man kan ikke indtage for lidt citronsyre. Citronsyre er ikke et livsnødvendigt næringsstof.

Nina 2008-01-29 14:19:24

Hej. Jeg har en opskrift på en gullerodsmarmelade, hvor der skal citronsyre i. Jeg har citronsyre til at stå i mit skab, som jeg bruger til at afkalke min opvaskemaskine til. Kan det virkeligt passe at det er det samme jeg skal bruge? Der står på emballagen at ved indtagelse skal man kontakte omgående læge, men er det kun i store mængder? Hilsen Rose

Rose 2008-03-02 13:18:09

Hvis man indtager ren eller koncentreret citronsyre ætser det. Uafhængigt af mængden. Hvis man indtager fortyndet citronsyre, som man f.eks. gør, når man drikker sodavand eller hyldeblomstdrik er det ikke farligt. Hvis der ikke står på det, du afkalker din opvaskemaskine med, at det er spisekvalitet, vil jeg foreslå, at du køber noget citronsyre, som er beregnet til at spise.

Nina 2008-03-02 13:42:57

Jeg står med en opskrift på hyldblomstsaft hvor der skal bruges 60 gram vinsyre. Nu vil jeg gerne bruge citronsyre da det som ovenfor nævnt er billigere og lettere at få fat i. Men hvor meget skal jeg så bruge? Hilsen, Mette

Mette Skov Rasmussen 2008-06-09 22:41:06

Jeg synes, at du skal finde en opskrift, hvor der bruges citronsyre, så du kan få den rigtige mængde.

Nina 2008-06-10 10:34:42

Kunne det ikke tænkes, at cironsmagen evt. overdøver smagen fra hyldeblomsterne, så du står med "lemonade" (eng.), i stedet for hyldeblomstsaft? Men hvad med at spørge producenten af citronsyren?

Inger-Lise 2008-06-10 17:08:07

Citronsyre i ren form smager ikke af citron. Mon ikke du tænker på citronsaft? Det er almindeligt at bruge citronsyre i hyldeblomstdrik. Man kan f.eks. finde flere opskrifter i denne internetkogebog: dk-kogebogen.dk (sæt evt. selv www. foran)

Nina 2008-06-11 10:30:30

Opskrift til pudsning af sølv_kobber_og messingtøj. 20g vinsyre (1 brev) 2 spk. opvaskemiddel 3 liter varmt vand blandes godt og genstandene læggtes i blandningen ca 1/2 times tid og vaskes godt heri,skylles efter i varmt vand og tørres med en tør klud. alletiders hurtige og effektive metode. opskriften er ca 50 år gammel og stammer fra min svigermor Ulla Dreyer

Mie Dreyer 2009-01-03 19:21:36

Må man indtage det vinsyre man kan købe i matas ?? Der står man straks skal søge læge ved indtagelse men også at det har levnedsmiddel kvalitet .. Så må man bruge det i glasur eller ej ??

Longo 2009-08-07 13:31:40

jeg skal lave bolser, hvor der indgår citronsyre, men der står at man ikke må intage det, kan opskriften mene citronsaft eller hvad skal jeg gøre ???

lasse 2010-10-21 15:18:10

Nej der menes ikke citronsaft. Hvis du har købt citronsyre, som er beregnet til f.eks. afkalkning kan det måske indeholde stoffer, der gør det uegnet til at indtage. Man kan købe citronsyre, som er beregnet til at spise. Altså ikke direkte, men i f.eks. bolcher, hyldeblomstdrik og andet. Der hvor jeg handler er der små breve med den citronsyre, som er til madvarer.

Nina 2010-10-21 17:24:35

Hvor er det muligt at købe vinsyre i større mængder til billigere penge end de små breve? Jeg har nu været forgæves i flere butikker, og vil gerne have mig et lager. Håber I kan hjælpe mig, måske til engros-salg?

Gitte 2011-06-21 22:16:28

Hej Gitte. Vedr vinsyre; prøv Struehrs Chemiske Laboratium eller Matas" En "hobby-brygger/vinfremstiller-butik" er også en mulighed! Hilsen,

Patrick! 2011-06-22 01:04:13

Sidste år købte jeg en stor portion citronsyre fra Borup (Gul bøtte; købt i Netto). Jeg sendte et e-brev om det nu også kunne spises. Deres svar var, at det er præcis det samme som i de små breve til hyldesaft osv. Det er så meget billigere sådan.

Charlotte Jørgensen 2011-06-22 17:51:11

Hvad vil du egentligt med citronsyren?

Inger-Lise 2011-06-22 18:26:22

Citrosyre er fint til afkalkning af vaskemaskine og kaffe-ditto. Hilsen,

Patrick! 2011-06-22 18:28:42

emne, fiskeolie,. hvis man laver en foliestegt fisk, kommer der ikke så mange fedt/olie perler i folien. . ,men hvis samme slags fisk, bliver røget, vil den være utrolig fedtet , hvad er det lige der sker og gør forskellen, ved en røgning,, og hvordan er det med det der sælges som kosttilskud, som fiskeolie.. Jeg synes ikke det er som om der er så meget olie i fisk, skal der ikke meget fisk til en kapsel med fiskeolie.

birgitte munch 2017-05-26 10:43:19

Jeg gætter på at forskellen på foliestegt og røget fisk kan skyldes en forskel i væsketab/udtørring. Olieindholdet i fisk varierer meget. Fra under 1 gram til over 25 gram. Hvis der f.eks. er 15 gram olie pr. 100 gram fisk kan man så lave ca. 30 kapsler med 0,5 gram fiskeolie af 100 gram fisk. Hvis det er de store kapsler med 1 gram fiskeolie, kan man kun lave ca. 15 kapsler. Hvis det er kapsler med 1 gram fiskeolie som er koncentreret mht. omega-3 fedtsyrer er det mindre end 15 kapsler pr. 100 gram fisk.

Nina 2017-05-31 10:52:36

Navn:
Cookiesinformation