Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: giftigt og hvorfor

hejsa jeg vil gerne vide hvar det er der sker når en konserves dås bliver bulet eller noget man kan jo risikere at indholdet bliver giftigt, hvorfor gør det det???? mvh betina nielsen ville blive glad hvis i kunne sende svar meget hurtigt da jeg skal bruge det til en op gave der skal fremlægges senere i dag.......

betina 2005-09-23 09:33:24

Det sker der vel egentlig heller ikke noget ved - men risikoen for at dåsen er blevet utæt er selvfølgelig betydelig større. Dermed er risikoen for at mikroorganismer kan trænge ind og forgifte maden tilstede.

Christian 2005-09-23 11:44:37

Hvis en ellers tæt konserves dåse, bliver buler ud....kan der skyldes at autoklaveringen ikke er gjort rigtig. Derfor kan forskellige bakterie spore overleve, og indholdet kan være sundheds skadeligt. Autoklavering er at koge det konserverede mad i dåsen.

Ina 2005-09-23 20:01:36

Mange mener ikke at man skal spise noget i en bulet dåse, dels fordi der kan komme bakterier, men også fordi man ikke er sikker på hvor mange der er og, om det er sikkert at spise det, selv efter kogning..

Mike 2005-09-26 09:48:55

Der er en lakering indvendigt i konserves dåse som havner i føde varene når dåserne er bulede jeg vil derfor ikke bruge inholdet fra en bulet dåse

Slagetr Noel Thomsen 2016-07-04 10:35:47

Hvis man snakker om bulede dåser, hvorfor er det så ikke farligt at spise den svenske surstrømning. For nogle år siden købte jeg en dåse surstrømning i Stockholm som jeg tog med til danmark.Da jeg kom hjem var dåsen bulet ud som en gravid olietønde,jeg ringede så til min ven i stockholm og han sagde det var helt normalt. Der gik så yderliggere 1 år før den blev åbnet til en fest af værten som blev oversprøjtet af det slimede stads som dåsen indeholdt. Der var en svensker med til festen og han spiste det med velbehag

Chang 2019-07-24 07:47:32

Surstrømming er gæret (fermenteret) fisk. Det svarer lidt til at der er luftudvikling, når man bager brød, i champagne og i kærnemælk. Det er pga. ønsket ufarligt gæring. Men hvis der kommer luftudvikling i et glas syltetøj er det pga. fordærvelse dvs. uønsket gæring som potentielt kan være giftig. I konservesdåser kan der således ske luftudvikling pga. uønsket gæring (fermentering) pga. bakterier og eller gær, som ikke burde være der. Luftudvikling i konservesdåser kan også ske pga. en uønsket kemisk reaktion mellem metal fra dåsen og madens bestandele.

Nina 2019-07-26 09:46:54

Navn:
Cookiesinformation