Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: Henkogte blommer

Jeg er i besiddelse af 1 glas henkogte blommer fra 1965 og har i flere år været i tvivl om de kan spises eller jeg bare skal smide dem ud.

Bent Nielsen 2016-03-17 17:40:10

Hygiejnisk er de formodentlig ok. Hvis der havde været vækst af bakterier eller svampe ville de været blevet dårlige forlængst. Og er der den type af problemer, vil det afsløre sig ved åbning af glasset, for så vil det lugte grimt. Men der foregår kemiske processer som f.eks. harskning i madvarer som lagres. Der er en anelse fedt i blommerne som bliver harsk. Der sker også omdannelser i proteiner og sukkerstoffer samt i de utallige farve- og smagsstoffer samt andre molekyler. Nogle af de stoffer der dannes er ikke gode for helbreddet, men det er jo på den lange bane, og man spiser jo kun lidt. Akut fare udsætter man sig næppe for. Nogle af de omdannelser der foregår i henkogt frugt giver faktisk en skøn smag. For eksempel karamelisering og maillard reaktion igangsættes af opvarmningen og kan give en virkelig lækker smag. Jeg smagte for mange år siden nogle henkogte blommer, som havde stået 15-20 år. Farven på selve blommerne var blevet noget falmet, selvom de havde stået mørkt. Smagen var virkelig skøn. Både selve blommerne men også den sukkerlage de lå i.

Nina 2016-03-18 08:08:35

Jeg har fundet et glas med blommer i Madeira i mit skab, nu vil jer høre, om vi kan spise dem?? De er fra år 1993

Hanne Andersen 2018-02-26 10:35:11

Navn:
Cookiesinformation