Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: Kan mug koges væk?

Jeg fandt lidt mug på mit gurgemeje, som jeg så skar væk og kogte gurgemejen med ingefær. Var det dumt?

Jens Sørensen 2016-03-08 10:37:19

På en fast madvare, som gurkemeje, kan man godt skære mug væk og bruge resten. Man skal skære et område omkring muggen væk og ikke kun den synlige plet. Man kan ikke koge mug væk. Selve den skimmelsvamp, som har givet mug bliver "aflivet", men de giftstoffer, som den måske har produceret er der stadig.

Nina 2016-03-08 19:54:20

forsvinder aflatoxiner, hvis mandler og nødder skoldes og lægges i blød 10 timer?

Neel Fasting 2019-03-28 05:01:12

Nej aflatoxiner forsvinder ikke ved skoldning og iblødsætning. Men hvis der skulle være skimmelsvampe tilstede vil de ikke overleve skoldning. Efter iblødsætning vil nødder og mandler have en kortere holdbarhed. Så hvis de skal opbevares og bruges en anden dag bør de opbevares i køleskab.

Nina 2019-03-29 04:28:04

Navn:
Cookiesinformation