Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: Forskel på Maltodextrin og Maizena (majsstivelse)

Hej Jeg sidder midt i mine eksamensforberedelse, og jeg har et kryptisk spørgsmål. Hvad er forskellen på Maltodextrin og Maizena - Kan de det samme? Eller er der nogle helt basale forskelle?

Daniel Røde Hansen 2015-05-27 13:15:22

Maltodextrin er ikke stivelse men kortere glukose-kæder. Hvis glukose-kæderne er meget korte vil det smage lidt sødt. Maltodextrin kan være lavet af majsstivelse, men kan også være lavet af stivelse fra andre stivelsesholdige madvarer. Det er let-fordøjeligt. Maizena er ren majsstivelse. Rå Maizena er ikke let at fordøje. Men når det er kogt går det hurtigt.

Nina 2015-05-27 19:25:01

Tak Nina Så helt lavpraktisk, kan man faktisk godt udvinde Maltodextrin af Maizena? Men hvad er det så, der rent kemisk sker, når jeg pisker smeltet hvid chokolade eller olie med Malto? Så bliver det til en grynet masse. Og hvad ville der ske, hvis jeg gjorde det med Maizena?

Daniel Røde Hansen 2015-05-28 09:24:01

Man kan godt lave maltodextrin af Maozena, men ordet udvinde er ikke det rigtige. Det er mere en kemisk proces, da glukose-bindingerne skal spaltes. Der sker ikke rigtigt noget kemisk, når du pisker hvid chokolade eller olie med Malto. Malto reagerer ikke kemisk med hverken olie eller chokolade. Jeg gætter på, at det bliver grynet, fordi maltodextrin er svært at få pisket ordentlig ud i olie og chokolade. Måske er det nemmere hvis der tilsættes ganske lidt af gangen og piskes virekligt grundigt. Hvis Malto sigtes langsomt ned i olien eller chokoladen er det måske nemmere. Du kan jo prøve at piske lidt Maizena ud i olie. Jeg tror, at det måske er lidt nemmere at piske ud.

Nina 2015-05-28 14:24:13

Du spurgte forresten i første indlæg om de kan det samme. Nej de kan ikke det samme. Maizena kan bruges til at jævne sauce, suppe o.l. Det er maltodextrin ikke velegnet til. Maltodextrin at bruges til at øge energimængden i mad uden at det bliver kvalmende sødt, det duer Maizena ikke til. Maltodextrin er lettere at opløse i væske.

Nina 2015-05-28 14:29:26

Mange tak for svar Men hvorfor er det så, at Maltodextrin kan absorbere hvid chokolade og olier og almindelig sukker ikke kan?

Daniel Røde Hansen 2015-05-30 06:54:06

Hvis det hvide sukker er et pulver (dvs. flormelis) ligesom maltodekstrin kan det godt. Det almindelige sukker som er i krystaller opløses bedst i væske. Hvis man gerne vil røre det i olier eller chokolade kan man evt. smelte det først.

Nina 2015-05-30 16:37:33

Og et sidste spørgsmål, så siger jeg mange tak. Hvorfor hedder det Maltodextrin? Dextrin-delen er jeg med på - det er kortkædede polysac, der dannes fra stivelse vha. amylase. MEN hvad med Malto? Det indeholder jo ikke Maltose, så hvor kommer det fra?

Daniel Røde Hansen 2015-05-31 06:18:25

Det er jeg usikker på. Men mon ikke det er fordi, maltodekstrin udelukkende indeholder glukose-enheder bundet sammen af alfa-1,4 bindinger, ligesom maltose. Stivelse (og dekstrin) kan både indeholde alfa-1,4 og alfa-1,6 bindinger.

Nina 2015-05-31 07:12:03

Okay Tak Findes der er kemisk formel for Maltodextrin?

Daniel Røde Hansen 2015-05-31 10:45:28

Hvor mangler der før jeg har givet de fleste svar til din opgave :-) Ja, der er en kemisk formel: C6nH(10n+2)O(5n+1) hvor n typisk ligger mellem 3 og 17. På goggle kan du finde den ringstruktur glukose-molekylerne i maltodekstrin har. Søg på maltodextrin og formel.

Nina 2015-05-31 16:13:26

Kære jer. Er der en der kan forklare mig, hvad der sker kemisk, når nu opvarmet og smeltet chokolade gryner og klumper, når der kommer blot meget lidt vand i ? På forhånd tak Mvh Allan Madsen

Allan madsen 2017-12-23 05:31:14

Forenklet sagt er mørk chokolade fedtstof (kakaosmør) hvori sukker og kakao er fuldstændigt jævnt fordelt. Vand fordeler sig ikke af sig selv i fedtstof, mens både sukker og kakao godt kan blande sig med vand. Grynet chokolade skyldes ofte af der har dannet sig sukkerkrystaller og mit gæt er, at chokoladen ændrer sig, når der kommer vand i smeltet chokolade fordi sukker (og kakao) godt kan fordele sig i vand. Hvis sukker danner krystaller kan de mærkes grynet. Man kan dog godt blande vand med chokolade, hvis man pisker ihærdigt mens chokoladen afkøler f.eks. i isbad. Der findes opskrifter på chokolademousse, hvor man pisker vand i smeltet mørk chokolade. Jeg vil gætte på at smeltet chokolade som er blevet grynet, kan reddes ved at bruges til chokolade mousse eller det kan bruges i kager.

Nina 2017-12-27 04:24:18

Navn:
Cookiesinformation