Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: mellemgulv

Hej, kære Vom! jeg ER så ked af, at min barndomsret - mellemgulv - ikke mere er i handelen. Jvfr. min slagter, må den slet ikke sælges mere ( det er snart nogle år siden.) Det var "reste / eller fattigmad" da jeg var barn ( 50´erne)...Min Mor købte adskellige "slag" - filetterede dem ud - og rullede det til en grydesteg - fyldt med svesker eller persille! Det var som det fineste mørbrad - og fortræffeligt dagen efter som "biks" - eller bare koldt på et stykke rugbrød. HVORFOR er denne fine spise forsvundet ? Masser af hilsner : Warna Wagner Saugstedlund 14 5600 Faaborg

warna wagner 2013-04-05 22:34:40

Interessant. Jeg har godt nok aldrig hørt om det. Min morfar var slagter, men jeg kan heller ikke huske, han har nævnt det nogensinde. Men jeg tænker på, om det kan have været noget af det, han lavede sine formidable rullepølser af. Han har sikkert brugt alt muligt, forestiller jeg mig - bare, det var noget fladt af en vis størrelse :) Men jeg kan ikke lade være med at tænke på det, din slagter har sagt. Hvorfor skulle man dog ikke spise mellemgulv? Jeg mener, man bruger dog endda natur-tarme i dag ... og mellemgulvet er da ikke i forbindelse med noget, der er så snavset, som tarme er inden rensning! Prøv at spørge i Fødevarestyrelsen, om det kan passe. Du kan også spørge nogen, der selv får slagtet dyr og ret suverænt bestemmer, hvad der skal bruges til hvad. Spørg fx hos hjemmeriet.dk

Benedikte 2013-04-06 14:25:06

Jeg har ikke kendskab til, om det ikke er tilladt at sælge melemgulv, som det er, men det bliver skam brugt. Mellemgulv kan f.eks. indgå i hakket kød eller jeg tror også pålæg og færdigretter med kød.

Nina 2013-04-07 11:38:30

Jeg synes, at det er en god idé, som Benedikte foreslår, at spørge om du købe det hos nogen der slagter selv.

Nina 2013-04-07 11:52:58

Sådan som jeg forstår det som Warna beskriver er det slaget hun mener og at det er en ganske almindelig rullesteg, slaget kan da sagtens købes endnu hos slagteren, man skal måske bestille det hvis man vil lave sin rullesteg selv. Slaget sidder jo ganske rigtigt i mellemgulvet på grisen

sj 2013-04-08 10:05:11

Dér var den. Slaget, det var jo det, min morfar brugte til rullepølserne ...

Benedikte 2013-04-08 11:50:09

I gamle dage behøvede man slaget. Jeg har lavet rullepølse uden. Vita Wrap..

Inger-Lise 2013-04-08 12:02:12

Vita Wrap ... lyder helt forkert. Og hvad så med lagen?

Benedikte 2013-04-08 12:26:02

Lagen ville sikkert også fungere :-) En lille smule mere sejgt end mellemgulvet formoder jeg.. :-) lav rullepølsen som sædvanligt, og rul den ind i hvadsomhelst, før den lægges under pres. Hvis du vil have den omgjort med mørt kød kan du jo bare banke f.eks. en skinkesnitsel eller en mørbrad -or what ever- rigtig tynd..

I-L 2013-04-08 12:54:39

melemgulvskødet er det stykke kød som hænger ved når man tager hjerte lever og lungerene ud af slagtekroppen når man slagter dyret

peter klitte slagter 2013-06-08 17:52:37

Som nygift i tresserne var mellemgulv en festmiddag . Vi kaldte det forloren mørbrad og det smagte sådan.

Gurli Lauridsen 2017-04-28 05:50:55

Vi tager lige den lille 'slagterprøve med handske på den venstre hånd, først skærer man forsigtigt yderskindet op på maven af grisen, det skal gøres meget roligt og sikkert, for lige bag ved yderskindet findes alle tarmene og indmaden, hjerte, lunger, nyrer, og alt det andet spændende. Derefter nærmer man sig endetarmen med venstre hånd, husk at bruge handske, derefter skærer man igennem det slimlag der findes inden for yderskindet, og åbner helt op, så man først kan tage tarme og mavesæk ud, bagefter tager man indmaden' ud, og på indmaden sidder det berømte mellemgulv, som er reelt kød, men dog lidt slimet, det kan bruges til rullepølse, men de fleste slagtere og pølsemagere bruger det der kaldes brystflæsket, brystflæsket kan deles op i koge og stegeflæsk, koge flæsk, fordi det er den fedeste del af brystflæsket.

arctic.gastro 2017-05-19 11:59:45

Rullepølsen koges med lidt salt og sukker, evt lidt nitrit hvis man kan skaffe det, nitritten gør, at kødet får en 'falsk 'rød farve, i mangel på nitrit kan man bruge lidt soda, det har samme virkning, og i soldatertiden blev vores kartofler kogt med soda, så vi ikke brugte tiden til at løbe rundt efter piger. man kan ikke give nogen bestemt tid på kogetiden, for det afhænger jo af størrelsen på rullepølsen, men after ca 1½ time, kan man stikke en tynd træpind i rullepølsen, hvis den saft der kommer ud er klar, så er kødet færdigt, og rullepølsen skal bare lægges i pres.

arctic.gastro 2017-05-20 12:11:01

Navn:
Cookiesinformation