Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: Magnesia eller magnesium?

Hvad er forskellen på magnesia og magnesium. Grundet knogleskørhed tager jeg tilskud af bl.a. kalk, D-vitamin, silicium, K-2 og magnesium, men alt dette stopper maven. Skal man både tage magnesium OG magnesia?

Ulla 2012-11-27 14:46:13

Jeg bad på apoteket om magnesium af samme grund. De spurgte om det skulle være til hjertet eller fordøjelsen. Så de véd besked. Du kan købe kalktabletter med en passende mængde indbygget magnesium. Man kan komme til at mangle fosfor (phosfor)når man indtager meget kalk, kommer jeg lige nu til at tænke på... Nina, hvor får vi fosfor?

Inger-Lise 2012-11-27 14:57:48

Fosfor fåes i mejeri og kornprodukter samt samt kød og bælgfrugter.Stort set findes det i alle fødevare med varierende mængde Hilsen

Vivian 2012-11-27 15:19:13

Ps glemte grøntsager

Vivian 2012-11-27 15:21:13

Tak Vivian. Men jeg tænker, at der måske alligevel ikke er nok fosfor der, til at kunne opveje nogle rigtigt store mængder kalcium. Den helt nøjagtige balance mellem calsium og fosfor er vel meget vigtig for opbygning eller genopbygning af knoglerne?

Inger-Lise 2012-11-27 17:55:30

Det kun calcium der giver forstoppelse. Magnesium som kosttilskud gør ikke, tværtimod. Magnesia er er middel mod forstoppelse. Men kan forstyrre, så calcium-tilskuddet ikke udnyttes så godt. Det til hjertet hedder vist magnyl og har intet med magnesium at gøre. Som Inger-Lise skriver kan der komme uorden i phosforstofskiftet, som hænger sammen med både calcium og magnesium, så jeg ville foreslå en anden måde at behandle forstoppelsen end magnesia.

Nina 2012-11-28 08:04:02

Magnesium findes i forskellige sammensætninger, hvoraf magnesia er den, man har mindst gavn af - bortset fra, at den kan være ok ved forstoppelse. Men f.eks. magnesium citrat virker i hvert fald mod forstoppelse, og alligevel skulle man være i stand til at optage den. Så du kan med fordel kombinere dine kalktabletter med fx denne: naturoghelse.dk/shop/magnesium-citrat-solaray-3058p.html eller slet og ret bruge Osteoform, hvor kalk og magnesium er blandet for dig: naturoghelse.dk/shop/osteoform-120-stk-1871p.html og så er der denne, som også skulle være rigtig god: naturoghelse.dk/shop/cal-mag-1-1-2631p.html Så er der noget med, at der ved knogleskørhed er noget overhyppighed af mangel på vitamin b-12, så det er en god idé at ta et tilskud af det, fx denne: naturoghelse.dk/shop/b12-vitamin-med-3746p.html Men tager man ét b-vitamin, så bør man ta en kombination ved siden af for ellers kan man risikere at komme til at mangle et eller flere af de andre b-vitaminer. Jeg bruger selv denne: naturoghelse.dk/shop/multi-b-180-stk-1919p.html Nå ja, og så var det ikke med vilje, det blev en hel reklame for naturoghelse.dk. Men det er den webshop, jeg selv foretrækker at købe ind i, når det gælder helseprodukter, så derfor .... Men selvfølgelig kan man købe de her ting andre steder. Også den glimrende vitamin d3 fra Naturdrogeriet :)

Benedikte 2012-11-28 10:40:28

Ps. Jeg bruger selv Bertelsens magnesium, som er den, jeg har det bedst med; jeg spiser ikke kalktabletter. Til gengæld indtager jeg mælk og mælkeprodukter i ret pæne mængder :)

Benedikte 2012-11-28 10:42:48

Om Kosttilskud. Alle kosttilskud, kan potentielt forskubbe bogle balancer. Men der skal ofte meget store doser til, så det er normalt ikke noget man skal bekymre sig om. For det meste snupper kroppen selv det den skal bruge og skiller sig af med resten. Og i den forbindelse vil jeg bare nævne, at det er vigtigt at drikke rigeligt med vand. Det kunne sikkert også løse Ullas "problem". Ekstra råd om kalk (og mineraler) spiser du disse tilskud til et måltid, risikerer du at det bare binder sig til fedtet i maden, danner hårde mineral-sten og så kan kroppen alligevel ikke optage det og det meste udskilles igen uden at gøre nogen særlig gavn (det kan dog slanke lidt). Dét kan i sig selv give hård mave og forstoppelse. Så udover det med vandet, kunne det være en god idé at snuppe mineraltilskuddene med en smoothie, juice eller lignenede flydende mellemmåltid, evt. et glas vand.

Lasse 2012-11-28 21:36:05

Magnesia eller magnesium Hvis man læser deklarationen bagpå kan man se om der er forskel Jeg har set mange hvor indholdet er 500mg magnesium i både "Magnesia" og "Magnesium", men det kan ofte betale sig at købe magnesia

AnneZandra 2012-12-11 14:05:33

Det mener jeg godt nok ikke, det kan. Optaget af magnesium er meget mindre fra Magnesia end fra fx Bertelsens magnesium. Derudover risikerer man at fjerne vigtige ting fra tarmen som fx medicin. Jeg tager selv stofskiftehormon og skal passe på med Magnesia - men andre magnesiumforbindelser går fint. Som afføringsmiddel fungerer Magnesia mildt og upåklageligt, medmindre der er en betændelse eller anden decideret sygdom i tarmen, som man så må ha' gjort noget - andet - ved. Men jeg mener ikke, det er meningen, man skal gå og spise af den til daglig.

Benedikte 2012-12-11 16:40:13

Enig med Benedikte. Magnesia er beregnet til forstoppelse og til at være syreneutraliserende - ikke til at dække behovet for magnesium. Hvis man har brug for ekstra magnesium skal man købe et magnesium-kosttilskud.

Nina 2012-12-12 08:08:36

Hej Benedicte, jeg blev lidt opskræmt ved opl. om at du tager stofskiftehormon. Dårlige erfaringer m.h.t. et familiemedlem, der ikke fik chekket sin hypofyse, før alt til sidst gik galt.

Inger-Lise 2013-01-06 14:10:13

Hej. Lasse skriver ordret: "Ekstra råd om kalk (og mineraler) spiser du disse tilskud til et måltid, risikerer du at det bare binder sig til fedtet i maden, danner hårde mineral-sten og så kan kroppen alligevel ikke optage det og det meste udskilles igen uden at gøre nogen særlig gavn (det kan dog slanke lidt). Dét kan i sig selv give hård mave og forstoppelse. Så udover det med vandet, kunne det være en god idé at snuppe mineraltilskuddene med en smoothie, juice eller lignenede flydende mellemmåltid, evt. et glas vand". Denne påstand forvirrer mig. Hvis man spiser en multi-vitamin/mineral-pille, der jo indeholder mineraler samt nogle gange kalk, anbefaler en eller flere fagfolk, at multi-pillen indtages sammen med et måltid, der indeholder fedt. Teorien går på, at de fedtopløselige vitaminer fra multi-vitamin/mineral-pillen optages bedre, dersom der er lidt fedt i måltidet. Hvad er dine kommentarer til dette, Lasse? Mener du, at en betydelig del af mineralerne ikke optages, hvis multi-vitamin/mineral-pillen spisses sammen med mad, der indeholder fedt? Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Smørhul (og Projekt Trafiksikkerhed) Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Jan Hervig Nielsen 2013-01-15 07:03:49

Det lyder ikke sandsynligt, at fedtsyrer med calcium eller magnesium bundet til sig kan danne "hårde mineralsten", som kan give forstoppelse. For det første kan fedtsyrer næppe blive hårde selvom der er et mineral bundet til dem. Fedt som ikke er absorberet har en tendens til at give blødere afføring.

Nina 2013-01-15 11:57:16

Hej Hvis indholdet i bøtterne er nøjagtig det samme, er der altså ingen forskel om man kalder det Magnesia eller Magnesium! Men hvis I gerne vil tro det er I velkomne til det for min skyld....

AnneZandra 2015-03-06 04:47:12

Indholdet i magnesia-tabletter og magnesium som kosttilskud er ikke det samme. Magnesia er forbindelsen magnesium-oxid, hvorfra vi ikke kan optage ret meget magnesium. Det er derfor godt mod f.eks. forstoppelse. Kosttilskud kan f.eks. indeholde magnesium-citrat, som giver magnesium som vi lettere kan optage.

Nina 2015-03-06 07:18:33

Helt enig med Nina. MAGNESIA er et kemisk fremstillet produkt, der er fremstillet til forstoppelse. Det går ikke ud i kroppen, men bliver i tarmene hvor det trækker vand til, så afføringen bliver mere lind. Mest til dem der ikke drikker vand nok. MAGNESIUM er et meget vigtigt mineral, der har stor betydning for næsten alle kroppens funktioner, bl.a. knogleskørhed, blodpropper, migræne, fordøjelsen. Pga. de konventionelle landmændenes intensive dyrkning, kan jorden ikke nå at producere nok magnesium - og andre mineraler. Ved forstoppelse kan det i øvrigt være en god ide, at købe økologisk IKKE HOMOGENISERET mælk (Arla homogeniserer også deres øko mælk), her tænker jeg mest på børn med forstoppelse.

Bodil 2015-05-19 17:54:38

Jeg har selv haft problemer med fordøjelsen. Siden 2002 har min mave bare ikke fungeret, den var ligesom "død". Jeg prøvede mange ting uden resultat, så den eneste løsning var Laxoberal, et dårligt vanedannende middel, men hvad skulle jeg gøre. Jeg var til flere undersøgelser på sygehuse - men uden resultat, så det måtte jeg vel bare leve med I maj 2014 gik jeg til læge og ville have mit magnesium målt, fordi jeg havde krampe og uro i benene - jeg MANGLEDE magnesium -. Mine problemer med benene gik væk, men som det bedste - efter 2-3 måneder med ca. 800 mg. magnesium om dagen fungerede min mave igen og har gjort det lige siden - nu på 10. måned - og hvilken befrielse. Derudover er de smerter bag øjnene, som jeg har døjet med de sidste 3 år også forsvundet. Jeg vil lige sige, at da jeg skiftede til magnesium KAPSLER, i stedet for FASTE piller, gik min mave igen i stå, så der må være forskel på, hvordan det optages af kroppen.

Bodil 2015-05-19 18:31:36

Bodil: Du skrev at magnesium virkede på din forstoppelse og fordøjelse. Men hvad er forskellen på magnesium kapsler og så magnesium faste piller?? :-)

Ann 2015-09-22 23:04:28

Der er forskel på, hvor effektivt magnesium optages, men det afhænger af magnesium-forbindelsen og ikke af om det er kapsler eller tabletter. F.eks. to magnesium-oxid optages mindre effektivt end magnesium-citrat. Magnesium-citrat findes både som kapsler og tabletter. Der findes andre magnesium-forbindelser, som sælges som kosttilskud end de to nævnte. Magnesium-citrat er dyrere end magnesium-oxid.

Nina 2015-09-23 08:42:59

Nina: Okay, tak! Hvor kan man købe magnesium citrat som tabletter?

Ann 2015-09-23 10:34:44

Matas har nogle fra firmaet Solgar. Jeg ved ikke om de altid har dem. Samme produkt findes måske også i andre butikker f.eks. helsekostforretninger. Du kan evt. søge på internettet.

Nina 2015-09-26 19:11:23

Er det Magnesia eller Magnesium, der virker søvndyssende ?

Kai 2017-01-04 11:30:43

Magnesia er magnesium-oxid. Så magnesia er en slags magnesium. Der findes andre magnesium-forbindelser, som optages lettere af kroppen.

Nina 2017-01-06 08:41:19

Nina: Jeg har hørt, at Magnesia/Magnesium skulle være søvndyssende. Ved du eller andre noget om det ?

Kai 2017-01-06 05:25:53

Jeg har set det omtalt mange gange, at kosttilskud med magnesium kan forbedre søvn-kvaliteten, hvis man tager det ved sengetid. At det ligefrem er søvndyssende har jeg dog ikke hørt. Men jeg ved ikke, om der findes undersøgelser, som bekræfter det. Hvis man vil prøve det er det jo ufarligt.

Nina 2017-01-06 08:08:49

Til Kai - hvid du "ligger og roder i sengen" før du falder i søvn, så oplevede jeg at en multi-B-vitamin reducerede min "falde-i-søvn-tid" gevaldigt. Havde i nogle år taget B-12 alene efter anvisning fra lægen pga. kraftigt rystende hænder - det var dengang læger turde anvise noget der ikke skulle recept til - B-12'eren blev udskiftet med multi-B-vitamin efter at have læst lidt på nettet og aldrig én B-vitamin alene. Er senere stødt på flere steder, hvor specielt B-6 angives at være en form for nøgle til at kroppen kan optage og omsætte adskillelige ting fra maden - blandt andet B-12 og magnesium. Har prøvet en del multi-B-vitaminer og føler at jeg må advare lidt imod for højt B-3 indhold - f.eks. "den stribede", som gav mig et blodigt ansigt i løbet af 4-5 uger (noget med at meget B-3 indtag kan reducere den sunde aktivitet vi på huden).

Jan 2017-03-28 06:30:26

Må man tage magnesium og blodtryks medicin sammen

Kirsten 2017-04-26 03:05:53

Kirsten: Du bør tale med din læge om hvorvidt du kan tage magnesium sammen med blodtryksmedicin.

Nina 2017-04-27 06:11:58

Navn:
Cookiesinformation