Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: kokosolie = palmin

Hej ! Kan man erstatte kokosolie med (smeltet) palmin i en opskrift ? Jeg er faldet over en opskrift på raw food brownie, der lyder interesseant, men kokosolie er jo vanvittig dyrt. På forhånd tak !

filip 2011-08-20 08:39:13

Det kan man godt. Palmin smager ikke som kokosolie, så smagen vil være anderledes. Men konsistensen er tæt på. Jeg har nogle gange erstattet kokosolie med usaltet smør og fået velsmagende kager. Konsistensen af smør er dog lidt blødere end både palmin og kokosolie. Den dyre kokosolie hævdes at have nogle sundhedsmæssige fordele. Dem får man ikke ved at bruge palmin (og ej heller ved at bruge usaltet smør). Så vidt jeg husker findes der flere mærker af kokosolie måske er der prisforskelle?

Nina 2011-08-20 15:53:44

Kokosolie fås relativt billigt i de asiasiske forretninger. Ellers synes jeg også, det er temmelig pebret. På det seneste har der været en diskussion om, hvorvidt netop denne plantes mættede fedtsyrer skulle være så meget sundere end andet.Som man har så meget andet, kan den vel stå på hylden, når man ønsker kokossødme i maden. Det kunne være spændende at forfølge det køkken, hvor de bruger den og blive lidt klogere.

Esther 2011-08-20 19:04:44

Jeg troede egentlig at tørret dvs. størknet kokosolie og palmin var det samme.

Inger-Lise 2011-08-20 19:09:44

Hej, Inger-Lise. Kan det ikke tænkes, at palmin er restproduktet, efter raffinering af palmeolien? Hilsen,

Patrick! 2011-08-20 20:53:21

Du har næsten ramt rigtigt Inger-Lise. Palmin er raffineret kokosolie, mens det kokos-olie man bliver anbefalet at bruge i raw-food er økologisk ikke-raffineret koldpresset kokosolie. Den smager mere af kokos og hævdes af være sund.

Nina 2011-08-20 21:46:21

Ud fra, hvad jeg har læst om kokos- henholdsvis palmeolie, vil jeg bestemt ikke spise mere palmeolie end højst nødvendigt. Jeg tror, palmeolien er meget usund, hvorimod man ikke kan udelukke, at kokosolien gør godt, i hvert fald, hvis den er i en så lidt behandlet form som muligt. Jeg kender da også nogle stykker, som netop bruger kokosolie - ligesom smør og olier - i en lavkarbo-diæt og har gavn af det.

Benedikte 2011-08-25 10:39:51

Hejsa. Faldt over denne meget gamle tråd i min søgen vedrørende kokosolie vs palmin. Vil gerne høre, om I stadig følger tråden og ser denne besked?

Steen Leithoff 2016-08-17 18:36:26

Der er vist ikke så mange der er aktive mere her på vom.dk. Jeg har set din besked Steen Leithoff.......

Nina 2016-08-18 08:27:53

Selv om tråden er gammel og ikke særlig aktiv, er emnet top aktuelt. Ligesom Steen søger jeg info om kokosolie vs. palmin. Alle svarene er relevante og holder over tid. TAK til alle !

Bjarne 2019-04-04 09:46:38

Navn:
Cookiesinformation