Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: Intolerance overfor løg og hvidløg

Som årene går, fornemmer jeg, at jeg får sværere og sværere ved at tåle løg og desværre hvidløg især, specielt når det handler om rå. Giver kvalme, træthed, undertiden opstød og en del generel ubehag. Jeg har alle dage haft svære problemer med purløg og løgtoppe. Er det mig, der er hysterisk? Jeg holder meget af hvidløg men er blevet meget forsigtig med det i den senere tid, pga ubehaget. Er der noget jeg kan spise samtidig med løg og hvidløg, som måske kan ophæve generne?? mvh Knud

Knud Madsen 2011-04-09 19:26:17

Jeg synes, det er så godt, du har gjort op med dig selv, at disse spiser passer bare ikke til dig, kald det hvad, du vil. Nu ved jeg ikke, hvor meget du vil forsøge, men flere grøntsager "opfører" sig forkelligt fra rå til tilberedet/opvarmmet.Tag blot kartoflen som eksempel.Fra rå til kogt.De færreste holder endnu af rå kartofler. Og tilsvarende guleroden, fra sød og fræk til alt alt for sød og kvalm.Hvidløg, som du holder af, er også skarp og sofistikeret rå, men bliver en helt anden historie medkogt. Måske har du en allergi, som du ikke har givet opmærksomhed. Disse løgsorter og hen over kryds med kål, kan jo gøre dig til den kostfornægter, som jeg ikke tror, du er. Et gammelt råd er at hvidløg dæmpes med persille. Her er det vist kun for at dæmpe hvidløgsånde. En hardcore hvidløgselsker og en ven købte klorofyltabletter på apoteket. Prøv at google allergi/løgplanter. Jeg tror bestemt , du ikke er alene.

Esther 2011-04-09 23:44:02

Jeg glemte helt a sige, at de fleste tidspunkter, vi normalt indtager store indtag af hvidløg er normalt ved et aftansmåltid, eller en større frokost, hvor der også er vin og alm. gemytlig stres indblandet. Hvis du tør udfordre din allergi, kunne du drikke et glas mælk/vand med et presset fed hvidløg (og måske en spsk. honning. Og hvis du er mere til doktorer, så få lavet en priktest.

Estehr 2011-04-10 00:06:18

Det er primært rå hvidløg i f.eks. humus, det der græske hvide ymeragtige, som jeg ikke lige husker navnet på, men og også løgringe på marineret sild, hakkede løg i salater osv. Der er forbandet ærgerligt, idet jeg holder rigtig meget af disse sager. Derimod er problemerne meget mindre med gennemstegte eller genmemkogte hvidløg og alm løg. Vi får undertiden hane tilberedt med 40 fed hvidløg. Der skal jeg blot holde mig fra de fed, som har ligget inde i hanen, men alene de som har ligget i bunden af stegegryden. Tager jeg for mange, giver det blot noget rumleri i maven, som er forståeligt nok. Jeg har en tyrkertro på, at hvidløg virker forebyggende på forkølelse og lignende elendigheder, og er derfor meget trist ved tanken om at skulle forsage hvidløg. Derfor er jeg meget interesserede i ideer om, hvad der kan neutralisere ubehaget ved hvidløgene. Den med et glas mælk med et presset fed hvidløg, kan jeg helt klart forudsige resultatet af, og det er ikke rart! :( Presset hvidløg virker meget stærkere, en større stykker :(

Knud Madsen 2011-04-10 07:00:42

Næ, du er da ikke alene om at reagere på rå løg og rå hvidløg. Det er velkendt. De symptomer du beskriver får mig til at tænke på, om du mon har refluks-sygdom i spiserøret. Det er når den øverste lukkemuskel i mavesækken ikke lukker helt og der kan komme mad op i spiserøret. Dette forværres af rå løg og rå hvidløg. Jeg er enig med Ester i, at du jo nok må undgå disse ting i rå tilstand. Jeg bryder mig ikke selv om rå hvidløg, så når jeg laver hummus koger jeg hvidløget med, når jeg koger kikærterne. Udover det med opstød af rå løg og hvidløg har især hvidløg et højt indhold af stoffer, som kan give luft i tarmene. Så det forklarer jo rumlen i maven efter den beskrevne ret med hanen som indeholder mange fed hvidløg.

Nina 2011-04-10 07:53:00

Skidt med rumleriet. Det er til at leve med. Det er mere kvalmen og en trykken i den øverste del af vommen, der irriterer voldsomt. I går var det helt ulideligt. Det kan da godt være, at det har noget med spiserøret at gøre, selv om det ikke føles som halsbrand. Men jeg kan da godt se, ved søgning på google, at det er ikke helt enestående. Synes bare det lyder så hysterisk, at jeg ikke skulle kun tåle løg! Jeg vil foreslå fruen, at hun koger hvidløg sammen kikærterne og se om det bedrer situationen! :-) Vi har os fortælle at rå hvidløg bevarer de gode sager bedre, end tilberedte.

Knud Madsen 2011-04-10 11:56:00

Hvis du gerne vil have hvidløg for dets sunde egenskaber og fine virkning kunne du måske prøve, om du kunne tåle hvidløgstabletter. Du får virkningen uden dit ubehag og desværre også uden den gode smag.

Esther 2011-04-10 15:55:16

Dem har jeg ikke problemer med, tilsyneladende. Men rigtigt, der er ikke megen stads ved dem! :-)

Knud Madsen 2011-04-10 17:12:09

"Allergi" mod løg og hvidløg er velkendt, det er normalt ikke allergi. I løg, hvidløg og kikærter findes nogle tungt fordøjelige kulhydrater, der tilhører gruppen FODMAP (akronym, der bruges i diætsammenhæng). Probæemet kan skyldes fruktoseintolerans, der er ingen kur, men symtomerne kan holdes nede eller fjernes med en Low FODMAP Diæt. I nogle tilfælde skyldes problemet eftervirkningerne af en infektion eller lignende og kan forsvinde.

Bente Jarmon 2013-04-15 07:21:02

Jeg har det samme og det er ikke allergi men intolerance over for hvidløg. Det er for mig bare blevet værre og værre. Det hjælper ikke at koge det eller opvarme det på anden måde. Selv et enkelt fed i en ret er nok til at gøre mig oppustet træt og utilpas det er en skam for je elsker hvidløg. Bare hold dig fra det det er den eneste løsning ifølge mig :-( jeg har dog ikke haft problemer med normale løg ... endnu

Andreas Berger 2013-05-05 14:49:08

Bliver selv syg i flere dage ved rå hvidløg - som jeg elsker! Svimmel (voldsomt), mavesmerter, ofte opkast og udmattet. Stegt går det lidt bedre, men jeg skal altid passe på mængden.

Kasper Olesen 2013-06-27 22:07:08

kan det tænkes at det er løgene der er blevet behandlet med noget der giver disse symptomer. Alt bliver jo modificeret med alt muligt, så måske producenterne har fundet på noget nyt. Måske prøv at lave hvidløg selv og se om det giver samme reaktioner.

Thomas Jensen 2013-08-07 16:03:30

Nogle kan bare ikke tåle løg og /eller hvidløg. Min mor tåler ikke sidstnævnte - hun får dårlig mave af hvidløg og spiser dem derfor aldrig, uanset hvor de har vokset og hvad de er blandet sammen med. Der er også mange andre ting, hun ikke tåler, men det er ikke målbart. Det er "bare" såkaldt intolerance.

Benedikte 2013-08-09 11:23:30

I er ikke alene her - hvis det er en trøst. Får forhøjet blodtryk, hovedpine og dårlig mave af alle slags løg og løgrelaterede ting.

Jan Thim 2013-08-29 11:00:55

Næsten rart at høre jeg ikke er alene, jeg kan ikke spise hvidløg får hjertebanken og føler jeg ikke kan få ordenligt luft, er nærmest altid blevet hægt ud for bare at være kræsen og i undertoner at "skabe" mig lidt når jeg spørger til om der er hvidløg i maden. Men har haft det rigtigt skidt flere gange hvor jeg har tænkt, at nu prøver jeg lige igen.

Heidi Sørensen 2014-06-08 11:00:25

Jeg har undgået løg i alle former i et par uge og jeg har haft det skønt! For to dage siden fik jeg en købesandwich med meget rå løg i, og efter få timer havde jeg diarré, opkast og var uendelig træt. Dagen efter fortsatte det med en masse luft i maven. De andre som spiste samme sandwich fik ingen symptomer. Så jeg vil for altid udgå løg nu. Så må folk sige jeg er en pjevs, men hellere det end at jeg skal kaste op og få diarré igen. Badr.

Birgitte Hansen 2015-03-03 14:04:58

Den er god nok. Har været hvidløgs allergiker i 15 år - sikker længere. Jeg kan stille uret efter symptomerne: Har jeg fået mad med hvidløg ude i byen, så kommer symptomerne 6-7 timer efter i form af kvalme, oppustethed og halsbrand. No more sleep. De umiddelbare symptomer går over efter et par timer, men oppustedhed fortsætter længe efter. Største problem: Restauranter tager det sjældent rigtig alvorligt.

Jørgen Schmidt 2015-11-21 02:19:11

Jeg får også utrolig ondt i maven hver gang jeg spiser hvidløg. Skønt at jeg ikke er alene

Eva 2016-01-23 23:37:24

Der er tale om intolerans - ikke allergi. Mange lider af intolerans i varierende grad - med de nævnte symptomer - overfor forskellige løgtyper herunder hvidløg. Visse typer hvidløgssalt f.eks. fra Santa Maria giver ikke problemer.

Lars 2016-05-21 21:45:08

Der var jeg heldig at jeg "faldt" over denne side. Jeg googlede på hvidløg luft i maven. Og vupti fandt jeg denne interesante tråd. Jeg har i den seneste tid taget stærke hvidløgspillere og slet ikki mistængt dem (ikki før nu) i at ha, skyld i min elendighed. Ondt i maven, diare, hovedpine og totalt udmattet. Så nu er det slut meed hvidløgspillere.

Jona 2016-06-21 18:41:18

Jeg har spist hvidløgspiller (4-6) om dagen og har efterfølgende fået tiltagende ondt i maven ( den del af tarmen under navlen). Mine tarme stikker og toiletvanerne er meget varierende. Min mave rumler og der er meget luft- både den ene og den anden vej. Er der nogen der kender til det? Er blevet temmelig bekymret over det.

Marie 2017-03-07 08:03:49

Jeg har lige læst på Wiki, at løg og hvidløg indeholder en slags gift, når de er i rå tilstand, men de fleste hvidløg kommer fra syd Europa, og der er det 'lovligt at strålebehandle næsten alting. Det siges at være ulovligt i Danmark, men det er jo sårenemt at strålebehandle, så man kan udsætte salget, indtil man kan presse en højere pris op. Læs om tulipan svindelen - i Holland for 200 år siden.

arctic.gastro 2017-05-23 06:06:16

Navn:
Cookiesinformation