Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: Havregrød vs. Havregryn

Jeg har læst, at der er færre kalorier i havregryn end havregrød - er det korrekt? Og gør det så havregrød sundere, hvis man ønsker at tabe sig? Er ret forvirret hvad havregryn vs. havregrød angår... :-p

Nadia 2009-04-28 10:05:48

Begge dele er sunde. Og begge dele kan bruges ved vægttab. Det afhænger af hvor meget gryn og mælk der bruges. Og selvfølgelig af om du læsser en masse sukker på. Hvis du spiser 60 gram havregryn med 2 dl mælk, er der præcis ligeså mange kalorier i, som der vil være i grød lavet på 60 gram gryn og med 2 dl mælk plus noget vand. Hvis havregrød er lavet på vand får man færre kalorier end hvis man spiser havregryn med mælk. Hvis havregrød er lavet på kun mælk vil man få flere kalorier end hvis man spsier rå havregryn med lidt mælk.

Nina 2009-04-28 10:34:49

I forhold til fuldkornskampagnen : regnes f.eks. 75 gr havregrød også for fuldkorn, - eller gør kogningen " det mindre fuldkorns-agtigt " ????

Eva 2009-08-21 09:25:12

Jeg tænker ikke på kalorierne, - men på om det grove i havregrynene bliver øddelagt / opblødt af kogningen.

Eva 2009-08-21 09:29:10

Havregrød er også fuldkorn. Men det er vægten af de havregryn der er brugt som tæller. Der er jo ikke 75 gram fuldkorn i 75 gram havregrød. Der er vel brugt mellem 15 og 25 gram havregryn.

Nina 2009-08-21 09:59:17

Kornkammeret har en 5-kornsblanding med valsede korn, bl.a. spelt og byg m.m. Jeg forstår ikke rigtig det med at havregrød skulle være slankende. Jeg laver havregrød af 2½ dl. vand og 50 g grovvalsede havregryn/5-kornsblanding uden tilsætning af sukker, salt, mælk eller andet. Pga. min urinsure gigt, er det min hovednæringskilde. Dog hælder jeg en smule frugtmos eller frugtgrød, næsten uden sikker, på. Dertil nyder jeg så et glas vand tilsat kulsyre og en smule frugtsaft, igen næsten eller helt uden, sukker. Alligevel er jeg stadigvæk tyk. Er det kulsyren i vandet, der feder? mvh Knud

Knud Madsen 2009-08-21 12:47:57

Kære Knud Man kan ikke fortolke ovenstående svar således, at havregrød ligefrem er slankende. Ingen madvarer er slankende, det afhænger jo af hvor meget man spiser. Principielt kan man tabe sig ved at spise chokolade, hvis man spiser lidt nok. (I praksis vil det naturligvis ikke kunne anbefales.) Din vægt afhænger af balancen mellem hvor mange kalorier du spiser og hvor mange kalorier du forbrænder. Måske får du ikke motion nok. Måske vil det hjælpe at tælle kalorier. De fleste taber sig langsomt (op til et halvt kg pr. uge)på 16-1800 kcal/døgn. Og hurtigere på 12-1400 kcal/døgn. Men hurtigt vægttab kan ikke anbefales, da det kan udløse anfald af urinsyregigt hos disponerede. Det er en vældig sund 5-kornsblanding, men du bør også sørge for at spise grøntsager, proteinrig mad samt lidt sunde fedt, for organismen fungerer bedst, hvis vi spiser alle de næringsstoffer, som der er brug for.

Nina 2009-08-21 13:17:02

Rent faktisk "pynter" den blanding godt i havregrøden. Du har nok ret i det med motionen, idet det ikke er hver dag, jeg overhovedet kan røre mig pga at mine ben er meget ødelagte af denne urinsure gigt. Den senere tids varme har dog været god! :-) Men ellers stopper min kone mig ud med allehånde sære grøntsager. mvh Knud

Knud Madsen 2009-08-21 15:03:18

Motion er utroligt vigtig ikke bare for vægten, men for helbred, mental funktion, humør m.m. Man kan lære at lave siddende træning. man kan endda træne liggende. Måske kan en ro-maskine bruges. Giv endelig ikke op selvom benene har gigt. Gode råd til motion, som skåner benene kan evt. fåes ved at ringe til gigtforeningens rådgivning. Nummeret kan læses på gigtforeningen.dk

Nina 2009-08-22 19:41:21

Hvis man taler om hvor meget næring man kan optage af henholdsvis grød og rå gryn hvordan ser det så ud? og her mener jeg 100 g rå gryn og grød lavet af 100g gryn og altså IKKE 100 g grød... Jeg vil gerne tage på (muskelmasse) og er på en diæt hvor jeg ligger i konstant kalorie-overskud. Det er muligt at indtage mange flere rå gryn end gryn i grød før man mættes så man ikke kan have mere. Men det nytter jo ikke at spise grynene rå såfremt fordøjelsen alligevel ikke kan udnytte samtlige kalorier i de rå gryn...

Peter - Esbjerg 2009-09-18 16:47:54

Hej Peter Du er inde på noget rigtigt. Man optager mindre fra havregryn end fra kogte havregryn. Jeg har ikke set tal for hvor meget forskellen er. Men forskellen er ikke særligt stor, for rå havregryn er strengt taget ikke rå. Havregryn bliver dampbehandlet, og det øger fordøjeligheden. Man dampbehandler for at inaktivere enzymer, som ellers ville forringe holdbarheden. Jeg tror, at når du kan spise større mængder rå havregryn end havregryn kogt til grød, så optager du også mere energi og næringsstoffer.

Nina 2009-09-18 20:12:19

Samme tanker har jeg gjort mig Nina. Det er dog altid rart med noget dokumentation, men jeg har ikke fundet noget. Endnu. Jeg lader jer vide hvis jeg finder noget.. Det kunne jo være at der i det ganske land var én der også gerne ville vide det og som tilfældigvis finder forbi denne side... :)

Peter - Esbjerg 2009-09-20 14:17:47

Hej Peter Jeg har kigget i mine gamle lærebøger om fremstilling af havregryn. Problemet er stivelsen, som ligger i stivelseskorn. Vores fordøjelsesenzymer kan ikke fordøje stivelseskorn. Forklistring er det der sker når stivelseskorn optager vand under opvarmning og dermed gør stivelsen fordøjelig. I den ene lærebog står, at stivelsen er delvist forklisteret i den anden står at ca. en tredejdel er forklistret i havregryn. Hvis kun en tredjedel af stivelsen er fordøjelig mister man pænt meget energi, som jo ryger i "potten". Eksakte tal findes næppe, da variationen må være stor på dampbehandlingens effekt på stivelsen, men mine lærebøger er gamle, så nyere tal findes muligvis.

Nina 2009-09-21 11:21:26

jeg spiser meget korn om dagen men spiser ikke noget mad kun korn. feder det?

can23 2009-10-31 19:57:59

Hvad mener du med korn? Hvorfor er korn ikke mad? Om mad feder afhænger især af mængden, så hvis du tager på har du spist for meget. Det lyder meget ensidigt at spise korn hele dagen. Hvis man vil sikre sig at man får næringstoffer nok, er det vigtigt at spise forskellige slags mad, så man både spiser frugt, grønt, sunde fedt osv.

Nina 2009-11-04 19:20:23

Jeg er i tvivl om hvad der er sundest - havregrød eller havregyn? Hvis havregryn spises kun med mælk og sukker og grød kun med sukker og en klat smør.

Anette 2009-11-16 10:39:50

Smør er ikke sundt, hvis det er en lille smørklat går det jo nok. Ellers er det nogenlunde lige sundt. Hvis grøden er kogt på mælk. Hvis man er undervægtig fordøjes grøden mere effektivt, så energien udnyttes bedre.

Nina 2009-11-16 15:06:06

havregrød er sundere end havregryn , eftersom du overhoved ikke brugere den samme mægde havregryn til at lave grøden, som du ville bruge hvis du bare tog havregryn med mælk. -men der skal så siges at grøden skal koges på vand, før den bliver 'mere' sund. og det smager lige så godt på vand som på mælk. personligt synes jeg at man bliver helt fedet i munden når man har lavet grøden på mælk,, så jeg vil helt klart forslå - havregrød lavet på vand! :)

sebrina 2010-07-20 10:53:00

jeg har altid foretrukket en havregrød baseret på vand og uden salt, saltet er også med til at binde væske i kroppen, så jeg kan godt undværer det, det smager stadig godt uden saltet, jeg tager dog et glas letmælk til ved siden af og lidt sukker spredt ud over grøden

Thomas S. 2010-07-23 09:43:12

En gammel måde at spise havergrød på, grøden på vand (3 dl vand 1½ gryn)koges,på tallerken OG MÆLK PÅ GRØDEN. Jeg syndes det smager godt.

Peter Hansen 2011-03-18 20:53:20

Grød giver en længere mæthedsfornemmelse så man ikke behøver at snacke i løbet af dagen. Derfor foretrækker jeg grød frem for gryn. Jeg forslår helt klar at lave en havregrød 1 kop gryn, 1 kop skummetmælk og 1/2 kop vand. Jeg plejer at bruge 2 tsk sukker på, men man kan jo sagtens bruge rosiner eller mandler i stedet for at give lidt sødme.

Ditte 2012-05-17 14:41:34

Vil anbefale at man bruger Multisød som sukker ,da det ikke indeholder hverken kalorier eller Aspartan o.lign

Vivian 2012-05-17 16:48:07

At spise stærk forarbejdede græsfrø med sukker på lyder for mig som om man tigger og beder om at få diabetes 2 og desuden hurtigt øge sin vægt. Processen med at tage eller erhverve sig diabetes kan dog formentlig forhales, hvis der kommer større mængder kanel og smør på grøden.

Inger-Lise 2012-05-17 18:49:02

Det er altså ikke alle mennesker, som er disponeret for diabetes, insulinresistens eller lignende. Og så kan man nyde sin havregrød med sindsro - også med to tsk. sukker på.

Nina 2012-05-17 22:07:38

Dream on Nina :-) Vi er ALLE helt uden undagelse disponerede for diabetes 2. Virtuelle knus. Inger-Lise

inger-Lise 2012-05-17 23:13:22

Det er altså rigtigt hvad Nina skriver, det er ikke alle der er disponeret for diabetes 2, disponeringen ligger i gen sammensætningen og den er jo ikke ens for os alle

sj 2012-05-19 16:04:21

Nogle er MERE disponerede for daibetes 2 end andre. Alle er vi disponerede, for p.g.a. uheldig levevis at fremkalde sygdommen. Hvis man artigt følger den gamle kostpyramide: masser af kornprodukter, ris, pasta, skrællede, melede eller bagte kartofler (og som anbefalet uden fedt) -og dertil sukrede drikke (som f.eks sød saft, sodavand med sukker, alm kakaomælk), en smule slik og noget højglæmisk frugt(f.eks vindruer og rosiner),så skal man bare se løjer.

Inger-Lise 2012-05-21 15:28:42

Er det bedst at havde mange havregryn eller meget mælk i havregrøden vil havde det bedst muligt👍

Marvin 2013-10-11 22:29:24

Marvin, jeg er usikker på om du skriver for sjov, men man skal følge opskriften ellers bliver det ikke kogt til grød. Du laver den konsistens du bedst kan lide ved at tilsætte mere eller mindre mælk/vand.

Nina 2013-10-13 09:37:30

Jeg har på madlog indtastet 35 g grovvalsede havregryn, og 122 g skummetmælk, det giver 174 kalorier. Så vejede jeg den færdige grød til 134 g, der var så en valgmulighed, som hedder “havregrød kogt på mælk” den valgte jeg så og her gav de 134 g grød 98 kalorier. Det giver ingen mening?

Signe 2017-11-23 08:08:04

Navn:
Cookiesinformation