Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: usas nationalret

hvad er usas nationalret? er det kød mvh eddie

eddie 2009-03-09 10:41:56

Kære Eddie USA er et jo ikke ét land; men en forening af mange stater(lande). Sådan lidt á lá det vore politikere ønsker m.h.t. EU. Du kunne lige så godt spørge, hvad nationalretten i Europa er. I den ene ende af Europa, ville man måske svare pizza, i den anden ende måske frikadeller. Hvis du spørger en new-yorker, hvad de spise langt nede sydpå, vil han med hån i stemmen og væmmelse sige: stegt egern. Hvis du spørger en amerikaner fra sydsteterne om new-yorkerens nationalret vil han med hån i stemmen og tegn på væmmelse måske sige: hamburgers.

Inger-Lise 2009-03-10 17:41:06

Kære Inger-Lise. Det har ikke meget med spørgsmålet og gøre men USA er et kontinent (land) forenet af flere stater. Hvis det skal sammenlignes med Europa er det nok mere reelt og skrive nord Amerika da det er en verdensdel som Europa også er.

Henrik H 2012-01-27 10:47:52

Well usa er maaske et land i nord america men langt fra det storste. kik nord.Canada saa tilbage til geografien

torben 2012-01-28 04:00:30

Inger-Lise USA er et land

Law 2015-01-15 09:13:13

hej kære eddite usa er ikke ét lande men en samling af 42 kondinationer i vejledningens præcise årsag til det kapitalistiske samfund. det er ved hjælp af nazisterne fra krigen som gik på månen og spildte coca-cola ud over det amerikanske flag hvilket gjorde endemålet for danmarks fremtid indenfor gastronomisk aerospace mvh. daniel jakobsen (fra hals)

joachim bundgaard larsen 2015-03-06 09:37:24

utroligt man får op geografi når det drejer sig om mad. Alle arerikaner er glad i gril så det må vel derhen, men tilbehør er lige så forskellig som sønderjylland og nordjylland

jens sørensen oslo 2015-03-10 12:10:35

Stater er ikke lande. USA er et land bestående af 50 stater, der bliver styret af en person. Tror i at man bliver kaldt en præsident for ingenting?

Food Expert 2016-04-13 09:03:20

Altså... Jo USA er et land. F.eks. har USA en hovedstad. Og ja, jeg er kun 13 år, og jeg ved åbenbart mere end jer? USA er heller ikke et kontinent. Og ja USA er United States altså forenede stater (der er 50), så der har i ret. Men USA er stadig et land, dog med flere "STATER" herunder. Tro mig når jeg så også siger at 3 ud af de 3 geografi lærer, jeg har/har haft siger at det er et land. Mvh Anton :)

Anton 2016-09-06 11:17:29

Hej, jeg vil rigtig gerne vide hvad USA's national ret er. Håber jeg for svar -Daniel :)

Daniel 2017-01-11 08:42:18

Hej. Vi vil også gerne vide om nogen ved hvad USA's national-ret er? :)

Line og Andrea 2017-01-24 09:38:13

Hej, jeg har boede i USA og har aldrig rigtig hørt om noget som nationalretter. Jeg prøvede at søge på om USA havde en nationalret, men fandt ikke rigtig noget. Men hvis man tænker på det, så har hele USA en nationalfugl, så mon ikke de også har har en nationalret? Mange hilsner Julie

Julie 2017-03-07 06:17:50

USA har mange lokale retter, men hovedretten til Thanksgiving day er stegt kalkun med stuffing, altså gammelt brød blandet med indmaden fra the Turkey og en anelse nutmeg - muskat nød. USA har også den såkaldte black history month hvor der skal serveres kogt - stegte grisetarme og majsbrød i hel måned. Thanksgiving fejres jo fordi USA vandt over England, og stod som selvstændige stater, dog afbrudt af deres borgerkrig, syd - nord, hvor man opgav slavehandelen, Alaska var stat nummer 49 og Hawaii var stat nummer 50.

arctic.gastro 2017-05-23 06:26:05

USA er et land, men hver af de 50 stater har deres egne repræsentanter, lovgivning, det er jo derfor det hedder repræsentanternes hus, det er de lokale guvernører der 'styrer de 'selvstændige stater. Staterne har også deres egne flag, samt naturligvis et Amerikansk flag ' Stars and Stripes, alle kan købe et Amerikansk flag der har 'hængt over Capital Hill - the whihte house - det er et flag som hundrevis af ansatte hejser ved det Hvide Hus, og bagefter bliver flaget sendt til køberen, uden at blive foldet og strøget, så køberen kan se, at flaget har været 'brugt'

arctic.gastro 2017-05-23 06:38:46

Enig i, at USA som sådan ikke har én nationalret. Men prøv at se en række forslag hér: https://en.wikipedia.org/wiki/National_dish

Lars Eslund 2017-06-04 10:40:03

Navn:
Cookiesinformation