Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: purin-tabel

Hvor kan man finde en mere uddybende tabel over purinindhold i forskellige fødevarer. De tabeller jeg hidtil har fundet indeholder for få fødevareemner.

Bente Haumann 2008-07-30 15:55:17

For ca. 7 mdr. siden spurgte Bente Haumann efter en purin tabel, det leder jeg også efter, hvor findes den??

Ole Krøyer 2009-02-15 15:05:30

For en del år tilbage var der en tysk levnedsmiddeltabel med purin-indholdet i fødevarer. Må jeg spørge, hvad den skal bruges til? Hvis det er pga. urinsyregigt er purinindholdet i fødevarer ikke nødvendigt at kende i detaljer, da det meste urinsyre dannes ud fra kroppens egen puriner. Der dannes f.eks. mere urinsyre, hvis man spiser meget fruktose, som i sig selv ikke indeholder noget som helst purin.

Nina 2009-02-16 16:28:34

Alt efter hvad det skal bruges til, kan man måske opstøve tal for fødevarers purinindhold ved en søgning på et bibliotek. Måske Landbohøjskolens bibliotek eller lignende. Man kan få rådgivning på et almindeligt bibliotek. Men som skrevet ovenfor, hvis det drejer sig om urinsyregigt, er det ikke nødvendigt. Så er det mere effektivt at håndtere på andre måder. Som nævnt ovenfor dannes der mere urinsyre, hvis man spiser fruktose. det gør der også hvis man indtager drikkevarer med alkohol. Der dannes også urinsyre, hvis man overanstrenger sig fysisk. Hvis man er i dårlig form dannes der mere urinsyre blot man laver uvant fysisk aktivitet. Så man klarer sig bedst, hvis man er i god form, og man skal træne sig langsomt op. Der dannes også mere urinsyre, hvis man taber sig meget hurtigt. På den anden side, er det bedst at være normalvægtig ift. urinsyregigt, så man skal satse på et langsomt vægttab, hvis man har urinsyregigt og er overvægtig. Nu stopper jeg om urinsyregigt, for der kan jo være andre grunde til at interessere sig for purin-indholdet i fødevarer ;o)

Nina 2009-02-16 16:49:46

Hej Nina Tak for svaret. Jeg har myelomatose (knognemarvskræft) og bliver ved med at få urinsyregigt i mine fødder, som i forvejen er ramt af "nervebetændelse" (efter Kemo), har for 2. gang været indlagt, af den grund i år. Og det gør bare av - jeg kan ikke gå i en lille uge, og kan ikke tåle "modgiften", som ødelægger min AK 8,6 og 12,3 - max 3,5. Så hvis jeg selv kunne gøre noget, var det jeg ønskede mig en "purintabel" Mvh. Ole

Ole Krøyer 2009-02-16 18:09:39

Hej Ole Krøyer Ja, urinsyregigt er efter sigende noget af det mest smertefulde. Det må være overordentligt ubehageligt at have de to sygdomme sammen. Jeg håber, at du finder rådgivning, som kan lette ubehaget. En purintabel er deværre ikke ret nyttig, da det kun er en lille del af de puriner, som omsættes i kroppen, som kommer fra kosten. Hvordan kosten evt. kan ændres kan du evt. få rådgivning om i Gigtforeningen, som har en telefonrådgivning. Telefonnummeret kan findes på deres hjemmeside, som hedder gigtforeningen.dk. Det står også noget om kosten ved urinsyregigt. Måske også noget om andre forebyggende tiltag? Med venlig hilsen Nina

Nina 2009-02-17 11:10:49

Hej Ole Krøyer Jeg søger lige som dig nogen vejledning i at undgå anfald af urinsyregigt. Jeg synes, det er meget modstridende oplysninger der er tilgængelige. Selv tør jeg ikke spise ret meget andet end havregrød, hvortil jeg nyder et glas vand. Ikke specielt ophidsende i længden! Lige som i dit tilfælde, er det mine ben der bliver angrebet, hæver, bliver misfarvede og gør forbandet meget ondt, og jeg henvises til krykstokke og kørestol i en god uges tid. Det mindste jeg skejer ud, og forsøger mig med lidt almindelig og varienrende kost, medfører kontant afregning i form af et nyt anfald. Gigtforeningen synes heller ikke at have meget info om dette smertefulde emne. Jeg har også været indlagt pga dette, uden at det førte noget særligt med sig, og tilstanden er nu ved at være nærmest kronisk. Lurer en hel del over din årsagssammenhæng. Jeg kan ikke forstå at det alle steder hævdes, at kosten kun betyder 10% for forekomsten af anfald, når jeg så omgående "straffes" ved blot meget beskedne "fejltrin". For nylig spiste jeg rognen i en stegt skrubbe. Det gør jeg så ikke igen! :-( Har du fundet seriøse kilder til mad, som du kan tåle? mvh Knud

Knud 2009-04-25 16:02:09

Jeg roder videre med mine undersøgelser af, hvad jeg kan risikere at spise. Jeg løber ind i en række paradokser: Det anbefales at spise frugt, men fruktose er åbenbart en udløsende faktor. Indeholder frugt ikke fruktose? Frugt er OK, men ikke frugtsaft. Hvorfor? Fedt er nogle gange OK men andre gange ikke? Rapsolie og kartofler er OK, men brasede kartofler er farlige. Hvorfor? Sukker er nogle gange OK, men andre gange farligt. Hvorfor? Marmelade, syltetøj, tørret frugt anbefales, men sukker og fruktose frarådes som oftest. Hvad skal jeg tro på? Mejeriprodukter er oftest OK, men fedt er farligt? Fjerkræ angives ofte at være OK, men håndbogen som lægen har, angiver fjerkræ til at være det farligste? Nogle siger det går an med kød, og andre forbyder det 100%. Hvad skal man tro? I begrænset mængde er is, desserter og kager OK, men sukker er ofte nævnt som meget farligt? Kaffe er ofte nævnt som det rene gift, men andre steder, f.eks. en stor amerikansk undersøgelses konklusion er at kaffe forebygger. Hvem har ret? Fiskeolie angives som OK, men fede fisk er farlige? Håber at kunne få svar på disse spørgsmål! mvh Knud

Knud 2009-04-27 15:28:03

Frugt i små mængder giver ikke ret meget fruktose, derfor er det OK at spise 2-3 stk. frugt om dagen i forhold til urinsyregigt. Frugtsaft i små mængder giver næppe problmer, men man får hurtigt en hel del sukker og/eller fruktose. For ikke at tale om de ekstra kalorier. Brasede kartofler er ikke farlige. Men de indeholder mange kalorier, og når man spiser mange kalorier på en gang dannes der ganske enkelt mere urinsyre i blodet. Sukker er kun OK i små mængder. ved større mængder får man hurtigt meget energi, som jo kan give problmer og sukker er opbygget af bl.a. fruktose. Jeg kender ikke til, at man ligefrem anbefaler marmelade, syltetøj og tørret frugt ved urinsyregigt. Små mængder er OK. Men disse produkter er jo mere kalorieholdige end frisk frugt og indeholder naturligt eller tilsat sukker/fruktose, som i store mængder kan give problemer. Mejeriprodukter er OK. Og de behøver ikke at være fede. Der er dog næppe problemer med et begrænset forbrug af de fede produkter. Igen er det det samme problem, som nævnt ovenfor, at spiser man store mængder af de fedeste mejeriprodukter, får man mange kalorier på en gang og det giver mere urinsyre i blodet. Jeg kender ikke til at fjerkræ skulle være farligt ved urinsyregigt, så hvis din læge har en bog det står i, ved jeg ikke hvorfor. Jeg har heller ikke set seriøse kilder, som fraråder kød 100%. Små portioner kød er OK. Sukker er ikke meget farligt, det er kun hvis man spiser meget af det, at det kan give problmer. Så hvis man kan nøjes med små portioner af is, desserter og kage kan man som regel tåle det. Jeg kender ikke seriøse kilder, som påstår at kaffe er det rene gift. Fede fisk frarådes ikke pga. af deres fedtindhold, men fordi de fede fisk i sig selv giver anledning til dannelse af urinsyre i blodet. Det er en svær balancegang, for hvis man spiser for meget mad dannes der mere urinsyre i blodet, men hvis man spiser alt for lidt, dannes der også mere urinsyre i blodet. Jeg håber, at du findes en måde at leve med din urinsyregigt, så du kan spise og nyde god mad uden al den frustration, som du har nu.

Nina 2009-04-27 20:58:57

Mange tak for din grundige redegørelse. Du er den første, der har kunnet svare entydigt på alle disse spørgsmål! :) På hospitalet var der 4 læger + mine egne 2 forskellige praktiserende læger, der har hver sine vage holdninger til, hvad jeg må og ikke må, og ingen diætist. Ja, du har ret i at jeg er frustreret over alle disse modsigelser, især da anfaldet nu har varet i ca 3 mdr. med lidt svingende intensitet. Mvh og tak Knud

Knud 2009-04-27 22:18:10

purin tabel findes i bog af Armin Rossmejer fra forlaget Ateliet Fiolstræde 31 kbn k

poul høj 2009-05-04 22:42:41

www.acumedico.com/purine.htm

Thomas 2009-06-16 18:51:17

her er min lille historie ang. podagra/urinsyrgigt.jeg er 39 og har lidt at denne kontant afregnende sygdom siden jeg var ca 27, eller første anfald var deromkring. siden har jeg spist medicin i form af allopurinol eller hexanurat. max 5 anfald har jeg haft i årene efter og spiser og drikker næsten som jeg har lyst til. med undtagelse af rødt kød. pøj pøj derude, brian.

brian stendal 2010-11-29 11:35:35

Hej Brian Godt at læse, at allupurinol og hexanurat virker godt for dig. Det er virkelig en genial medicin, som kan gøre livet lettere for nogle mennesker med urinsyregigt. Også pøj pøj til dig.....

Nina 2010-11-29 18:33:38

Jeg er også begyndt at tage allupurinol for knap en måned siden. Men hvad kan denne gøre ved urinsyregigt??? Kan den modvirke urinsyrekrystaller og nutralisere dem, eller hvordan påvirker allupurinol urinsyregigt??? Jeg har altid stillet dette spørgsmål til migselv uden at finde noget svar på det.

najeh 2011-01-21 11:00:23

Det nedsætter dannelsen af urinsyre i kroppen. Jeg vil forvente at det står på medicinens indlægsseddel. Spørg evt. den læge, som har ordineret medicinen.

Nina 2011-01-21 15:14:21

Fra en behandler i USA har jeg fået at vide, at blåbær, kirsebær og jordbær skulle nedbryde (noget af)urinsyren. Jeg har ikke selv haft mulighed for at efterprøve det endnu.

Frank 2011-08-18 19:07:30

Fik anfald af druer

Ole Jørgen Nielsen 2013-07-28 06:56:35

Det er super vigtigt at drikke godt med vand for at udskille purinerne. Ingen af indlæggene fremhæver dette faktum. Drik indtil urinen IKKE er gul!

Slæger 2015-07-26 15:51:26

Gad vide om siden eksisterer. Min mand er aktuelt plaget af urinsyregigt. Har kigget på forskellige hjemmesider vedr kost i forhold til alkohol anbefaler man ikke at drikke øl. Er det al slags øl ? Alkoholfri, lyst eller hvidtøl Er det alkoholen i øllen, humlen eller gæringen , der betyder noget. Vh Dorte.Nielsen

Dorte. Nielsen 2018-02-22 08:32:46

Alkohol og gær vil begge kunne give problemer ift. urinsyregigt. Der kan også være andre ting ved øldrikning, som giver problemer, som man ikke har fundet endnu. Hvis man absolut MÅ have øl, så vil lavt indhold af kulhydrat/kalorier og lav alkohol% måske være det mindst problematiske. Indtil det akutte anfald er overstået vil det være bedst at undvære øl, men det kan ikke anbefales at drikke sukkerholdige drikkevarer i stedet.

Nina 2018-02-24 01:53:02

Tak for info. Vh Dorte.Nielsen

Dorte. Nielsen 2018-02-24 05:21:13

Hej! Jeg har læst debatten her - og lige som mange andre er jeg også totalt forvirret i forhold til, hvad man må og ikke må. Jeg har netop nu mit første angreb af podagra og prøver at søge mere viden om, hvad jeg skal gøre lige nu og her og fremadrettet. Vil jo helst gøre "det rigtige", så angrebet går hurtigt væk og også undgå nye angreb. Fx anbefaler Patienthåndbogen kaffe, som skulle reducere risikoen for urinsyregigt - omvendt fraråder min egen læge og Apotekets hjemmeside netop kaffe. Jeg er med på, at det også er individuelt...så det er dæleme svært! Jeres erfaringer/viden mht. kaffe? på forhånd tak. V.h. Søren

Søren 2018-02-26 02:41:00

Vedr. kaffe og urinsyregigt. Begge dele kan godt rigtigt, hvor underligt det end lyder. Har man først fået urinsyregigt kan det muligvis forværres (nye anfald kan fremprovokeres), hvis man drikker mere kaffe eller andre koffeinholdige drikke end man plejer. Hos mennesker som ikke har urinsyregigt og som aldrig har haft et anfald, kan kaffe muligvis forebygge, at det opstår. Men det skyldes et andet stof i kaffe nemlig chlorogensyre.

Nina 2018-02-27 01:30:03

Navn:
Cookiesinformation