Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: tyggegummi ??

er det usundt ?? jeg spiser tyggegummi uden sukker fordi jeg har problemer med at holde op med at spise ( efter en anoreksi).. det er en god måde at holde tvangsspisning væk med, men jeg har hørt at det er usundt?? har I en forklaring ?? TAK FRA MIG

Bare mig! 2008-07-26 11:14:39

Næ, det er ikke usundt at tygge sukkerfrit tyggegummi. Og under alle omstændigheder er det sundere for dig at bruge tyggegummi end at tvangsspise. På hvilken måde skulle det være usundt? Hvad er det du har hørt? Hvis man spiser virkelig mange stykker kan man få ondt i maven og luft i maven pga. den type kunstige sødemidler, som bruges i tyggegummi, men det er kun lidt ubehageligt. Det er ikke usundt. Tyggegummi med sukker er usundt for tænderne. Og hvis man spiser meget får man jo også meget sukker, som jo ikke er sundt.

Nina 2008-07-26 11:37:37

Nogle kan ikke tåle sukkerfrit tyggegummi pga allergi / intolerance. Det kan give maveproblemer. Nogle har eller kan få problemer med det kunstige sødemiddel - læge Carsten Vagn Hansen skriver et sted på nettet, at folk, der har problemer med epilepsi eller på andre måder er svækkede mht nerver skal holde sig fra det.

Benedikte 2008-07-26 21:11:01

Nogle amerikanske undersøgelser har vist nok med ret stor sikkerhed påvist, at selv meget små mængder af sødestoffet xylitol er livsfarligt for katte og hunde. Neto dette sødestof bruges så vidt jeg har forstået i udstrakt grad i sukkerfrit tyggegummi.

Inger-Lise 2008-07-26 21:26:52

Hvis xylitol var skadeligt for mennekser ville det blive forbudt. Regler om brugen af sødemidler revideres og diskuteres løbende af de ansvarlige myndigheder. Mon ikke Carsten Vagn Hansen tænker på nogle andre kunstige sødemidler? Xylitol har dokumentere positiv effekt på tandsundhed. Nogle anbefaler nærmest en mængde af den type sødemidler som bruges i tyggegummi, pastiller m.m. fordi de giver vækst af sunde bakterier i tarmen og er med til holde tarmene igang. Diabetesforeningen er naturligt nok vagthund for sukkersyge, så hvis kunstige sødemidler var farlige ved normalt fornuftigt brug, ville de helt sikkert advare deres medlemmer, men det gør de ikke.

Nina 2008-07-27 13:30:38

Jeg tror nu nok, at det er helt sikkert, at xylitol er livsfarligt for hunde og katte. Derfor kan det jo godt stadigt være sundt og gavnligt for mennesker. Sådan er det jo, så vidt jeg har forstået, også med løg. Mens løg i næsten synes at gavne mennesker, endda i en sådan grad, at der tilsættes babymad løgpulver, ødelægger det samtidigt fuldstændigt hunde og kattes blodproduktion

Inger-Lise 2008-07-27 14:02:39

Jeg ved bare, at min mor bliver syg i sin mave af det pga allergi eller rettere intolerance, dvs. at det ikke kan måles i blodet. Men det er altså ikke det samme, som at man ikke kan blive lige så syg på grund af det. Mht xylitol kan det gavne i forbindelse med ørepine. Vi læste det i Bogen om barnet og prøvede det en aften, da vores datter for en gangs skyld havde et øreproblem - det virkede nærmest som et mirakel :) Mht Carsten Vagn Hansen er det vist aspartam, han refererer til. Om han har ret kan jeg jo ikke vide, men hvis man er i en eller anden risikogruppe, kan jeg da ikke se, hvad sjov der ville være ved at prøve og se, om man tog skade ... Derudover er jeg ikke så sikker på, at alt, hvad der kan være farligt, bliver forbudt - man er nødt til selv at ha hånd i hanke med ting. Der er da masser af giftigt skrammel i vores miljø, som bruges ganske flittigt uanset faren, hvis der er noget andet, man synes er vigtigt. Så laver man nogle grænseværdier, men den cocktail, vi alle i en eller anden grad tvinges til at indtage via det ene og det andet element, tager man ikke højde for!

Benedikte 2008-07-27 22:57:59

Den type sødemidler som bruges i tyggegummi findes også naturligt i visse madvarer. Disse stoffer ikke giftige. Man får også dårlig mave af for mange kirsebære eller sure danske æbler, men det jo ikke fordi det er giftigt. Det er ganske naturligt.

Nina 2008-07-28 18:56:12

Tak for alt søde mennesker. jeg har bare hørt at man intager så store dele "Kemikalier" eller tilsætninger at det er ligesom at spise gen-splejset mad.. TAK FOR ALT !! MVh mig

Bare mig igen. 2008-08-04 15:58:33

Jeg giver disse mennesker fuldstændig ret. Kemikalier og kunstige sødemidler ville jeg aldrig betragte som sundt. Hvis du skal have tyggegummi uden hverken kemikalier eller rigtig sukker, kan man i helsekostforretninger finde tyggegummi med birkesød (ligeledes findes dette søde middel i løsvægt som sukker) Dette er et natrligt udtræk fra birketræer, men uden sukkerets uheldige egenskaber.

sara 2008-08-08 22:13:51

Hvorfor skulle sukkerstoffer udtrukket af birketræer ikke have alle de andre sukkerstoffers skadelige egenskaber? Alt andet sukker er jo også udtrukket af planter. Men der er jo så vist det ekstra ved birkesaft, at den desuden skulle indeholde nogle stoffer, der virker døvende/ smertestillende?

Inger-Lise 2008-08-09 03:57:23

Sukker er sukker, så kan der være forskellige mineraler og smagsstoffer i det forskellige slags sukker. I birk er der ikke smertestillende stoffer, det er der der i mod i pil,naturlig aspirin , hvis man kommer uvaskede stykker af pil, gerne med gæslinger, i bryndum sammen med en smule god lynghonning, så har man en dejlig let smertestillende kryddersnaps, man skal bare passe på at man ikke kravler helt op i toppen af træet når man drikker den, den smager godt. sommerhilsen i regnvejr Regnar

regnar 2008-08-09 07:33:39

Det er ikke et sukkerstof man udtrækker af birk. Det er et stof som svarer til de kunstige sødemidler der bruges i sukkerfrit tyggegummi. Det er en holdningssag om man findes det sundere eller mere naturligt.

Nina 2008-08-09 13:56:23

Hvad er sødestoffer? Sødemidler er stoffer, der anvendes til at give en sød smag og som kan erstatte sukker. Sødemidler fungerer som alternativ til sukker i en række produkter, fx tyggegummi, drikkevarer, tandpasta, konfekture og i mange sukkerfrie produkter. Sødemidler kan være naturligt forekommende eller syntetiske. Sødemidler er sjældent allergifremkaldende i de mængder, vi får gennem maden. Hvordan virker sødestofferne? Smagsløgene er lokaliseret forskellige steder på tungen ordnet i nogle små 'knuder' (papillae). Når et sukkermolekyle kommer i kontakt med områder på disse 'knuder', sendes der et signal til hjernen. Her genkendes det som oplevelsen af noget sødt. På samme måde kan sødestoffer, der kommer i kontakt med disse områder på tungen, give hjernen en lignende oplevelse af noget sødt. Da sødestoffer ikke er identiske med sukker, vil nogle mennesker opleve, at stoffet smager sødt men kan have en bismag som for eksempel en metalsmag eller en sur-sød smag. Forskellige slags sødemidler De kunstige sødemidler findes i to forskellige udgaver, de sukkerlignende og de ikke-energigivende. De hyppigst anvendte sødemidler er: * Ikke-energigivende: (forhandles under forskellige produktnavne og er meget ofte blandet i det enkelte sødemiddel) * saccharin * aspartam * acesulfam-kalium * cyclamat * Sukkerlignende - energigivende: * sorbitol * xylitol * mannitol * maltitolsirup * isomalt * xylitol * lactitol * hydroliseret hydreret stivelse * fruktose (frugtsukker) Fælles for fx saccharin, aspartam, acesulfamkalium og cyclamat er, at det er kunstigt fremstillede stoffer, der ikke ligner almindeligt sukker kemisk. Disse stoffer har en sød smag, der kan være flere hundrede gange kraftigere end almindeligt sukker. Sorbitol, xylitol og mannitol m.fl. er derimod kemisk beslægtede med sukker (sukkeralkoholer). Disse sødemidler, som anvendes i blandt andet tyggegummi, de skader til forskel fra sukker ikke tænderne. Hvis man spiser mere end 25 g sukkeralkoholer om dagen, kan man få diarré. Den gode løsning til sukkersyge? Sødemidler kan være en måde, hvorpå diabetikere kan få tilfredsstillet behovet for noget sødt. Men også her er der en del begrænsninger. De energigivende sødemidler som fx Sorbitol, xylitol og mannitol omdannes til sukker i kroppen og får derved blodsukkeret til at stige - og derfor kan diabetikere ikke tåle sødestofferne bedre end almindeligt sukker. De fleste diabetikere foretrækker derfor så vidt muligt at undgå de sukkerlignende sødestoffer. De såkaldte ikke-energigivende sødestoffer påvirker ikke blodsukkeret og er derfor meget bedre til diabetikere. Slanker sødemidler? Varer, der er sødet med sukkeralkoholer, er rige på energi. Da sødeevnen hos nogle af stofferne kan være mindre end traditionelt sukker, kan produkter sødet med sukkeralkoholer faktisk være særdeles energirige, hvis de er anvendt uhensigtsmæssigt. Vil man sikre sig, må man se efter sødestoffets navn på varedeklarationen på produktet (E-mærkningen), og i øvrigt holde øje med energiindholdet i varen. Såkaldte "sukkerfrie" produkter som sukkerfrit slik, sukkerfri chokolade m.m. er oftest sødet med de sukkerlignende sødestoffer (sukkeralkoholer) og kan endda også være tilsat fedtstoffer. Indholdet af fedt i sukkerfri chokolade er typisk lige så højt som i almindelig chokolade. Ernæringsmæssigt er der derfor ingen fordel ved at vælge sukkerfrit slik. Et anbefalet sødestof skal indeholde mindre end 1g kulhydrat pr. 100 g. Vær også opmærksom på, at nogle "light" drikke er sødet med en kombination af sukker og kunstige sødemidler. Giver sødemidler sult? En større amerikansk undersøgelse fra 1990 forsøgte at afklare, om sødemidlerne aspartam og saccharin ligefrem gjorde folk mere sultne. Det kunne ikke bekræftes, men derimod var den måde maden blev serveret på, mere afgørende for deltagernes appetit. Er der bivirkninger ved sødemidler? Nogle sødemidler har fået ry for at være direkte farlige. For aspartams (Nutra Sweet) vedkommende er der lavet en hel del undersøgelser for eventuelle skadevirkninger. Mange af undersøgelserne er uenige om skadevirkningerne af aspartam, hvilket nok hænger sammen med, at det er meget vanskeligt at lave god og sammenlignelig dokumentation. Aspartam bør dog ikke gives til personer med Føllings syge, da det hos disse patienter kan give svære neurologiske skader. Andre sødemidler (acesulfamkalium, saccharin og cyclamat) har i nogle forsøg givet kræft hos laboratoriedyr. Videnskabelige komitéer har fastsat anbefalede grænser for daglig anvendelse (ADI) af sødemidlerne saccharin, cyclamat og acesulfam-kalium på henholdsvis 5, 7 og 9 mg/kg legemsvægt. Oversigt med oplysninger om sødemidler fx om produktnavne og anvendelsesmuligheder, kan du se i Diabetesforeningens skema over sødemidler:

Sødestoffer 2008-08-09 16:37:32

Jeg spiser mellem 10-20 stykker tyggegummi om dagen. Har ingen maveproblemer eller noget. er bare blevet utrolig afhængig af det. For mig gør tyggegummi også, at jeg ikke spiser noget usundt. Jeg havde ikke planlagt at skulle tabe mig da jeg ikke har behov for det. Men efter jeg begyndte at tygge tyggegummi i den mængde har jeg tabt mig 5 kg. Så det kan også være en ulempe at tygge det.

nikoline 2008-08-10 18:42:44

Chewing gum weight loss warning Too much "sugar-free" chewing gum can lead to severe weight loss and diarrhoea, doctors warn. The cause is sorbitol, a widely used sweetener in chewing gum and sweets, which acts as a laxative. Writing in the British Medical Journal, experts gave the example of two patients who had become ill after chewing around 20 sticks of gum a day. Industry representatives said sorbitol was a safe product and packs carried warnings about excessive consumption. Sorbitol is widely used in "sugar-free" foods, including products for people with diabetes. As possible side effects are usually found only within the small print on foods containing sorbitol, consumers may be unaware of its laxative effects and fail to recognise a link with their gastrointestinal problems Dr Juergen Bauditz It is also used as a laxative but despite warnings on packets of chewing-gum and other products containing sorbitol, many people do not realise that large amounts will cause stomach problems, the German researchers said. One 21-year old woman had suffered with diarrhoea and stomach pain for eight months and had undergone a raft of tests before doctors realised her chewing gum habit was to blame. She lost more than one and a half stones (11kg) in that time and was underweight. In a second case a man was admitted to hospital after losing three and a half stones (22kg) over a year and suffering diarrhoea. Excessive amounts They were found to consume between 20 and 30g of sorbitol per day. Each stick of chewing gum has around 1.25g of the sweetener. Dr Juergen Bauditz, from the Department of Gastroenterology at Charite University Hospital in Berlin, said 5-20g of sorbitol would be enough to cause minor stomach problems such as bloating and cramps but more than 20g could cause diarrhoea and, as these cases showed, severe weight loss. When he questioned the patients he found they had replaced the gum sticks frequently, accounting for the high doses of sorbitol which were getting into their system. Fruits Once the patients cut out sorbitol from their diet, their symptoms disappeared and they put on the weight they had lost. "As possible side effects are usually found only within the small print on foods containing sorbitol, consumers may be unaware of its laxative effects and fail to recognise a link with their gastrointestinal problems," he said. "The investigation of unexplained weight loss should include detailed dietary history with regard to foods containing sorbitol." A spokesperson for the Wrigley Company which manufactures a range of sugar-free chewing gums said all the ingredients they used were safe and packs carried warnings about a laxative effect with excessive consumption. "Sorbitol occurs naturally in a wide variety of fruits and berries including pears, plums, cherries, dates, apricots, peaches and apples. "It is well documented in medical literature, with studies going back more than 20 years, that excessive consumption of polyols, such as sorbitol, can have a laxative effect in some individuals." "The safety of sorbitol has been thoroughly reviewed by health and regulatory bodies, including the WHO/FAO Joint Expert Committee on Food Additives." Jemma Edwards, registered dietitian at Diabetes UK, said some people with diabetes eat large amounts of "diabetic foods" containing sorbitol but they should be avoided as there is no nutritional benefit. "People with diabetes can eat the same diet as people without diabetes as long as it is a healthy, balanced diet."

Sorbitol i tyggegumme kan give voldsomt vægttab 2008-08-10 23:29:18

Tyske læger advarer nu imod for at spise for mange sukkerfrie produkter, hvor sødemidlet sorbitol er brugt som erstatning for sukkeret. Sorbitol virker som et afføringsmiddel, hvilket også står trykt på pakkerne med små bogstaver. I store mængder kan det give voldsomme fordøjelsesproblemer og ufrivilligt vægttab på op til 20 procent. Det kan måske virke som en ganske positiv bivirkning her efter julen, men for to tyske patienter blev det ikke oplevet som en let slankekur. De gik uafhængigt af hinanden til lægen med kronisk diarre, mavesmerter og stort vægttab. Alle udredninger og undersøgelser var resultatløse, indtil lægerne på mave-tarm-klinikken på universitetshospitalet Carité i Berlin udspurgte patienterne om deres kostvaner og fandt ud af, at de havde et stort forbrug af sukkerfrit tyggegummi. Lægerne på klinikken gør nu i en artikel i det anerkendte medicinske fagtidsskrift British Medical Journal opmærksom på, at hvis en patient har uforklarlige mavesmerter, bør den behandlende læger tage i betragtning, at der kan ligge et overbrug af sorbitol bag. En af patienterne var en 21-årig kvinde, som gennem otte måneder havde lidt af smertefuld diarre og tabt 11 kilo, til hun vejede 40,8 kilo. Den anden patient var en 46-årig mand, der spiste 20 stykker sukkerfri tyggegummi om dagen og spiste omkring 200 gram andet sukkerfrit slik, svarende til omkring 30 gram sorbitol. Begge patienter blev fri for deres maveproblemer, da de hold op med at spise sorbitol-sødede produkter. Ifølge den tyske klinik har 10-20 procent af den voksne befolkning tarmproblemer, hvoraf en del er uforklarlige og kan ikke behandles. Mange af patienterne har store smerter og er meget besværede.

Mikkel 2012-07-02 07:51:45

Navn:
Cookiesinformation