Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: vedr. opvarmning mad i ovn

Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal opbevare mad fra dagen før i en almindelig ovn. Hvis opvarme retter med sovs ex koteletter i fad med sovs skal der så staniol over, og skal den være tætsluttende? Hvis jeg skal opvarme farsretter altså ting uden sovs ex hvidkålsgratin skal der så staniol over og skal den være tætsluttende? Hvis lune ex pæretærte eller æbletærte så staniol over og skal den være tætsluttende? Med håb om hjælp kh Århus

Susanne 2006-12-19 13:59:58

Hej Susanne Nu måjeg først indrømme,at jeg som fysik/kemi lærer virkeligt hader den efterhånden udbredte brug af stanniol. Det tager naturen, -ja jeg véd snart ikke hvor længe-, at nedbryde skidtet. Stanniol til éngangsbrug burde forbydes! Brug altid grydelåg i stedet. Hvis dine koteletter med sovs var gennemkogte i går, så vil de også selv kolde være helt OK i dag. Hvis du ikke får spist dem op i dag, så skal du bare igen sørge for en ny gennemkogning af retten. Hvidkålsgratin og farsretter kan genopvarmes imikrobølgeovnen med et plasticlåg over. Hvis du har en sprød frugttærte og lægger staniol over forbliver rettens fraluften opsamlede fugtighed i retten og kan medføre blødhed. Rist eller lun tærteresterne v.h.a. kraftig undervarme i ovnen eller v.h.a. af en samarbejdsvillig brødrister. Bare alm. erfaringer ogen fysik/kemilærersbetragtninger, der er en massefaguddannede kokke på listen. Lyt til dem

Inger-Lise 2006-12-19 15:10:22

Her er et råd fra endnu en ikke mad-udlært... Har du ikke microbølgeovn som Inger-Lise foreslår... så er jeg sikker på at en almindelig ovn også kan bruges til både farsretter og hvidkålsgratin... Jeg plejer at tilføre en smule vand og bruge låg, hvis det er retter med sovs... men jeg ved ikke om det er nødvendig???? ...men det virker for mig, både ved kotteletter i fad og ved boller i karry med løse ris... Hvis ellers ikke tærterne er i fare for at blive mørkebrune/sorte ville jeg heller ikke lægge staniol over... er de derimod lidt små-svedne ville jeg lægge et stykke staniol løst over... ikke tætsluttende! ...også ville jeg så bede om at min stakkels sjæl overlever denne tankeløse handling... og endnu mere at naturen gør :-D ...egentlig vil jeg gi´ Inger-Lise ret... staniol burde ikke bruges i de mængder vi bruger dem i i dag... ikke når der nu faktisk er mange andre muligheder... ...desuden burde vi heller ikke anvende så meget plastik... for det første er det jo dyrt f.eks. at købe en ny plastikpose eller 3 hver gang vi er ude at handle... desuden er det et produkt lavet af olie... og det er både svært at nedbryde i naturen og så er det jo heller ikke uden omkostninger for naturen at opbringe olien og at producerer poserne... og al anden plastik vi bruger i dagligdagen... ...skal vi bruge plastik så er det en god ide at sorterer det når det smides ud, og derefter at afleverer det på genbrugsstationerne rundt om kring i landet... ...men det er jo en gennerel problemstilling i vores køb og smid væk kultur... ALT der smides væk skal jo nedbrydes... og hjælpes naturen ikke på vej... eller finder vi ikke en måde at genanvende alt affaldet på... ja så ender det jo med vi en dag drukner i skidt!

Britta 2006-12-19 17:30:32

Jeg har en frossen oksemørbrad på knap 2 kg. som er langtidsstegt, den vil jeg gerne servere til nogle gæster, men er i tvivl om hvordan jeg bedst kan opvarme den, uden at den bliver tør eller det går ud over smagen. Jeg har desværre ikke en dampovn. Håber på hurtig svar på mail som er leneoestergaard48@gmail.com Med venlig hilsen Lene Østergaard

Lene Østergaard 2017-07-06 02:49:41

Navn:
Cookiesinformation