Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

rå mel

(spørgsmål fra mit forige indlæg, men jeg tænkte at det burde få sit eget emne) Hvordan er det med utilberedt mel? Er der bakterier og andet skidt i mel som bliver dræbt når det bliver bagt? Jeg spørger fordi jeg har en vane med bare at drikke ca ½ liter mælk tilsat proteinpulver og fuldkornsmel, istedet for "normal mad".

Møffe 2006-08-08 12:31:42

Mel som ikke er varmebehandlet på nogen måde, kan ikke optages i kroppen... altså for du ingen næring fra det.. Stivelsen i mel forklister ved ca. 75°C og mel skal derfor min. opvarmes til ca. 75°C for at give nogen nytte.

louise 2006-08-27 15:07:32

hmm, hvis det passer, så er mel en effektiv og billig form for slankepulver ;)

TKC 2006-09-02 14:09:24

Jeg synes det lyder ulækkert :-( Skal man tabe sig, bør det være af naturlig vej og ikke ved hjælp af mel el.lign.

Lotte 2006-09-02 15:06:48

Mel er vel ikke mindre naturligt end så meget andet man køber i et supermarked, men bortset fra det, så tror jeg ikke på at kroppen ikke kan optage noget som helst fra mel. Med mindre man sluger hele kerner, som kun delvist bliver fordøjet.

TKC 2006-09-02 17:04:06

Nu kan ordet naturligt jo forstås på mange måder. Men hvis mel skulle bruges "råt" var der vel ikke blevet skrevet og forsøgt SÅ mange opskrifter med mel i ?? Mener stadig mel og andet pulver, på den måde er en syg ide, som muligvis skader meren end det gavner

Lotte 2006-09-02 17:51:41

(til Lotte) Hvad så med havregryn? Er det osse "sygt" at spise uopvarmet? Eller kun sygt hvis det er pulveriseret? ;) Ej, du behøver ikke svare, jeg driller bare :p (til louise) Indeholder havregryn en anden type kulhydrater som kroppen godt kan optage uden at være opvarmet? Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal tro om stivelse skal forklistres før at det kan optages. Kan det virkelig passe at rå mel indeholder 0 kalorier men nærmest omdannes til en "kaloriebombe" når det opvarmes?

TKC 2006-09-02 18:21:19

Det er altså ikke helt rigtigt, at man slet ikke optager næring fra mel. Noget fordøjes og optages, men som skrevet ovenfor er fordøjelse og absorption mere effektivt efter kogning. Tænk bare på müesli, det er jo bl.a. korn som bare er valset og evt. ristet. Havregryn er forresten altid varmebehandlede - check selv på pakken. De er dampbehandlede og/eller ristede, når man køber dem. Så de fordøjes bedre end ubehandlet korn.

Nina 2006-09-02 19:08:50

Ja ok, det kom jeg osse i tanke om efter at jeg havde skrevet det. (ristet havregryn)

TKC 2006-09-02 20:10:05

For man ondt i maven hvis mand spidser råd mel

Ida 2021-06-16 10:02:59

Kan man putte rå mel i mikrobølgeovnen?

Lone 2021-08-13 08:48:28

Hello, videnommad.dk! Do you want to boost your followers, likes, comments, views, and shares on Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, YouTube, Tiktok, Soundcloud, Vk, Reviews and more? Just visit here: https://www.bulksocialfanshops.com (Coupon code BSFS10) Our Advantages: Free trial, Instant delivery, Accepts paypal, cards and cryptos, Lifetime guarantee, No password needed, 100% safe from bans, 100% refund guarantee, 10+ years of experience, 24/7 live support, 100% privacy, and more. Best wishes, Emma Quinn (https://instagram.com/shiny_arts_emma) BulkSocialFanShop® Account Manager Mobile (WhatsApp): +1 (689) 267-3581 Registered USA address: BulkSocialFanShop® Advertising Solutions, 31463 Stoneybrook Road, Orlando, Florida, 32810, USA.

Emma Quinn 2024-08-16 01:32:20

Navn:
Kontakt - Arkiv - Privatlivspolitik