|
Velkommen til Viden om Mad
Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.
Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.
Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad. |
| |
|
Debat/spørgsmål om:
Omega3 uden effekt
| | Kommentarer søges (Især gerne fra Niels Ehler) til følgende artikel ang omega3 og manglende effekt.
http://www.jp.dk/nyviden/artikel:aid=3641596/
De fokuserer mest på hjerte/kar-sygdomme, men for hjernen må det vel stadig være godt?
Martin 2006-03-27 18:29:28
| | Hej.
Martin, tak for den spændende artikel i Jyllandsposten.
Undskyld, hvis jeg nu kommer til at virke lidt bedrevidende, men det kommer jeg altså måske til. I og for sig overrasker artiklen mig ikke særlig meget.
Læge Peter Marckmann, der har været med til at skrive en eller flere af Ernæringsrådets rapporter, har også været skeptisk overfor tilskud af fiskeolie.
Personligt har jeg vist af og til "anbefalet" fiskeolie. Jeg tager det selv - og det bliver jeg ved med. Jeg spiser nemlig sjældent fisk.
Men jeg har alligevel længe forsøgt at huske følgende sætning i flere af mine indlæg; nemlig: "Alt efter overbevisning og behov kan man så supplere med fiskeolie og/eller hørfrøolie".
Med den sætning har jeg nemlig forsøgt at signalere, at jeg ikke selv ved, om det er godt med tilskud af fiskeolie og hørfrøolie. Jeg vil blot gøre læserne opmærksomme på, at de kan overveje at tage tilskud af fiskeolie og hørfrøolie.
Om man vil have gavn af tilskud af fiskeolie og hørfrøolie, vil afhænge af, hvor meget fed fisk, rapsolie og hørfrøolie, der er i den øvrige kost. Det vil også afhænge af, om man bruger store mængder tidselolie fremfor rapsolie. Hvis man spiser store mængder tidselolie, kan det være en god ide med et tilskud af fiske- eller hørfrøolie.
En del mennesker på vestlig kost får for mange n-6-fedtsyrer i forhold til n-3-fedtsyrer. Dette kan som førnævnt ske ved at spise store mængder tidselolie. Personlig tror jeg, at problemet ikke altid er så stort, som tilhængerne af fiske/hørfrøolie-olie siger. Det tyder nogle tal på. Men jeg skal først have læst det rigtigt igennem, førend at jeg vil skrive om det. Måske er det mig, der har misforstået tallene.
Det er muligt, at tilskud af fiskeolie ikke beskytter mod hjerte/kar-sygdomme. Jeg ved det ikke. Men måske beskytter det mod noget andet, som avis-artiklen ikke har undersøgt.
Iøvrigt kan en ikke-fagjournalist have fået undersøgelsen galt i halsen. Tit vrøvler disse nemlig. Jeg tror da også, at journalist har skrevet forkert et sted.
Jan Projekt Smørhul 2006-03-27 23:08:49
| | Tag et kig på den sønderlemmende kritik af den oprindelige artikel i British Medical Journal…og læg mærke til at forfatterne af artiklen ikke har svaret på et eneste kritikpunkt:
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/eletters/bmj.38755.366331.2Fv1
Masser af venlige hilsener,
Oscar Umahro Cadogan
Oscar Umahro Cadogan 2006-03-30 16:57:16
| | Mange tak for jeres feedback, især linket til bmjjournals.
Jeg har et andet spændende link med et dokument kaldet "Den intelligente fedtstyresammensætning" den handler ikke så meget om omega3:omega6 forholdet som den handler om epa:dha forholdet i omega3, som de antyder burde være 4:1.
http://www.logon.dk/eliasens/DIF-folder/DIF-Piece.pdf
Martin 2006-04-09 21:26:35
| | Kaempenatlysolie smager som om det er godt, hoerfroeolie og fiskeolie smager ikke godt, men kan fornemmes havende noget godt i sig, potentielt. Disse olier foreskrives komplimenterende hinanden. Maaske man kan bruge smagsloegene, smag OM det er godt, til noget?!
carsten nielsen 2011-01-24 17:12:38
| | Ved ikke om det er en joke, men nej det holder ikke.
Man kan ikke smage om noget er sundt.
Man kan smage hvis fiskeolie eller hørfrøolie er blevet harsk hurtigere end man kan for kæmpenatlysolie. Og harsk olie er usundt, men f.eks. hvedekid smager bitter og hæsligt, men det er jo ikke fordi det er usundt.
Nybagt hvidt brød smager skønt, men sundt? ...næ
Nina 2011-01-24 17:31:46
| |
Så er vi gamle, glade brugere af hjemmesiden kommet under angreb!
Det er for mig meget velkommement med både nye tanker og spørgsmålstegn!
Først og fremmest vil jeg gerne støtte flere af indlæggene. Hvis noget smager eller lugter rigtigt grimt. Så ud med det, jo før jo bedre.
Det er vel ikke for ingenting evolutinen har udstyret os med lugtesans og smagsløg?
Dernæst: helt friskknuste hørfrø smager faktisk himmelsk, - noget á lá knuste hasselnødder.
Start kaffekværnen, knus hørfrøene og drys dem straks på culturaen, youghurten or whatever. Det smager vildt godt; men hørfrolie kan ikke tåle at stå.
Jeg tror på, at man meget langt hen ad vejen bør stole på sin lugtesans og sine smagsløg
Inger-Lise 2011-01-24 18:13:05
| | Jeps, det er jeg enig i.
Ud med mad som er blevet dårlig og lugter grimt.
Men ideen om, at man kan smage om noget er sundt, tror jeg ikke på.
Jeg kan ikke lide smagen af krydderurten koriander, for mig smager det af sæbe, men jeg tror ikke, at det er fordi der er noget usundt i. Uhh og for mig lugter det også fælt.
Jeg bryder mig heller ikke meget om smagen af quinoa, men jeg tror ikke at det er usundt.
Og kogt brokkoli er heller ikke en favorit hos mig (let-kogt i en salat går det fint), men stadig tror jeg ikke at brokkoli er usundt.
Nina 2011-01-24 18:28:53
| | Det kan være svært lige at vurdere, hvor man skal placere sit indlæg. Dette her handler om olier.
I slankehenseender kan det undre, ingen har nævnt avocadoolien. Fyldt med monoumættede fedt og smager rigtig godt.Lidt dyr måske. I Salling og Magasin koster den langt over 100kr.for 250ml. COOP klarer det så glimrende for det samme for 54,95.
Esther 2011-01-24 23:43:29
| | Jeg tror ikke, jeg har en bedre "næse" end andre, men så længe, jeg kan huske, har jeg lugtet til maden, før jeg spiste den. Også på restuaranter. Ikke nogen påfaldende gestus, men mon vi ikke alle gøt det? Med vin skal man jo ligefrem gøre det. Men med mad? Ikke at jeg snuser hele tallerkenen igennem, men et allround duftindtryk. Jeg tror hunde fx., gør ligesådan. Mener mig ikke alene.
Esther 2011-01-25 00:06:02
| | Du har ret i at avokado og avokadoolie er fyldt med monoumættede fedtsyrer.
Det er vist en smagssag om man kan lide avokadoolie. Jeg synes ikke om smagen. Men det kan jo kun smages, hvis man bruger enormt meget i madlavningen, så den flaske jeg købte blev brugt uden problemer.
Jeg har det ligesom dig mht. at lugte til maden. Det gør jeg også.
Jeg tror, at jeg har en veludviklet lugtesans. Jeg lægger hurtigt mærke til lugte og kan lugte ting, som andre ikke lægger mærke til.
Det er jo en fordel f.eks. ift. at opdage at fødevarer er blevet harske.
Nina 2011-01-25 08:19:43
| |
Tak til både Nina og Ester for god info..
Nu lader jeg aocadoolien så på dens rette hylde i butikkerne, g hoder mig til den originale vare, som jeg faktisk holder af lige at få en bid af hver dag..
Har noget lækersultent stået og gloet lidt på morkelolien.
Er der nogen på listen med erfaringer med den?
Nina, fortæl, fortæl, hvis du kender til positive og/eller negative egenskaber!
Et af de mest uforglemmelige og bedste måltider, jeg nogensinde har fået, fandt for henved 200 år siden sted på en restaurant enten i Givskud Lævepark eller Legoland.
Det er sådan set faktisk også det eneste, jeg nu som voksen kan huske om barndommens besøg både i Lego-og løvelandet.
Det involverede en oksechateubriand én bordelaise garneret med en skive smeltende levepostej med en kerne af morkler.
Inger-Lse 2011-01-25 17:18:17
| |
Jeps Nina og Ester
I er bestemt ikke alene!
Jeg bruger også hele tiden min næse, jeg véd ikke hvorfor,; men min lugtesans har faktisk rigtigt mange gange i praksis vist sig langt bedre end venner og kollegers.
Tilbage på skolen efter vinterferie opdager jeg f.eks. straks når jeg låser hoveddøren op, at der et eller andet sted, ofte rigtigt lang borte og også bag lukkede døre er en rådnende appelsin.
På en hundetur i skoven, standser jeg op, kalder de andre hundeejere tilbage, så de kan lære lugten af en ræv eller grævling, der har krydset stien.
I supermarkedet snuser jeg til frugten og grønsagerne, før de evt. havner i min kurv. Stkker måske endda meget diskret en negl gennem plasticposen, så duften eller mangel på duft, kan slippe ud.
Det har undertiden vakt en del furore blandt de mere artige kunder, at jeg i supermarkedet snuser til ting, før jeg køber dem.
Fred være med dem, der bare æder reklamer som: Friske saftige osv..
Inger-Lise 2011-01-25 17:33:45
| |
Kære Nina
Stol endelig fortsat på din effektive snude!
Det kan da godt være at koriander og quinoa er sundt for en rasende masse mennesker; men det betyder jo ikke automatisk, at det er noget lige din krop eller hjerne lige nu har brug for.
Inger-Lise 2011-01-25 17:41:04
| |
Som jeg dog fortsat vrøvler.
Det var selvfølgelig trøfler og trøffelolie, jeg brændte for at få mere info om!
Inger-Lise 2011-01-25 17:44:15
| | Jeg ved ikke noget om trøfler ift. sundhed og ernæring.
Men smagen er pragtfuld!!
Trøffelolie er en olie (f.eks. olivenolie) hvortil, der er tilsat trøfler for smagens skyld.
Jeg tror ikke, at man kan presse olie af trøfler.
Man spiser kun trøfler i bittesmå mængder og kun indimellem, så det giver jo ikke store mængder af noget som helst.
Første gang jeg fik trøfler, blev jeg overrasket over lugten. Sådan lidt i retning af armsved. Men smagen....ohh la la
Nina 2011-01-25 19:05:47
| | Kære Inger-Lise. Du lyder som et rigtigt dejligt menneske og en god "snuser". Håber du også vil betale ved kassen, hvis du tør snuse til hende,der undertiden kører varene igennem.På gaden kan jeg hà svært ved at forlige mig med duften/lugten af de forbipasserende mennesker.Men vi skal jo hver sin vej. Det er værst i fugtigt vejr, eller hvis jeg skal sidde sammen med duften i en lille kabine, som fx. en bil.
Men de gør det jo for at dufte godt og tiltrække andre mennesker. MOAR!!, nu skaber du dig igen, siger en mindre datter.Men duft af gammel sved, dyrelig og hensygnende cedertræskviste, moskusoksefedt o.l., finder jeg ikke attaktivt. Nuvel, smag og behag, men de gør det dog ganske frivilligt og til mange hundrede kroner deciliteren. Jeg elsker selv parfumer og veldufte, men mit ubehag ved andres, har fået mig til at tænke lidt mere over dråberne.Måske er det lidt det samme med mad? Af grunde, vi ikke kan forklare, er der bare noget, der - trods al fornuft - er os så i mod.
Esther 2011-01-26 23:55:40
| | Der var hvist nogen gamle og interessante indlæg her, som jeg gikk glip af selv om de er vesentlig at vide som menneske. Der er som gamle mestre i 1900-1950 som brukte deres liv til at udforske hvad helse er og hvad som er sund og hvad ikke. Det gikk i tråd med biologien og økologien og man gav ikke op, før alt passet sammen. Det var Dr Gersen, Rudolf Steiner, det var Kneip og en gruppe mennesker i Tyskland Østerrige og Sveits, som delvis måtte flykte til USA under Krigen som kom med klare besked om hvad som er gavnlig og hva ikke er for os mennesker.
Hoved prinsippet er: at lugt og smak har to funktioner. 1 vi sikrer at ting ikke er dårlig og vi kan blive syg som i fordervet fisk eller kød, eller 2 at vi kan finde frem de mineraler og vitaminer vi har behov for. Der er 84 forskellige mineraler som vi har behov for som byggemateriale for alle typer celler i kroppen, alle typer vedsker og hormoner og enzymer som kroppen bruger i de forskellige processer. Nerbaner, hjerneceller fordøjelse osv. vi får et godt lager af vores mor når vi bliver født uvidende. Det er sammensetning af disse mineraler som giver sangen. Mange tror det smaken som er vigtig og bruger alle type tricks for st få det til og smake godt. Men det er sekundær for kroppen. Smaken skal fortelle vores smagsløg, at det er netop de og de mineraler som giver netop den og den smag. Derfor smager purre og selleri hel forskellig, fordi der er forskellige mineraler som giver helt forskellige smag.Bliver vi som barn introdusert for alle typer grønnsaker og oljer, kan vores krop hurtig analysere hvad som er i det og om de mineraler eller vitaminer kan bruges. Kan vi ikke lide spinat, har vi nok af det jern og hvad den indholder på lageret og vil ikke have det. Man behøves ikke og tvinge et barn efter det først har smakt det. Er lageret tomt stiger lysten til det som indholder de mineraler barnet eller den voksne kan pludselig være hel syg efter selleri eller en tomat. Så lugt og smag ændrer sig når kroppen kalder efter bestemte byggematerialer. Er der ikke nok mineraler i jorden, eller der kun bruges npk kunstgødsel med kun de 3-4 af de 84 mineraler, kan stengelen vokse hurtig op, men frugten eller grøntsagen har ikke det som mennesket har brug for dom byggemateriale og det smager af ingenting. Derfor økologi. Ikke af næsten ‘religiøse’ grunde. Hvis det ikke smager af noget, lad være og spis det - økologisk eller ikke.
Så lugt og smag er vores radar for og finde de byggematerialer som vores celler har behov for. Det er levende mineraler og vitaminer, vi har behov for og ikke døde fra en sten i munden eller mineralvann. Det er processen med klorophyl og solen som forvandler det til levende mineraler og vitaminer vi kan bruge i vores system.
Stenmel og benmel i haven som biodynamikere har brugt i 100 år er en god kilde. Lage kompost av alt vi kaster af frugt ig grønt er også en kilde.
Når det jommertil olje, siger disse gamle Mestre, at Olivenolje er best og bliver brugt alle de steder hvor mennesker bliver gammel og er kun sjelden syg. Men! Det burde ikke varmes op i en panne, da danner sig giftstoffer ig de gode egensksper forsvinder. Den brukes best kold på feks. Salater. Hørfrøolje er sammen med kokosolje en af de få som tåler opvarmning i panne eller gryde. Alle de dyre oljer kan tilsettes når maden er ferdig.
Og at kød er best tilbered i feks. Rømertopf, fremfor og har en sort kant i pannen eller på grill. Det er er pga de giftstoffer som dannes der. Med forkert olje og stekt for meget på panne eller grill, gør man ikke kroppen en tjeneste.
De har brukt deres liv og finde frem hvad giver os helse og hvad ikke. Idag er slt styrt sf industrien, leger har kun mellem 6-12 timer om helse i deres uddannelse og Pharmaindustri er ikke interessert i helse, men i symptombehandling. Man holder os i livet, med piller som må tages livet igennem. Det er godt for deres aktier, og speiler syge hvert or, holder aktiekursen op eroderes fokus. Vi må tenke modsatt. Hvad er helse og hvordan kan kroppen reparere sig selv hver natt. Et superintelligent system, hvor ingen del i os er ældre end 7 år. Sørger vi og fyller lageret på alle vitaminer og mineraler klarer kroppen sig som den har gjort i millioner af år.
Sørger vi for at de virus og bakterier i tarmen er i ballance og ikke nogen tager overhånd, eller når vi dræber alle de gode bakterier med antibiotika, tager svampesporer /soppsporer over og angriper kroppen som den først skal gøre når vi er død. De er ikke gode og en hårfin ballance i tarmen, afgifte systemet en gang imellem og ta fiber med i juice fir og give næring til de gode bakterier, og de giver os mineraler som de ikke har behov for m, er en fin samarbejde. At vi ikke bare drikker juice med masse sukker som fodrer svampen./candita mm. er vigtig for helsen. Så det er ballancen dom er hele nøkkelen i kroppen.
Jeg håber denne oversikt giver mening.
Gerrith 2021-09-01 10:02:06
|
|