Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

røget fisk

Kan man fryse røget ørred eller røget fisk i det hele taget? I givet fald hvor længe?

Anne-Grethe Jensen 2006-03-20 16:33:56

Vil gerne lige supplere med følgende spørgsmål: Er røget fisk på en eller anden måde mere usundt end almindelig fersk fisk?

kim 2006-03-21 17:10:03

Jeg kigger hver dag efter, om der er kommet svar på ovennævnte indlæg, da jeg er en stor ynder af røget fisk. ER DER SLET INGEN, DER VED NOGET OM DETTE EMNE??

Alicia 2006-03-26 15:04:22

Ja, man kan sagtens fryse røget fisk. Det er der ingen ben i ;-) Holdbarheden er jeg ikke sikker på, men et par måneder skulle være max.

røget fisk 2006-03-26 15:32:14

Ved en søgning på frysning på www.forbrug.dk kom en tabel frem, hvoraf det fremgår at man kan fryse røget fisk og holdbarheden anslås til 3-4 uger. Her er alle tabellens oplysninger. Holdbarhed Omtrentlige holdbarhedstider ved - 18 grader. Fisk, fed (fx makrel og sild) 2-3 mdr. Fisk, mager (fx torsk og gedde) 3-6 mdr. Fiskefars 1-2 mdr. Gravet og røget fisk 3-4 uger Marineret sild ca. 3 uger Torskelever ca. 4 uger Torskerogn ca. 6 mdr.

Nina 2006-03-26 20:02:02

Tak til jer begge for svarene.

Alicia 2006-03-27 11:35:57

Røget fisk er sundt nok, hvis det ellers er røget imens det er friskt ! Desværre er der nogle der ryger fisken, når den begynder ikke at kunne sælges som frisk ! Røgsmagen kan holde fiske smagen fra den dårlige fisk i skak et stykke tid ! De store firmaer med færdig pakkede røg fisk, anvender kun friske fisk ! Det andet er noget man gør, ligesom en steg bliver til bøffer og langt om længe ender som hakkekød ! Iøvrige har isken der er røget en bedre holdbarhed end den friske 1

pi 2006-07-25 19:40:18

Mht. til frysning af røget fisk vil jeg IKKE anbefale det. Kødet mister sin fasthed og kan blive direkte smattet(måtte smide 3 hele ål ud af samme grund). Det svarer til at du kogevasker dit tøj for derefter at aflevere det på renseri. Du ser hellere ikke nogen røgvarer i fryseren i supermarkedet, vel?

JohnHat 2011-08-30 16:47:53

Når man ikke møder røgvarer i en frysedisk, er det måske, fordi produktet allerede er holdbart et stykke tid, og her skal man måske også tænke på, om kødet/fisken er kold - eller varmrøget.Min erfaring er, at det koldtrøgede holder sig meget længe i forhold til det varmtrøgede. Også spændende, at læse meget gamle kogebøger(2-600år), da de brugte andre metoder for at forlænge holdbarhed.

Esther 2011-08-31 03:19:52

hej. man kan ikke fryse røget makrel fordi det mister smag ellers kan næsten alle røgvarer fryses

daniel 2012-05-05 17:37:39

det er noget sludder, at røget makrel taber smagen, vet at blive frosset ned, jeg ryger selv, og har haft dem i fryseren i 3 til 4 md.der er ikke meget forskel.

aksel 21-3-2013 2013-03-21 15:42:21

Røget fisk er blevet røget med røg og alle ved at røg ikke er sundt. Røget fisk kan derfor indholde kræftfremkaldende stoffer og tilmed indholder det ofte meget salt. I EU er man ved at godkende røgaromaer til fødevarer, hvilket er et godt alternativ til røg. Røgaroma er oprenset røg - altså røg uden de kræftfremkaldende stoffer.

Birgit 2013-03-24 20:26:29

Vi har købt røget ål og har frosset dem ned,da vi tog et stykke op og skære den i filet,var det meget svært at få af benet,ikke røget nok tror vi,så er spørgsmålet om vi kan komme det i ovnen så det er lettere at få fra benet.

vivi 2013-08-31 10:43:26

Hejsa. Jeg har engang serveret røget ål for nogle gæster. Af gammel vane havde jeg lagt varerne i køleskab, og serverede direkte derfra. DUM IDÉ. Ålene kunne ikke "flåes". Lad ålene ligge ved stuetemperatur til de af "optøede", SÅ kan de "flås"! Venlig hilsen,

Patrick! 2013-09-01 11:16:01

når man har stig friske fisk ,kan mam så nedfryse det der er tilbag mvh Tina Mikkelsen

tina mikkelsen 2013-09-01 11:16:50

P.S. Hvis du kommer dem i ovn, bliver de tørre og uspiselige. Synd for en lækker, OG DYR, spise!

Patrick! 2013-09-01 11:17:03

Tak for tippet Patrick,vil jeg prøve så

vivi 2013-09-02 17:34:41

hej hvor længe kan en røget ål ligge i fryseren

tom christensen 2014-11-20 12:01:19

Hej Tom Se længere oppe i denne tråd.

Nina 2014-11-20 19:41:17

Til Aksel 21-3-2013. Hvis du røger fisk (eller andet kød ) over bøgeflis eller andet specielt lavet til formålet så indeholder røgen altså absolut ingen sygdomsfremkaldende stoffer og ingen forskning har nogensinde antydet at kræft eller anden sygdom skulle være afstedkommet fordi man en gang imellem har spist røgvarer. Desuden har mennesket i århundreder røget madvarer som konserveringsmetode ( ikke kun fisk ) uden at det har afstedkommet sygdom ( ja, der er blevet forsket i det). Det er først med vor moderne livsstil at kræft og lignende er eksploderet i hyppighed ( ikke kun rygere får lungekræft selv om propagandaen vil antyde det). Så det du skriver tager jeg med adskillige kilo salt. I øvrigt vil jeg personligt absolut helst have den røgede fisk frisk fra røgeovnen. Jeg huske at jeg med skolen var på Bornholm og ude ved fiskernes røgesteder. Der kunne vi købe makrel direkte fra ovnen. Det var en himmerigsmundfuld som ingen fisk fra køledisken kan konkurrere med!

Preben Wistrup 2014-12-14 13:33:45

Jeg vil fryse et par røgede ørreder, er det bedst at fjerne skindet, eller fryse dem med skind på ????

Doris Hansen 2016-03-29 10:02:55

Svar vedr frysning af røgede ørreder: Jeg tror, at du kan gøre det, som er nemmest for dig. Når fisken skal bruges efter optøning, er det måske nemmest, hvis de er frosset ned uden skind og i passende portioner?

Nina 2016-03-30 08:36:05

Jeg har købt 2 stk røget makrel , som vi først skal servere på søndag d.10.4.Fiskemanden sagde at de kan ligge i køleskabet i Ca 10 dage . Håber han har ret ? Venlig hilsen Ann mary

Ann mary ditlev 2016-04-05 07:22:35

Navn: