Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Hamburgerryg af ornekød?

Jeg har nu for anden gang købt en hamburgerryg som lugter ganske betydeligt af ornekød. Jeg mener ikke det er tilladt at sælge kødvarer der består af ornekød men er i tvivl om hvor vidt det er tilladt at anvende en procentdel i f.eks hakket svinekød og andre blandingsprodukter. Hvad er tilladt på området? Med venlig hilsen Janne.

Janne Johnsen 2005-12-17 19:04:41

Jeg synes også jævnligt at jeg køber svinekød der lugter ganske forfærdeligt af orne. Har oplevet det ved bacon, hjertwer, hamburgerryg, og mørbrad. Kødet er købt vidt forskellige steder. Jeg har en teori om at ikke alle kan lugt den meget ubehagelige lugt ! Min mand f.eks synes ikke at der er noget galt, men jeg må koge panden af efter brug, da den grimme lugt hænger ved. Jeg erstatter svinekød med kalv,lam og fjerkræ så vidt som det er muligt !

Helle W J 2005-12-18 23:54:38

Jeg er ganske enig i at det formodentligt ikke er alle der kan lugte den meget ubehagelige lugt og jeg har også mødt lugten i mange forskellige kødvarer produceret af gris. Derfor er det efterhånden meget sjældent at jeg køber svinekød i almindelige dagligvareforretninger. Jeg er træt af at skulle kassere kødet når jeg er kommet hjem med det! Ideen med at bytte svinekød ud med kalv, lam og fjerkræ er udmærket. Jeg kan blot tilføje at jeg nu køber svinekød i portioner af halve grise hos en slagter jeg er sikker på ikke leverer ornekød! Det kræver lidt ekstra fryser plads men det er en fornøjelse altid at have ordentligt kød at tilberede. Måske skal man også selv lave sin hamburgerryg så man ved hvad man sætter tænderne i!

Janne Johnsen 2005-12-19 12:49:53

En gris kan ikke svede og når den bliver stresset, som de gør på vej til slagteriet, så kommer de ofte til at lugte. Det gør vi mennesker jo også :-)

Marianne Nørkjær 2006-02-25 18:14:21

Ornekød, kan kun anvendes, hvis kødet ikke skal varmes, det er ved varmebehandling den ubehagelige smag opstår ! Så det er god etik for slagteren at han kun anvender det til spegepølser mm. der ikke skal varmes ! Men noget kød kan godt have en let orne smag selvom det er fra en so, ! Jeg kan ikke fordrage nakke koteletter da jeg synes det smager af orne, det er netop det andre kan lide ved nakke kotteletter ! Og nej ! Det er ikke fordi de kommer til at lugte på vej til slagteriet, fordi de ikke kan svede !

pi 2006-07-25 20:01:00

Ved godt det er en gammel tråd!!! men fy for den leder hangris... er lige i gang med en omgang stegeflæsk, som hørmer total af orne.. føj føj... men konen kan ikke lugte noget

jesper 2010-02-25 16:44:57

Har lige købt mørbrad på tilbud i super bedst i målet .da jeg åbnede pakken lugtede det af urin , jeg har ikke oplevet det før , så jeg troede var min næse der var lidt for følsom , jeg stemte det og min mand spiste med velbehag , jeg syntes det smagte som det lugter .har nu fået pengene tilbage og slagteriet. mesteren vil kontakte dansk crown hvor købet var pakket , det vare r længe før jeg spiser svinekød igen , :0 (((

Bente nolsøe 2014-10-07 14:53:38

Undskyld stave fejl .

Bente nolsøe 2014-10-07 14:55:02

Og det fortsætter her i år 2021. Fået steg, koteletter, flæsk med ornesmag i 4 supermarkeder. Oksekød der lugter stærk af stald fra 2 supermarkeder, og gæret kalvekød fra 2 supermarkeder der lugtede grimt. Eneste supermarked jeg endnu ikke har fået dårlig kød fra er Føtex ( jeg er ikke ansat i føtex ) Utroligt at der nærmest ingen kontrol er med det i dag, det er ærgeligt at smide kød ud, og det koster dyrt, butikker bliver fornærmet hvis man klager. Jeg spiser efterhånden kun kylling & æg, fordi jeg er kvalm, over det skidne kød der sælges.

Helle A 2021-07-15 09:13:54

Navn: