|
Velkommen til Viden om Mad
Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.
Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.
Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad. |
| |
|
Debat/spørgsmål om:
lupiner - tilberedning og opskrifter
| | Jeg er stødt på frø af hvid lupin (Lupinus albus) i en butik iTyskland. Jeg har fundet beskrivelser af næringsindhold og det er åbenbart et godt alternativ til soyabønner med mange gode egenskaber - meget protein, alle væsentlige aminosyrer, gode plantefibre og andet. Jeg kan imidlertid ikke finde nogen entydig beskrivelse på tilberedning eller opskrifter på hvordan de kogte frø kan bruges i madlavning. Alle de steder jeg har læst er enige om at de skal udblødes - over natten eller længere. Men så hører enigheden også op.
Nogen steder skrives at de slal koges ca 20 minutter og andre skriver 2 timer. Nogen anbefaler at koge i de vand de er udblødt i (det står på pakken) og andre at vandet skal skiftes inden kogningen. Der er en del opskrifter med lupinmel men har nogen herinde erfaringer med at bruge frøene på anden måde. Tænkte at de kunne anvendes som man bruger kikærter?
Jan Aakjær 2016-02-20 12:02:56
| | Det eneste jeg har hørt er at lupinfrø bruges som kikærter.
Lupinfrø 2021-08-30 12:27:05
|
|