Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om:

kollagen i kød

På en pakke hakket ØKO oksekød fra Kvickly står der: Kollagenandel af kødprotein mindre end 18 %". Hvad menes der med det ? Venlig hilsen INGA HANSEN

inga hansen 2005-04-30 18:34:20

Kollagen er protein som findes i knogler og bindevæv som sener, blodårer og hud. Mærkningen angiver derfor indholdet af bindevæv ift. til ren kødmuskel, - og er et udtryk for hvormeget kød med højt bindevævsindhold (bov og lign.), som er anvendt til det hakkede kød. Når du finder denne mærkning på varen skyldes det, at angivelsen er lovpligtig på hakket hød godkendt til eksport (ifl. bekendtgørelse om mærkning af fødevarer).

Marie Sørensen 2005-05-09 10:29:26

Er kollagen/bindevævs protein så dårligere eller anderledes rent ernæringsmæssigt, eller er oplysningen derom, mere i forhold til hvad man som forbruger finder "æstetisk appetitligt"? Venlig Hilsen Benjamin

Benjamin 2007-05-10 16:54:38

Købte i dag hakket flæskekød i Lidl hvor der ligeledes stod Collagen/kødproteinforholdet 18%. Kødet havde et stort vandindhold og brændte straks fast på panden. Om det er på grund af Collagenen eller vandet ved jeg ikke, men jeg vil prøve at undgå collagen fremover.

Arne Johansen 2015-12-02 19:57:48

Er kollagen en naturlig mængde % i kød, eller bliver der tilført ekstra kollagen når 18% (kødfard) , Peder

Peder og Susanne Nørregaard 2019-10-03 08:47:37

Er det overhovedet muligt at købe øko fars uden kollagen? Og hvorfor overhovedet kommes kollagen i farsen? Jeg synes rent ud sagt, at det er ulækkert!

Anna Marie Vesterholm 2019-10-12 01:26:32

Navn:
Cookiesinformation