Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om:

Frostopbevaring af kål

Kan man fryse de forskellige kålarter, eller hvordan opbevarer man dem bedst. Jeg er enkemand og har derfor at kunne dele kål til flere gangem da et enkelt kålhovede er lidt rigeligt til et enkelt måltid.

Johannes Larsen 2013-01-18 18:10:20

For at kunne bruge kål i mange dage uden at det bliver kedeligt, bruger jeg hvidkål, rødkål og andre "bladkål" blad for blad. Så kan resten af kålhovedet opbevares uden at man har en snitflade, hvor kålen bliver blød og der evt. opstår råd. Efterhånden som kålhovedet bliver mindre skærer jeg stokken af og kasserer. Tilsvarende bruger jeg broccoli og blomkål i buketter, da resten så holder sig bedst muligt. De holder sig udmærket i køleskabet i en plastikpose. Blomkål holder sig dog i kortere tid end f.eks. hvidkål og rødkål, men der er også mere gods i f.eks. hvidkål, så man har til flere dage. Hvis man ønsker at fryse kål, bliver kvaliteten bedst, hvis de tilberedes først. En anden mulighed er at blanchere kålen i et par minutter før frysning. Blanchering er et kort opkog i kogende vand, hvorefter kålen bør afkøles hurtigt. Hvidkål og andre kål som er med "blade" bør snittes først, da blancheringen ellers tager for lang tid. Blomkål og broccoli bør dels i mindre buketter før blanchering. Frossen kål mister sprødheden, så det egner sig kun retter, som skal tilberedes. Den frosne kål bliver bedst hvis den ikke optøes før tilberedning, så det er en fordel, at fryse ned i små grydeklar portioner.

Nina 2013-01-18 18:37:29

Rosenkål bliver kun bedre af at blive frosset ned. De kan sagtens fryses uden nogen forudgående behandling. Og til Nina, der er ingen grund til at smide stokkene ud. De kan skæres i skiver og tilberedes, de smager helt lige så godt som blomsterne, Det samme gælder for øvrigt det grønne fra porrene, en mild dejlig løgsmag, med et stort indhold af fibre.

Inger-Lise 2013-01-20 12:09:28

Hej, Inger-Lise. Jeg har da ALDRIG smidt porre-bladene ud; de er altid røget med i suppegryden. De yderste/kedelige blade, er blevet surret sammen med suppevisken. Det eneste af porren jeg ikke bruge, er dækbladet, foden/roden og det sand og jord der måtte blive skyllet af! Venlig hilsen,

Patrick! 2013-01-20 13:56:08

Tak for de gode råd Johs.

Johs, Larsen 2013-01-20 19:51:33

Jeg har med held snittet et helt hvidkålshoved i tynde strimler og kommet i frysepose og i fryseren uden nogen form for blanchering eller forbehandling. Måske er det ikke i følge korrekt køkkenhygiejne men jeg er endnu ikke død eller blevet syg af det. Jeg bruger kun det frosne hvidkål til varme retter såsom wok og supper osv.

Dorte 2013-02-05 19:12:35

Man bliver ikke syg af at fryse rå grøntsager, men de enzymer der er naturligt tilstede i f.eks. kål er stadige aktive ved frysning, så kvaliteten forringes dvs. smag, konsistens, indholdet af C-vitamin m.m.

Nina 2013-02-06 06:59:58

Jeg skrev forkert - jeg mente: Man bliver ikke syg af at spise grøntsager, der har været frosset rå.

Nina 2013-02-06 15:32:44

Jeg tænker at frysning af hvidkål, senere vil forkorte den evt. kogetid. Cellerne bliver jo sprængte. Vi fik induktionskomfur og den gamle trykkoger duer ikke. Siden har jeg ikke gidet fremstille kogt hvidkål. God idé at fryse i mindre stykker Nina

Inger-Lise 2013-02-06 15:40:40

Det praktisk og nemmeste er at lave flere portioner og fryse det ned. Hvis en kål er lige med 4 portioner så slipper du for at lave mad 3 gange det er værd at overveje? Uanset hvordan man opbevarer grønsager, så mister de mere eller mindre smagen, udseende og struktur i løbet af få dage.

Ella 2013-02-13 15:53:52

Jeg har med held mælkesyregæret forskellige grøntsager, bl.a flere kålsorter. Ved denne metode bevarer grøntsagerne alle vitaminer og næringsstoffer. Og så holder de hele vinteren over. Ved lidt søgning på nettet, skulle det være muligt at findeopskrifter og fremgangsmåder

Dennis 2014-04-19 13:02:40

Hej jeg vacuumpakker vores rå hvid og rødkål de holder sig fint et helt år

Kurt Berg 2014-09-06 10:21:21

Jeg har glemt at balancere hakket grønkål inden jeg lagde det i fryseren, hvad er konsekvensen af dette?

Kate 2015-11-19 10:58:30

Blanchering ødelægger de enzymer i grønkålen som forringer smag, konsistens og indholdet af visse næringsstoffer f.eks. vitamin C. Du kan evt. spise det hurtigere, end du ellers ville have gjort.

Nina 2015-11-19 14:49:55

Hej Kurt Berg. Når du vakuumpakker, hvordan opbevar du det. i kølleskab eller ?

Thomas 2020-09-18 01:00:14

Navn:
Cookiesinformation