Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om:

cis-/trans-fedtsyrer

Naturligt forekommende fedtsyrer er jo næsten udelukkende cis, og man skal jo så vidt muligt undgå trans. Nu vil jo både cis og trans fedtsyrer hvis de bliver varmet op tilstrækkeligt højt/længe isomerisere til fifty/fifty cis/trans. Når jeg pandesteger ligger pandetemperaturen typisk på 170 - 180 ºC. Vil der foregå nogen væsentlig isomerisering under forløbet af en normal stegning ved den temperatur? mvh Leif

Leif 2012-11-29 16:21:14

Samvirke har har skrevet om dette: samvirke.dk/forbrug/brevkasse/ved-hvilken-temperatur-kan-fedtstoffer-farlige.html

Nina 2012-12-03 21:05:14

Hej. For mange år siden spurgte jeg institutter, råd og fagfolk om man med god samvittighed kan stege i rapsolie. Der var uenighed. Nogle mente, at rapsolie ikke bør bruges til stegning. Andre mente, at rapsolie er god nok til stegning. Den daværende - og måske nuværende - sektionsleder Torben Leth, Danmarks Fødevareforskning , Afd. for Kemiske Fødevareundersøgelse svarede mig, at rapsolie ikke lavede usunde stoffer så længe at der var tale om mild og kortvarig stegning. Hvis jeg har forstået ham ret, blev der ikke dannet transfedtsyrer i rapsolie, dersom der var tale om skånsom og kortvarig stegning. Det er ihvertfald sådan, at jeg har forstået ham. Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Smørhul (og Projekt Trafiksikkerhed) Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Jan Hervig Nielsen 2012-12-10 02:13:00

Hvorfor så overhovedet bruge rapsolie?

Inger-Lise 2013-01-06 14:12:45

Hej Inger-Lise. Rapsolie indeholder flere flerumættede fedtsyrer end olivenolie. Det indeholder en større eller mindre mængde n-3-fedtsyrer. N-6/n-3-forholdet er forholdet mellem n-6-fedtsyrer og n-3-fedtsyrer. Rapsoliers n-6/n-3-forhold ligger på cirka 2 til 1 eller 4 til 1. En betydelig mængde rapsolie kan derfor med fordel indgå i i en sund kost. Ønsker man flere n-3-fedtsyrer, kan man indtage en mindre mængde hørfrøolie. Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Jan Hervig Nielsen 2013-01-07 03:05:17

Ifølge Udos forskning, viser undersøgelser at umættede fedtsyrer er krumme og at de ved temperatur over 150grader bliver rettet ud, og dermed er transmutagene mættede fedtsyrer. Derfor som direkte svar til dig Leif, så er pandetemperaturen for høj. Det er ligegyldigt om en olie er god at stege i eller ej når det kommer til umættede fedtsyrer, for selvom den bedste olie at stege i er kokosolie, så er den kun sunbd fordi den indeholder ca. 97% mættede fedtsyrer, dermed ingen umættede fedtsyrer der kan blive ødelagt og være skadelige. Men husk på i maden der steges kan der også være umættede fedtsyrer, og selvom denne steges i en kokosolie, vil disse umættede fedtsyrer stadig blive omdannet ved temp over 150grader. Et godt råd: Smid stegepander ud. Brug kun alene ovnen, stil den på 130grader, lav f.eks. en hel pande hakkebøffer, kylling stykker mm. Efter 30minutter er de færdige, helt uden stegeos der stinker i hele hytten og måske tøjet, og mange næringsstoffer vil blive bevaret, ihvertfald mineralerne, for vitaminer og enzymer dør ved over 40grader.

Jens Fraust, reddigselv.dk 2013-01-20 11:22:36

Hej Jens Fraust. Jeg har læst en eller flere af Udo Erasmus bøger. Jeg har bl.a. læst hans tykke bog "Sundt fedt og dræberfedt". Der er ingen tvivl om, at Udo Erasmus ved meget om fedtstoffer. Og han har da mange fine pointer og teorier. Men han er af og til meget unuanceret . Ja, jeg vil gå så langt som til at sige, at han af og til er tæt på at være u-videnskabelig. Derfor tvivler jeg på hans teori, som du skriver om i dit indlæg. Fødevarestyrelsen mener godt, at man kan stege i rapsolie. Dette sagde de i 2010. Linket er: www.altomkost.dk/Inspiration/I_koekkenet/Stegning_og_fedtstof/forside.htm Så der er ikke enighed om, hvad man kan stege i. Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Jan, Projekt S og T 2013-01-27 16:56:59

Man er dog enig om, at det er sundest at stege ved så lav temperatur, som muligt. Rapsolie har meget stor variation mht. fedtsyre-sammensætning. Jo mindre af de polyumættede fedtsyrer og jo mere af de monoumættede (og mættede), des bedre stege-egenskaber. Jeg tror, at det bl.a. er deraf uenigheden kommer - altså fordi rapsolies sammensætning af fedtsyrer er så varierende.

Nina 2013-01-27 17:02:59

Annika: Den her er fuldste6ndig lgeosim en almindelig proteinshake altse5 uden klumper. Du skal stadig tykke pe5 hf8rfrf8ene, men det er kun positivt da det sender signaler til maven om at den skal til at arbejde. A, Laura: Tak for tippene. Det giver god mening! Me5ske man skulle overveje at drikke den her inden tre6ning, fx. til morgenmad, og se5 en almindelig shake eftertre6ning (i den halve time) :)Line: I fakta koster de f8kologiske mindre end en 20 er :) Anne: Tak for tippet det lyder som en rigtig god ide9, me5ske det skulle med i en opgradering. Kigger forbi din blog, det lyder som om du har mange ting jeg ville nyde godt af! :)Amy: Tak for den sf8de kommentar, jeg er glad for at du ff8lger med :)Sara: Jeg kf8ber mit i Fitness World, men det kan findes pe5 nettet til billigere penge, hvis du leder lidt :)Mai: Jeg kender godt hele det der en-smoothie-er-bare-ikke-nok min erfaring er at det er fordi man ikke altid fe5r nok protein i en smoothie. Tilse6tter jeg fx. ekstra proteinpulver, peanutbutter, mandler, spirulina og andre ingredienser med et hf8jt proteinindhold, me6tter den langt bedre, ogse5 efter tre6ning. Se mit bud her:

PRxFbjdaNcR 2013-02-21 11:51:07

Hej alle, Steg helst i rapsolie eller olivenolie eventuelt tilsat lidt margarine og helst med stege temperatur over 150-170 grader er sundest. Sørg for, at panden er godt opvarmet inden olien hældes ud på panden. Sådan undgås de skadelige transfedtsyrer. Med venlig hilsen Bruno Hamito Professor i ernæring & sundhed

Bruno Hamito 2013-09-25 13:17:23

Sludder Transfedt er jo netop sund fedt, da det hæver det sunde LDL kolesterol og sænker det usunde HDL kolesterol. Så indtag heller transfedtsyrer frem for alle de skadelige umættedefedtsyrer, der netop hæver det usunde HDL kolesterol på bekostning af det sunde LDL kolesterol. Spis transfedtsyrer og mættedefedtsyrer og opnå et langt og godt liv. Venlig hilsen Knud Erik

Knud Erik 2013-09-25 13:21:47

Bruno og Knud Erik ... Jeg vil aldrig bruge rapsolie, som ikke er godt for folk med stofskifteproblemer. Desuden er det HDL, der er det gode -'herlige' kolesterol. LDL er det 'lede'.

Benedikte 2013-09-25 13:24:43

Hej. Jeg er meget uenig med Knud Erik i stort set alt, som han skriver i sit indlæg. Og jeg er enig med Benedikte i, at det er HDL, som man betragter som det gode kolesterol og LDL som man betragter som det farlige kolesterol. Dog er lidt LDL i kroppen ikke spor usundt. Og Radiodoktoren og læge Carsten Vagn Hansen mener vist, at det kun er når LDL bliver oxideret, at det er farligt. Ligeledes har Uffe Ravnskov et andet syn på mættet fedt og kolesterol end flere andre personer. Benedikte. Du skriver; " Jeg vil aldrig bruge rapsolie, som ikke er godt for folk med stofskifteproblemer ". Kan du dokumentere og uddybe dette. Efter min mening er rapsolie en virkelig god og meget sund olie. Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Knud Erik og Benedikte 2013-09-29 19:13:19

Så vidt jeg har forstået anses små LDL partikler for at være skadelige mens store LDL partikler ikke er.

Nina 2013-09-30 13:58:07

Kære Jan Husk at der er nogen som skriver indlæg for at lave rav i debatten. Når man skriver at transfedtsyrer er sunde, så er det vist for at opnå noget andet end sober debat :-)

Nina 2013-09-30 14:01:06

Hej Nina. Ja du har nok ret. Jeg tænkte da også, at det måske bare var for at provokere. Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Jan Hervig Nielsen 2013-10-01 13:12:38

Navn:
Cookiesinformation