Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Olivenolie har været frossen

Hej, Nogen der ved, om jeg kan bruge olivenolie til stegning, når olien har været frossen?? - Har stået i laden, og der har været alt for koldt.. Tak og god dag :-) Christina

Christina 2012-04-18 08:59:50

Den vil være OK til stegning.

Nina 2012-04-18 12:01:34

1000 tak :-)

Christina 2012-04-18 12:16:37

Frosset? Ja måske i den fysisk/kemisk def.af de tre tilstamdsformer. Hvad med at købe en flaske eller dunk af samme fabrikat og smag på de 2 olier. Så vil du via smagen erfare om olien fra laden er harsknet. Hvis olien bare er blevet lidt grumset, kan du jo f.eks. si den, og glæde dig over, at du derved får en endnu renere olie. Hvis olien er harsknet kan den stadig bruges som f.eks. smøremiddel.

Inger-Lise 2012-04-18 15:31:16

Jeg mente naturligvis ikke som smøremiddel i husholdningen; men f.eks. til have- eller landbrugsmaskiner

Inger-Lise 2012-04-18 15:32:43

Selvom olien har været frossen bliver den ikke hurtigere harsk - tværtimod. Olie kan godt tåle frysning.

Nina 2012-04-19 11:50:53

Kære Nina Du siger at oliens holdbarhed forlænges ved frysning, idet du siger "tværtimod". Har du nogen ide om, hvorfor oliefabrikanterne så ikke fryser olien?

Inger-Lise 2012-05-09 15:30:36

Kære Inger-Lise Jeg gætter på, at det er fordi det er dyrt, og det er ikke nødvendigt, for olie har jo i forvejen en relativt lang holdbarhed.

Nina 2012-05-09 19:16:57

Tak for som altid fornuftigt svar!

Inger-Lise 2012-05-09 19:32:06

Selv tak :-)

Nina 2012-05-10 07:01:01

Sardiner i olie er lidt dyre, og åbner jeg et glas for at bruge 3-4 stykker til fx bagning af leverpostej, ender jeg altid med at smide resten væk. Derfor tænkte jeg på, om det er en god mok idé at fryse dem?

Helle Krogh 2024-12-09 04:56:03

Vedr. frysning af sardiner Du kan godt fryse dem. Fede fisk bliver dog harske med tiden selvom de er frosne. Når du har åbnet glasset kommer der jo kontakt med ilt. Har du overvejet at bruge dem til andre ting, måske ovenpå hårdkogt æg. Hvis man søger i f.eks. google på sardin og opskrift kommer der ideer. Man kan bruge ansjoser på dåse i stedet for sardiner. Dåser med ansjoser i olie indeholder mindre end dåser med sardiner.

Nina 2024-12-16 05:22:04

Navn:
Kontakt - Arkiv - Privatlivspolitik