Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Frysetemperatur

Jeg har her i dag opdaget at stikkontakten til mit fryseskab var faldet ud, og temperaturen er målt til minus 10 grader. Er der nogle problemer i at frostvarerne har været på minus 10 grader nogen tid??

Pernille 2011-09-04 10:28:53

Hej Pernille. Umiddelbart er varene IKKE tøet op; så min mening er, at du blot skal få temp. ned igen, så BURDE der ikke være noget problem. Hilsen,

Patrick! 2011-09-04 10:57:58

Hej Patrick Tusind tak for det beroligende svar. Nej jeg mærkede på både frost grønt og noget kød, og det virkede relativt hårdt(frossent). Jeg puttede endda 4 kg. kød i fryseren i går og det er da let frossent da jeg opdagede at strømmen var væk. Så jeg vil tro/håbe det kun er et døgns tid den har været fra(røg måske af da jeg støvsugede i går). Et tillægs spørgsmål, hvornår er der så sundhedsfarer ved frostvarer?? Hvis det har været tøet op?? Hvor længe?? Hvad skal man gå efter der?? Der er vel forskel på hvad det er for varer der tales om kunne jeg forestille, mig fisk skal man vel være mere obs. på?? MVH Pernille

Pernille 2011-09-04 11:44:19

Hej, Pernille. Uden at være ekspert; vil jeg mene/påstå, at sålænge varerne IKKE er tøet op, skulle farene være små. Problemet kan opstå, hvis der fra start er baciller i dem. Bacillerne dør ikke; men bliver blot frosset, hvorfor de formerer sig ved højere temperatur, når "de har fået varmen"! Gennemstegning/kogning eliminerer denne fare! Jeg har aldrig (7-9-13) haft problemer med optøning og genfrysniing! Måske held? Det har, sandsybligvis, også noget med oprindelsesland og forpakning/forsedelse at gøre. Baciller er jo nogen hårdføre bæster. Fedtstoffer starter med at harske hurtigere når de er optøet! Hilsen,

Patrick! 2011-09-04 12:21:18

Hej igen, Pernille. Et gammelt råd er, at nedfryse en pose isterninger; hvis de pludselig IKKE er terninger mere; men uformelige klumper; har temperaturen været over 0-punktet! Hilsen,

Patrick! 2011-09-04 12:23:47

Hej Patrick Tusind tak for dine utrolig flotte svar, yderst anvendelige alle sammen. Rart at få så fyldestgørende svar!! Jeg vil straks fryse isterninger ned, super råd. Ja og jeg har nu tapet stikket og stikkontakten sammen med mange lag gaffatape!! Tusind tak igen. MVH Pernille

Pernille 2011-09-04 12:43:58

Hej, Pernille. Pas på med gaffatape og lign. Du KAN komme til at tape så meget, at du pludelig står med en overophedning af ledningen' grundet manglende ventilation/afkøøling! En "smart ting" vil være at føre en ledning/stik ned ti et samle-stik, og DERFRA tage strøm til fryser/køleskab. Derved bliver konakten(DÉT er væsentligt) ikke overophedet/overbelastet! Hilsen,

Patrick! 2011-09-04 13:39:50

Hej Pernille Nogle rå madvarer som er frosset vil have 1-2 dages holdbarhed efter temperaturen er kommet op på 5 grader, som er køleskabstemperatur f.eks. rå fisk og hakket kød. Hele kødstykker holder længere end hakket kød. Madvarer som var varmebehandlet inden frysning (kogt, bagt, stegt) holder ofte lidt længere. Hej Patrick Man bruger nu til dags betegnelsen bakterier - ikke baciller :-) (Det kan misforstås, idet der er en bakterietype, som hedder bacillus og den har nogle fæle toksin-producerende arter, som man virkelig ikke ønsker er tilstede i madvarer.)

Nina 2011-09-04 13:42:16

Forresten er opvarmning ikke en garanti mod bakterievækst. De levende bakterier klarer den naturligvis ikke ved opvarmning. Men den bismag og fordærvelse som vækst af bakterier kan medføre forsvinder ikke ved opvarmning, men smagen kan overdøves med krydderier :-) Og skulle man være så uheldig, at der har sneget sig nogle toksin-producerende bakterier eller svampe ned i maden, kan man desværre ikke være sikker på, at toksinerne inaktiveres/ødelægges af opvarmning.

Nina 2011-09-04 13:48:53

OK, Nina. Tak for ordene. Den dybere forskel på bakterier og baciller kan jeg ikke tale med om; men vi er, forhåbentlig, enige om, at det er nogle(meeget små; men MEEGET irriterende) tingester; også selvom disse små organismer kan være nyttige, og ønskværdige, i VISSE tilfælde. Hilsen,

Patrick! 2011-09-04 14:43:49

hej nina min computer er i U du,. jeg tænkte, om der eikke var fx en eller anden grad, hvor man kunne sige "OK" FOR

hEJ NINA 2011-09-04 23:34:37

Kære Nina og Patrick Tusind tak for alle jeres spændende gode brugbare indput.

Pernille 2011-09-10 10:44:53

Hej Kan madvare tage skade, hvis fryseren står på 28 minus grader?

Hanne 2021-02-23 03:20:07

Navn: