Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om:

Marinade uden vin/alkohol

Hej. Jeg vil meget gerne finde en erstatning for vin /alkohol i marinader. F.eks. en marinade til at marinere lammekød i ca. 4 timer, hvor der i opskriften står at der skal bruges en ½ l hvidvin. Jeg går ud fra, at det er nødvendigt med en erstatning for hvidvinen, da den vel gør et eller andet med kødet, som f.eks. vand ikke kan erstatte. Jeg har selv tænkt på vineddike, men så kan det jo ikke være en ½ l! Jeg har nogle gode gamle opskrifter, hvor der skal bruges vin i marinaden, og da jeg af forskellige årsager ikke mere vil/kan bruge det, vil jeg være meget taknemmelig, hvis der er nogen der kender et alternativ. Det vil heller ikke være nogen idé med alkoholfri vin etc. Samme virkning, men uden vin. Er det muligt?

John Nørgaard Christensen 2005-02-13 20:09:07

Balsamico

2012-12-13 18:32:58

En marinade vil som regel bestå af syre (citron, balsamico, eddike), salt, olie, evt. sukker og krydderier i varierende mængde alt efter hvad den skal bruges til. Der kan evt. bruges sojasauce, fish sauce, engelsk sauce eller lignende. Og så selvfølgelig vin, øl eller spiritus, men det ser vi bort fra her. Hvis man søger på "lam marinade" i f.eks. google vil der komme opskrifter, som man kan vælge imellem.

Nina 2012-12-14 12:20:34

Nina har ret igen, det er syren der mørner. Og når der er tale om lammekød er det en rigtig god idé at bruge citron som mørner. Man kan jo også en sjælden gang være uheldig at ens lam smager som en våd ulden sweather lugter, citronen fjerner eller reducerer den eventuelle afsmag. Prik kødet igennem med en gaffel og marinér det i citronsaft. Æblesaft kan også bruges; men lammekød er jo lidt sødt i forvejen, for megen sødme kan jo godt nok kompenseres med salt..

Inger-Lise 2013-01-06 14:02:17

hvad for en slags alkohol gin eller ligne rød vin og øl er nogle af få ting om man skal ikke lave for meget marinade for det er ikke alle kan holde lige længe

MARCUS petersen 2019-12-12 06:23:04

Navn:
Cookiesinformation