|
Velkommen til Viden om Mad
Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.
Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.
Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad. |
| |
|
Debat/spørgsmål om:
Intolerance overfor løg og hvidløg
| | Som årene går, fornemmer jeg, at jeg får sværere og sværere ved at tåle løg og desværre hvidløg især, specielt når det handler om rå.
Giver kvalme, træthed, undertiden opstød og en del generel ubehag.
Jeg har alle dage haft svære problemer med purløg og løgtoppe.
Er det mig, der er hysterisk?
Jeg holder meget af hvidløg men er blevet meget forsigtig med det i den senere tid, pga ubehaget.
Er der noget jeg kan spise samtidig med løg og hvidløg, som måske kan ophæve generne??
mvh
Knud
Knud Madsen 2011-04-09 19:26:17
| | Jeg synes, det er så godt, du har gjort op med dig selv, at disse spiser passer bare ikke til dig, kald det hvad, du vil. Nu ved jeg ikke, hvor meget du vil forsøge, men flere grøntsager "opfører" sig forkelligt fra rå til tilberedet/opvarmmet.Tag blot kartoflen som eksempel.Fra rå til kogt.De færreste holder endnu af rå kartofler. Og tilsvarende guleroden, fra sød og fræk til alt alt for sød og kvalm.Hvidløg, som du holder af, er også skarp og sofistikeret rå, men bliver en helt anden historie medkogt. Måske har du en allergi, som du ikke har givet opmærksomhed. Disse løgsorter og hen over kryds med kål, kan jo gøre dig til den kostfornægter, som jeg ikke tror, du er. Et gammelt råd er at hvidløg dæmpes med persille. Her er det vist kun for at dæmpe hvidløgsånde. En hardcore hvidløgselsker og en ven købte klorofyltabletter på apoteket.
Prøv at google allergi/løgplanter. Jeg tror bestemt , du ikke er alene.
Esther 2011-04-09 23:44:02
| | Jeg glemte helt a sige, at de fleste tidspunkter, vi normalt indtager store indtag af hvidløg er normalt ved et aftansmåltid, eller en større frokost, hvor der også er vin og alm. gemytlig stres indblandet. Hvis du tør udfordre din allergi, kunne du drikke et glas mælk/vand med et presset fed hvidløg (og måske en spsk. honning. Og hvis du er mere til doktorer, så få lavet en priktest.
Estehr 2011-04-10 00:06:18
| |
Det er primært rå hvidløg i f.eks. humus, det der græske hvide ymeragtige, som jeg ikke lige husker navnet på, men og også løgringe på marineret sild, hakkede løg i salater osv.
Der er forbandet ærgerligt, idet jeg holder rigtig meget af disse sager.
Derimod er problemerne meget mindre med gennemstegte eller genmemkogte hvidløg og alm løg. Vi får undertiden hane tilberedt med 40 fed hvidløg. Der skal jeg blot holde mig fra de fed, som har ligget inde i hanen, men alene de som har ligget i bunden af stegegryden. Tager jeg for mange, giver det blot noget rumleri i maven, som er forståeligt nok.
Jeg har en tyrkertro på, at hvidløg virker forebyggende på forkølelse og lignende elendigheder, og er derfor meget trist ved tanken om at skulle forsage hvidløg.
Derfor er jeg meget interesserede i ideer om, hvad der kan neutralisere ubehaget ved hvidløgene.
Den med et glas mælk med et presset fed hvidløg, kan jeg helt klart forudsige resultatet af, og det er ikke rart! :(
Presset hvidløg virker meget stærkere, en større stykker :(
Knud Madsen 2011-04-10 07:00:42
| | Næ, du er da ikke alene om at reagere på rå løg og rå hvidløg.
Det er velkendt.
De symptomer du beskriver får mig til at tænke på, om du mon har refluks-sygdom i spiserøret.
Det er når den øverste lukkemuskel i mavesækken ikke lukker helt og der kan komme mad op i spiserøret.
Dette forværres af rå løg og rå hvidløg.
Jeg er enig med Ester i, at du jo nok må undgå disse ting i rå tilstand.
Jeg bryder mig ikke selv om rå hvidløg, så når jeg laver hummus koger jeg hvidløget med, når jeg koger kikærterne.
Udover det med opstød af rå løg og hvidløg har især hvidløg et højt indhold af stoffer, som kan give luft i tarmene. Så det forklarer jo rumlen i maven efter den beskrevne ret med hanen som indeholder mange fed hvidløg.
Nina 2011-04-10 07:53:00
| | Skidt med rumleriet. Det er til at leve med.
Det er mere kvalmen og en trykken i den øverste del af vommen, der irriterer voldsomt. I går var det helt ulideligt.
Det kan da godt være, at det har noget med spiserøret at gøre, selv om det ikke føles som halsbrand.
Men jeg kan da godt se, ved søgning på google, at det er ikke helt enestående.
Synes bare det lyder så hysterisk, at jeg ikke skulle kun tåle løg!
Jeg vil foreslå fruen, at hun koger hvidløg sammen kikærterne og se om det bedrer situationen! :-)
Vi har os fortælle at rå hvidløg bevarer de gode sager bedre, end tilberedte.
Knud Madsen 2011-04-10 11:56:00
| | Hvis du gerne vil have hvidløg for dets sunde egenskaber og fine virkning kunne du måske prøve, om du kunne tåle hvidløgstabletter. Du får virkningen uden dit ubehag og desværre også uden den gode smag.
Esther 2011-04-10 15:55:16
| | Dem har jeg ikke problemer med, tilsyneladende.
Men rigtigt, der er ikke megen stads ved dem! :-)
Knud Madsen 2011-04-10 17:12:09
| | "Allergi" mod løg og hvidløg er velkendt, det er normalt ikke allergi.
I løg, hvidløg og kikærter findes nogle tungt fordøjelige kulhydrater, der tilhører gruppen FODMAP (akronym, der bruges i diætsammenhæng).
Probæemet kan skyldes fruktoseintolerans, der er ingen kur, men symtomerne kan holdes nede eller fjernes med en Low FODMAP Diæt.
I nogle tilfælde skyldes problemet eftervirkningerne af en infektion eller lignende og kan forsvinde.
Bente Jarmon 2013-04-15 07:21:02
| | Jeg har det samme og det er ikke allergi men intolerance over for hvidløg. Det er for mig bare blevet værre og værre. Det hjælper ikke at koge det eller opvarme det på anden måde. Selv et enkelt fed i en ret er nok til at gøre mig oppustet træt og utilpas det er en skam for je elsker hvidløg. Bare hold dig fra det det er den eneste løsning ifølge mig :-( jeg har dog ikke haft problemer med normale løg ... endnu
Andreas Berger 2013-05-05 14:49:08
| | Bliver selv syg i flere dage ved rå hvidløg - som jeg elsker! Svimmel (voldsomt), mavesmerter, ofte opkast og udmattet. Stegt går det lidt bedre, men jeg skal altid passe på mængden.
Kasper Olesen 2013-06-27 22:07:08
| | kan det tænkes at det er løgene der er blevet behandlet med noget der giver disse symptomer. Alt bliver jo modificeret med alt muligt, så måske producenterne har fundet på noget nyt. Måske prøv at lave hvidløg selv og se om det giver samme reaktioner.
Thomas Jensen 2013-08-07 16:03:30
| | Nogle kan bare ikke tåle løg og /eller hvidløg. Min mor tåler ikke sidstnævnte - hun får dårlig mave af hvidløg og spiser dem derfor aldrig, uanset hvor de har vokset og hvad de er blandet sammen med. Der er også mange andre ting, hun ikke tåler, men det er ikke målbart. Det er "bare" såkaldt intolerance.
Benedikte 2013-08-09 11:23:30
| | I er ikke alene her - hvis det er en trøst. Får forhøjet blodtryk, hovedpine og dårlig mave af alle slags løg og løgrelaterede ting.
Jan Thim 2013-08-29 11:00:55
| | Næsten rart at høre jeg ikke er alene, jeg kan ikke spise hvidløg får hjertebanken og føler jeg ikke kan få ordenligt luft, er nærmest altid blevet hægt ud for bare at være kræsen og i undertoner at "skabe" mig lidt når jeg spørger til om der er hvidløg i maden. Men har haft det rigtigt skidt flere gange hvor jeg har tænkt, at nu prøver jeg lige igen.
Heidi Sørensen 2014-06-08 11:00:25
| | Jeg har undgået løg i alle former i et par uge og jeg har haft det skønt! For to dage siden fik jeg en købesandwich med meget rå løg i, og efter få timer havde jeg diarré, opkast og var uendelig træt. Dagen efter fortsatte det med en masse luft i maven. De andre som spiste samme sandwich fik ingen symptomer. Så jeg vil for altid udgå løg nu. Så må folk sige jeg er en pjevs, men hellere det end at jeg skal kaste op og få diarré igen. Badr.
Birgitte Hansen 2015-03-03 14:04:58
| | Den er god nok. Har været hvidløgs allergiker i 15 år - sikker længere. Jeg kan stille uret efter symptomerne: Har jeg fået mad med hvidløg ude i byen, så kommer symptomerne 6-7 timer efter i form af kvalme, oppustethed og halsbrand. No more sleep. De umiddelbare symptomer går over efter et par timer, men oppustedhed fortsætter længe efter. Største problem: Restauranter tager det sjældent rigtig alvorligt.
Jørgen Schmidt 2015-11-21 02:19:11
| | Jeg får også utrolig ondt i maven hver gang jeg spiser hvidløg. Skønt at jeg ikke er alene
Eva 2016-01-23 23:37:24
| | Der er tale om intolerans - ikke allergi. Mange lider af intolerans i varierende grad - med de nævnte symptomer - overfor forskellige løgtyper herunder hvidløg. Visse typer hvidløgssalt f.eks. fra Santa Maria giver ikke problemer.
Lars 2016-05-21 21:45:08
| | Der var jeg heldig at jeg "faldt" over denne side. Jeg googlede på hvidløg luft i maven. Og vupti fandt jeg denne interesante tråd. Jeg har i den seneste tid taget stærke hvidløgspillere og slet ikki mistængt dem (ikki før nu) i at ha, skyld i min elendighed. Ondt i maven, diare, hovedpine og totalt udmattet. Så nu er det slut meed hvidløgspillere.
Jona 2016-06-21 18:41:18
| | Jeg har spist hvidløgspiller (4-6) om dagen og har efterfølgende fået tiltagende ondt i maven ( den del af tarmen under navlen). Mine tarme stikker og toiletvanerne er meget varierende. Min mave rumler og der er meget luft- både den ene og den anden vej. Er der nogen der kender til det? Er blevet temmelig bekymret over det.
Marie 2017-03-07 08:03:49
| | Jeg har lige læst på Wiki, at løg og hvidløg indeholder en slags gift, når de er i rå tilstand, men de fleste hvidløg kommer fra syd Europa, og der er det 'lovligt at strålebehandle næsten alting.
Det siges at være ulovligt i Danmark, men det er jo sårenemt at strålebehandle, så man kan udsætte salget, indtil man kan presse en højere pris op.
Læs om tulipan svindelen - i Holland for 200 år siden.
arctic.gastro 2017-05-23 06:06:16
| | Jeg har altid elsket hvidløg og spist det i store mængder. For ca. ti år siden udviklede jeg desværre en svær intolerance for Hvidløg. Får jeg bare den mindste smule hvidløg, får jeg kvalme og ondt i maven. Hvis jeg får lidt mere hvidløg slår det maven/tarmen fuldstændig i stykker og resulterer i diarré. Samme reaktion som min mand med svær laktose intolerance får ved en flødesovs.
Som en andre nævner er det vildt besværligt da det ikke er en anerkendt intolerance, man er bare kræsen, og de regner med at hvis det ikke er så det kan lugtes eller smages, så går det nok..... Og man bliver jo ikke dødeligt syg som ved allergier...... Men det er altså ikke sjovt at ligge med stærke mavesmerter og kvalme hele natten.
Rigtig meget færdigmad indeholder hvidløg, næsten alle marinader og krydderiblandinger gør også.
Den eneste hvor jeg mærkeligt nok ikke bliver dårlig er Santa Maria Allround krydderier. Men kan ikke tåle marinaden.
Anita 2017-10-21 12:42:03
| | Igår spiste jeg pizza med hjemmelavet hvidløgsdressing på som jeg er vild med. Efter få timer fik jeg de vildeste mavesmerter øverst i maven og et voldsomt svimmelheds anfald, jeg lå i min seng og skulle bare vende mig om, havde det som om jeg blev kastet rundt og greb fat i seng og ægtemand. Dernæst kom kvalmen og opstød. Jeg fik det heldigvis bedre og sov ok. Til frokost ville jeg tage en rest pizza med dressing på og fik igen stærke smerter i mave, kvalme og opstød.
Har aldrig tidligere oplevet den reaktion. Kan jeg have fået intolerance mod hvidløg??? Puha jeg blev bange...
Heidi Dyreby 2017-11-25 05:38:33
| | De fleste madusenselser har altid løg og hvidløg som fast smagsforring.
Specielt BBC og andre internationale stationer.
Jeg fandt ud af jeg var allergisk til rå løg, da jeg fraflyttede DK. I udlandet kunne jeg ikke få mine karrysild og snaps (som jo ofte giver hovedpine).
Jeg var en dag en dag en burger med store skiver råløg, og fik kort efter ubehag.
Et par dage senere nød jeg karrysild, men uden snaps, og hovedpinrn kom omgående. Derefter vidste jeg løg og hvidløg er “no go”.
Mit køb kræver flittige restaurant besøg, kun ganske få steder laves mad UDEN løg/hvidløg som indgrediencer.
På mine faste spisesteder skrives der nu om løg/ hvidløg er inkluderet.
Lang kamp er lykkedes.
Torben 2017-12-25 10:39:26
| | Jeg tåler overhovedet ikke løg under nogen former, har læst mig til og erfaret gennem samtaler med læge, at det er den specielle sukkerart, der er i løg, hvidløg, porrer, purløg, alle former for løg, jeg ikke kan tåle. og det værste er, at det ikke nytter noget at tilberede løg på nogen måde da sukkerarten ikke bliver nedbrudt ved tilberedning . Æv! Jeg elsker madretter med løg, især hvidløg, men jeg bliver hundedårlig hvis jeg spiser løg under nogen form! Man kan være/blive allergisk overfor mange typer af sukker/glukose, jeg kan heller ikke tåle honning, og da jeg tilligemed er laktoseintolerant, er det en daglig kamp at undgå alt det jeg ikke kan tåle. Går af samme grund næsten aldrig på restaurant! Surt show at skulle undgå mange af de fødevarer man skide godt kan lide!
Michael 2018-04-01 07:54:40
| | Skønt at vide, at jeg ikke er den eneste! Jeg har haft hvidløgsallergi i mange år - aner ikke hvor mange, måske 15-20? Tåler heller ikke forårsløg, rødløg, porrer og purløg og sjovt nok pludselig heller ikke hvidkål og rødkål. Jeg har altid sagt til folk at de bare skulle være tilberedt, for det eneste jeg tænkte over var den forfærdelige brændende følelse jeg fik på tungen og kløen i ansigtet af rå løg. Men har senere fundet ud af at det er tilberedte løg der er skyld i kvalme, sommetider opkast, ondt i maven og diarré, så nu duer det heller ikke, for det er blevet meget værre med tiden, og der skal kun en lille smule til. Jeg tåler det kun hvis det har været kogt i flere timer så det er helt blødt.
Jørgen Schmidt har desværre helt ret i at restauranter ikke tager det seriøst. Har oplevet at jeg spurgte om der var løg i en burger. Det var der. Sagde så den skulle være uden løg, for jeg har allergi. Der var så tydeligvis rå løg i dressingen, kunne jeg mærke. Man fornemmer lidt at folk tror det er noget pjat. Ligesom når jeg kan se at de bare skraber løgene af, men det er altså nok, at der har været løgsaft på resten af salaten. Det værste ved hvidløgsallergi er at der er så mange der putter masser af løg i maden, og tit bliver man overrasket over, hvilke retter det kan gemme sig i.
Maria 2018-07-12 05:30:34
| | Tak for jeres indlæg om løg/ hvidløg. Da jeg flyttede til udlandet flyttede min allergi/intollerence med for løg/hvidløg. Da jeg boede i DK troede jeg det var snapsen, som jo ofte følger de marinierede sild mv, hvor i udlandet den ikke er der. Så jeg udforskede lidt, og efter at have spist en burger fik jeg samme symptomer (voldsom hovedpine).
Siden jeg blev gift med en græsk dame er det ikke blevet lettere for nogen af os, da græsk mad er "plastret til" med løg og hvidløg (ligesom i DK). Jeg har fået Michelin kokke i DK, Belgien og andre lande til at få "grå hår", da jeg insisterer på mad uden løg (hvilket normalt er hovedingrediensen i et Michelin måltid). Men ved bordbestilling oplyser jeg nu om allergier (andre i familien har til andre ting). Nogle restauranter, hvor vi ofte kommer i DK skal blot se mit navn på dagens liste, og de "vupti" laver en "speciel menu" til mig. Nogle gange lykkes det bare ikke alligevel, for sovsen (eller gryden den er lavet i) havde rester af tidligere gæsters mad.
Jeg fik min arbejdsplads til at skrive om der er løg i retterne i restauranten, og i 99% af alle retter indgår løg og hvidløg. Så tilbage er salat, hvor dressingen ofte indeholder også, hvilket så lader mig tilbage til en skrabet ostemad med skinke....
Blot mit indlæg.
torben 2018-08-05 01:34:45
| | Nej hvor er det skønt at læse alle de gode indlæg på tråden her. Rart at se, at jeg ikke er alene, selvom det føles sådan, når andre ikke tager udfordringerne seriøst. Jeg har slemme symptomer ved indtag af hvidløg. Kvalme, opkast, svimmelhed, hjertebanken og er meget alment dårlig. Jeg kan næste sætte et ur efter et måltid, da reaktionen kommer 5-6 timer efter. 3-4 dage efter er maven stadig påvirket med oppustethed, mavekneb og diarré. Rødløg reagerer jeg også på. Men blot med kvalme. Jeg er efterhånden blevet bange for at spise ude, fordi det ikke tages serøst. “Nej der er nok ikke hvidløg i flødekartoflerne.. Det plejer man da ikke at putte i..”
spørgsmål til jer andre. Er nogen af jer blevet udredt, F.eks på et allergicenter, for løgallergi/intolerence?
Tanja 2018-12-28 11:13:34
| | Jeg har også hvidløg/løg alergi/intolerance. Og som jer andre oplever jeg også at restauranter men specielt venner ikke tager det alvorligt. Så jeg bliver ofte syg når jeg har været på besøg. Jeg har god erfaring med persille pillerne (klofyl fra apoteket) Hvis jeg tager dem med det same så virker de neutraliserende.
Og hvis jeg holder mig helt fra hvidløg og løg i en længere periode, så kan jeg efterfølgende godt tåle lidt.
Når jeg selv laver mad bruger jeg nu fennikel i stedet for løg. Det giver en fantasisk smag, så prøv det! Bruger også ingefær og lidt chili, peperrod og sennep, - der er masser som giver god smag i stedet for løg og hvidløg.
julie 2019-01-23 11:23:04
| | Jeg har kunnet mæske mig i alle afskygninger af løg indtil for ca 10 år siden.
Først var det bare rå løg og - hvidløg, som skabte problemer, voldsomme opkastninger, hovedpine samt svimmelhed. Nu giver alle former for løg de samme symptomer, både rå og tilberedte - symptomerne bliver værre og værre!
Sidste weekend spiste vi ude, lækker mad.Jeg så godt , at der varstore stykker rødløg i de ovnbagte rodfrugter, dem pillede jeg så bare fra. Men der gik en times tid, så startede et helvede af opkast, kramper i maven,ogvoldsom hovedpine der varede hele natten. Lå i sengen og sov hele dagen efter. Kom så småt til hægterne ved hjælp af lidt Coca-Cola og revet æble. Så slemt har jeg aldrig oplevet det før!
Summa summarum vi kan ikke være omhyggelige nok når vi spørger ind til, om der er nogen former for løg i den mad der serveres. Tror ikke der andet at gøre end helt at undgå indtagelse af løg.
Ása Oktober 2019-02-05 03:47:07
| | Hvor FEDT at finde denne debat efter i over fyrre år at blive betragtet som totalt hysterisk, når jeg siger, jeg ikke kan tåle hvidløg. Bliver DØDSSYG af opkastninger, besvimelse osv. ‘Venner’ og restauranter har ‘ testet’ mig ved middage, hvor de ‘bare lige gned salatskålen’ med er hvidløg, eller ‘hvis hun får at vide, der med garanti IKKE er hvidløg i det her, så reagerer hun nok ikke’.
Det GØR hun !!!!
Natlæger m indsprøjtninger osv.
Jeg er desværre IT-analfabet, men er der ikke nogen af jer andre, der kan starte en fb-gruppe el. lign. hvorfra vi kan lægge pres på bl.a. fødevarefabrikanter, der bare skriver ‘krydderier’ på et produkt... eller dem, der laver fx bouillon terninger og krydderiblandinger (især kryddersalt... ikke til at FINDE ude hvidløg efterhånden!)
PLEASE ????? Vi ar åbenbart mange, der er ‘hysteriske’. Og JA jeg ELSKER også hvidløg !!!! Måske stammer min intolerance fra 70’erne, hvor jeg nok fik alt for meget... vi brugte hvidløg til ALTING ....selv franskbrød og boller (fordi det var så sundt !!! Og fordi sydeuropæisk charterrejse-mad pludselig blev hvermands-erfaring) .
Lotte 2020-01-19 07:24:57
| | Jeg får enormt let hovedpine, spændinger i og omkring halsen, samt kvalme ved indtagelse af alle former for løg. Hvidløg, rødløg, alm. løg, forårsløg, porre og purløg. Det er værst, når jeg spiser det råt, men især hvidløg kan virkelig tricke. Mindre eller mildere anfald ved tilbedredning af løgene. Ved ristede løg får jeg ingen symptomer. Min personlige løsning er bare fuldstændig at undgå alle former for løg... desværre. For jeg elsker rå løg på min ristede hotdog, rå hvidløg i min creme fraiche, rå purløg på min laks, porre i min suppe og forårsløg i min salat. Jeg føler, at min krop bliver forgiftet ved indtagelsen af løg, og nogle gange kan det tage flere dage før, jeg mærker, at giften er ude af systemet igen. Det er virkelig øv.
Gustav 2020-08-02 04:57:00
| | Godt at læse alle indlæggene. Tak
Oplysende.
Irritabelt tyktarm ( ved det ikke)
Men får luft og diarre i flere dage.
Tror det er når jeg spiser mad med hvidløg. Og igår også rå hakket rødløg.
Og nu dårlig mave.
Og bliver nervøs for ande ting.
Men når jeg læser her er jeg sikker på sammenhængen
Men ja ærgeligt, at det er så mange ting man skal gå udenom.
Annie Marie 2022-02-04 01:39:14
| | Tak til jer allesammen for jeres indlæg om intolerance over for hvidløg. Godt at høre, at jeg ikke er den eneste. Jeg har det nemlig præcis som mange af jer. Som ung tålte jeg hvad som helst. For 20-30 år siden fik jeg problemer med rå hvidløg, løg, purløg og porrer. Siden tåler jeg dem heller ikke kogt/stegt. Efter timer får jeg mavekneb, kvalme, ømme muskler, hovedpine, hjertebanken, tinnitus og sommetider søvnbesvær, der varer i dage. Lidt som en voldsom gang tømmermænd. Meget ubehageligt :(
Jeg undgår selvfølgelig alle former hvidløg, løg mm. Men sommetider får jeg samme symptomer alligevel uden at vide hvorfor. Der må være noget andet, jeg heller ikke tåler. Har nogen af jer oplevet at være intolerant over for andet? I givet fald hvad? Asparges? Grønne bønner? Eller?
Mvh Marianne, 62 år :)
Marianne Søndergaard Khinchi 2022-05-15 08:20:39
| | Har I en længere periode været påvirket af rå løg, fik i starten blot hikke. Har efter jeg har gået på højskole(hvor der er løg i alt) været mega ramt hver gang jeg har spist noget med løg i. Jeg ligger med mavesmerter og kaster op. Jeg er intolerant overfor alle løg og alle former for tilberedelse. Som andre nævner så er der løgpulver i stortset alt mad, så har også sagt farvel til ketchup, remoulade, pølser, leverpostej og meget andet. Jeg har været til tjek på et allergicenter, men jeg er ikke allergisk over for noget som helst. Havde endda købt våde hvidløg, porrer, rødløg og purløg, men ingen af dem reagerede jeg på, på priktesten.
Lægen forstod dog mit problem, men han tænker at jeg evt må have mavebrok og synes jeg dkal have en kikkertundersøgelse. Ca 5 timer efter kom min reaktion. Jeg fik en hæftig halsbrand der var slemmere end normalt og har intet løg indtaget ud over priktesten. Så kan ikke lade være med at tænke “jamen er jeg så allergisk over for løg, men uden at reagere med kløe, kun halsbrand og opkast?” Det er nemlig meget normalt for mig først at reagere ved aftentiden. Er derunder der har prøvet ikke at reagere på prik test og er der evt nogen der tager nogen piller der virker?
Sophie 2022-05-23 11:53:21
| | Hej
Jeg har ikke allergi, men kender både en hvidløg allergiker og en som har har intolerance over for både løg og hvidløg.
Men også far har hvidløgsallergi, og vi mistænker at det måske er kommet efter han begyndte på hjerte medicin (blodfortyndende)
Min veninde lyder af cøliaki, hvilket også har givet hende løg/hvidløgs intolerance.
Jeg kan fortælle dem der ikke ved det, at der i den forbindelse er en del krydsallergier, som også giver problemer.
Min veninde har fundet et krydderi, hun køber fra udlandet, som smager af løg, men som ikke giver en allergisk reaktion
Bare lige til info ?
Tanja 2022-06-21 09:35:24
| | Aj, dumme auto correct... Jeg håber I forstår meningen ?
Tanja 2022-06-21 09:36:51
|
|