Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Tyrkisk zerish

Hej Jeg har i dag købt noget der ligner bulgur, men som hedder zerish. Det er lavet af mærket Kilic, og købt på bazar vest. Mit spørgsmål lyder på hvad zerish er, er det bulgur? Og hvordan skal det tilberedes. Jeg håber der er nogle der kan hjælpe. - Signe

Signe 2011-03-20 14:35:34

Hej Signe Kan det tænkes, at enden du eller sælgeren har stavet produktets navn forkert? Jeg ville enten gå tilbage til sælgeren og spørge, hvad det er for noget, og hvad man skal bruge det til eller smide det ud. Eller måske snarere opsøge en tyrkisk eller arbisk kioskejer et helt andet sted og spørge, om han evt. véd, hvad det er for noget og om han véd hvordan det skal bruges. På den måde undgår du jo også at udsætte din bil for den nærmest sikre ødelæggelse og dig selv for overfald i Bazar vest På

,Erik 2011-03-20 22:27:28

Hej Signe, Hvorfor ikke bare koge dem indtil mør og så finde ud af om, du jan lide dem? At de er købt på Bazaren gør det jo kun mere spændende, har besøgt den flere gange og er vild med deres kebab og dufte og andet spændende. Og er aldrig blevet overfaldet eller fået stjålet bil eller andet!!! Bazar Vest kan anbefales til åbne, nysgerrige og -ikke mindst - fordomsfri personer...

Susanne 2011-03-21 05:42:43

Hej Susanne Håber heldet med den udeblevne bilødelæggelse ved Bazar Vest fortsat følger dig! Jeg fik i Bazar Vest nogle meget billige, smukke og friske (dog sikkert i et uland i langtbortistan godt gennemsprøjtede frugter og grønsager); ,men P-afgiften for et max. 20 min.s besøg var relativt høj. Ny siderude. Ny bagageumsklap. Det digitale kamera, GPSén og den bærbare var skjult i bagerummet, nu er de så et andet sted... Kan kun give Eric ret. Det kan være meget dyrt at hndle i Bazar Vest. Jeg er sådan set ekstra bekymret for jeg havde jo på GPSén både indtastet "Hjem", vennernes og vores sommerhus adresse.

Inger-Lise 2011-03-21 17:46:03

Hej Tak Susanne. Jeg prøver at koge dem og se hvordan de smager. Måske det bare er et andet ord for bulgur. Jeg har nu også kun haft positive oplevelser i Bazar vest. Så zerish'en skal i hvert fald afprøves.

Signe 2011-03-21 19:14:23

Zerish er absolut ikke bulgur. Det er et lignende produkt, og kan tilberedes ligesom couscous og bulgur, men det smager (i min mening) mere fyldigt og det har en tendens til at klumpe mere, hvilket giver en fastere konsistens. Min opskrift: Kog vand i en gryde med en boullionterning, nogle krydderier og salt, 100-200g revet ost, og et skvæt olivenolie. Evt. tilsættes hakket oksekød, hvis zerishen skal bruges som et helt måltid, i stedet for som tilbehør. Zerish tilsættes under omrøring, til blandingen giver modstand (lidt ligesom hvis man laver havregrød). Når der er nok zerish i gryden, tages den af varmen og et låg sættes på. Rør evt. rundt i det et par gange i de næste 5 minutter for at fordele varmen, eller hæld det hele i en skål. Efter 5-10 minutter er retten klar til at spise. Hele opskriften kan også bruges til couscous. Det svære er at hælde den rigtige mængde zerish i. Hvis man ikke kommer nok i kommer det til at smage af vand og får den dårlig konsistens, og hvis man putter for meget i kan det blive for tørt. Hellere for meget end for lidt. ... Jeg vil bare lige sige at det er fjollet, at sige at killic-produkter fra en bazar er mere spændende end killic-produkter fra et supermarked. Det er også fjollet at forestille sig, at to forskellige killic-produkter er det samme på trods af at navnet er forskelligt. Og det er fuldstændigt bindegalt at forestille sig, at killic staver "zerish" forkert. Så er det sagt.

Emil Sørensen 2013-07-07 14:51:19

Det er en slags hvedemarker, altså mere lige som speltkerner end bulgur, de smager rigtigt godt, har en lidt mere kraftig smag og konsistens end ris og bulgur, men koges ligesådan og. Kan bruges på samme måde og til samme slags retter.

franciska 2015-09-09 18:14:24

Har lige købt det. Tak for opskriften. Måske kunne det blive mere mellemøstligt med hakket lammekød, hvidløg , kanel, Svesker, o lign.

Jakob møller 2021-01-16 06:28:24

Navn: