Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Sild

Til Niels Ehler.I Din bog "Lev fedt-bliv slank" skriver Du at i sild er der godt med fiskeolie, men hvad når det er marinerede sild er der da for mange kulhydrater til at det er sundt og hvad er i givet fald bedst:Røde eller hvide sild ?? Venlig hilsen fra Tom

Tom 2011-03-17 12:50:47

Nu har jeg jo kun læst deklarationerne på de gammeldags modnede sild, da jeg synes de smager voldsomt meget bedre end de ofte meget skarpt smagende alm. sild. Der deklareres af alle producenter langt flere kulhydrater i de røde kryddersild end i de hvide. Alligevel køber jeg de røde, for vi kan meget bedre lide dem. Vi synes Lykebergs Havfrue kryddersild er de lækreste; men de er jo så som regel også dobbelt så dyre som de gld. modnede sild fra Hirtshals(ca. 20 kr. for et stort glas i Fakta). Det vigtigste når man spiser denne delikatesse er måske at erstatte lagens sukkersyltede løg med frisk løg + selv at røre sin karrysalat.

Inger-Lise 2011-03-17 16:27:48

jeg kiggede i foodcomp.dk som er en fødevaretabel på nettet. Madeirasild havde sjovt nok det laveste indhold af kulhydrater. Jeg mener, at det kun er selve silden som er analyseret. Madeirasild: 8 g kulhydrat pr. 100 g Marineret: 19 g Karrysild: 13 g kryddersil: 11 g Rigtige spegesild indeholder ikke kulhydrat. Kan man mon købe spegesild nogensteder, er der nogen der ved det?

Nina 2011-03-17 16:57:12

Hej, Inger-Lise. Hvad angår sild m.m.! Jeg er selv begyndt at spise sild, en dårlig vane jeg er blevet påduttet, og har også selv fyldt friske løg på; men, det er som om løgene giver en "bismag" i negativ retning. Jeg har nu overvejet, at give lagen PLUS de friske (FINThakkede)løg et opkog. Jeg har en misanke til, at dét vil fjerne den kedelige bismag; hvis man er bange for kulhydraterne i lagen, kan man jo lave en helt ny uden kulhydrater, og ellers med hvad man selv synes. Min væsentligste begrundelse for tilsætning af friske løg er simpel, mængden er fra fabrikkens side minimeret VOLDSOMT (løg koster penge; men tilsætningsstoffer(med "løg"-smag) er MEGET billigere). Med ovenstående i hukommelsen, indrømmer jeg, at jeg, som regel, kun køber de marinerede (og DYRE af slagsen)og selv tilsætter, hvad jeg har lyst til, bl.a. hvidløg!!! En superlækker hvidløgslage er jo simpel; en passende mængde creme fraiche eller quark (IKKE dem uden procenter), tilsætte en mængde(efter smag)presset hvidløg, der har trukket sammen med en smule kværnet salt (ti-tyve min., for at trække smagen ud), røre rundt, tilsætte FINThakket skalotteløg(efter smag) og silden, skåret i passende stykker/bidder. Efter en halv time tre kvartér, har man en PRAGTfuld hvidløgssild. Grønt drys efter behag! Hilsen,

Patrick! 2011-03-17 17:03:42

Hej, Nina. Hvad angår kulhydraterne i "Madeira-sild", KAN det måske skýldes, at Madeira er spiritusholdig, og spiritussen trækker kulhydrater ud?? Véd det ikke, det erikke mig, der er kemi-ekspert(kun en fusker i faget); men dét er da en mulighed. Hilsen,

Patrick. 2011-03-17 17:08:17

Hej, Nina. Spegesild BURDE kunne fås hos en RIGTIG fiske-pusher, evt. ved bestilling. Jeg véd min har dem. Hilsen,

Patrick. 2011-03-17 17:10:10

Sild indeholder jo ikke kulhydrater, så der er ikke så meget at trække ud. Det er måske mere et spørgsmål om hvor meget der er i lagen og hvor meget af det, der trænger ind i fisken.

Nina 2011-03-17 17:57:42

Jeg fik i sommer saltdtegte sild på Siemens Hotel på Svaneke havn. Ret så godt - faktisk forrygende. Skulle vist være en bornholmsk specialitet, men matcer nok ikke det fedtforskrækkede publikum.Sildene blev serveret med blødstegte løg og pilsner fra det lokale bryghus.

Esther 2011-03-17 18:32:26

Hvad med hjemmelavede sild? man skal bruge hele sildefileter som deles på langs, og rygfinden skæres væk. Eddike sødes med sødemidel ( hvis man bruger sukker skal eddiken varmes op for at smelte sukkeret), godt med løgringe, rigeligt med lauerbærblade, hele peber med ledt hånd, eventuelt et par stænger kanelbark. Det trækker et par dage og spises med rugbrød og krydderfedt,øl og snaps.

Regnar 2011-03-17 23:07:37

Hej Tom De fleste marinerede sild har ganske rigtig meget sukker i sig, men de er samtidig en fin kilde til omega3. Jeg ville mene, at omega3-indholdet er vigtigst her, da mængden af spist marineret sild naturligt er begrænset. Mvh Niels Ehler

Niels Ehler 2011-03-19 09:05:26

Tak til Regnar og Niels Ehler! Regnars opskrift på marinerede sild lyder fortryllende. I mange supermarkeder og discount ditto, kan man jo købe frosne rensede sildefiléter for næsten ingen penge. Jeg har ofte købt disse frosne sildefiléter og serveret dem frosne for hundene, der elsker at ligge og gnave sig igennem de frosne fisk. På et tidsppunkt opdagede jeg at man kunne købe et helt kilo frosne pangasius filét for ca ca. 20 kr. Så serverede jeg dem for de begejstrede hunde, det kom dog til et brat stop, da en oversøisk bekendt gjorde mig opmærksom på en film på You Tube. Man behøvede bare at skrive pangasius og Mekong på You Tube for at se filmen. Nok nærmest noget af det mest ulækre, jeg nogensinde har set. Resten af de af hundene så højt elskede dybfrosne pangisiusfiléter kom efter at jeg havde set videoen øjeblikkeligt i skraldespanden. Har du selv prøvet at marinere sild med sødestof i stedet for sukker, Regnar? Det kunne måske evt. påvirke mørningen/modningen? Jeg har forsøgt at servere sukkerfri, marinerede sild for familien; men ingen kunne lide dem. Opskriften lyder ellers super. Véd du også hvilke krydderier udover måske kanel, der skal til for at opnå den såkaldte "kryddersild" smag? Til Nina.. Jeg elsker jo de gammeldags modnede sild; men må indrømme at kulhydratindholdet i dem i flge deklarationerne synes at være næsten det dobbelte af de alm. Måske er det bare derfor, de er så lækre?

Inger-Lise 2011-03-19 18:44:29

Jeg har lavet gravet laks med sødemidel i stedet for sukker som en prøve for en fiskehandler, det blev rigtig godt. Diabetikere stod i kø. Så du kan rolig bruge det til al slaks fisk. Man kan også komme nilliker i lagen, faktisk er det kun fanyasien, som sætter grænser.

Regnar 2011-03-19 19:38:41

Jeg glemte at når man søder en eddikelage så må den gerne være meget sød.

Regnar 2011-03-19 19:41:16

Hej, Inger-Lise. Prøv f.eks. Stjerneanis, koriander(frø), sennepsfrø, hel kardemomme, syltepeber (de lange katte-høm-høm-lignende dimser, der blev rugt i gamle dage, til syltning), hel kanel, div. hele peberkorn(rosa, grøn, hvid, sort). Mulighederne er mange. Det bør blot være et FAST krydderi, det er jo kun smagen, der skal bruges, ikke en opløsning. Tørrede chili er heller ikke dårligt; men prøv dig frem. Hvad angår Pangasius, det er jo en malle-art. Maller lever generelt i plumrede, mudrede(forurenede) vande. Derfor de lange, og forholdsvis tykke føletråde omkring munden (de kan jo ikke se i det plumrede vand; men må "føle sig frem til føden). Da det meste fersvad i østasiatiske floder IKKE er særligt rene så--------! Forbrugerne vil jo have billige råvarer; de færreste véd, hvad det er de reelt køber. Jeg tror ikke at navnet "MALLE" ville sælge særligt meget; men "Pangasius", DDÉT sælger. Lyder fremmed og eksotisk----! Jeg vil hellere give det dobbelte for et kilo skrubbe end få to kilo "Pangasius"; blot for at hjælpe østasiens økonomi, når fire femtedele alligevel går til alle andre, end ØSTASIENS fiskere. Jeg finder det dumt og hyklerisk; men.....Mennesket vil bedrages, og dét bliver det......OFTE! Hilsen.

Patrick! 2011-03-19 20:35:44

Hej Inger-Lise Jeg er lidt usikker på om deklarationen på sild viser indeholdet af sukker i sildene eller i sild+lage. Jeg tror, det er sild+lage. Så man får ikke helt så meget sukker i sig når man spiser dem. Jeg vil lige studere deklarationerne, næste gang jeg køber ind. Jeg håber, at du kan afbalanceret resten af måltidets kulhydratindhold, når du nyder dine yndlingssild. Jeg har en svaghed for tomatsild - uhm....

Nina 2011-03-20 06:36:23

Hej Nina Jeg tvivler desværre meget stærkt på, at det høje deklarede kulhydratidhold i mine yndlingssild (Lykkebergs gld. modnede krydersild) også skulle omfatte lagen og de søde ting og sager i den. Selv Lykkeberg må jo nu have hørt om Atkins, min og vægtkonsulenternes gru og rædsel m.h.t. ikke antioxidant eller fiberrige kulhydrater.

Inger-Lise 2011-03-20 21:42:27

Hej igen Nina Jeg har meget, meget svært ved at holde mig fra de omtalte sild; men jeg pakker dem altid godt og grudigt ind i hjemmelavet karrysalat og rå løg. Karrysalaten: En spiskefuld mayonnaise, 2 spiseskeer helst pist fløde (ellers creme fraise el.lign.) Et hakket hårdkogt æg, lidt hakket sukkerfri agurkesalat eller salatagurk (Svansø)+ et voldsomt læs af madraskarry, maldon salt og groft peber.

Iger-Lise 2011-03-20 21:51:18

Uhm, den karrysild lyder delikat :-)

Nina 2011-03-21 07:08:35

Har læst deklarationer på marinerede sild. Irma er så omhyggelige at de skriver, at deres gammeldags modende sild modner i en salt+sukker-lage inden de marineres. Og det stod der på dem allesammen. Uanset om det er f.eks. kryddersild, alm. marinerede eller karrysild. For ca. 100 år siden, da jeg tog min uddannelse lærte jeg at marinerede sild modner i en saltlage, men at kryddersild modner i en salt+sukker-lage. Eller noget i den retning. Der var ihvertfald både med og uden sukker inden den endelige marinade/lage, som de ligger i når man køber dem. Hvis sildene modner i en lage hvor der både er sukker og salt forklarer det jo at sukkerindholdet er større. Det vil selvfølgelig også afhænge af marinadens indhold af sukker. Gad vist om der findes sild, som er modnet uden sukker i lagen?

Nina 2011-03-21 14:49:28

Hej Nina Tak for detektivarbejdet!! Du misforstod mig på ét punkt. Jeg køber glas med gld. modnede kryddersild (Når jeg en sjælden gang føler mig rig, er det dem fra Lykkeberg til ca 40 kr. Når jeg føler mig mindre vel ved muffen, gåt jeg i Fakta og får et stort set lignende produk for ca. 20 kr.) Det er når vellysten melder sig, at jeg laver den lynhurtige og nemme karrysalat og i rigt mål pøser den ud over de gld. modnede kryddersild. Derv findes i stort set alle spermarkeder små glas med marinerede sild beregnet for diabetikere. Der er tale om bittesmå magre og helt slatne sildebidder. Jeg kan kun fraråde en sådan investering. De smager simpelthen ad H****** til.

Inger-Lise 2011-03-21 16:30:26

Jeg tror ikke, at jeg misforstod noget. Men jeg har måske formuleret mig uklart. Jeg tænker slet ikke på kunstigt sødede sild i denne forbindelse. Sildene starter med at modne i med salt eller salt+sukker for de gammeldags modnede silds vedkommende. Senere lægges de så i den marinade, som sildene ligger i, når vi køber dem. Dem som ikke er gammeldags modnet bliver hurtigere spiseklar ved at der også bruges syre i den indledende "modning". Jeg kan se at de gammeldags modnede fra irma får den første modning med salt+sukker og så lægges de senere i den lage man køber dem i med eddike, løg, sukker osv. Og jeg tænker så på, om der mon findes sild, som får den indledende modning uden sukker? Og mon de har mindre sukker i de spiseklar sild?

Nina 2011-03-21 18:45:28

Jeg har lige læst et sted, at norske marinerede sild er mindre søde end de danske. Hvis det ellers er rigtigt, kan man kan slippe for noget af sukkeret, hvis man kan finde norske sild. Der var en butik i nærheden af hvor jeg bor, der havde norske tomatsild, men den er desværre lukket. Jeg ved ikke om de havde andre norske sild, for jeg er ret glad for tomatsild, så det var dem jeg gik efter :-)

Nina 2011-03-24 14:52:09

Hej, Nina. Vedr. Norske marinerede sild. DØGN-NETTO har dem. I hvertfald dén døgn-netto JEG har hér. Hilsen,

Patrick. 2011-03-24 14:56:20

Hej Patrick Har du lagt mærke til om det er norske sild marineret på den danske måde (meget sukker) eller er det norske sild marineret på den norske måde (mindre sukker)?

Nina 2011-03-24 16:26:11

Hej, Nina. Nej det har jeg ikke; men jeg skal derover igen imorgen. Vil PRØVE at huske, at kigge. Mon ikke det er en "standard-vare" ho Døgn-Netto? Ved joletid havde de "Brændevins-marinerede-norske sild". DE var enormt gode. Milde og lækre; HELT uden spiritussmag/duft! Den de har hos "min", er store og dejlige; jeg synes IKKE der er sukkersmag ved dem; de minder lidt om dét jeg husker som "marinerede spegesild", i GAMLE dage. Hilsen,

Patrick! 2011-03-24 18:49:29

Tak for tippet patrick. Har nu smagt de marinerede "store norske" fra netto som endda var gammledags modnet. De er søde ligesom de andre gammeldags modnede. Så det er vist norske sild tilberedt efter dansk opskrift. Smagte dejligt. jeg tror, at Inger-Lise har fat i noget rigtigt længere oppe i denne tråd, for de indeholder jo over 20 gram sukker pr. 100 gram, så sukkeret jo nok en af grundene til at de smager så godt. Jeg leder stadig efter sild efter norsk opskrift, som måske er mindre søde - hvis det eller er rigtigt....

Nina 2011-03-29 20:56:05

Hej, Nina. Fik du prøvet: "Store Norske - Brændevinsmarinered - sild"? De har mindre sukker i lagen. Hilsen,

Patrick! 2011-03-29 21:27:59

Kære alle deltagere i debatten Jeg er ( uden dog at vide det)lidt uforstående overfor tanken om, at vore norske brødre og søstre skulle være tilbageholdende med sukker lige netop på dette felt. Jeg har mange gange slæbt både min familie og mine elever med på skiture i Norge, og maden har altid været helt ekstremt sukret til både på dyre hoteller og billige cafeterier. Selv elkendte mærkevarer som f.eks. Krafts Thousand Island dressing viste sig, hvis indkøbt i Norge, kang mere sød end , hvis den samme vare ar indkøbt i DK. Jeg tænker, nordmændene til hverdag måske er mere fysisk aktive end danskerne, at de skal holde kroppen varm ved lavere temperaturer, og at de derfor måske kan lide og tåle alt det oversukrede stads. Lidt sjovt, - engang gjorde familien en weekend holdt på et skisportsted kaldet Fagerhøj, hvor jeg og manden tilfældigt fik det værelse, hvor vores dronning hver vinter plejede at bo. Håber hun havde kondi til at løbe til de faktisk ikke særligt nærliggende højfjeldshoteller for at få måltiderne der. Stuepigerne var danske, manden ville jo give dem en masse drikkepene; men de tiggede om i stedet at få de appelsiner og æbler de havde spottet på vore værelser.

IngerLise 2011-03-29 23:15:35

Hej Patrick Nej jeg smagte ikke de brændevins-marinerede, kun de gammledags modnede. Det må blive næste gang, tak for tippet...

Nina 2011-03-30 10:20:43

I Bindeballe gamle købmandsgård kan man købe alm. spejesild og krydrede spejesild, de får dem fra Norge, dyre men gode.

Regnar 2011-03-30 12:00:35

Hej Regnar Véd du om de sild, du køber der, modnet med eller uden sukker? Jeg ville i går gøre alvor af at følge Patricks opskrift på hjemmemodning af sild/laks, men fandt hverken i Fakta eller Super-Bedst et egnet sødemiddel. Fakta solgte nogle bittesmå Hermesetas i pilleform, Super-Bedst- i alt fald den lokale- har arrangeret en særlig "minus sukker" hylde. Der var kun en sukkererstatning, der stadig indeholdt en masse kulhydrater. Den syntes også egentligt at være beregnet til bagning. Man kunne læse sig til, at der ved så og så stor mængde af prodktet skulle bruges så og så meget mindre af både fedtstof og sukker.

Inger-Lise 2011-03-30 18:47:31

Undskyld Regnar Det var jo dig, og ikke Patrick der kom med opskriften!

Inger-Lise 2011-03-30 19:36:25

De sild jeg har fået der ovre fra, har ikke været søde. Jeg lærte engang at spege sild. Når man blodsaltede sild, kom man først et lag salt, så et lag ikke for rengjorte sild ( der er en bakteriekultur i tarmene som er med til at modne silden), så et lag salt og sådan fortsatte man til beholderen var næsten fuld. Derefter ventede man indtil, man kunne se, at saltet blev fugtig og længere ned var der væde. Hvis saltet blev ved med at være tørt, så lavede man en sukkerlage og hældte måske kun en halv liter ved 25 kg sild, så kom der som regel gang i den. Efter at silden havde ligget i lage et par dage, strøg man skællene af silden og fjernede det der måtte være af tarmresterne, især skulle man være opmærksom på at fjerne en "sølvstreng" som lå langs rygraden, ellers kunne silden få en bitter smag. Derefter kom de ned i lagen igen ( her kan man så kryddere lagen), og fisken kunne så holde sig i meget lang tid. I Norge laver man noget der hedder ragfisk, det er samme opskrift, men her bruger man forskellige fede fisk.

Regnar 2011-03-30 20:04:47

Hej, Inger-Lise. Godt du fik reddet dén ud; jeg VAR begyndt, at spekulere på HVORNÅR og HVORDAN dét var gået til, med dén opskrift. Jeg bidrog kun med en gang "hvidløgssild". Hvad angår "gravad" fist/kød, er der mange opskrifter på nettet, også brd. Price og "Karolines"! Hvis jeg ikke husker helt galt; Gravade Adam P. en lakseside på en nat! Ræve-saucen er jo heller ikke SÅ speciel; men kræver lidt øvelse og smagsjustering, til ens EGNE smagsløg. Hvad angår sødning af sild i marinade; kan "Stevia" ikke bruges?????????? Jeg vil bruge ævler svæsker næste gang til grisesteg. Med lidt indkøbt andefedt + lidt andebouillon(Oscar's), kan jeg få halvanden KG hønse/kyllinge-lår (hele, optøede med rygben) til at smage som ANDESTEG(takker være Inger-Lise vil jeg nu OGSÅ tage ævler Å svæsker i brug). For go' orden skyld, kommer her opskriften på DE pipfugle-lår. De optøede lår lægges i en tilpss bradepande(el.lign) drysses med salt og kværnepeber på BEGGE sider. Bradepanden har fået en stor klat andefedt(75/100G), en LILLE sjat olie, finthakkede rødløg(2-3stk) og gerne lidt røget spæk! Hér plejer jeg, at komme fem-seks fed hvidløg i; men ansporet af Inger-Lise, vil jeg så nu komme frugter i. Det hele sættes i en forvarmet ovn(250C) i 25min; dryppes efter 15min, med en madpipette. Efter de 25 min, slukkes ovnen, døren åbnes på klem(som ved grill-stegning) og dyrebne henstår héri 10-12 min, hvorefter saucen lyntilberedes(svag jævning) og serveres sammen med lårene og frugterne, som jo rettelig skal op i saucen. Gelé eller tyttebær serveres til. Selv skifter jeg mellem ris, pasta, kartofler, som tilbehør! Hvis man vil "nøjes med stegeskyen Ujævnet, kan man med fordelgemme tiloversbleven sky, som er perfekt til næste gang. Denne sky bliver efterhånden så stærk, at den må spædes op(sepsrat); men det forstærker smagen og illusionen om, at man spiser andesteg. Hilsen,

Patrick! 2011-03-30 21:26:41

Jeg har vist skrevet om saltstegte sild fra Siemens Gaard før, men det er de almindelige spegesild fra tønden før marineringen, som de steger. Det smager SÅ godt, og man kan bestille saltede umarinerede sild hos sin fiskehandler, hvis man har lyst til at prøve denne bornholmske specialitet.

esther 2011-03-31 07:30:12

Jeg opdagede idag, at der findes sild i tomatsauce som konserves, der hvor jeg handler. Der er ikke tilsat en masse sukker. Det er jo heller ikke marinerede sild, men det er sild, og jeg glæder mig til at smage dem.

Nina 2011-04-02 09:04:05

Kære Esther Fortæl mere om de saltstegte sild. Véd du, hvad man skal gøre, og hvad var tilbehøret?

Inger-Lise 2011-04-03 18:57:54

Hej Nina Spændende observation. Fortæl, hvordan det gik. I følge Jean Carper bør vi allesammen smide vor tomatketchup i skraldespanden. Den skal så erstattes med tomatpuré. Overraskende for mig fordi jeg allerede havde erstattet den med friske cocktailtomater..

Inger-Lise 2011-04-03 19:19:51

Det smager godt. Det minder jo lidt om makrel i tomat, men smager fint af sild istedet for makrel, som har en lidt kraftigere smag, synes jeg. Det kommer jeg til at købe igen.

Nina 2011-04-03 19:51:34

Hej Regnar Planen var jo at købe de billige rensede sildefiléter i en discountbutik og så selv ved hjælp af et sødemiddel at spege dem. Jeg har nu fået fat i et glas flydende Hermesetas og frosne rensede sildefiléter. Men planen halter alligevel på to punkter. Dels er sildefileterne ikke flået, og så sagde du jo desuden at tarmindholdet til en vis grad skulle bevares for at modning kunne finde sted. Kan jeg så i stedet gå i gang med at lave stegte sild i eddike + sukkerestatning marinade? Hvis ja, har du (eller andre) så en opskrift?

Inger-Lise 2011-04-05 17:27:23

Der er noget du har misforstået, til spegesild skal man bruge hele sild med hoveder og det hele. Dem du har købt, kan man godt lave marinerede sild af. De skal flåes, det er ikke så svært. Så laver du en lage af alm. eddike og noget sødt, blandet af krydderier, f.eks. kanelbark, nelliker, sennepskorn og hvad man nu syntes. Jeg har sommetider brugt en syltekrydderblanding som bruges til syltning af asier. Det er godt at give eddiken et opkog med krydderierene i. Hvis du bruger sukker, så skal det smeltes i den varme eddike. Hvis du bruger sødemiddel skal det i når den er kold, smag på eddiken indtil du syntes den er sød nok, det kan godt være du ligner en citron et par gange. Derefter kommer du skivet løg og lauerbærblade lagvis med sildefilleter, læg en talerken over som presse, og lad den stå et par dage.

Regnar 2011-04-05 19:41:35

Tusind tak Regnar! Men hvad er forskellen på spege- og marinerede sild? Eller kom du bare til at skrive ´marinerede´i stedet for stegte? Knus

Inger-Lise 2011-04-05 22:34:17

Spegesild er sild, der ligger i saltlage indtil, de skal bruges, hvorefter de vandes ud en nat over i rigelig med vand og så marineres, enten som de er eller stegte. Jeg mener at nede på sydsjælland er der steder, hvor de koger spegesild uden at vande dem ud, jeg har prøvet at smage dem, de er hvinende salte. Jeg havde nogen liggende i et års tid i lage engang, de blev næsten helt ravfarvede og hårde, men de smagte ok.

Regnar 2011-04-05 23:46:15

Hvis man googler "saltstegte sild", kommer der flere tilberedningsmetoder frem, men her er en af dem: Bornholmske saltstegte sild. 1 saltsild ca. 20 g rugmel olie 30 g sennep 50 g løg 30 g rødbeder 1 skive rugbrød smør Saltsilden udvandes i rigeligt vand i ca. 24 timer. Efter 12 timer bør vandet skiftes, smag på silden. Er den meget salt, skal den udvandes mere (silden skal smage let salt, ved stegning bliver saltsmagen stærkere). Når silden er tilstrækkeligt udvandet, vendes den i rugmel og steges gyldenbrun på en varm pande i olie eller smør. Serveres med bløde løg: Løgene skæres i skiver og steges brune. Til sidst kan der tilsættes lidt vand for at gøre løgene bløde. Den saltstegte sild vil passe godt på et frokostbord. På et smurt stykke rugbrød lægges den varme og sprøde sild, derpå de bløde løg, sennep og rødbeder.

Hej Inger-Lise 2011-04-06 13:25:59

?

Annonym 2011-05-09 09:29:47

Så i en discount (vistnok Fakta) rugmelspanerede, dybfrosne, enkeltfrosne sildefiléter. Har købt flydend hrmstas. Nu skal stegte sild marineret i eddike/sødemiddel afprøvs.

inger-lise 2011-05-19 00:17:42

Er der nogen, som kender et mærke på både hvide- og kryddersild, der ikke indeholder E211 (svarer til Atamon)? Jeg spørger, fordi jeg har en mand, der ikke kan tåle det konserveringsmiddel. :)

Susanne Fabricius 2014-12-13 12:39:03

Altså…jeg savner stadig et svar på hvor meget af modningslagen, der trænger ind i sildefileten? Har man målt det?

Bent Hansen 2022-03-06 03:47:04

Navn:
Kontakt - Privatlivspolitik