Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Camembert

Hej, Allesammen. For mange år siden, var det kotúme, at servere/spise friturestegt Camembert; med jordbærsyltetøj og ristet brød og SMØR, ved festlige lejligheder. Idag er det vist mere kold suppe eller fransk løg-ditto, der tæller hér! Disse oste var trekantede og derfor perfekte portions-oste, foruden at dét, at de var "skabt" sådan, gjorde dem lette at lægge pannade på og efterfølgende fritere. Min lokale oste-pusher kender udmærket til disse trekanter; men udtaler, at hun ikke aner, hvor de er blevet af. Har efterfølgende spurgt i div. større super-forretninger, hvor de unge, og tit MEGET uvidende, assistenter, ALDRIG har hørt om slige oste; men anefaler diverse andre cirkulære Camembert/Brie-oste. Har dog ikke kontaktet det gamle firma, dét er jo dét firma, man har xxxx til, når man har hang til Camembert! Vil, som følge af ovenstående gerne spørge, om nogle hér i panelet har en fornemmelse afm hvor og/eller de stadig findes. Hilsen,

Patrick! 2011-02-19 14:07:53

Fundet på arla.dk Hvor blev de små Høng® Camembert af? Indsendt den 28-06-2010 Spørgsmål: Hej Arla! Laver I ikke de små Høng camembert mere? Har ikke set dem i butikkerne længe. Vi er nogle stykker der savner dem, og har også hørt flere kunder i Bilka spørge efter dem. Svar: Hej Tak for din mail. Jeg kan godt se, det er ærgerligt, at du ikke kan købe Høng® Camembert længere. Desværre for dig er vi stoppet med at producere Høng® Camembert på grund af for lav en efterspørgsel, og hvis omsætningshastigheden på et produkt er for langsom, vælger butikkerne det fra hos os, men dit ønske om få Høng® Camembert på markedet igen er hermed givet videre. Med venlig hilsen Arla Forum

Inger 2011-02-19 14:16:15

Hej, Inger. Tak for assistance. Tilbage står nu, hvordan laver man så en friteret Camembert? En hel rund, JA; men dét er for meget til to, og det smager ikke godt koldt! Hilsen,

Patrick! 2011-02-19 14:47:48

I spiser bare dobbelt portion hver - så er den klaret. :o)

Inger 2011-02-19 14:49:31

De sælges i portiionspakker på 4 stk. i Metro, under Metros eget mærke, Aro.

Inger-Lise 2011-02-19 18:41:34

Hej, Inger-Lise. Dejligt at vide, at de kan fås endnu. Nu skal jeg blot finde en undskyldning for at tage til Metro, for at købe 4-6 pakker Camembert! Hilsen,

Patrick! 2011-02-19 19:46:56

Vi savner dem også - de smager fantastisk med solbær syltetøj på ristet brød. De runde flyder ud, hvis man deler dem i passende stykker inden panering - træls

Dunse 2011-02-19 22:20:08

Metro har dem faktisk i to varianter, begge under navnet Aro. Én variant er dybfrossen, den anden vacuumpakket. Jeg prøvede den dybfrosne, men jeg må også straks indrømme, at jeg blev ret skuffet, der manglede ét eller andet, somn jeg ikke lige kunne definere... Måske bare fordi der nu kun er usødet solbærsyltetøj her i huset? Måske fordi det lækre ristede hvide brød med det vidunderlige smeltende smeltende smør også er bandlyst?

Inger-Lise 2011-02-19 22:54:59

Hej, Inger-Lise. Jeg tror det har noget a gøre med, at en dybfrossen ost er "dræbt"! Den modner ikke; det er jo een af de gode ting ved Camemberts, man bestemmer selv, til en vis grad, hvor meget/lidt smag den skal have. Der må da for være andre steder, end Metro, der har dem. Mon ikke restaurations- leverandørerne har dem? Tænker her på "Inco"? Det er da også lidt træls, at Arla, og andre firmaer, trækker et godt produkt hjem, blot fordi de ikke kan sælge pallevis af det, det skete også med de små plastic-hvidløg med hvidløgs-saft; ikke salg nok, du'er ikke, væk! Det er en dans om guldkalven, FOR NOGEN! Hvis salget går godt: OP MED PRISEN, der er penge i L.....! Man bliver lidt negativ! Hilsen,

Patrick. 2011-02-20 01:13:55

Det er nok rigtigt, det der med modningen! Man kan jo bede indehaveren af en butik om at tage dem hjem, hvis man ikke selv har et Metrokort. Man kan jo også altid lige låne et kort af en erhvervsdrivende, f.eks. ens mekaniker,chefen på arbejdspladen osv..

Inger-Lse 2011-02-20 17:49:30

Hej Patrick Hvis det ikke lykkes at finde små trekantede camembert, så kan du måske lave noget der minder om det. Jeg mener at kunne huske at det smager godt med camembert indbagt i butterdej serveret med solbærsyltetøj (eller jordbærsyltetøj hvis det er det du er vant til). Det kræver ikke, at osten er en "hel" lille trekant, men man kan skære trekanter af en større camembert og indbage. Jeg har ikke prøvet at lave det, kun smage det, men det er i forrige århundrede :-)

Nina 2011-02-20 21:35:07

Hej Patrick og Nina Ikke blot i forrige århundrede, men i forrige årtusinde, nød jeg denne specialitet på den daværende jazzrestuarant, Tagskægget i Århus. Som natten skred frem, solgte de rigtig mange af "carambert med solbær". Om de havde de små trekantede oste, ved jeg ikke. Men de havde "rasp" på på alle 5 sider, så jeg gætter, de har dyppet de små i æggehvider, trillet dem i rasps, og frityrekogt dem, for der var mange, der skulle over disken. Hvis man nu er 2 eller 3, kunne man vel lukke skærefladen på en fx. halv ost med æggehvide, pudre den kærligt i rasp og lade den småputre en lille tid. Jeg foretiller mig, det vil blive fint.Jeg tror, havde de kun brie, brugte de også det. Når vi havde fået 2 blå Thor, og troede os forelskede, kunne en god købmand sælge alt. Jeg tror, en del af hemmeligheden lå i, at det var en absolut frisk, jeg mener umoden ost, de tilvirkede. En slags chokmodring, men uden nuncer.Den ofte gode musik, fik os til at tro, det var en bid af himmelen.

Esther 2011-02-20 22:36:15

Hej, Esther. Hvis du friterer en "umoden! Camembert bliver den ikke "chock"-modnet; men bremset "på stedet"! Du slår jo gærcellerne ihjel. Hvis du tager en rund Camembert og skærer den i F.eks. fire dele; kan du sagens "lappe" den på skærefladen; men i samme sekund du dumper den i varm friture, vil den løbe ud, resulterende i ALT AMDET, end en lille hapser til et stk. ristet franskbrød. Det var jo også derfor vi var MEGET forsigtige når vi pakkede de blå trekanter ud. Eet hul, og det var sket. Ligesom når et æg punkterer under kogningen. Den med butterdejen har jeg ikke hørt før. Hilsen,

Patrick! 2011-02-20 23:30:13

Kære Patrick - Det farlige ved denne her side, er at man bliver så fantastisk lækkersulten - bare ordene og tankerne om alt det herlige, får en til gryderne.Jeg kan se, der er en lille time mellem vores udvekslinger, og jeg er flov over at sige det, men jeg har været i køkkenet for at stege en carambert. Det skal du nu hà på dine skuldre! Men den blev rigtig god, og tak for den indirekte opfordring. Det smagte rigtig godt- Måske ikke helt efter bogen, men først vendt i et pasterioseret æg, derefter i rugmel og forfra igen inden himmelbidden lander på panden. Lidt ligesom at tilberede rødspætter på den gammeldags facon. De er fuldkommen "lukkede", indtil den varme goge stærke ost, flyder ud.- Og du har så ganske ret - osten skal også smage inden, man maltrakterer den på smukkeste vis.

Esther 2011-02-21 00:19:37

Husk at skimmeloste helst skal opbevares uden for køleskabet.

Regnar 2011-02-21 18:02:08

Åh, Esther (og Patrick) - "Tagskægget" og friturestegt "carambær" med solbærsyltetøj, tak for en "reminder" fra éns ungdom...i det forrige årtusinde det skal prøves igen, skal det! Kunne det smage godt med kvædemarmelade til monstro? Nå, det bliver til en ny tråd ;-)

Lene 2011-02-21 20:27:30

Hej, Lene. For at lave lidt mere "rod" i det hele. Når jeg HJEMME friterede Camembert, brugte jeg jordbær syltetøj(af den BEDRE kvalitet); men havde først drysset hvidløgssalt på osten. Det var en skøn blanding! Jeg er overbevist om, at kvæde klæder osten (det var næsten poesi!)! Hilsen,

Patrick! 2011-02-21 20:49:50

Ikke spor roderi, Patrick, jeg bryder mig ikke om jordbærsyltetøj, er af den,måske sjældne afart, der ikke holder særligt meget af dette bær,kun plukket og spist "raw" ;-) Fin idé med hvidløgssalt på ost, et rigtigt godt kryddersalt er, ja, vi må jo ikke reklamere hér, men h e r b a m a r e er godt, også for os, der skal passe på med saltindtaget, "synger en lille "Vogel" om. Mht. syltetøj af bedste kvalitet: har idag netop indkøbt tyrkisk rosen(blads)marmelade hos en god grønthandler, det er sødt, det er lækkert og det er smækfyldt med sukker, og det smager af SOMMER!!!

Lene 2011-02-21 23:42:56

Á pro pós forskellen mellem syltetøj og marmelade.. En veninde, Kirsten, fik for mange år siden et job som bærplukker ved Odense Konserves. Hygge, hygge. Sove i telt med en veninden, der allerede havde været syltetøjsplukker i to dage.. Kirsten lyttede til sin veninde og overhørte arbejdslederens tale om, at hun skulle plukke til marmelade og ikke som veninden til syltetøj. Resltat: en lang dags hårdt arbejde og næsten ingen penge. Når man plukker til syltetøj, tager man kun de fineste, reneste bær. Når man skal plukke til marmelade tager man alt med uanset om bærrene er blevet beskidt af fugle osv. Det var efter sigende helt ligegyldigt, hvor meget snavs, der kom med, for hele marmelade bærmassen ville alligevel først blive opløst i saltsyre og derefter senere neutraliseret med natriumhydroxid. Om det er sandt véd jeg faktisk ikke.

Inger-Lise 2011-02-22 00:08:24

Hej, Lene OG Inger-Lise. De fleste marmelader/syltetøjer er gode til ost/Camembert. Jeg fremjæver igen, at det bør være af "den bedre kvalitet"; altså ikke 1½ i en spand for 17,95. De fleste (alle) ostepushere har et bredt og lækkert, men også dyrt(260g brombærmarmelade~28,75), sortiment. Nogle få typer er ok (efter min smag)i "billig-udgaven", de andre bliver flydene efter kort tid, hvadenten de står på bordet eller på køl. De billige har som regel al frugten øverst i glasset og fyldstoffet nederst, så det ser ud som en masse bær, og efter tre/fem madder er der ikke flere frugter; men noget farcet eet eller andet, godt nok med smag(?). Minder om den "nye" reklame for marmelade "uden klumper"; men NÆNSOMT blendet! Godt kneb fra producenten, så kan SLET INGEN se, om der overhovedet er/har været frugter i. Med andre ord mindre råstof og mere tilsætning----DÉT må betyde, at produktet er mere værd??? For producenten altså, for NU glæder vi jo BØRNENE og PRØVER at holde prisen. Inger-Lise, din historie med syre/base virker LIDT langt ude; men OK, ammestuehistorier og myter har det med at leve. Hvis et syre/base-bad kan rense jordbær, hvorfor kan man så ikke rense "hindbærsmuld" på samme måde; så Norus-virus blev elimineret??? Af marmelader/syltetøj (jeg vil holde mig til, at marmeladerne er de billige og syltetøjet de "bedre"?). Kan jeg nævne Boysenbær og Plantage's Julemarmelade! Førstnævnte er fra Coop, sidstnævnte fra Dansk Supermarked. Jeg synes også at div. Tyttebær-syltetøjer generelt er helt OK, også de billige! Hilsen,

Patrick! 2011-02-22 00:56:51

Det er ikke sjovt,at må indrømme: de billige smager faktisk bedst,super til en lagkage til børnefødseldag. De har noget, som gør dem attraktive. Det er nu ikke svært, at gøre fabrikanterne kunsten efter. En pose frosne bær - et kort kog - lidt pektin - meget vanille - og sød, til du skammer dig. Mange af disse bær har ikke pektin i sig, så lidt hjælp, skal der til. Men du kan lave en så "frugttæt" alliance, som du måtte ønske.En voksen marmeladekompot. Skulle der gå uforstand i det, lover jeg hele baduljen kan blendes til den fineste coversauce på is.

Esther 2011-02-22 04:37:58

Hej Ester Hvad hedder pektin, når du køber det? Jeg kan bedst lide når syltetøj ikke er alt for tyndtflydende, så din opskrift tiltaler mig meget :-) Ellers har jeg haft held med at gøre det mere stift med at tilsætte fintrevet æble. Og min erfraring er at det skal være fintrevet. Og jeg bruger et sødt æble ikke madæble fordi jeg synes, at det smager bedre sammen med bær, blommer og hvad jeg ellers bruger. MEN den fine rene smag af blommer/bær bliver jo "fortyndet" af at jeg tilsætter æble, så det vil jo være smart at tilsætte lidt pektin.

Nina 2011-02-22 07:58:41

Hej Patrick, Ester og Lene Stod tålmodigt i kassekøen, da mit blik fangede Alt for Damers forside. Stegt camenbert. For jeres skyld opgav jeg min plads i køen, snuppede bladet og gik bag i butikken for at læse, hvad der blev anbefalet. Man skulle skære osten i stykker, dyppe to gange i æggehvide og alm rasp og derefter stege på panden.

Inger-Lise 2011-02-24 18:02:53

Hej, Imger-Lise. Det varopofrende gjort af dig, at gå ud af køen, for at SMUGlæse en artikel. Jeg er tilbøjelig til at give det et forsøg; men tror den gamle metode, med friture, er bedre. Simpelthen fordi varmen i et friturebad er mere intens og omsluttende; fremfor at skulle vende en skive; men det er selvfølgelig "varm Camembert"! Vil prøve på, at få min oste-pusher til at hjemtage de dér "ARO"! Der er jo også dét, at man får en pande, der, MULIGVIS, skal rengøres for fastbrændt ost. Omvendt slipper man for den varme olie, osen og faren ved friture! MVH,

Patrick! 2011-02-24 18:42:11

Så vidt, jeg husker kostede Metros pakker med 4 stk ca. 17 kr + moms. (Bere for at sætte dig i en god forhandlingssituation) Kommer til at tænke på at nogle supermarkeder sælger helt bittesmå oste, bl.a. camembert for ét eller andet for ét eller andet. Måske er de bittesmå camenberts helt lukkede? Måske kunne ngle af de andre varianter af disse små oste være ligeså fortryllende som camenbert, hvis de blev serveret stegte eller friterede? Kender i den grad problemet med panderne. Jeg stegte i går først bacon og så æggekage på samme pande, retten kunne kun p.g.a. den afskyeligt, iturevne æggekage serveres for totalt nedrullede gardiner. Æggemassen hang fast i resterne af baconens proteiner og endte som "scrambled eggs".. Jeg var flov, huskede hvordan min mor lige lod æggekagen rulle over på et grydelåg, før hun vendte den tilbage på panden. Smagen var dog så OK, at familen forlanger en øjeblikkelig gentagelse, i aften steger jeg så baconen i ovnen. Hælder det afsmeltede fedt på panden, så får vi se.

Inger Lise 2011-02-24 19:22:45

Hej, Inger-Lise. Tak for oplysningen. Dén med panden og bacon/æg-problemer, KAN afhjælpes, EN LILLE SMULE, med en nyere slip-let pande; men ja, to pander er bedst. Det er forøvrigt nemt at klare baconen i microen. På en tallerken mellem to stk køkkentulle; det bliver faktisk ret godt. Hilsen,

Patrick! 2011-02-24 20:22:31

Hej Patrick Tak for god info, som jegmed glde vil benytte en anden gang. Men i dag skulle jeg jo bruge baconfedtet for at sætte den helt rigtigr smag på æggemassen. Stegte baconen i en aluform i onen, hældte fedtet på panden, bacon'en blev perfekt; men æggekagen blev i dag en total misk-mask, flydende katastofe..

Inger-Lise 2011-02-24 21:59:22

Hej, Inger-Lise. Mit gæt er; for meget fedtstof. Hvis jeg laver dét stunt, at ville bruge stgefedt, som smagsgiver, spæder atid op med smør margarine. Hele panden skal jo heller ikke være en "lavvandet" friture! MVH,

Patrick! 2011-02-25 03:07:49

Hyggemiddag med fonduen. Kød, grøntsager, små pølse og små stykker cammenbert.

Regnar 2011-02-25 09:38:10

Tak til Patrck! Du har garanteret ret i, at jeg til æggekagen brugte for meget af baconfedtet, desuden løb der faktisk også noget sky ud på panden. da jeg hældte fedtet på panden. Så jeg har nok nærmest fået kogt min æggemasse. Jeg hældte hele skidtet over i den aluform, jeg havde stegt baconen i og tørrede, det flydende, helt smagsløse misk-mask i ovnen. Det endte som små granulater, der blev udnævnt til hundeæde, og således blev beviserne på sjusket og elendig husførelse hurtigt fjernet fra jordens overflade. Havde desuden brugt piskefløde i stedet for mælk på g.a. kulhydraterne i mælk, kan det have spillet en rolle?

Inger-Lise 2011-03-01 18:28:29

Hej Regnar Jeg er helt grøn af misundelse over at læse om dine lækre gilder. Når jeg endelig kommer ud ligger der et halvt stenbideræg, et eller andet vildt mystisk, ukendt og og meget bittert rødt bær og ét eller to hårde, grønne, bitre blade på tallerkenen. Hvorfor søren er dit bagland så meget bedre og mere kærligt og menneskevenligt end mit?

Inger-Lise 2011-03-01 18:36:21

Hej, Inger-Lise. Dejligt, at du "indrømmer". Jeg synes det er LIDT meget, at give vovse SÅ meget fedt på EEn gang! Hordan ville du selv reagere??? Du har måske "trimle-vovser"? Hvad angår mælkeprodukter, i æggemasse; så kan jeg personigt anbefale kaffefløde eller sødmælk. Piskefløde er, efter min mening, for fed. Hvis du jævner æggemassen med en jævning af maizena/skummetmælk, kan du "fede den op" med piskefløde. Så har du også mere styr på det hele! Hvad angår "gilder", så er du velkommen til et sådant. Vi kan evt. splejse! Hilsen,

Patrick! 2011-03-01 19:49:49

Det har sin pris med at spise som andre. På 1½ dag tog jeg over 1kg. på, så nu står den på kød og grønne grøntsager, lidt god ost.

Regnar 2011-03-01 22:03:14

Godaften Inger-Lise Det er næsten en naturlov for kvinder, at når man er den evige ungkarl, så disker de op med lækre spiser, så er det til tider svært at tabe sig.

Regnar 2011-03-01 23:54:35

Hej Regnar. UANSET, hvor "fristende" "DE" er, har man STADIG lov til at takke nej. For ærlighedens skyld, KAN man jo fortælle HVORFOR. Ærlighed bliver, som regel, belønnet i den sidste ende. Hilsen,

Patrick! 2011-03-02 04:12:52

Hej, Allesammen. Nyt fra "Camambert-fronten"! Min oste pusher blev MEEEGET brysk, da jeg fortalte hende, at der kunne fås små trekantede Camamberts i METRO. Jeg blev, høfligt, og med et sødt smil!!! oplyst om, at DÉT ville hun ikke indføre i forretningen. På forespørgsel om, HVORFOR? fik jeg det svar, at det var en "supermarkeds-vare", og DÉT ville hun hun ikke føre i sin forretning. Jeg bøjer mig ydmygt for hendes standpunkt, og vil, til hver en tid, forsvare hende og hendes standpunkt. Der findes virkelig INGEN "standard-varer" i forretningen. Så, OK! melding modtaget og forstået. Til gengæld oplyste hendes assistent mig om, at de små trekanter kunne fås i "Super Best" på Østerfælled-torv, og MULIGVIS også i "Rotunden"! Jeg blev ikke klar over om det var "ARO" eller "HØNGS", hun mente; men det var ihvertfald trekanter. Forretningen havde til gengæld små cirkulære Camamberts, på størrelse med en ishocket-puck. Man kan jo så sige, at det er mere "praktiskt" med en rund ost end en trekantet, på et stk ristet franskbrød.....! Hilsen,

Patrick! 2011-03-08 21:17:31

Høh!! Høh! Metros camenberts til gengæld små cirkulære og på størrelse med en Icehockey-puck! Sæt dig en dag ned på en af pallerne i Metro og se mange de kendte og berømte TV-kokke og fancy restauratører suse forbi med deres bredfyldte indkøbsvogne indeholdende halv- og helfabrikata.

Inger-Lise 2011-03-09 00:18:40

Hej, Inger-Lise. Jeg har været i rest.-branchen, jeg er ikke autografjæger. Vi MÅ jo indrømme, at mange af de kendte, når de tror sig uset, snyder! De runde Camamberts jeg så, vari små sækkelærredlignende indpakninger, med et meget langt og flot navn. Jeg er, meget imod min vilje, tilbøjelig til at tro på min ostepushers påstand, om ikke at forhandle "super-markeds-varer"! Hilsen,

Patrick! 2011-03-09 03:03:49

En ostemand fortalte mig engang, at supermarkedsoste var overfladebehandlet mod mug, om det passer kan jeg af gode grunde ikke vide.

Regnar 2011-03-09 08:28:11

Det lyder da ikke videre sandsynligt, at de indpakkede oste i supermarkeder er overfladebehandlede mod mug, hvis ostehandlerens ikke er. De indpakkede har jo emballagen til at give en vis beskyttelse mod mug. Der findes tilsætningsstoffer, som er tilladt at bruge til overfladebehandling af ost, men de skal jo deklareres, så det er nemt at se selv om osten i supermarkedet er overfladebehandlet. Det er til gengæld ikke så nemt at se hos ostehandleren.

Nina 2011-03-10 10:16:45

Hej, Nina. Jed véd, at man dypper store oste i parafin for holbarhedens skyld, og for at kunne trykke firmalogo og -navn på. Dét er den tynde hinde vi finder, lige under "skorpen", når vi skærer en skive ost! Det ligner voks/stearin! Det ses også på film omkring ostefabrikation! Det skal jo lige siges, at det IKKE er de UDSKÅRNE stykker; men HELE osten, der bliver "dyppet", skærefladerne er IKKE overfladebehandlede! Hilsen,

Patrick. 2011-03-10 11:11:28

Jeps, der er også parafin. Og det beskytter jo også osten. Men derudover findes der tilsætningsstoffer, som kan bruges til overfladebehandling af ost. De skal deklares. Jeg er ikke selv stødt på dem i de oste, som jeg plejer at spise.

Nina 2011-03-10 13:36:29

Put en slat rom i solbærsyltetøjet, og vend carambert i æg og rast, og steg i olie/+måske lidt smør, olie og smør kan klare højere temperatur. Hold øje med dem, det går hurtigt - og så smager det af et "himmerrige", Lavre gerne osten i 1-2 mdr. i køleskab først - mere smag.

Conny 2011-05-11 00:52:28

Hej Conny Tak!! Det var nok rommen, der manglede! Og Regnar, det kan da godt være at mange af supermarkedets oste er overfladebehandlede mod mig; men er det ikke en slags mug der omgiver brie og camenbert?

Inger-Lise 2011-05-19 00:14:38

Det er skæreoste jeg har hørt det om.

Regnar 2011-05-19 00:25:07

Man kan da også købe de runde frosne camenbert-smelte oste i Kvickly og Fakta. I pakke med 4 stk. De smager helt ok, men de gamle trekanter var klart bedre!

Anette 2011-06-09 18:22:25

Conny fortalte, at der var rom i solbærsyltetøjet.. Måske ligger forskellen der?

Inger-Lise 2011-06-10 02:24:24

Har flere gange købt "mini" trekantede camenberts (ca. 1/2 str. af de gode gamle Høngs) i Fakta. Mener der var 6-8 stk`s i den runde æske,og vistnok af mærket President - de er udmærket især når de nærmer sig udløbsdatoen, får de min foretrukne "Salmiak lignende" smag. Jeg ved ikke og Fakta stadig fører dem. Ellers har eg fået nogle rigtige dejlige og KÆMPE trekantede friturestegte camenberts hos Malta cafeteriet på Højdevej ved hjørnet af Kastrupvej på Amager, og kunne rigtig godt tænke mig at få at vide hvor man selv kan købe dem, da de er lidt peberede i pris, mener det var 58 kr. sidste år for en. Men ellers har Malta rigtig god, hjemmelavet retter til absolut rimelige priser, og hver fredag Antonius Flæskesteg til (sidste gang vi var der) 78 kr. Og der kommer mange håndværkere og pensionister dagligt og spiser ordentlig mad i stedet for fastfood der og spiser dagligt. Desværre har Malta ingen hjemmeside, og er såvidt jeg ved drevet at ægteparret John (kokkemanden) og Lisbeth, som serverer ved dit bord, hvis du ikke "gider" venet ved disken.

John 2011-06-19 13:47:54

kan jeg ikke få et foto af de blå trekanter eller en klar beskrivelse da det gælder et væddemål.... min nabo siger de IKKE var blå men røde... venlig hilsen skorpia

helle fokking 2011-06-30 12:26:18

Syltetøj og marmelade laver man da selv :-) At koge nyindsamlede bær fra have, skov eller strand med en sjat sukker, opmod 50/50 alt efter bæret og hælde det på skoldede glas tager nul og en fis (højst en 1/2 time alt incl) Ha' altid en lille pose i lommen, bare lige til et enkelt glas eller to. Det er bedst frisklavet. Mørk rom er eminent til brombær. Tørleff sælger Syltepektin i breve ellers fås også syltesukker, hvor der pektin i.

Sven 2011-07-24 06:11:48

Lige et lille indput, fra en kok og "ostedame" da Opskriften kom frem på friturecamenbert, serverede man dem med syltede tyttebær. senere kom solbærene til, de var billigere end tyttebær, og så var der dem, der ikke kunne lide solbær, de skulle have jordbær! Høng laver ikke de der camenbert mere, men de fåes frosne, i Føtex. Smager ikke af meget, da de ikke er modnet ordentlig færdig først. Grunden er, at jo mere modne ostene er, jo lettere springer de. Og ja, m.h.t indbagt camenbert- så var det faktisk brie, man indbagte. her kan man lave små som store, og servere til flere på en gang! Prøv at komme røget brie i, og server så råsyltede tyttebær til!

Charlotte 2011-08-16 14:33:24

Tusind tak for indputtet Charlotte! Ja, selvfølgelig TYTTEBÆR!!! Det bitre, meget krydrede fra tyttebærrene og det bløde og søde fra brien.. Selvfølgelig. Tusind yak!

Inger-Lise 2011-08-16 22:06:57

Vi har prøvet mange forskellige camenbert, at friturestege, de fleste bliver en underlig tyk substans inden i, selvom de er hævet flot og godt op. Ved ikke hvorfor, vi har gjort som vi altid har gjort.

Helle 2012-01-06 19:12:02

Hej, Helle. Jeg har ikke HELT forstået dit indlæg. Som jeg husker de fritérede oste; var det NETOP dén faktor, der gjorde dem lækre. Sprøde udenpå og cremet varm ost, der løb udover brødet, indeni; efterfulgt af en klat GOD marmelade. Hilsen,

Patrick. 2012-01-07 07:16:27

Camenbert Osten bliver dejlig sprød udenpå, men nærmest som grynet gele inden i, og kan slet ikke løbe.

Helle 2012-01-07 15:54:40

Det er ikke så svært at få trekantede camembert-oste. Køb en rund camembert af en vis størrelse. Skær den i passende trekanter og pak dem enkeltvis først i madpapir og læg derefter pakkerne i en plastpose i stuetemperatur en uges tid eller to. Så vil hvidskimmelen have bredt sig til skærefladerne, så osten er "tæt" ved stegning. Husk at have helt rene hænder og bruge skoldet kniv og brædt, da du ellers risikerer, at fremmede baktusser angriber osten. Man kan godt fryse disse trekanter, når de er færdigmodnede, blot man tøer dem op i køleskabet.

Susanne Andersen 2012-01-18 16:12:54

Hej, Susanne. Tak for dit indlæg. Jeg hørte noget tilsvarende forleden; men havde mine tvivl. Jeg er nu mere overbevist. Måske skal man bruge en UNG ost; af hensyn til "stuelagringen"! Hilsen,

Patrck! 2012-01-18 16:25:42

Producenten i Odense har da små trekantede Camenbert... Og de er mægtige til formålet.

Kent 2012-02-22 17:06:03

En anden fantastisk opskrift som SKAL prøves hos Camenbert elsker...Stor rund Camenbert(Føtex).Skær det øverste hvide lag af,Pensl med god oliven olie ovenpå på osten.Sættes i lille ildfast skål i ovn 200 grader ca 15 min til osten er blød og smeltet.... Tag osten ud og hak et helt bundt purløg fint og drys over.Spises med grisinni pinde...Mums og haps haps ;0)God som hyggesnack med et glas rødvin, eller til det skønne ostebord.

Nanny Irene Pedersen 2013-07-27 12:16:23

Jeg vil ønske de små camembert oste igen vil komme i handlen. Venlig hilsen Tove Poulsen

Tove Poulsen 2015-09-14 16:46:21

Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående, har stadig hang til Høng camenbertbert

Michael N Rasmussen 2015-09-29 17:00:27

Det særlige ved Høng Camembert - i modsætning til mange andre Camembert-oste - er, at den modner hen imod sidste salgsdato med meget finere og kompleks smag og aroma med stigende styrke. Dét er en helt særlig oplevelse. Derfor savner jeg også den ost og ønsker den tilbage i handelen. Det kunne jo være hos ostehandlere snarere end supermarkeder.

Henning Mikkelsen 2015-11-28 17:21:05

Leder stadig efter de små camenbert oste til friture eller pandestegning.

John Bendt 2016-01-16 13:55:47

Høng Camenbert er i Aller højeste grad både elskede og savnet Med venlig hilsen 9400 Nørresundby

Svend Rasmussen 23-12-2021 2021-12-23 08:42:07

Navn:
Kontakt - Privatlivspolitik