|
Velkommen til Viden om Mad
Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.
Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.
Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad. |
| |
|
Debat/spørgsmål om:
Bjørnekød
| | Jeg søger opskrift på tilbehør og stegetid på bjørnebøf. Jeg køber bjørnefile, og tænkt at skære den til bøf. Nogen der har gode ideer/viden om overnævnte :0)
Gudrun Albret 2011-02-09 14:06:35
| |
Googlede på bjørnebøffer.
Masser af resultater, her er et af dem.
*Forrige | 1 | Side 2 | 3 | Næste »
Bjørnebøffer
Hvor: Indlandsbanen i Sverige
Det er efterhånden mange år siden, jeg sad i spisevognen i den daværende udgave at indlandsbanen, der som navnet siger kører nord-syd i Sverige godt inde i landet. Dengang var toget forsynet med både spise- og sovevogne og en ren turistfornøjelse. Vi kørte gennem fjeld og skove, så bævere og hørte om naturen - og havde bjørnebøffer på menukortet.
Sådan smager det: Bøffen var meget tynd, og den blev på værste svenske maner serveret indhyllet i en brun sovs, der smagte af ingenting, garneret med med kogte kartofler og tyttebærmarmelade. Men det mørke kød skar igennem med en kødsmag lige så stærk som en bjørn. Velsmagende, men så kraftig en smag, at man hurtigt bliver kød-mæt.
Inger-Lise 2011-02-09 14:31:26
| |
Grunden, til at svenskerne serverer bøffen gennemstegt og meget tynd, kunne måske være risikoen for trikiner, orm osv. ?
Véd ikke.
Hvis kødsmagen virkelig er så kraftig, kan dine smørstegte bøffer vel bære en omgang søde (men citronsyrnede) bagte rodfrugter og noget bittert fra haricots verts, rosenkål, broccoli, blomkål osv.
Måake lidt fed creme fraise til at blande i stegeskyen
+ måske en meget tung og kraftig rød- eller portvin?
Hvornår er vi forrensten inviterede til din middag?
:-)
Inger-Lise 2011-02-09 14:43:24
| | Min hustru og jeg er netop vendt hjem fra en dejlig tur med vores campingvogn til Nordkap.
I turen indgik besøg i Helsingki, hvor vi på en meget lækker restaurant, med den herligste betjening fik serveret bjørnebøf. Pris 63,00 euro, men til overflod prisen værd. kødet var groft i strukturen, men meget mørt og det og tilbehøret af katoffelskiver plus diverse bl. a. sovs og syltetøj, var aldeles velsmagende.
Menuen og de to damer der driver restauanten gjorde at oplevelsen for os hører til blandt de bedste vi har oplevet.
Carl Blomgren Knudsen 2021-07-30 06:15:50
| | jeg vil gerne vide hvor jeg kan købe bjørnekød ,bor i Hjørring Danmark
Andy Knudsen 2025-02-17 09:54:33
|
|