Velkommen
til Viden om Mad


Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.


Søg i debat


Søg i leksikon


Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

 


Debat/spørgsmål om:

Kulhydrater i kalvelever

I følge tabellerne i dr. Atkins Nye Kostrevolution er der i 100 gram kalvelever sådan noget som 6 gram kulhydrat pr. 100 g lever. Så vender man jo som oftest delikatessen i hvidt mel og steger den godt og grundigt. Alt i alt bliver retten langt mere kulhudratrig, end det man måske bør anbefale folk, der er i den såkaldte induktionsfase og er ved at stabilisere deres blodsukker. Jeg og familien elsker stegt lever, og det bliver aftenens hovedret; men jeg er jo også nu derhenne, hvor jeg ikke ønskert at tabe mere vægt. Beklager, at jeg har startet et nyt emne, kunne ikke finde Ninas sidste indlæg.

Inger-Lise 2011-01-26 17:19:04





Jeg vil foreslå dig at bruge danske fødevaretabeller. De giver et bedre billede af kulhydrat i lever købt i danmark. Prøv f.eks. foodcomp.dk som er den officielle danske fødevaretabel. Der er lidt mindre kulhydrat angivet i den danske fødevaretabel. Jeg synes dog ikke at man kan kalde 6 gram pr. 100 gram kulhydratrigt. Om en madvare er rig på kulhydrat afhænger af hvor meget der er af protein og fedt. Lever indeholder 7-15% af kalorierne som kulhydrat, men ca. 60-70% af kalorierne som protein. Jeg kan selvfølgelig godt følge dig i, at er man på den indledende fase af Atkins er lever ikke det oplagte valg. Mht. hvordan man tilbereder lever, så behøver man jo ikke at vende det i mel. Jeg bruger lever i hjemmelavet patê og gryderetter ofte sammen med andre slags kød.

Nina 2011-01-26 17:55:24





I en lever er det meste protein, en mindre del, ret så lille procent kulhudrat, og en måske 8-10 procenr vand, blod, brusk og blodårer, - men det er vel også proteiner, undtagen vand. Jeg mener at kunne huske fra Atkins kur, at når kødet slet ikke må ramme et gr, kulhydrat, vender han bl.a. kødstykkerne i knust/pulvariseret flæskesvær.Smagte godt, men sikke et besvær, så hellere undvære. Det var vist også ment til en uforstående familie, som gerne ville hà panering på.

Esther 2011-01-26 21:28:19





Hejsa Nina og Esther I har begge leveret `food for thoughts`. En af tankerne: Amerikanske kalve er formentlig opdrættet på græs. En anden tanke: Stressfaktoren før og under slagtning, - et højt stress skulle, så vidt jeg forstår påvirke glucosemængden; men det er måske snarere i blod og muskler? Ikke tanker, jeg overhovedet bryder mig om. Godt, at vi allerede har spist vores kalvelever i piskefløde og at de andre i familien ikke læser det her!

Inger-Lise 2011-01-26 22:16:51





Her er hos os er det et kæmpe hit at grydestege kalveleveren i et helt stykke, som man steger en rullesteg eller gl. dags oksesteg, stegeskyen simre med en god sjat piskefløde, leveren bliver dejlig saftig og hvis jeg er heldig er der til dejlige pålægsmadder dagen efter, uuuhhhhmmm det er simpelt hen GUF

sj 2011-01-27 06:33:31





Til sj: Det lyder lækkert, hvor længe grydesteger du en hel kalvelever? Til Inger-Lise: Har prøvet at se hvor meget kulhydrat-indholdet i lever varierer. Jeg fandt tal fra 0 til 8!!! For du har jo ret i at det afhænger af foder, tilstand og meget andet.

Nina 2011-01-27 10:38:47





Hej Nina! Jeg steger den 45-60 min. det er et stykke på 1-1,5 kg, jeg skruer helt ned så det kun simre, stegen skal være fast men stadig give lidt efter når man trykker på den med en finger, jeg servere kartofler og bløde løg til som på sædvanlig vis.

sj 2011-01-27 11:36:08





Hej Sj fed opskrift. Det skal snarest prøves. Her i huset er stegte hjerter også et stort hit. Jeg nævner det lige fordi opskriften jo ligner; men med hjerter er der jo tale om ren muskelmasse, så der ikke er kulhydrater i kødet. Steger bacon i en stor gryde, til det er sprødt tager det op. Bruner lidt smør i baconfedtet, og hjerterne der er blevet renset for blod, blodkar, fedt og alt det klamme og er blevet fyldt med persille brnes i smør/bacon fedtet.. Når de er blevet brunede tilsætte en masse frisk, persille, der brunes med. I gamle dage kom der så en spiseske ribsgele i gryden. Nu, hvor blodsukkeret igen skal vogtes, er den blevet erstattet med en spiseske "Letvægter" syltetøj (ingen tilføjet sukker). Så hældes der lidt vand på, og masser, og atter masser af piskefløde. De brunede hjerter koger løs i piskefløden til de er møre. En rigtig `Blød`ret´, alle kan tåle og alle holder af og som f.eks indtaget sammen med bælgfrugter, som f.eks. haricots verts og f.eks broccoli, skulle være super lav GL.

Iner-Lise 2011-01-29 17:35:15





Hej Regnar glemte.. Hvis du f.eks. steger hjerter, eller andet svinekød, der skal renses så gem alle sener, blod, blodårer osv. og kog dem igennem til hunden. Den vil elske at få dem i madskålen. Svinekød skal jo altid koges eller steges rigtigt godt og grundigt for at undgå sygdomme hos altædende dyr såsom f.eks. mennesker eller hunde.

Inger-Lise 2011-01-29 17:45:51





Hej Inger-Lise Undskyld at jeg er sådan en nørd mht. indholdsstoffer i mad. Men jeg vil da lige nævne, at hjerter er altså ikke helt uden kulhydrat. Kalvehjerter indeholder i gennemsnit næsten 2 gram kulhydrat pr. 100 gram. Det er meget lidt, men kulhydratfrit er der ikke ifølge fødevaretabellen.

Nina 2011-01-29 19:25:08





OK og tak for info. Kunne resultatet skyldes at de ikke inden testen er blevet rensede for blod? Bildte mig faktisk ind, at hjertet var en af kroppens mest velmotionerede muskler og derfor ved slagtning nærmest kulhydratfri. -Men netop det, at hjertet jo absolut skal fungere kan jo også meget vel være det, der gør at hjerne og krop sender de allersidste tilgængelige kulhydrater til hjertet.

Inger-Lise 2011-01-29 19:39:11





Hej, Inger-Lise. Nu bliver i mere eller fri for undertegnede et stk tid min 12år gamle PC er NÆSTEN, helt nede, og jeg véd ikke hvordan den kan holde til déthér lige nu. Så indtil jeg får klunset en anden eller vinder i lotto, kan der godt gå et stykke tid. Den med biblioteket er uholdbar, da der næsten altid er fyldt op af andre brugere, der studerer m.m.! Er glad for at du forståd dén med de "Blå"! Hilsen,

Små Blå! 2011-01-29 23:51:14





ØV Patrick, så let slipper du forhåbentlig ikke væk fra os!

Inger-Lise 2011-01-30 01:58:13





Hej, Inger-Lise. Kan fortælle dig, at jeg får leveret en ny, "customized" (IKKE "hyldevare") PC engang i denne uge; man manglede den pågældende 3,6Ghz(!), processor; MEEEN den skal nok komme. Hvad dåseærter og Vivian angår, skyldes den største afsky/væmmelse nok, at der blev inkøbt en dåse ærter, med et YDERST delikat foto(udenpå); sandheden var MERE end det omvendte. Det var trinnet før "Gule Ærter" i konsitens; men KUN med mel/klister- smag. Hilsen,

Patrick! 2011-02-07 14:13:00





Hej Patrick Jeg er super glad for, at vi snart igen kan se frem til dine både vidende og daglige hyggelige kommentarer. Dog var det ondt af dig :-) helt offentligt og sådan lidt henkastet åbent at nævne gule ærter. Gule ærter bare kogt i en smule af skyen og i alt vandet fra den svinekam, jeg hver eneste jul af familien tvinges til at koge til sylte, er simpelthen en himmelsk ret. Jeps. Familien vil ubetinget have sylte. Men jeg gider ikke den gammeldags besværlige metode, hvor man skulle stå og brænde fingrene. Køber bare en svinekam uden ben, skærer halvdelen af sværen af, skærer resten i skiver og koger i timevis i en smule vand. Blander så krydderier i. Og ja, sylten hænger uden gelatine fint sammen, endda uden at skulle presses, bare halvdelen af sværen har været med i gryden. Når man så serverer sylten med masser af rå løg, henkogte sukkerfri rødbeder fra glas, sennep, smør og groft rugbrød, burde det også udgøre et lavglykæmisk måltid. (Hvis man vil gå til yderligheder mht. at fjerne kulhydrater, kan man jo evt. røre sin sennep selv og bruge sødemiddel; men det gider jeg faktisk ikke.

Inger-Lise 2011-02-07 17:45:24





Hej Inger-Lise Den sylte lyder fantastisk. Den må jeg prøve. Hvad skal der i af krydderier? Heldigvis kan jeg spise sylte uden for juletiden. Så måske en lille påskesylte.

Esther 2011-02-07 18:33:28





Hej Inger-Lise Jeg synes også at den sylte lyder nem og god. Hvor mange timer koger du kødskiverne? Skærer du dem så i småstykker bagefter og lægger dem i en form?

Nina 2011-02-07 18:49:58





Hej Nina og Esther Ja, sylten er virkelig så fantastisk lækker, at hvert eneste voksent familiemedlem skriver den øverst på sin prioriterede julegaveønskeseddel (-hvilket i vor familie efterhånden ikke længere overhovedet burde kalde for ønsksesedler, for listen har faktisk nærmest udviklet sig til rekvisitioner. Jeg skærer for nemheds skyld al kødet fra kammen i skiver, svarende til slagternes ridser. Halvdelen af sværen gemmes for senere i ovnen at steges til ekstra knaser. Så lægger jeg kødet meget tæt sammen i en gryde og dækker nødtørftigt med vand, ingen salt eller andet i gryden overhovedet. Koger det i TIMEVIS!, vender af og til undervejs op og ned på kødlagene, og koger lige til det hele bare lige falder helt fra hinanden. Hvis man bliver træt af det undervejs, kan man bare slukke for komfuret, drikke sig et glas god rødvin, gnaske lidt nødder og slumre ind sammen med den hyggelige og søvndyssende Inspektor Barnaby, og så næste dag bare koge videre. Når kødet er kogt så meget, at det falder fra hinanden, plejer jeg lige med en gaffel at knuse evt. rester af den lille smule medkogte svær, så selv de mest fedtforskrækkede i familien stadig får sig en god oplevelse i den tro, at der er tale om grofthakket løg. Men man kunne jo, nu jeg tænker efter, nok ligesåvel bare fiske den op og rent virtuelt videresende den til Regnars søde og elskede hund :-). Gelatinen har jo allerede gjort sit. Kødet kommer over i en skål, og der tilføjes en masse stødte nellikker (helt alm. tørret og fra krydderiglas), en del allehånde(igen helt alm. fra glas), salt, peber og en del nyligt finthakket løg. Så fylder jeg det i aluforme og dækker med kogelagen. De fleste kogebøger siger, at der skal laurbærblade til tidligt i processen. Jeg har prøvet det; men det var ingen success, her hos os. Hvis I vil prøve opskriften, er der jo ingen grund til at lægge ud med de helt enorme mængder svinekam, som familien tvinger mig til at koge. I kan jo bare tage én enkelt kotelet med fedtkant og prøve jer frem, til I finder det forhold mellem kød og krydderier, der nu bedst falder i jeres smag.

Inger-Lise 2011-02-07 20:04:21





Hej, Inger-Lise. Først, Tak for roserne. Jeg håber jeg ken få den til at blomstre! Din sylte lyder udmærket, blot vil jeg sige, at de gange JEG har lavet sylte, har jeg blugt svineSKANK, da der er lidt mere gelatine i dé ben, og kødet er ikke så "tørt", bruger gerne kogeflæsk sammemen med skankene, og plukker det hele, inden jeg dækker med skindet fra skankene og overhælder det hele med skyen, evt. tilsat ekstra gelatine. Har ikke nænvt grøntsager m.v.! Hvad var "det onde" i at nævne gule ærter? Jeg kunne ikke hitte på et sammenlignings grundlag; samme konsistens, blot grønne og MEGET melede, hvad de gule jo ikke er. Hilsen,

Patrick! 2011-02-08 13:49:54





Hej, Inger-Lise. Beklager alle mine tryk-flrj. Man sidder IKKE godt hér på biboterket. Arbejdsborde og spisestue-stole. Passer vildt dårligt til hinanden. Hilsen,

Patrick. 2011-02-08 14:29:10





Hej Patrick Det handler jo netop om, at jeg ikke gider!!! stå og pille det fedtede kød af ben, eller for den sags skyld overhovedet stå med fedtede fingre. Når man bruger kam eller andet reelt kød, kan man jo skære det i skiver, mens kødet er koldt. Under kogningen, bliver det først tørt og hårdt; men man skal bare blive ved at koge uden salt, til kødet falder fra helt fra hinanden. Jeg er i øvrigt også af dovenskab (ingen opvask, intet fedteri på kkøøenbordet)gået over til at hælde løg og krydderier ned til al suppedasen i den store gryde og derfra bare hælde sylten over i aluforme, der fryses ned. Måske er det fordi al kogevandet nu bliver sammen med kødet, at sylten bliver saftig pta. dens magerhed?

Inger-Lise 2011-02-08 15:31:27





Det onde ved at nævne gule ærter er at jeg får abstinenser :-) I gamle dage, hvor jeg stod og pillede til sylte, havde jeg kogevandet tilbage, og den blev som regel brugt til gule ærter eller grænlangkål. Jeg stod også artigt og dækkede med fedt, indtil det gik op for mig, at den skik, jo er unødvendig, da vi nu har frysere.

Inger-Lise 2011-02-08 15:36:03





Spisestuestole (og for den sags skyld havestole) Ja, hvad passer de egentligt til? Selv for høje mennesker er de som regel for lave selv til bordene. Næste gang køber jeg kontorstole med gaspatroner til spistuen, så kan enhver komme i den rigtige højde.

Inger-Lise 2011-02-08 15:42:25





Navn:
Indlæg:

Kontakt - Arkiv - Privatlivspolitik