Velkommen
til Viden om Mad


Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.


Søg i debat


Søg i leksikon


Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

 


Debat om:

Hørfrøolie

indeholder jo omega 3 fedtsyrer og kan iflg. en vegetarisk hjemmeside erstatte fiskeolie. Men hvor meget skal man indtage for at få hvad der svarer til 1 gram fiskeolie? Jeg kan ikke ud fra deklarationen på flasken regne mig frem til det,er der nogen her der kan svare mig på det? På forhånd tak.

Susanne 2010-12-06 05:55:26





Et gram koncentreret fiskeolie indeholder ca. 600 mg n-3 fedtsyrer. Disse n-3 fedtsyrer fordeler sig omtrent således ca. 50% EPA, ca. 35% DHA og 15% andre n-3 fedtsyrer. Hvis du mener ukoncentreret fiskeolie er der mindre i. Jeg har ikke tallene, men det kan ses på deklarationen af en ukoncentreret fiskeolie. Hørfrøolie indeholder ca. 53,3 g n-3 fedtsyrer pr. 100 g ifølge myndighedernes fødevaretabel foodcomp.dk Så vidt jeg lige kan regne ud skal man kun spise lidt over 1 g for at få 600 mg n-3 fedtsyrer. Det lyder ikke af ret meget, så mon jeg regner forkert?? Hørfrøolie indeholder ikke n-3 fedtsyrerne DHA og EPA, men istedet ALA (alfa-linolensyre). DHA har kædelængden 22, EPA har kædelængden 20 og ALA har kædelængden 18. Vores organisme kan kædeforlænge ALA til EPA og DHA, men processen er ikke særlig effektiv, så kun en lille del omdannes. Alle n-3 fedtsyrer har positive sundhedsmæssige egenskaber. Men man kan ikke hævde, at hørfrøolie kan erstatte fiskeolie, for de særlige langkædede n-3 fedtsyrer, der er i fiskeolie, får vi ikke fra hørfrøolie. Så man får altså ikke de gavnlige effekter som lige præcis DHA og EPA har ved at spise hørfrøolie. Hvis man er vegetar, kan man efter sigende spise olie udvundet af hav-alger, som indeholder DHA og EPA. Men jeg har ikke set om et sådant kosttilskud findes i Danmark. Hørfrø er forresten ikke den eneste vegetabilske kilde til n-3 fedtsyrer ALA. Det findes også en del i valnødder (7,45 g pr. 100 g) og rapsolie (det varierer meget men kan f.eks. være ca. 10 g pr. 100 g olie). Hvis man spiser meget frugt og grønt samt nødder får man faktisk en lille smule mange steder fra. Et æble indeholder f.eks. omkring 40 mg, 100 g grønkål indeholder 543 mg, 100 g spinat indeholder 294 mg, 100 g mandler indeholder 189 mg. Nu er det jo ikke så tit man gafler 100 g spinat eller 100 g mandler i sig, men pointen er at man får en hel del ALA fra vegetabilske kilder, når man spiser meget frugt og grønt samt nødder.

Nina 2010-12-06 09:43:41





Tak for det fyldestgørende svar Nina. Kan se, at jeg ikke slipper for de dyre tabletter, troede ellers lige, jeg havde fundet fidusen...

Susanne 2010-12-06 12:14:17





Var der ikke en undersøgelse, der viste, at ikke alle de helsebringende stoffer fra fiskene kom med over i fiskeolien? Så derfor kunne det måske være en idé i stedet at spise ´The Real Thing´? En dåse sardiner i olie, makrel i tomat eller tun koster jo mindre end 2-3 fiskeoliekapsler. Laks får man jo næsten kastet i nakken. Har lige nydt en halv dåse sardiner med et skvæt citronsaft. Resten af dåsen gemmes til i morgen. Lækkert - også uden brød.

inger-lise 2010-12-06 13:24:28





Du har fuldstændig ret, Inger-lise. Men hvor meget fisk skal man spise for at få hvad der svarer til 4 gram fiskeolie (i kapsel) dagligt?

Susanne 2010-12-06 14:11:25





Man kan få taget en blodprøve, for at se hvordan det ser ud med det gode koresterol.

Regnar 2010-12-06 14:25:24





Igen kommer det an på om det er koncentreret fiskeolie eller ej. 4 kapsler koncentreret fiskeolie indeholder ca. 4 gange 600 mg n-3 fedtsyrer altså 2400 mg = 2,4 g n-3 fedtsyrer. 100 g fed fisk indeholder i nabolaget af 2-4 g n-3 fedtsyrer. Så 100 g fed fisk giver ca. det samme eller mere end 4 kapsler fiskeolie af koncentreret type med 1 g olie i hver kapsel. Ål og makrel ligger i den høje ende, hellefisk i den lave, men det afhænger også af årstiden, hvor meget fedt og n-3 fedtsyrer fisk indeholder. 100 g fisk er en ret lille portion. Tun er ikke en fed fisk, så den får man ikke ret meget n-3 fedtsyrer af at spise. Men man får jo meget andet godt. For det er rigtigt, at der er andet sundt i fisk end n-3 fedtsyrer. Der er et højt proteinindhold, der er et højt indhold af B-vitaminer og iod. Og ikke mindst D-vitamin er fisk en god kilde til. Disse stoffer får man ikke fra fiskeoliekapsler. Derfor er det ikke kun fede fisk som er sunde, men også magre fisk, skaldyr og rogn. De magre fisk giver dog kun små mængder af n-3 fedtsyrer. Mht. sardiner behøver de ikke at ligge i olie. Sardiner i tomat er lige så rige på n-3 fedtsyrer. Det er selve fisken, som giver n-3 fedtsyrer. Den olie, som bruges i tun i olie og sardiner i olie er jo ikke fiskeolie.

Nina 2010-12-06 14:34:48





Ål indeholder olie der indeholder olie der tæller negativ

Regnar 2010-12-06 14:39:14





Kære Nina Når jeg i dag spiste, ´sardiner i olie´ var det, fordi de i modsætnining til sardiner i tomat, med sikkerhed ikke indeholdt nogen kulhydrater. Hver tredje dag lige nu spiser jeg en portion makrel i tomat, men det er kedeligt uden både citron, mayonnaise og lidt rugbrød. For mange kulhydrater, når jeg gerne vil opretholde, mit rivende vægttab. Tak Regnar for info om ål. der ligger faktisk en hel røget ål i mit køkken. Jeg troede dens fedtstoffer var OK. Øv! Men tak for info.

Inger-Lise 2010-12-06 16:37:41





Ål er en meget fed fisk. Ifølge foodcomp.dk indholder 100 g rå ål: 4,28 g n-3 fedtsyrer 12,2 g monoumættede fedtsyrer 7,6 g mættede fedtsyrer Så ål indholder en høj mængde n-3 fedtsyrer, men endnu mere af de mættede fedtsyrer. Monoumættede fedtsyrer er også nogle af de "gode". Hvis man ønsker at begrænse mængden af mættede fedtsyrer skal ål ikke spises i alt for store mængder. Hvis man sammenligner med oksekød er der næsten dobbelt så meget af de mættede fedtsyrer i oksekød med samme fedtindhold som ål. Så ål er trods alt ikke det værste. Hvis man sammenligner med flæskesteg er der nogenlunde samme mængde mættede fedtsyrer som i ål.

Nina 2010-12-06 16:53:54





Hej Inger-Lise Det var ikke ment som en kritik af sardiner i olie. Uhm, jeg synes, at det er lækkert med citron osv. Jeg har intet imod sardiner i olie. Eller tun i olie. Jeg nævnte det bare, fordi ikke alle ved, at man ikke får n-3 fedtsyrer fra den olie, som fiskene ligger i. Nogle tror, at tun er en fed fisk, fordi man ofte køber tun i olie, men selve fisken er mager. Med mindre din læge har beordret dig til ikke at spise noget med mættet fedt i, kan du roligt nyde din ål. Jeg spiser ål med stort velbehag.

Nina 2010-12-06 17:02:12





Spis du din ål med glæde. Husk ind i mellem at tænke på den mentale sundhed.

Regnar 2010-12-06 17:02:35





Tak Regnar for reminderen om den mentale sundhed. Godt set, jeg gik hen og fik knust en fod. Siddende i rullestol med hele skidtet indkapslet i gips mærkede jeg at omfanget at maven voksede og voksede.

Inger-lise 2010-12-06 17:14:56





Meget brugbar info om fisk og olie, tak igen Nina. Kan man købe sardiner (med eller uden olie, smiler) uden ben og indmad?

Susanne 2010-12-06 17:17:59





Selv tak, det er bare hyggeligt, at skrive indlæg :-) Jeg kan ikke huske at have set sardiner uden ben og indmad. De er vist for små til at man kan rense dem uden at der går for meget til spilde. Men sardiner er i familie med sild, så måske kan du bruge en eller anden form for sild. Nu kan jeg ikke huske om kippers er uden ben og indmad, ellers kan de måske bruges?

Nina 2010-12-06 17:31:31





God ide med kippers, smager dejligt trods skind og ben, smiler.

Susanne 2010-12-06 17:57:44





Der er ingen grund til at bekymre sig om sardinernes indvolde, ben og rygrad, du opdager overhovedet ikke benene og de evt. indvolde. Hvis du er heldig får du øje på rygsøjlen; men den er mør og lækker og benene og rygsøjlen bidrager sikkert med lidt sundt calsium. Kippers er lækre, de ligger altid i dåserne som filéter, altså helt rensede og uden indvolde. Der er aldrig nogensinde ben i dem. En anden god ting ved kippers, de skriger på et akkompagnement af rå løg. For omkring 20 år siden læste jeg en artikel i "ugeskrift for læger`, hvor en undersøgelse viste, at det efter indtagelse af løg eller hvidløg (uanset om rå eller tilberedte), var nærmest helt umuligt at spore de skadelige kolesteroler i blodet, og hvor konklusionen lød, dels at diagnosticerede hjertepatienter burde anbefales at indtage løg eller hvidløg i forbindelse med alle måltider, dels at endnu ikke diagnosticerede patienter, der skulle have undersøgt deres kolesteroltal , inden undersøgelsen burde afholde sig fra løg, hvidløg og evt. porrer og forårsløg. Der er siden da sikkerk kommet meget nyt?

Inger-lise 2010-12-07 16:46:13





Tak for oplysningerne, Inger-lise og Nina. Dejligt at man kan hælpe og inspirere hinanden, også via nettet. Jeg må i gang med at spise de sild og sardiner, har dog i dag købt en ny bøtte fiskeolie kapsler - bare for en sikkerheds skyld, smiler.

Susanne 2010-12-07 17:34:42





Inger-lise, du spiser tilsyneladende meget (fed) fisk. Hvor længe har du været på Omega kost? Har du bemærket, om det har en gavnlig indflydelse på huden? Jeg spørger fordi jeg er blevet noget mere rynket i ansigtet efter mit vægttab og har et lille håb om at der kan gøres noget (billigt).

Susanne 2010-12-07 17:52:26





I andre gode folk er selvfølgelig mere end velkomne med Jeres evt. erfaringer.

Susanne 2010-12-07 18:45:19





Da der ikke er svaret vil jeg komme med det som generelt er godt for huden: - For at vedligeholde huden har vi især brug for protein nok, C-vitaminer fra frugt og grønt, n-3 fedtsyrer samt B-vitaminer og mineraler - N-3 fedtsyrer beskytter mod tør hud og irritation - C-vitamin er vigtig for at vedligeholde collagen, så rynker forebygges - Frugt og grønt samt fuldkorn indeholder antioxidanter, phenoler, carotener osv. som er med til at bevare huden sund - Fugtighedscreme giver huden fylde, så rynker ikke træder så meget frem

Nina 2010-12-08 15:13:58





Når jeg ikke svarede straks, var det fordi jeg ikke véd om alle de fedtsyrer fra fede fisk har bidraget positivt m.h.t. min hud. Jeg var på en meget skarp Omega kur for år tilbage; udelukkende af den grund, at to på hinanden følgende tests hos min praktiserendev læge viste et for højt fastende blodsukker. Diabetespatienter vil sikkert synes, at det var ingenting; men jeg havde et fastende blodsukkertal på 6,1, lige netop hvor WHO, definerer grænsen. Jeg var på trods af masser af motion blevet godt rund; men det bekymrede mig ikke stort. Det jeg virkeligt frygtede var sukkersygen. Jeg læste Niels Ehlers bog, og lagde min kost helt om, ingen ris og pasta. Intet brød. Ingen "hurtige kulhdrater". Lægen ville have, at jeg skulle til en såkaldt glykose-test på sygehuset, det var jeg ikke interesseret i. Det var for træls hele tiden at skulle møde fastende til blodprøver, så jeg købte på apoteket et apperat, så jeg selv kunne måle blodsukkeret. En positiv bivirknig var at jeg tabte mig med lynets hast. I begyndelsen var jeg overhovedet ikke obs. på denne bivirkning, Det var jo slet ikke noget, jeg havde focus på. Tænkte i begyndelsen bare: Ja, det er så det med bukser fra Føtex, de er billige og de udvider sig. Og jeg rullede bare bukselinningen op. Jeg rullede bukselinningen sammen, og tænkte aldrig et sekund på, at det kunne hænge sammen med at jeg selv måske fyldte mindre. En dag gik jeg ind i Inspiration i det lokale indkøbscenter. Der stod en badevægt på gulvet. Jeg trådte op på den, den skrev et eller andet med langt over 80 kg. Det er løgn tænkte jeg, så meget kan en kvinde ikke veje. Den vægt duer bare ikke, eller også må der være noget galt med underlaget. Jeg fortsatte med Omega-kuren, for jeg så jo de fine resultater på min blodsukker maskine hver morgen. jeg fortsatte også med at rulle bukselinningen op og forbande Føtex for deres møgbukser. Næste gang jeg var i indkøbscenteret prøvede jeg vægten igen. nu viste den under 80. Jeg kiggede mig omkring, fandt klar bane og tog en anden vægt ud af sin indpakning. Den viste stort set det samme.. Endelig gik det op for mig, at jeg samtidigt med at stabilisere mit blodsukker tabte vægt. Jeg véd ikke, på hvilken vægt, jeg startede måske 90 kg? Da jeg holdt op med at interessere mig for mit fastende morgen blodsukker lå det i ugevis stabilt på 4.8 Selve apperatet kostede ingenting; men strimlerne var dyre, og jeg gad ikke købe flere. På det tidspunkt var min vægt på 64 kg. Alt fedtet på min mave var væk. Og jeg havde det bedre end noensinde. Tøjstørrelse var skiftet fra 48+ til 38- Når du spørger, om hvorlænge jeg har været på Omega, må jeg sige, at jeg siden da altid har haft den i baghovedet.

Inger-Lise 2010-12-08 19:24:51





Mange tak for god info Nina og for din historie Inger-Lise, fantastiske resultater. Skal da lige have målt mit fastende blodsukker en af dagene. Inden "kuren" blev den målt til 6,9 så vidt jeg husker og fik samtidig en advarsel af lægen... Jeg er ret sikker på, at jeg får rigeligt med vit./min., så jeg må nok bare lære at acceptere de rynker og huske at smile. Som belønning for mit vægttab lavede jeg burgere (elsker burger!) med hjemmebagte grahamsboller i går, med agurkesalat og en anelse ketcup som det søde/sure, salat mm. Det smagte meget sødt og lækkert. Jeg vil tro, jeg brugte 80 % grahamsmel, det suger enormt og hæver det i mange timer, bliver det ret luftigt, synes jeg. Spiser ellers kun ca. 50 g rugbrød el. rug knækbrød dagligt. Spiser du af og til hvidt brød el. kage Inger-lise? Og hvad med grov pasta og kartofler? Og ses det efterfølgende på vægten? Pga. det sociale, kunne det være rart af og til at spise lidt usundt uden at det kan ses på vægten. Ikke mindst i denne søde juletid, hvor der er kager og chokolade overalt. Mange hilsner og god dag. Susanne

Susanne 2010-12-09 05:00:31





Hej Susanne Brød af grahamsmel har desværre ikke et lavt GI, dvs. at kuhydraterne optages hurtigt fra grahamsbrød. Det er fordi, at selvom melet og dermed brødet har et højt fiberindhold, så optages kulhydraterne relativt hurtigt, fordi melet er meget findelt. Hvis du vil lave boller med et lavt GI, kan du bruge kerner, som evt. er knust lidt. Og de bliver blødere hvis de står i blød inden man laver dejen. Når det er sagt, tror jeg ærligt talt godt at det går an at spise en af dine lækre boller, for din samlede kost er jo OK. Jeg tror, at det for nogle mennesker går an at spise lidt hvidt brød, kage og chokolade og for andre går det ikke. Dem der kan klare det, er dem som kan nøjes med at nyde lidt af det og så ellers fortsætte som ellers med den gode sunde kost. Dem det ikke går for er dem, som når de først er startet har svært ved at stoppe. Det er velkendt at nogen har sådan, at hvis der er et veldækket bord med hvidtbrød/boller, kage, slik og chokolade, kommer de til at spise alt for meget. Når der først er spist lidt af de hurtige kulhydrater bliver trangen/lysten til at spise mere meget svær at kontrollere. Og det fortsætter dagen efter. Så man må erkende overfor sig selv, om man er en af dem, som kan styre det, eller om man er en af dem, hvor lysten/trangen til de hurtige kulhydrater er svær at få under kontrol.

Nina 2010-12-09 08:55:02





Tak igen, Nina, skønt at du er her med al den viden du har og gavmildt deler med os andre. Heldigvis kan jeg sagtens styre den ting, har ikke en særlig sød tand og stopper når jeg er mæt, ellers bliver jeg dårlig, simpelthen.

Susanne 2010-12-09 09:11:18





Tak for de pæne ord. Er glad for at være til nytte :-)

Nina 2010-12-09 13:28:45





Hej Susanne Pt. spiser jeg overhovedet ikke brød, pasta, ris osv. Her til aften har jeg trænkt mig en "pariserbøf", uden brød. Købte det bedste hakkede oksekød, og fik til frokost en "tatarmad" uden brød. Dvs. masser af krydderier, rå løg, kapers, syltede rødbeder (sukkerfri, købt på glas) en æggeblomme. Til aften steger jeg "pariserbøffer" igen med det hele.. (botset fra brødet. Jeg bruger olie/citron til marinase. Olien tager jeg f.eks. fra glasset med hvidløgene.. Den mindste forbrydelse, f.eks et lille bitte stykke knækbrød, kan næste morgen aflæses på blodsukkeret. Jeg ved det snart går over..

Inger-Lise 2010-12-09 15:18:51





Hej igen Susanne Din burger lyder både meget lækker og sund; men jeg tror ikke den med sit ret høje kulhydrattal har bidraget meget til hverken en forbedring af din bldsukkerbalance eller et evt. ønsket fortsat vægttab. Jeg har købt diverse glas med sukkerfri rødbeder,rødkål, agurkesalat osv. De er alle af mærket Svansø, og der er i følge deklarationen forsvindende små mængder kulhydrat i dem. Disse sukkerfri survarer smager faktisk meget bedre end de traditionelle, jeg ellers købte. Hvis begge slags er på bordet, er der rift om de sukkerfri. Jeg erstatter altid tomatketchup med enten frisk tomat eller tomatpuré. Jeg spiser tit og ofte chokolade, bare den har et kakaoindhold på mindst 70%. Jo større, jo bedre Jeg tror du er inde på det rigtige med at fremstille fødevarerne selv. Jeg stod i et supermarked i forgårs og var slemt fristet til at købe et par af delikatessens pakker med frikadeller. Så læste jeg deklarationen, og, du store milde, hvilket hav af underlige og unødvendige tilsætningstoffer? Ubegribelgt at slagteren og hans svende har tid til at suse rundt og tilsætte alt det mystiske bras, til noget der så enkelt at fremstille.

Inger-Lise 2010-12-09 17:32:59





Navn:
Indlæg:

Cookiesinformation