Velkommen
til Viden om Mad


Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.


Søg i debat


Søg i leksikon


Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

 


Debat/spørgsmål om:

Fibre

Hej Vom. Jeg har lagt mærke til noget underligt omkring fibre - det hele starter med, at jeg finder det produkt der hedder Fiberkost (Indeholder kun hvedeklid, rosiner og dadler). Det er en meget sund spise, da den indeholder utrolig mange fibre. Men jeg overdrev vist lidt i starten, fordi det smagte så godt, så jeg fik spist mere end hvad godt er. Min mave gik helt amok: alt hvad den havde fået ind dén dag og alt hvad den fik ind i et par dage efter, røg direkte ud igen. Det er også forståeligt nok, for fibre kan jo ikke fordøjes. Eller kan de? Jeg kan ikke helt finde ud af det, for normalt ville man få hård mave af fibre, pga væskemangel - men jeg drikker meget væske så det kan ikke være tilfælder (tror jeg) . Kan det være fordi maven ikke har noget "at tage fat i" i fibrene ? Og som alt andet mad indeholder fibre også kalorier, ikke? : vil man i så fald stadig optage dem alle ? og hvad med den resterende mad man har indtaget - vil kalorierne deri også optages som normalt? Jeg ved det er mange spørgsmål, men det undre mig utrolig meget, med disse fibre. Og jeg spiser meget fibrerigt mad, så vil gerne have en forståelse for processen. Vh Victor

Victor 2010-05-09 16:28:00





Fibre indeholder kalorier, men man udnytter ikke den del af dem, som ryger ufordøjet gennem systemet. Hvis man virkelig spiser en meget stor mængde kostfibre kan man miste lidt ekstra energi, men eller optager man kalorierne fra resten af maden. Man kan ikke sige, at man normalt får hård mave af kostfibre. Det er KUN hvis man drikker for lidt. Eller hvis man spiser medicin, som har forstoppelse som bivirkning. Det er normalt at man får hurtig mave, hvis man spiser meget store mænngder af kostfibre. Kostfibre er især sunde, hvis man spsier dem som en naturlig del af kornprodukter, bælgfrugter, frugt og grønt. Så får man nemlig alle de sunde stoffer, som findes naturligt i de pågældende madvarer.

Nina 2010-05-09 19:47:21





Tak for svaret. Vil det i så fælde, ikke også gælde for majs, ærter, kerner, frø og lignende ? Der kommer det ofte ud som det kom ind, og det må da skyldes fibrene, eller hvad? Og i så fælde, vil kalorierne da heller ikke optages optimalt ? Fx. Hvis man spiser et måltid hvor 60 % består af fibre, kan man så regne med at ca. 60 % af kalorierne kommer med ud igen ? Er det usundt at spise for mange fibre ? Tak for svaret! Vh Victor

Victor 2010-05-10 16:02:43





I majs, ærter, kerner og frø er det ikke kun pga. fibrene at det ryger ud. Det som undslipper vores tænder, og som fordøjelsesenzymerne ikke får has på ryger ud. Hvis man tygger ærter og majs virkelig grundigt fordøjer man mere. Hele hørfrø, tomatkerner og lignende har en overflade, som er ret modstandsdygtig overfor vores tænder og fordøjelsesenzymer, så en meget stor del ryger ufordøjet ud. Det som ryger ufordøjet gennem systemet, får man ikke energien fra. Hvis man spiser et måltid med 60% kostfiber er det ikke 60% af kalorierne man går glip af, men mindre. Man fordøjer noget. Og den mikroflora man har i tarmen nedbryder nogle af de forbindelser, som vi kalder kostfiber til stoffer, som vi får noget energi fra. Mikroflora er bakterier og svampe. 60% kostfibre er dog er urealistisk højt tal. Man kan ikke lave et normalt måltid med så stor en mængde kostfiber. Selv ren hvedeklid indeholder mindre. Ja, det er usundt at spise for mange kostfibre, og det er fuldstændig overflødigt. Kostfibrene kan medføre diarré og der bindes mineraler af kostfibre, som så ryger igennem systemet uden at blive udnyttet. Hvis man overdriver med kostfibre og kan det være svært at drikke nok, og så kan man få forstoppelse. Men fra normal kost kan man ikke få for store mængder af kostfibre. Det er kun hvis man spiser eksta kostfibre eller produkter, hvor man har tilsat ekstra kostfibre, som er udvundet andre steder fra. Naturlige fødevarer med et højt indhold af kostfiber er sunde f.eks. frugt og grønt, fuldkornsprodukter, bælgfrugter og nødder. Ikke kun pga. kostfiber men også fordi de indeholder mange andre stoffer, som er sunde for vores helbred. Kostfiber er ikke kun et stof. Det er en række forskellige stoffer med forskellige egenskaber. Kostfiber fra havre f.eks. er lidt andeledes end kostfiber fra hvede. Frugt og grønt indeholder stoffer, som ikke findes i korn. Nogle typer kostfiber er bedre ift. blodsukker og kolesterol-stofskifte end andre. Nogle er bedre til at holde maven igang end andre.

Nina 2010-05-11 09:22:01





Tusind tak for svaret - det vil jeg tage med i mine fremtidige overvejelser og valg af mad (: Vh Victor

Victor 2010-05-11 15:57:59





Hej :) Jeg benytter Madlog.dk og døjer med forstoppelse. Hvilket skyldes for lidt fibre, mit spørgsmål er så hvor mange gram fibre man som minimum skal indtage pr. dag for at holde maven igang?? M.v.h AKK

AKK 2011-07-07 10:54:32





Det er individuelt, hvor mange gram kostfibre, der vil holde maven i gang. Der kan desværre ikke sættes et tal på, som gælder for alle. Der er også andre ting, som påvirker mave- og tarmkanalens funktion. F.eks. hvor meget man drikker og hvad man drikker. Og det man spiser påvirker også tendensen til forstoppelse. Visse frugter giver f.eks. "hurtig" mave hos nogle mennesker f.eks. figner, blommer og svesker. Så du er nødt til at prøve dig frem, for at finde den måde at spise på, som kan få dine mave og tarm til at fungere. Et sted at starte kan være at ramme 25-30 gram kostfiber pr. dag. De generelle anbefalinger om, at det meste af det brød og korn, man spiser, bør være fuldkorns samt mindst 600 gram frugt og grønt hver dag vil som regel give kostfibre nok.

Nina 2011-07-07 13:46:51





Hej AKK Nina har som altid ret. Men en hurtig løsning på dit problem kunne evt. være dagligt at indtage et lille glas henkogte asparges. De fås ofte i discountbutikkerne for en femmer, de smager fremragende, består næsten udelukkende af fibre og kan virke befordrende for din evt.slankekur

Inger-Lise 2011-07-07 22:44:28





Hej igen AKK Hvis du virkeligt og ret alvorligt ofte lider af forstoppelse, så snup dig en håndfuld C-vitaminer. Jeg véd ikke hvorfor det virker, men det virker med sikkerhed.

Inger-Lise 2011-07-18 20:21:22





Hej Nina Som altid, er det spændende at læse dine gode og udredende svar. Ovenstående fortæller du om havrefibre i forhold til hvedefibre. Det kunne være spændende, om du har tid til at uddybe dette? Selv synes jeg havre har så mange gode kvaliteter - måske ikke ligefrem til en lynslankekur - men på den lange bane. En gang jeg var "ked af det", mener jeg at kunne huske, jeg bl.a. fik havredråber som exstrakt.Heste får meget havre, så de er vel i perlehumør. Ang. fibre, så kan man vist ikke se eller smage på varen, om den er fiberrig.Fx. en banan, som virker så blød og venlig på tungen, kan have flere fibre en det kradse grovbrød.Jeg tror mange forveksler de uopløselige fibre med de andre. Det er en skam, de ikke hedder to forskellige ting. Men det gør de jo egentlig også. Jeg læste lige at i en pk. sukkerfri Laekerol(23gr.), var der 9 gr. fibre pr. 100gr. p.g.a. indholdet af gummiarabikum. Fibre er jo åbenbart flere, eller i hvet fald to ting.Og ofte er det finkornede brød lige så fiberrigt, som dets overfladestrukturerede fætter i bagervinduet. Nina - du har en egen måde til at få svære begreber og utilgængelig viden til at falde på plads. Selv er jeg nok allermest spændt på, om du vidste noget om "havrens hemmelighed"? Vogel taler varmt om den . både ind-og udvortes som omslag, men hvad er det med havren?

Esther 2011-07-24 23:29:40





Hej Esther Tak for de rosende ord. Havre indeholder mere af de vand-opløselige kostfibre end f.eks. hvede. Hvede har et højt indhold af de vand-uopløselige kostfibre. Kostfibre er mange forskellige stoffer. Man kan samlet sige, at det er den del af frugt, grønt, nødder og korn, som vi ikke har enzymer i mave- og tarmkanal, der kan nedbryde, dvs. kostfibre kan ikke fordøjes. De stoffer det drejer sig om er f.eks. cellulose, hemicellulose, pectin og lignin. Der er nogle konsistensmidler, som også regnes med til kostfibrene: alginater, carrageenan og som du selv nævner gummi arabicum. Resistent stivelse (som der har været skrevet om andet steds i dette forum) opfører sig som kostfiber, da det er resistent overfor de stivelsesnedbrydende enzymer. Jeg ved desværre ikke noget om andre egenskaber hos havre, som måske kan påvirke humøret eller gør havre egent til udvortes omslag. Jeg er ikke stødt om omtale af disse egenskaber hos havre i den ernæringsmæssige og medicinske litteratur, som jeg har læst. Jeg sætter stor pris på smagen af havre. Så det er da en ekstra bonus, hvis det også er med til at holde humøret oppe :-)

Nina 2011-07-25 15:50:59





Havre smager sødt og blødt. Derfor er det måske også nemt at få i børn. Og Nina,jeg kan forstå på dit svar, at havren har både de vandopløselige fibre og den anden uopløselige, - dog mest af de opløselige. Når man som mindre har været rigtig syg af fx. børnesygdomme, var det nærmest obligatorisk at spise/drikke havresuppe. Ingen vidste hvorfor . DET SKULLE MAN BARE. Som voksen har jeg været medlem af en helseforening, hvor vi bl.a. lagde havre i blød. og næste dag afsiede det. Nu lever jeg så ukorrekt i forvejen, så jeg selv kunne ikke mærke miraklerne indtræde, men de øvrige var nærmest lalleglade over havrens virkninger. Måske man skal være forholdsvis "ren" i sin krop? Blot en lille sang for havrens revival.

Esther 2011-07-28 22:59:17





Jeg kender ikke forholdet mellem de vandopløselige og vanduopløselige fibre i havre. Havre indeholder bare mere af de vandopløselige kostfibre end f.eks. hvede og har derfor positive sundhedsmæssige egenskaber.

Nina 2011-07-29 09:28:46





http://slkjfdf.net/ - Uliato Ixewapi yiz.usuw.videnommad.dk.eya.sw http://slkjfdf.net/

uzuqupe 2021-04-08 05:09:23





http://slkjfdf.net/ - Irefibwa Aasuya qbv.gefm.videnommad.dk.jll.nq http://slkjfdf.net/

uwuonepvol 2021-04-08 06:02:12





http://slkjfdf.net/ - Ibjaguruw Isuleuq etp.xpko.videnommad.dk.omz.jh http://slkjfdf.net/

ivrucucae 2021-04-08 06:58:26





http://slkjfdf.net/ - Uvipov Uroteg ufd.tlgn.videnommad.dk.kkn.pf http://slkjfdf.net/

azeujox 2021-04-08 07:59:12





Navn:
Indlæg: