Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om:

Cayenne kuren - hjælp !

Hej VOM mestre (: Ved i noget om cayenne kuren, den kur beyonce gik på: vand, citron cayenne i 10 dage. nogen der kender til den eller har prøvet den ? Er det meget sundhedskadeligt? Jeg har hørt, at man tager det hele på igen når man stopper kuren og derefter "lever som før" , men hvad nu hvis man vil bruge den som kickstarter til en ny livsstil? g hvad hvis man bare bruger den en uge eller få dage som kick udrens starter ? Jeg ved det er mange spørgsmål, og at jeg sagtens kan finde meninger og holdninger til kuren på google, men jeg vil gerne vide det sådan rigtigt : like 1,2,3 færdig punktum. Tak tak tak på forhånd og vidunderlig site !! (:

Didi 2009-08-26 17:46:10

Den er meget usund. En bedre lynkur vil bestå af magre proteinkilder, grøntsager, lidt frugt samt lidt sundt fedt. Men stadig kun som kick-start til bedre vaner.

Nina 2009-08-26 18:53:33

Sandsynligheden for at Beyonce virkleig har brugt den kur er lille tror jeg. Det er nok bare en historie. Hun har jo råd til at bruge fornuftige rådgivere.

Anne 2009-08-27 16:22:03

Det er citronsaftkuren. En fastekur der varer 14 dage: 1 dag med forberedelse, 10 dage på citronsaft, Ahornsirup og Cayennepeber. Derudover udrensende te og glaubersalt til at rense tarmene. 3 dage til at vænne maven til mad igen. Henvend dig i en Helsekost-butik

Sheena 2009-09-03 07:51:08

Jeg er på dag 7 af denne kur og jeg har aldrig følt mig bedre tilpas og mit energi niveau er bedre end nogensinde. Jeg sørger for god motion og at jeg får masser af søvn - 8 timer mindst. Det er absolute ikke sidste gang jeg prøver denne kur.

Tania 2011-01-16 11:58:43

Tania, du får udelukkende mere energi, fordi din hjerne prøver at give dig energi til at løbe ud og skaffe din krop de næringsstoffer, den har brug for. Din krop er formentlig lige nu rigtigt godt i gang med at nedbryde både dine muskler og din lever. Du taber måske vægt; men det er musklerne og ikke fedtet, der forsvinder. Hvis du bliver ved længe nok ender du som et svagt knoglebundt med slappe bryster. Når du føler, at du har så meget ny energi er det, fordi din hjerne vil have at du går ud og samler og jager. Nøjagtigt, som under total faste, der får man også en hulens energi; men en fastekur er jo ikke på det lange sigt nær så skadelig som en kur med sirup eller andet sukker. Det var da det mest vildt uhyggelige, mest sundhedsfarlige påfund, jeg mener at have hørt om! Colitis ulcerosa og gastritis gør hulens ondt, en blødende tyktarm er faktisk livsfarlig, og det kunne meget vel være resltatet af denne kur.

Erik 2011-01-16 20:28:22

Som metabolisme-"ekspert" kan jeg kun tilkendegive hvad andre allerede har skrevet, det gør ikke nogen godt for din krop andet end at du faster. Og ja så går kroppen igang med at nedbryde musklerne. Under længere faste danner kroppen ketonstoffer, som kan holde dig kørende og drosler ned for nedbrydningen af muskler - men i og med du indtager sukker (ahornsirup eller hvad du ellers putter i for at holde den drik ud), sker det ikke..derudover er det hvad, en uge?? du begynder nok at danne lidt ketonstoffer, men jeg tvivler på det når at gøre nogen forskel med den korte tidsperiode. Du vil holde kroppen i den tilstand hvor den kun lige får nok og det du taber er overvejende muskelmasse. Bedste råd er at lade være. Hvis du vil faste var det måske bedre at kæmpe med at holde din madportioner halv størrelse eller lign. Godt nok tager det længere tid, men det er samme princip, bare mere skånsomt for din krop

rabalder 2011-01-17 16:51:18

Helt enig!! Jeg skrev, at en person på denne "kur" endte som et skelet med slappe bryster. Det er jo ikke helt rigtigt. Man vil p.g.a. sirupen med sikkerhed ende med helt løst og hængende laskefedt ikke bare på brysterne, men over hele kroppen! En evt. daglig hård tur i fitness-centeret vil sørge for, at det kommer til ske endnu hurtige.

Erik 2011-01-17 17:00:05

Nogen der vil sende denne såkaldte "beyonce" kur til mig :) har hørt den skulle virke effektiv og er meget intresseret i at tabe mig hurtigt :)

Linda 2012-02-10 20:08:35

Hej Linda. Lad være med at gå på den kur! Medmindre du da ønsker mindre og mere slappe bryster, og en mindre og mere "gammelkone bagdel". Det er en kur, der på vægten ser ud til at virke, simpelthen fordi muskelmasse vejer mere end fedt. Fedtet forsvinder ikke. Når muskelmasse omkring brysterne forsvinder, kommer brysterne til at hænge, de er efter "beyonce" kuren, stadig fede; men nu også slappe. Cayenne peberet -det er kun med i kuren for at sikre, at man får diaree og ikke forstoppelse. Hvis man ikke spiser noget, er der jo heller intet, der skal ud igen. Har du lyst til diareé og voldsomme mavesmerter? Cayenne peberet kan, når det spises alene, ødelægge dine tarme, så det ender med at du skal have en pose til afføring på maven. Så siger du vel, ja men det spises jo ikke alene. Jo, når det kun indtages sammen med sukker, så gør det det faktisk. Sukkeret opsuges af tarmene og cayennen ligger tilbage i tarmen. Hvis man vedvarende irriterer sine tarme så voldsomt, kan man få colitis ulerosa. (tarmbetændelse med blødende tarmsår). -Man skider blod. Det gør helt vildt og vanvittigt ondt, og mange mennesker er døde af det. Hold dig fra den møgkur!! Brug Niels Omegakur eller Atkins.

Inger-Lise 2012-02-11 18:01:29

Kære Inge-Lise. Sikke dog en gang mund-diarre du får lukket ud! Jeg har i 20 år brugt citronsaftkuren til udrensning af systemet 2 gange årligt. Og det uden problemer. BJ

BJ 2013-07-19 10:42:26

hej BJ Hvem -mig?? Jeg kender ikke den mindste snus til "citronsaftkuren", og har aldrig udtalt mig om den. Men jeg er hamrende glad for citronsaft, og jeg vil da rigtigt gerne høre om, hvad den kan udrette. Mvh

inger-lise 2013-07-19 14:34:41

Inger-lise : Du kender tydeligvis heller ikke noget Colitis, det er en kronisk tarmsygdom som du er født med altså arvelig, ligesom Crohn er det

sj 2013-07-21 20:38:19

Hej igen sj Der er faktisk næsten ingen grænser, m.h.t. alt det jeg ikke véd noget eller nok om. Det er jo derfor, jeg spørger. Jeg har en fortid i hospitalsverdenen, og jeg har set midaldrende mennesker, uden tidligere problemer dø af colitis ulcerosa, det har givet mig en voldsom respekt m.h.t. bevarelse af en sund tarmflora. Udrensning? Vore kroppe er selvrensende,

Inger-Lise 2013-07-23 11:58:31

Jeg er 43 år, slank og sund har født tre unger og ammet dem alle. Jeg har fastet årligt i de sidste 20 år. Lige på nær under mine graviditeter og mens jeg har ammet. Jeg sværger ved det. Der er mange delte meninger...men mennesker har fastet i årtusinder af både sundhedsmæssige og religiøse årsager. Det er ikke for alle, ligesom at løbe en marathon ikke er for alle. Der findes også mange måder at faste på - citronsaftkuren er jo ikke den eneste - det der er vigtigt er man holder alle organer i gang - det gør man med citron saftkuren. Citroner til at rense, cayennepeber for at holde organerne i gang og ahornsirup, fordi kroppen skal have sukker for at fungere. Hvis man ikke kan holde ud ikke at spise, tygge, få noget smag er der andre muligheder for udrensninger. Det ved den enkelte bedst selv. Vi fylder vores kroppe med så meget, det er de færreste i den vestlige verden, der når at føle reel sult inden de putter noget i hovedet. Jeg mener at det er sundt at tage et skridt tilbage, mærke efter og rense ud, Min hud og mine øjne bliver så klarere, mine smagsløg bliver skærpet og jeg er meget bedre til at holde mig fra usunde sager i lang tid efter, fordi jeg ikke har lyst til at ødelægge, det jeg har arbejdet på. Udover denne årlige helligdom(for mig;)) - faster jeg een dag om ugen. Det virker for mig. Dermed ikke sagt at det skal virke for andre.

Krista 2014-03-17 08:20:57

hej, hvor meget kan man tabe på 15 dage hvis man kun drikker den juice?? jeg ved godt det er meget usundt men jeg skal bare noget så vil gerne have et hurtigt vægttab, og tager man ikke på igen bagefter?

camilla 2014-05-10 13:08:27

og er der nogle som har prøvet den og fik resultater ud af den på kort tid?

camilla 2014-05-10 13:09:31

Var på den i 10 dage og tabte 8 kg... Hvor jeg også har spist salat og andet fedtfattigt...men jo går du tilbage til alm kost uden at tænke over, hvad du propper i munden, så tager du self. Alt på igen...

Maya 2014-05-15 20:09:14

Jeg har været på kuren 4 gange i mit liv - det er en kæmpe oplevelse hver gang! Man taber sig, ens hud bliver glat og ren, tunges belægningen forsvinder og sanserne skærpes. Måske er det ikke 100% sundt, men det er det jo heller ikke at gå på gaden ... Kan kun anbefale! Mange er kommer af med allergier og eksem med denne kur. Tabte 7 kg på 12 dage første gang og tog et af dem på igen :)

Helena 2014-06-07 08:27:30

Opskriften på citronkuren er jo efterhånden nogle år gammel. Og ja det er en renselseskur, ALTSÅ ikke en slankekur, selvom man taber sig. Citronkuren fik jeg nogle år tilbage og der lød den sådan : Aftenen før man starter skal man drikke ½ liter vand med 2 spsk. glaubersalt til at rense tarmene Man skal drikke ca. 3 liter væske hver dag. 2 liter juice og 1 liter vand. Dog kan vand erstattes af pebermynte te og afføringste. Til 2 liter juice skal bruges : 4 citroner 4 spsk ahornsirup 1/4 teske cayennepeber Vand Den første dag på juicen for man ondt i hovedet hen på eftermiddagen, men allerede på dag 2 er man ok og for mere energi end normalt. Man siger at efter et par dage bliver tungen helt hvid og det er korrekt og man holder så bare øje med sin tunge for når den er fin lyserød, ja er er man renset igennem. Efter kuren starter man så forsigtig op med noget friskpresset grønsags og frugt juice og meget let mad. Husk – ingen medicin og kun det der står ovenover, ellers er kuren ødelagt og man må starte på ny. Kender mange der bruger denne kur 2 gange om året til at få en udrensning og ingen har taget skade.

Jimmy 2014-07-20 22:48:37

Hej Jimmy. Det er vel kun saften fra citronen man skal bruge ikke? Skal der bare vand i for resten til det når 2 liter eller hvad? / Line

Line 2014-07-25 00:37:35

Jeg har været på Citron saft kuren og det var utroligt hvad den gjorde for min krop og velbefindende .Tabte ovenikøbet 8kg på ti dg

Elsebeth 2015-02-26 23:49:36

Ingen medicin? gælder det både vitaminer, angst dæmpende piller og piller mod depression😳 håber jeg ikke

Cita 2015-06-18 20:16:04

Cita Ingen andre ting end hvad der står i opskiften til kuren. Altså ingen vitaminer, piller eller lignende. Jimboe

Jimboe 2015-07-05 21:19:17

Man stopper ALDRIG men sin medicin uden at det er i samråd med egen læge/ psykiater! Både angst og depressions medicin, kræver langsomt udtrapning. Konsekvenserne kan være meget alvorlige. Og man rådføre aldrig folk til, at undlade receptpligtig medicin. Og jeg vil helt klart anbefalde dem der er fysiske eller psykiske syge, at have en læge med på sidelinjen i forhold til at faste. Faste kan være stressende og belastende både for krop og sjæl og hvis man sårbar i forvejen, er det fornuftigt at man har en god støtte omkring sig. Man bliver nødt til at tage udgangspunkt i sin egen heldbredssituation og lave en fornuftig og realistisk vurdering ud fra det. Vi har alle forskellige oplevelser, erfaringer og holdninger. Om man er for eller imod faste, er op til den enkelte. Og det er ikke for alle, men det benyttes i mange kulturer for at opretholde sundhed og vitalitet.

Anne 2015-07-28 21:09:45

Man kan da ikke bare stoppe med sine piller, er blevet sat til nok at skulle ha dem hele livet😕 men skader vel heller ikke andet end at jeg kan risikere at skylle virkningen ud

Ang medicin 2015-08-29 21:25:22

Hvad sker der hvis man starter kuren uden at starte med salt? Hvad sker der hvis man spiser et æble eller en appelsin?

molly 2016-01-25 16:53:26

Hej Hvis du er syg, så hold dig fra denne kur og alle andre. Hvis du derimod er rask så er der ingen fare ved at undvære mad i 14 dage, jeg har med jævne mellemrum over de sidste 30 år været på citronsaft kuren  og det virker, 10kg taber man som regel på 14 dage. Hvorfor så mere end en gang, alt hvad der kan drikkes og spises flyder i store mængder i vores del af verdenen, så det er svært for et madøre som mig at stå imod. Man bliver ikke lasket eller noget andet af kuren, man taber fedt og lidt muskelmasse, men musklerne kan nemt komme igen ved træning. Det svære ved denne kur er at holde sulten ud mod slutningen af kuren. Man kan sagtens dele kuren op over 3 gange en uge fordelt over 2 måneder, i mellem perioderne spiser man salat og proteiner. Personligt fortrækker jeg at bide i det sure æble og ta 14 dage i streg. God fornøjelse HilsenPoul

Poul 2020-04-11 10:06:32

Navn:
Cookiesinformation