Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Jordskokker - kan de spises på trods af skimmel

Vi fik en stor pose jordskokker foræret i starten af december og har de seneste uger ikke spist af dem. Da jeg ville tage nogle i går opdagede jeg at hvid "langhåret" skimmel havde bredt sig på alle jordskokker i posen. To spørgsmål: 1) Er jeg nødt til at kasserer dem? Eller er det et rent "overflade"-problem, dvs. de kan spises efter vask og skrælning? 2)Hvordan opbevarer jeg bedst jordskokker? Mvh Birgitte Balslev

Birgitte Balslev 2009-01-05 14:48:18

Smid dem ud.

Inger-Lise 2009-01-05 16:38:44

Hej Inger-Lise Dit svar er ikke til at misforstå ;-) Tak for det. Men ved du hvad det er som gør dem uspiselige? Hvad er det farlige stof? Og ved du evt. hvordan jeg skal opbevare den næste pose vi får foræret, så de ikke også går til? Det skal måske nævnes at der er en del jord på når vi får dem.

Birgitte Balslev 2009-01-07 13:54:58

Og skimmelhårene sidder på jorden. ikke direkte på jordskokken.

Birgitte Balslev 2009-01-07 13:55:47

Hej Birgitte! jeg ville prøve at skruppe dem med en tør hård børste og se hvordan de ser ud inden under jorden. De skal opbevares tørt og køligt (omkring 10 grader)i evt. en flamingo kasse med noget over så de kan "ånde" aldrig i plastik. Får du flere med jord på skal du rense dem for jord uden at gøre dem våde hvis de skal opbevares i længere tid.

sj 2009-01-07 16:01:52

Sj har ret, med hensyn til alle andre grøsager; men jeg véd af erfaring at lidt for gamle jordskokker, selv uden mug og skimmel, simpelthen smager ad H****** til. Gammel og sært, lidt af genopvarmede kartofler Og det er jo i forvejen ofte noget af et cirkus at skrælle dem.. Men du kan jo prøve med et par "afskimlede" stykker, hvis du har lyst. Hvorfor ikke fortælle giveren, at du var helt vildt glad for dem, du fik; men at portionen var lidt for stor for din familie. På den måde kan giveren jo også måske glæde en anden.

Inger-Lise 2009-01-07 16:30:29

Du spørger: "Men ved du hvad det er som gør dem uspiselige? Hvad er det farlige stof?" Jeg aner ikke, når jeg ser på dem, om skimlede eller mugne jordskokker eller andre madvarer er giftige eller farlige. Jeg er lige pt. så heldig at være sådan stillet økonomisk, at jeg slet ikke behøver bare at overveje selv at spise eller servere familien noget som helst med mug eller skimmel på. Vi har jo et par store, stærke, unge og sunde hunde her i huset, og det er ofte meget fristende lige at servere dem noget af det, der i køleskabet måske lige har passeret sidste salgsdato, hvis der ikke er mug eller skimmel. Hundemaver indeholder jo meget mere saltsyre end menneskemaver... Men, - jeg kan faktisk f.eks. kassere mindst 300 hønseæg eller f.eks. 20 pakker Carpattio eller hakket oksekød, og stadig spare penge i forhold til det det, det ville koste mig at tage en hund til dyrlæge p.g.a. evt. dårlig mave. Hvis noget her i huset er muggent eller skimlet, så ryger det bare UD!! Hvis finanskrisen fortsætter og udvikler sig, kommer jeg måske på andre tanker???

Inger-Lise 2009-01-07 17:16:10

Skimmelsvampe danner giftstoffer. Der er forskellige slags og de er skadelige for både mennesker og dyr. De skader de giver kan f.eks. være skader på lever og nyrer eller de kan være kræftfremkaldende. Derfor skal man ikke spise noget med mug/skimmel på. Hvis det er et lille område kan man dog skære skimmel og en omkreds på flere cm væk. Men det er kun med faste madvarer og ikke f.eks marmelade. Svampegifte kaldes mykotoksiner. svamp = myko og toksin = gift

Nina 2009-01-07 20:33:10

Jeg tillader mig en barsker: Skimlet mad skal ud !! Jordskokker er en gave til menneskeheden, og man vænner sig til at de kan være lidt bøvlede at skrabe/skrælle. Spis dem rå. Det er sødt som slik og knaser lifligt.

MarianneO 2009-01-10 21:02:06

Hej Marianne Fed info. Jeg har aldrig tænkt på at spise dem rå. Det skal prøves. Tak.

Inger-Lise 2009-01-11 18:09:15

Tusind tak for svarene. Jeg blev klogere på både opbevaring og evt. giftstoffer. Giveren har store problemer med at spise og forære nok væk til at de kan holde jordskokkerne fra at brede sig i haven, så der er ingen grund til at spare for en hver pris. Men det er jo altid ærgeligt at kassere mad. Fremover vil jeg prøve at rense dem for jord og opbevare uden plastik.

Birgitte 2009-01-11 18:52:35

Hvad med grønne Jordskokker? Jordskokker som er begyndt at spire? Kan man spise dem uden problemer? Jeg bor alene, så selvom jeg opbevarer dem fornuftigt (mørkt og ved cirka 10 grader), er jeg desværre ofte udsat for at grøntsagerne når at blive lidt sløve i det, inden jeg skal spise dem. Det er ikke altid jeg har råd til bare at smide alting væk, uden at tænke mig om først. Derfor ville det være rart hvis der var nogen der vidste noget om grønne og spirende jordskokker. hej hej ....

Lasse 2009-03-29 18:19:32

Jordskokker er slet ikke det store problem. De fås nu glatte. Men stop dem i en spand vand, sæt toiletbørsten i boremaskinen, der skal godt nok saves det øverste stykke af skaftet for at det passer sammen. Så køb en ny børste alligevel. Jordskokkerne bliver hurtigt rene.håp

hans åge 2009-10-23 21:46:12

hej jeg vil bare gerne vide om man kan spise grønne jordskokker? hilsen nanna.

nanna 11.11 2009 2009-11-11 16:29:04

Trak en jordskok stængel op, den havde givet en jordskok. Den var lille 5 cm lang max 2 bred og lilla. Eneste i det rod net. Skal jeg lade de andre stænger stå. De fik aldrig blomster og nogle blade beskadiget af regn og snegle. Den søle jordskok proppede jeg i jorden igen. Og smed plante ud.

Højberg 2023-11-06 02:08:35

Navn:
Kontakt - Arkiv - Privatlivspolitik