Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om:

Kan man indtage for meget olie?

Jeg retter henvendelse, idet jeg har et problem, som jeg ikke selv kan finde svar på nogen steder. Mange af de mennesker, jeg kender indtager dagligt store mængder olier. Hørfrøolie, Livets Olie, Udos Choice, kokosolie, olivenolie og andre vegetabilske jomfruolier, og der ud over også store mængder fiskeolie. Jeg kan ikke forestille mig, at det ikke kan have konsekvenser for kroppen at indtage 3-6 spiseskefulde ikke-opvarmet olie hver dag. Jeg vil blive meget taknemmelig,- og ser frem til svar. Venlig hilsen Lis Wiberg

Lis Wiberg 2008-04-29 15:29:31

Hvis man virkelig spiser 6 spiseskefulde olie ud over den normale kost, vil der være en risiko for at man bliver fed. Bliver man ikke fed, og er man ikke virkelig meget fysisk aktiv, er kosten formodentlig ikke varieret nok, da en betragtelig del af enegiindtaget kommer fra olie. 6 spiseskefulde er jo omkring 90 gram olie. Det er omkring en trejdedel af en kvindes energibehov. Der er sundhedsmæssige fordele af at spise sunde olier, men det kan overdrives. Min personlige mening er at 6 spsk. om dagen er mere end nødvendigt. 3 spsk. er formodentlig OK. Det er ikke sundt at overdrive indtagelsen af olier med n-6 fedtsyrer. En lille mængde er livsnødvendig, men større mængder fremmer ikke helbredet. Der skal være balance mellem de forskellige umættede fedtsyrer. Kokosolie er som nævnt andetsteds i dette debatforum ikke sundt.

Nina 2008-04-29 21:49:58

Hej Nina! Mange tak for dit svar. Det jeg er meget interesseret i at vide, er, hvad der kan ske med de forskellige organer, specielt hjerte/lever og med blodsammensætningen (kolesterol må blive påvirket i negativ retning, og kolesterol har vi jo brug for i kroppen)ved indtagelse af så store mængder umættede fedtsyrer. Jeg har ledt og ledt og ledt på nettet, og ikke kunnet finde noget, der kan belyse overindtagelses symptomer/problemer/sygdom. Tror du, du kan finde noget information, som kan belyse det lidt mere? Mange hilsner fra Lis

Lis Wiberg 2008-04-29 23:01:58

Du kan finde mere om kost med højt andel af fedtstof ved at søge på fx. Dag Viljen Poleszynski (Norge) eller Jan Kwasniewski (Polen). Begge arbejder indgående med kost og ernæring. Med fordel kan du også gå ind på matoghelse.no og læse uddrag i light-versioner og ellers abonnere på mad&helse (eller den norske mat&helse, der er mere dybdeborende). Meget generelt sagt er kvaliteten af dit fedtstof det afgørende for hvor sundt det er for kroppen. Langt mere end mængden. Og hvad der virker fedende er et relativt begreb. Fedt feder ikke mere end alt andet der 'er for meget af' i kroppen. Ét af de afgørende faktorer for ikke at blive fed (og iøvrigt at undgå for højt cholesterol) er at holde blodsukkerbalancen jævn og stabil. Venlig hilsen Iben

Iben 2008-04-30 00:00:48

Jeg har fået at vide , at jeg ikke må spise mad med olie ?

E Wedam 2019-11-09 02:57:32

Navn:
Cookiesinformation