Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om:

Må jeg varme rejer igen?

Hej, Kan man genvarme en sammenkogt ret hvor der er rejer i? Med venlig hilsen Bo Andreasen

Bo Andreasen 2007-05-15 22:37:15

Hvis rejerne er tilsat ligefør servering kan man ikke. Hvis rejerne har kogt i retten kan man godt. Men rejernes kvalitet vil være ringe. Både smag og konsisten bliver forringet ved kogning og genopvarmning.

Nina 2007-05-16 19:07:43

Hvorfor er der forskel på om man kan når rejerne er tilsat lige før eller om de har kogt i retten ? er det ikke ligegyldigt hvis bare man gennemkoger retten på 2. dagen ?

Thomas 2008-12-05 18:03:38

Fordi der kan være risiko for bakterievækst. Hvis bakterier har dannet toxiner, som ikke ødelægges ved opvarmning, hjælper det ikke at koge igennem senere. Holbarheden bliver også forringet, hvis der er bakterievækst af fordærvende bakterier.

Nina 2008-12-05 21:10:58

Hej, Kan man genopvarme en fiskelasagne der er lavet på frossen fisk og rejer? MvH Randi

Randi 2008-12-08 19:07:26

Ja, det kan man godt. Men jeg synes, at det er svært at genopvarme lasagne med fisk, så det bliver gennemvarmt uden at smag og konsistens bliver kedeligt. Rejerne og fisken bliver tør og måske lidt gummiagtigt, synes jeg. I mikroovn synes jeg dog det kan godt rimeligt hurtigt og med et nogenlunde resultat for små portioner.

Nina 2008-12-08 19:39:09

Allright ;) tak for det hurtige svar.

Randi 2008-12-08 19:44:56

Må man genopvarme mad med portulak?

Katrine 2009-03-30 19:17:41

Hvis man har rejer i en tærte kan man så godt genopvarme den dagen efter?

Pernille 2013-09-06 17:40:46

Hej, Pernille. JEG ville IKKE genopvarme rejerne. De bliver MEGET tørre og numsekedelige. Hvorvidt de bliver sundhedsskadelige, så ved jeg det ikke; men jeg véd, at JEG ALDRIG ville genopvarme rejer; de smager DIREKTE rædselsfuldt! En kold tærte kan da godt smage godt! Hilsen,

Patrick! 2013-09-06 18:22:10

Kan man varme en pizza fra pizzaria dagen efter, hvis der er rejer på?

Winnie 2019-10-06 05:44:52

Navn:
Cookiesinformation