Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Hvilken slags gelatine i slik

Hej Jeg vil gerne vide noget om, hvilken slags gelatine, der er i de forskellige slags slik. Jeg læste at der var gelatine af blandt andet svin, kvæg, planter og fisk. Men på bagsiden af for eksempel slikposer, står der kun gelatine. Ikke hvilken slags gelatine. Jeg håber jeg kan få nogle eksempler på hvilke slik-fimaer eller slikposer, der f. eks. indeholder gelatine fra fisk. Kan jeg evt. få svar på hvilken gelatine, der er i Haribo matador mix.

Sara 2007-04-06 15:48:41

Hej Malene Det er ikke til at sige hvilket dyr, det gelatine der er i Haribo og andet slik, stammer fra, men det er oftest svin, okse, kalv, dvs. de mest almindelige slagte dyr der bruges til gelatine fremstilling. Fisk bruges også men det er ikke så almindeligt og det hele bliver alligevel blandet i samme gryde, så at sige. Her er lidt fakta om gelatine og fremstillingen deraf – velbekomme. Gelatine er et animalsk protein, der opnås ved en delvis hydrolyse (kemisk proces hvor molekyler spaltes under optagelse af vand) af kollagen (bestanddel af bindevæv) fra knogler, sener og huder fra dyr. Råvarerne til gelatinefremstilling stammer typisk fra svin og kvæg, men kan også bestå af råvarer fra andre drøvtyggere (får og geder), fjerkræ, fisk og vildt. Processen for gelatinefremstilling består af følgende delproces: Først foretages en knusning af råvarerne, hvorefter der foretages en grundig affedtning. Dernæst behandles råvarerne i saltsyrebad i flere dage, hvorefter gelatineproduktet ekstraheres (udtrækkes) fra knogler, huder m.m. med syre og så behandles gelatineproduktet i basisk væske i flere uger. Derefter foretages ekstraktion i varmt vand. Endelig bliver gelatineopløsningen filtreret, koncentreret og steriliseret ved 140°C før den endelige tørring af produktet. Teknologisk har gelatine flere egenskaber som for eksempel emulgeringsmiddel, geleringsmiddel, bindemiddel og fortykkelsesmiddel. Gelatine anvendes i fødevareindustrien (bl.a. til konfekture – næsten alle former for slik -, kødprodukter, husholdningsblas m.m.), i den farmaceutiske industri (bl.a. til kapsler omkring piller) og i den fotografiske industri (til film). Gelatine og BSE I perioden omkring 2001 hvor der var meget fokus på eventuel overførsel af BSE smitte med gelatine produkter, blev der indført fælles europæiske regler der bl.a. indebar at risiko materiale (som for eksempel hjerne, rygmarv m.m.) fjernes fra drøvtyggere i forbindelse med slagtning og indgår dermed ikke som del af råvarerne til fremstilling af gelatine til human konsum. Det betyder, at der er sikkerhed for, at klinisk syge dyr eller selvdøde dyr ikke indgår som råvarer. Gelatine og råvarer til gelatine kan kun indføres fra tredjelande, hvor det veterinære kontrolsystem er accepteret og godkendt af EU. Det er Fødevaredirektoratets vurdering, at reglerne for fremstilling af gelatine til human konsum medfører et tilfredsstillende beskyttelsesniveau og at gelatine derfor trygt kan anvendes til human konsum.

Eskil Schilling 2007-04-06 16:15:06

Hej Sara Jeg synes du skal spørge om det på Haribos hjemmeside.

Inger-Lise 2007-04-08 18:13:46

Mange tak for de nyttige besvarelser!

Sara 2007-04-08 19:01:21

Haribo har kocher produkter, dem er der kun fiske gelatine og evt.agar i. Spørg på haribos hjemmeside hvor de købes.

pi 2007-04-14 15:43:06

Har fundet det her fra et andet forum Du finder nok svaret her :) Haribo Lakrids A/S anvender en gelatine fremstillet af gris og har nogle specielle egenskaber. Den giver en bl.a. en speciel mundfornemmelse, måden den smelter i munden på, fasthed og bid. Disse egenskaber og kvalitetstegn for Haribo produkter kan vi desværre ikke opnå med vegetabilsk gelatine.

Ismail 2007-06-01 01:06:42

Hej, ville lige spørge om der egentlig er svinegelatin i malaco slik-poser? :)

Camilla 2012-02-13 19:35:09

Jeg har ikke checket alle malacos slikposer, men de laver vingummi uden gelatine og man kan se i deklarationen at gelatine ikke er nævnt.

Nina 2012-02-13 19:56:34

Hi Sara Vær opmærksom på at fiskegelatine ikke nødvendigvis er kosher, idet det kan være fremstillet af ikke-koshre fisk.

Sarah 2023-01-14 02:17:28

Hej Sarah Tak for svar :)

Sara 2023-03-21 10:15:22

Navn:
Kontakt - Arkiv - Privatlivspolitik