|
Velkommen til Viden om Mad
Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.
Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.
Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad. |
| |
|
Debat/spørgsmål om:
Ændret PH Værdi i kroppen pga graviditet.
| | Hej.
Jeg er i uge 11 og er hårdt ramt af alt hvad en gravditet kan bringe af gener...
Det er min 3. graviditet og denne er helt anderledes, så det må være en pige, da de to første er drenge.
Der er hovedpine, sure opstød, sure prutter, opspilethed, kløe i hovedbunden og skæl (ikke lus) og skedekatar.
Alt tyder på at PH værdien i kroppen er helt ude af balance. Hvad kan jeg gøre kostmæssigt for at ændre den tlbage til normal?
Vh
Tanja
Tanja 2007-02-22 08:40:41
| |
Hej
Jeg synes, at det lyder rigtigt alvorligt, - ikke så meget dine symptomer; men det, at du som erfaren gravid, fortæller: "at det denne gang er helt anderledes".
Jeg synes, det er noget, du skal forlange at din læge og jordemoder tager meget alvorligt.
Inger-Lise 2007-02-22 12:18:24
| | Jeg er enig med Inger-Lise. Dette bør drøftes med læge og jordemoder.
Hvordan kommer du frem til, at kroppens pH-værdi er ude af balance?
Hvis du ønsker mere basedannede kost, er grøntsager et godt bud. Frugt er også basedannede, men det er ikke rart med meget frugt, når du har sure opstød. Bortset fra bananer, som hos nogle lindrer den sure fornemmelse i maven.
Sure opstød skyldes tilbageløb fra mavesæk til spiserør. Det har intet med pH-værdien i kroppen at gøre. Mavensækkens indhold er hvinende surt hos alle.
Der findes midler mod mavesyre i spisrøret, som egner sig til gravide. Spørg læge eller evt. på apoteket.
Nina 2007-02-22 16:41:53
| | Tak for komentarerne :)
Lægen er inde over og har taget alle de prøver man skal/kan, samt undersøgt mig. Det er ikke tid til Jordmoder endnu...
Jeg tager kun meget sjældent medicin eller sågar hovedpinepiller, og har for barnets skyld ikke lyst til at tage noget nu. Syreneutraliserende piller måske til nøds hvis dette fortsætter efter de famøse 12-13 første uger, men hvis jeg ikke kan få balance i kroppen via kosten mener min læge der skal et bredspektret antibiotika til for underlivets skyld, så jeg skyller trofast med A38 nu, for at hjælpe det på plads ...
Mht. at jeg mener det er PHværdien der er gal, så er det som beskrevet hele kroppen fra hovedbund til mave og skede der opleves surt. Og hvis jeg spiser meget mere grønt og frugt vil jeg få svært ved at få plads til resten af kostpyramiden ;) (ikke at jeg dermed spiser for meget af det. Jeg spiser som før meget bevidst - men ikke fanatisk - sundt).
Jeg ved at luft i maven kan være en "bivirkning" under graviditeten, men de er så - ja undskyld... - sure at jeg ikke kan holde mig selv ud, og da jeg får ondt i maven hvis jeg holder på dem, går jeg ikke gerne ud blandt andre der så skulle lide også.
Jeg fejler ellers aldrig noget, men nu er der SÅ mange gener fra irriteret hovedbund, bumser a lá bylder, næseblod, halsbrænd, hovedpine og skedekatar, at det er HELT sikkert jeg ikke skulle have haft flere børn hvis de forrige graviditeter havde været sådan her!
Tanja 2007-02-23 14:03:46
| |
Hej Tanja
Der er stadig efter min mening rigtig god grund til igen og igen at ulejlige lægen, evt. forlange en ny? scanning og evt. fremskynde aftalen med jordmoderen.
Når en tredjegangsfødende føler, at alt tredje gang er så meget anderledes bør hun tages særdeles alvorligt.
Når du har det så dårligt, og når du har så menge helt nye og anderledes gener, har din baby det måske også?
Inger-Lise 2007-02-23 16:26:27
| | Kære Tanja
Det gør mig virkeligt ondt for dig, at du skal have det så skidt.
Jeg håber, at du snart får det bedre.
Mange hilsner Nina
Nina 2007-02-24 19:21:11
| | Tak Nina. Og tak I andre også.
Jeg er blevet scannet og det ser fint ud.
Men jeg har stadig alle dårligdommene, selv her efter det værste burde være overstået iflg. normen.
Surt, men lægen mener det bare er sådan det er i denne omgang...
Tanja 2007-03-08 14:04:53
| | Kære Tanja,
Det var rigtigt dejligt at høre.
Tak fordi, du holder os orienterede!
Jeg var faktisk ret bekymret både for dig og dit barn.
Husk altid på, at det er du, og hverken din læge eller din jordemorder, der er eksperten i denne sag.
Du har født to gange før, du kender formentlig meget mere til graviditeter og fødsel end de gør!!!
Drop al eventuel autorietstro, fortæl dem begge igen og igen om alle dine evt. bekymringer.
Plag dem, hvis du har lyst!
Måske har de ret, måske ikke; - men det handler om dig og dit barn, så du skal bare bruge dem!
Inger-Lise 2007-03-08 15:40:17
|
|