Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Opvarmning af frossen leverpostej

Hej! Jeg skal til at lave hjemmelavet leverpostej , som jeg vil fryse ned. Kan leverpostejen spises direkte efter optøning, eller skal den varmes grundigt op efter optøning, før den må spises? Hvis den ikke behøver opvarming, gælder det så også hvis den skal serveres til baby (7 mdr.)? Vh Mette

Mette 2007-02-03 11:39:51

Hej Mette Hvis du sørger for at køle den ned under 10 c på under 3 tmer og derefter straks på frost og optør den på køl er der ingen fare sundhedsmæssigt, heller ikke for et lille barn, du skal bare sørge for at portionerne ikke er større end at i for den spist på max. en uge når den har været frosset.

sj 2007-02-03 13:19:43

Frys leverpostjen inden du bager den ! Det er meget lettere ! Så er den også frisk, dejlig og nybagt, når du skal bruge den !

pi 2007-02-16 12:26:46

Hvad med købt leverpostej, ? Er ikke godt ?

Ole Henriksen 2015-10-24 19:27:47

Købt leverpostej kan godt fryses. Der kan ske nogle ændringer i konsistensen.

Nina 2015-10-24 19:31:43

Der har været undersøgelser om helt at undgå forarbejdet kød, så som pølse, bacon og det meste kødpålæg, gælder det osse leverpostej ?

Ole Henriksen 2015-10-24 19:32:09

Det er svært at svare på om leverpostej hører med til det forarbejde kød, som man bør begrænse forbruget af af sundhedsmæssige hensyn. Så vidt jeg ved er undersøgelserne internationale eller fra andre lande og leverpostej er vist en ret dansk ting. Men jeg tror desværre, at det også gælder leverpostej. Så vidt jeg ved, er det ikke afklaret, hvad årsagerne er til, at forarbejdet kød har en negativ effekt på helbreddet. Det kan være nitrit (og måske andre tilsætningsstoffer), det kan være salt, det kan fordi det forarbejde kød simpelthen er ældre når man spiser det, fordi holdbarheden er forlænget eller måske noget helt andet.

Nina 2015-10-25 09:40:48

I mine snart 50 års erfaring, har ingen taget skade af leverpostej. Køb nogen gode råvarer, gerne øko find en gammel opskrift og lav så postejen selv. Det tager ingen tid. Er man bange for forarbejdet mad- så lav det selv. Pålæg er det mest forarbejdet, kød der findes - Det er børnelærdom på husholdningsskoler.

lene 2015-11-07 10:14:36

Hvor længe kan købt leverpostej holde sig i fryseren

Oscar Øraker Mikkelsen 2024-12-16 06:57:32

Navn:
Kontakt - Arkiv - Privatlivspolitik