Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Frysning af færdigtilberedt mad

Sikke en fantastisk god side. Jeg har læst og læst og læst og læst. Jeg fandt mange spændende ting, men ikke lige omkring frysning af retter mere generelt. Jeg har et spørgsmål til følgende retter. Hvor længe kan de holde sig i en fryser: Ovnstegt kyllingebryster (tørret krydderurter og måske lidt olie) Ovnstegt oksemørbrad skåret ud i skiver (tørrede krydderurter og hvidløg eventuelt lidt olie) Okehakkebøf max. 6% stegt på pande (krydderet med sat og peber) Roastbeef stegt i ovn og skåret i relativ tynde skiver. Lamme mørbrad stegt på pande og skåret ud i to bøffer. Kalvemørbrad stegt på pande og delt ud i passende stykker Kalkungryderet ( Kalkun i tern, hvidvin, vand, mel, safran og eventuelt kogte ris). Kødsovs af oksekød 6% og flåede tomater, forskellige rodfrugter, tørret krydderier, eller måske den lette løsning med en sovs på glas (Dolmo, pastasauce classico). Ja hvor længe kan de holde sig i en fryser?? Kødsovsen og kalkunretten fryses i foliebakker og plastivpose omkring og resten pakkes ind i kraftig sølvfolie og plastcpose. Er det en god måde at pakke det ind på, eller er der en bedre løsning?? Hvordan kan det være at hvis man fryser kød ferskt kan det holde sig meget længe, mens så vidt jeg ved ikke er tilfældet hvis det er tilberedt?? Hvordan kan det være at ser man frosne færdigretter i kølemontren har de altid en meget lang holdbarhed, måske op mod et år, mens det man selv tilbereder vist ikke kan holde sig lænegere end højest et par måneder, så vidt jeg har kunne læse mig til i en kogebog?? Mange spørgsmål som jeg håber et klogt hoved kan svarer på. På forhånd tusind tak!!! Mange venlige hilsner anne

Anne M Olsen 2006-11-14 18:08:58

De mange spørgsmål du har om frysning, tror jeg, du kan finde svar på i pjecen "Hjemmefrysning", som findes på biblioteket. Hvis dit bibliotek ikke har den, kan den bestilles hjem. Den er udgivet af Forbrugerstyrelsen og teksten er skrevet af Anne Due Østergaard og Hanne Vittrup Graversen.

Nina 2006-11-15 09:26:06

Tusind tak for hjælpen. Du er også sikker på der i pjecen står noget om tilberedt med?? Jeg har nemlig selv en pjece fra husholdningsrådet (hjemmefrysning) fra 1964, men den er slet ikke dækkende. MVH anne

Anne M Olsen 2006-11-16 08:54:41

Selv tak. Ja, der er et afsnit om frysning af færdige retter. Jeg tror ærligt talt ikke, at butikkernes færdige retter, som har ligget i fryseren i op mod et år, har en særligt god smag. Problemet er, at harskning af fedtstoffer forsinkes, men ikke stoppes ved frysning, så der kommer en kedelig smag efterhånden. Jeg tror, det var Forbrugerstyrelsen eller Forbrugerrådet, der for nogle år siden lavede en test af frossen fisk, hvor de også testede smagen. Og smagen blev mærkbart forringet efter få måneder. Hygiejnisk var fisken helt i orden hele holdbarhedsperioden.

Nina 2006-11-16 09:55:45

Hej Nina Nej undskyld så har jeg formuleret mig forkert. Jeg mener bare at holdbarheden på færdigretter i frost som man kan købe i butikker, kan have en meget lang holdbarhed, og når man så selv tilbereder færdigretter, står der måske i kogebogen dne kan holde sig 1-2 måneder i fryseren. Det var blot derfor jeg spurgte. Hvad adskiller fabriksfremstilt mad hjemmelavet mad?? Er det indpakningen der gør en forskel?? Aha interessant det med frossen fsk. Tak for svaret. Jeg tænkte om der var nogen der kunne give mig bare lidt af en ide om hvor lang tid de forskellige ting jeg har nævnt i mit første indlæg er holdbare i fryser. Mange venlige hilsner anne

Anne M Olsen 2006-11-18 09:29:25

Jamen det kan jeg da godt. Hjemmefrosne færdigretter har helt generelt en holdbarhed på 1-3 måneder. Personligt synes jeg, at kogte ris ændrer konsistens, når de har været frosne, så dem ville jeg ikke fryse, men koge, mens den frosne ret gøres spiseklar. Hvis tiden er en faktor, kan man evt. spise bulgur til istedet for, da kogetiden er lidt kortere. Det med den længere holdbarhed for fabrikfremstillet frossen mad kan skyldes, at den kan pakkes med mindre luft (evt. i vaccum) og i øvrigt mere lufttæt. Den begrænsende faktor for holdbarheden er jo (så vidt jeg ved) de smagsforandringer, som optræder, når fedtstoffer bliver harske. Frysning ændrer kød og fisks evne til at binde vand. Desuden påvirker frysningen overfladen af kød og fisk, som nedfryses, så den kan føles tør. Så især roastbeef i tynde skiver, men også de andre typer kød, vil måske have en tendens til at blive tørt. Kød i gryderetter eller sauce kan bedre bevare kvaliteten under frysning.

Nina 2006-11-18 09:52:56

den fabriksfremstillet mad er i mange tilfældet lavet ved eb metode der hedder sous vide, det vil sige at de friske råvare vakumpakkes i den portionsstørrelse der skal bruges, derefter koges portionen i en specielt anlæg, som også nedkøler maden meget hurtigt, denne metode forhindre tilgang af bakterier under fremstillingen og nedkøling. Det er en metode der er meget brugt i en del storkøkner på grund af den gode hygiejne der er omkring maden, der er det kun hele kødstykker der bliver tilberedt på denne måde, en anden fordel er at kødet bevare saft og smag,de færdigkogte kartofler vi køber i supermarkedet er også for de fleste vedkommende fremstillet på denne måde

sj 2006-11-18 18:28:19

Hej Nina Tusind tak for dine flotte svar. Det vil altså sige holdbarhedsmæssigt, ville det være bedst med gryderetter og ovnretter. Er magert kød at foretrække?? Det var meget brugbart, fordi det netop der det jeg har oplevet med steg i skiver, at de bliver nærmest læder agtigt efter at have være frosset. Det jeg søger er blot nogle retter som jeg i en håndevending kan tage op og varme. Det gør ikke noget at tilbehøret (kartofler, ris, pasta osv.) skal laves seperat på dagen. Ja og noget der kan holde sig i helst op mod 3 måneder. Måske har du nogle forslag du lige kan ryste ud af ærmet :-) Jeg er ikke til de lidt federe spiser, men det er vist også det der holder dig dårligst i fryser kan jeg læse mig til her på hjemmesiden. Tusind tak for dine meget brugbare svar. Jeg kan godt se jeg skal til at tænke i andre og nye baner med nedfrysning af hjemmelavet førdigretter. Hej SJ Tusind tak for dine spændende svar. Det giver bestemt svar på hvorfor det kan holde sig så længe når man køber færdigretter. Det lyder til det ikke er så ringe endda med metoden det fremstilles på (men jeg bryder mig nu ikke om købemad). MVH anne

Anne M Olsen 2006-11-19 09:05:34

Hej igen Jeg ved ikke om magert kød og fedt kød opfører sig forskelligt under frysning, når det gælder konsistensen og tørheden. Måske kan fedtmarmoretet kød bedre bevare konsistensen? Jeg har desværre ikke ret mange inspirerende forslag til gode fryseretter, men jeg vil gerne prøve. Det eneste jeg selv har frosset rutinemæssigt var en kødsauce, labskovs samt boller i karry. Labskovsen holdt jeg op med, fordi jeg syntes at grøntsagernes konsistens ændrede sig på en måde, som jeg ikke brød mig om. Jeg tænker på, om det vil fungere godt at lave en stor portion kød i så lidt suppe som muligt, som fryses ned i passende portioner. Når det så skal spises jævne det, krydre og supplere med en frossen grøntsagsblanding samt brød/ris/kartofler/bulghur/pasta. Jeg synes, at der findes nogle rigtigt gode grøntsagsblandinger på markedet, og de skal ikke koge/tilberedes ret længe. Og det kan jo varieres meget alt efter hvilke krydderier, grøntsager og tilbehør man bruger. Jeg tænker på, om en god suppe med kød og grøntsager ikke også vil egne sig til frysning. Man kan supplere med små pastahorn ved serveringen. De har en meget kort kogetid.

Nina 2006-11-19 10:47:37

Hej Nina TUSIND mange tak for den meget meget flotte hjælp. Nu er jeg hjulpet godt på sporet af hvad der skal til. Jeg er utrolig glad for den fornemme hjælp!! Det er lige noget jeg kan bruge, også det med bulgur, jeg har for reten også brugt Parboiled spelt og forskellige typer nudler, som forslag til andre der gerne vil have god let mad. MVH anne

Anne M Olsen 2006-11-19 14:52:53

Selv tak, det er faktisk godt og hyggeligt at kunne hjælpe.

Nina 2006-11-19 20:30:00

Jeg véd ikke om nogen kan bruge detteher til noget. Magert kød eller mager fisk kan fryses i væske, så tørrer de ikke ud. Har man f.eks stegt et stykke roastbeef, kan man sagtens skære det i meget tynde skiver og fryse skiverne meget, meget længe, - hvis man bare sørger for at skiverne er helt dækkede dækket af stegeskyen eller f.eks. en suppe. Det samme gælder fiskeretter. Frisk, mager fisk kan fryses, næsten så længe, det skal være, bare fisken er helt indlejret i vand. Mvh Inger-Lise

Inger-Lise 2006-11-20 15:20:44

Hej Nina Rart at hører jeg ikke var til besvær med alle mine spørgsmål ;-) Hej Inger-Lise Jo for søren det kan virkelig bruges, tusind tak for svar. Mange venlige hilsner anne

Anne M Olsen 2006-11-21 06:54:10

For resten er det så det samme med kylling og kalkun, at bare der er godt med væde ved kan de holde sig fint og ikke mister noget ved frysning?? MVH anne

Anne M Olsen 2006-11-21 06:55:22

Jeg tror aldrig jeg har frosset kylling,kalkun eller andet fjerkræ, - men hvorfor ikke? Mens vi alle elsker fuglevildt og and, er der faktisk ingen her i huset, der gider spise kalkun. Sikkert fordi, vi er ikke er dygtige nok til at tilberede kødet? Min familie forlanger konstant "Mormors kylling". Først steges en masse baconskiver sprøde i gryden, så tages de op. En stor klump rigtigt smør brunes forsigt i baconfedtet. Nu fyldes den STORE tidligere fritgående "landkylling" med en masse persille, smør, salt og peber og den brunes på alle sider. I slutningen af denne fase anbringes der persille rundt om kyllingen og der steges så videre til persillen er sprød. Der tilsættes også et par teskefulde tyttebærsyltetøj eller ribsgelé. Så tilsættes en halv liter piskefløde og retten koges nu igennem, kyllingen vendes og drejes undervejs ca hvert kvarter. Når lårene føles løse er den klar. Ved serveringen drysses de sprøde baconskiver over. Familien forlanger i øvrigt at vildand, fasan og agerhøne bliver tilberedt på nøjagtig samme måde, -og jeg har endnu aldrig oplevet, at der var rester til frysning. Min mormor og morfar havde en ret stor gård med en helmasse tjenestefolk; men min mormor holdt personligt meget nøje opsyn med kyllingerne,hanekyllingerne, hønsene og hanerne. Ja, en hvilkensomhelst fugl, der ikke var totalt indstillet på fredelig sameksistens eller på at lægge et æg hver dag havnede med sikkerhed i hendes gryde. Engang fik hun foræret en meget lille kalkunkylling. Den opførte sig næsten som en mellemting mellem en hund og en kat. Hver morgen løb den hen til det nærmeste menneske og gned sit hoved mod menneskets ben. Den var næsten ligeglad med mad. Den nære sociale kontakt med mennesker var, selvom den også var rigtig gode venner med de andre fugle, katte og hunde på gården, for den det allervigtigtigste i verden. Denkunne jo ikke slagtes. Så måske er det én af grundene til at jeg ikke vil have med kalkunkød at gøre Mormors hjemmebagte tarteletter. fyldt med obsernasige eller vrangvillige høns i asparges, med et lille bitte pift af kapers... Bare så lækre!!

Inger-Lise 2006-11-21 16:12:35

Hej, Står for at skulle lave en masse mad til et arrangement - så tænkte om jeg kunne starte lidt før end dagen før. Ville høre om man kan fryse stegt bacon og bagte pandekager..? Mister de deres gode smag, eller.? Mvh. Annette

Annette W. 2007-10-31 19:53:57

Hej Annette Jeg foreslår at du laver en lille portion og fryser, så du kan smage selv, om du synes, at smag og konsistens er i orden efter frysning.

Nina 2007-10-31 20:23:43

Hej Annnette Pandekager kan du sagtens fryse, men bacon bliver blødt når det har været frosset, hvis det det ik gør noget at bacon "krøller" når det er stegt, så kan du stege det i en friture, det er hurtigt og nemt hvis man skal lave større portioner, men fedt/ olie er ik til noget andet bagefter.

sj 2007-11-03 06:55:36

min kone finder en cylottesteg nedert i fryseren. Den er fra 2005 - altså næsten 3 år gl. Skal denne dejlige steg kasseres?

Hans Christiansen 2008-03-26 14:29:22

Den er næppe farlig, men smagen er nok ikke alt for god. Fedtet i køddet er formodentlig harsk.

Nina 2008-03-27 18:07:53

Bacon kan også steges i ovnen. Hvilke jeg selv synes er nemt da det ikke sprøjter så meget. og stykkerne bliver rigtig flotte.

Anders 2008-09-21 21:47:00

Vi er meget uenige, skal man hælde resten af dåse pålæg over i anden beholder? er det ellers giftigt, eller smager bare grimt!!

maggi 2008-10-14 19:39:37

Hej Maggi Man SKAL ikke hælde resten af en dåse over i en anden beholder. Før i tid anbefalede man det så vidt jeg ved. Jeg tror, at det var fordi indersiden af dåserne ikke var coatede på samme måde som idag. Men jeg er ikke sikker.

Nina 2008-10-14 23:35:58

Det anbefales at man hælder mad eller andre fødevarer fra dåse over i noget andet efter åbning. Årsagen hertil er, at der kan udvikles den bakterie der hedder clostridium Botulinum (på "dansk" betegnes som pølseforgiftning). Bakterier lyder som voldsomt´, men ved dåsemad og dåsevarer udvikler der sig bakterier i det øjeblik at dåsen er åbnet. Det er bl.a. af sammen årsag at man ikke bør spise eller drikke noget fra dåser som er bulet eller på anden måde beskadiget - hermed er dåsen "punkteret". Håber det er et svar du kan bruge

Christina 2008-10-15 06:56:23

Hej Christina Nej det har du ikke ret i. bakterierne udvikler sig lige godt uanset om maden hældes fra dåsen og over i en anden emballage eler ej. Og heldigvis udvikler der sig ikke Clostridium botulinum, bare fordi dåsen er åbnet. Så ville dåsemad jo være vildt farligt at bruge. Men du har helt ret i at dåser som er buler ud ikke må bruges, da der kan være udviklet luft pga. bakterier, som potentielt kan være farlige.

Nina 2008-10-15 08:40:34

Jeg tror det må være op til den enkelte at vurdere hvad man har lyst til at gøre med resten af maden i dåsen. Jeg fortæller bare hvad min uddannelse siger! Selvfølgelig er dåsemad ikke vildt farlig, men opbevaringen efterfølgende i samme emballage er ikke videre smart. Det må være op til Maggi at vurdere.

Christina 2008-10-15 09:07:35

Hej Christina Jeg er sikker på, at du skrev det i bedste mening, men det er ikke desto mindre forkert, der bakterieuvikling er værre i dåsen end hvis man omhælder maden. Hvis der er bakterier i maden, er de der også efter omhældning. Der er så vidt jeg ved, ikke nogen grund til ikke at bevare rester i dåsen i en almindelig husholdning. Man bør selvfølgelig dække maden til og sætte den i køleskab. Jeg kan tage fejl, så jeg vil meget gerne høre hvorfor, der skulle være problemer med at opvare rester i dåsen. Det med Clostridium botulinum er ikke rigtigt. Heller ikke andre bakterier. Som jeg skrev før var det anderledes før i tiden, da der ikke var coating inde i dåserne. Ikke pga. bakterier, men pga. overfladen inde i dåserne.

Nina 2008-10-15 14:19:46

Se nu er det "kun" 3 år siden jeg frivilligt tog mit hygiejne bevis påny da jeg mente det jeg havde var for gammelt efter alt det nye der sker hele tiden jeg gjorde det på en slagteri skole og der lærte vi nok en gang at alt konserves der ikke bliver brugt op når dåsen åbnes SKAL omhældes til anden beholder på grund af fare for udvikling af pølseforgiftning.

sj 2008-10-15 15:37:03

Jeg kan jo (igen) kun tilslutte mig teorien omkring pølseforgiftning. Det er i hvertfald det jeg er lært i. Jeg ved at man både i større køkkenproduktioner samt privat husholdning, fraråder man at opbevare fødevarer i dåserne af samme årsag. Hvis man er i tvivl kan man jo altid gå på fødevarestyrelsens hjemmeside og finde frem til inberetningerne af levnedsmiddelbårne sygdomme, så vil der dukke adskillige tilfælde af pølseforgiftning op. Der kan man i den forbindelse bl.a også se hvad den er opstået af........

Christina 2008-10-16 07:09:27

Jamen det vil jeg da undersøge. Beklager hvis jeg har været fejlinformeret og dermed har videregivet noget forkert. jeg har allerede læst en del steder om Clostridium botulinum bl.a. på Fødevarestyrelsens hjemmeside og på denne hjemmeside samt i mine lærebøger og ingen steder er nævnt, at man kan få pølseforgiftning af dåsemad, som har stået i dåsen efter åbning. Men som sagt, jeg vil da undersøge det, så det korrekte kan blive svaret her på siden.

Nina 2008-10-16 10:35:55

Hej Christina Kan du ikke angive mere præcist, hvor man kan finde alle de tilfælde af pølseforgiftning, som du skriver, at man kan finde på Fødevarestyrelsens hjemmeside? På Fødevarestyrelsens hjemmeside har jeg lige været alle de tilgængelige indberetninger igennem. Det dækker årene 1997-2004. Der er ikke ét indberettet tilfælde af pølseforgiftning (botulisme) pga. mad som har stået i en dåse efter åbning. I alle disse år er der kun ét tilfælde af sygdom pga. gift fra Clostridium botulimum og det var i 1998. Men det var pga. utilstrækkelig opvarmning af mad i et glas - ikke en dåse. Når man på Fødevarestyrelsen læser på information om botulisme, som er det mere præcise navn for "pølseforgiftning" er konserves slet ikke nævn, som en forekommende årsag. Det er på dette link (som man jo ikke kan sætte ind her, så jeg har lavet linjeskift efter foedevarestyrelsen) www.foedevarestyrelsen .dk/Foedevaresikkerhed/Mikrobiologi_og_zoonoser/Botulisme/forside.htm

Nina 2008-10-16 11:27:01

Hej Nina og andre. Jeg tror der er mange forskellige holdninger samt opfattelser af hvad der er rigtigt og hvad der er forkert i forbindelse med opbevaring af mad i dåser. Jeg tror det må være op til hver enkelt at gøre det man synes er rigtigt. Jeg startede med at skrive hvad mine erfaringer er. Maggi - som startede med at spørge ind til emnet kan jo bruge det som hun mener er brugbart og sortere resten fra. Jeg lukker i hvertfald her.

Christina 2008-10-16 13:28:45

Hej Christina Hvis du rent faktisk har oplevet et konkret tilfælde af Clostridium botulinum (eller pølseforgiftning) eller kan henvise til et sted, hvor jeg kan læse om det, vil jeg meget gerne vide det. Så kan jeg selv kan gøre og sige det, som er mest sikkert og rigtigt. Jeg har virkelig gjort mit bedste for at finde oplysninger (ikke holdninger men viden) om at "pølseforgiftning" er en risiko ved åbnede dåser. Det kan jo være, at dem som har fortalt dig, at der kan komme pølseforgiftning fra åbnede dåser tager fejl. Det kan også være at det faktisk er rigtigt, og så vil jeg som skrevet virkelig gerne vide det. Jeg mener, at rådgivning bør været baseret på viden. Så jeg vil gerne vide det, hvis noget jeg tror er rigtigt, viser sig at være forkert. Jeg blev lidt ærgerlig over at bruge en del tid på at gennemtrevle Fødevarestyrelsens indberetninger for at finde oplysninger, fordi du skrev, at de var der. Og det er da ærgerligt, at du ikke ønsker at kommentere det, så jeg kan finde oplysningerne. Eller måske indrømme, at du bare troede, at det stod, men ikke selv havde læst det.

Nina 2008-10-16 14:07:20

Jeg har som gammel husmor altid lært at man ikke må lade noget stå i en åbnet dåse. Det er muligt at dåserne i gamle dage var lavet af et andet materiale og at man defor ikke måtte opbevare resterne i dåsen. Men jeg lader aldrig noget stå i en dåse, kommer altid resten over i en tætsluttende plast-bøtte. Mvh Ekristensen

EKristensen 2008-10-16 14:53:29

Hej Kan man tilberede kylling halvt og så stege færdig dagen efter? Hvis man har det i køleskab indtil man tilbereder færdigt næste dag? På forhånd tak for hjælpen

Rikke 2010-02-05 09:49:46

Nej. Hvis kyllingen ikke er helt tilberedt, kan der komme vækst af bakterier. Det vil f.eks. ske mens kyllingen køler ned.

Nina 2010-02-05 15:57:44

Rikke og Nina Forklaring: Hvis kyllignen ikke er helt gennemstegt i første omgang, ja så er feks eventuelle salmonella bakterier ikke døde inden i kyllingen. Se det hedder viden og indsigt og har ikke noget med holdning at gøre. En lignenede forklaring kunne jeg også godt tænke mig omkring den påståede pølseforgiftning i mad der opbevares i åbnede dåser. Indtil den kommer, må vi jo antage at det er en påstand der ikke er belæg for.

Lasse E 2010-02-05 18:57:45

Når man har kogte kartofler, der er skåret i tern til biksemad og brunet på panden, kan man så lægge dem i fryseren????

Anette Jørgensen 2010-03-05 08:32:53

Hvorfor bliver brun farin altid så hårdt, selvom det også ligger i plastpose??? er der et godt råd ?

Anette Jørgensen 2010-03-05 16:26:41

6 mdr. Så smid det ud, hvis du har råd. (Gælder alt) KH

Dan 2011-04-02 18:30:01

Dan har ret mht. til de fleste levnedsmidler; men der er vel ingen grund til at smide selv helt forstenede fødevarer som sukker og salt ud. Det er efter min mening helt latterligt, at sukker og salt mærkes med sidste sagsdato. Der kan jo overhovet ikke vokse noget skidt i eller ske harskning i nogen af produkterne, sålænge de er koncentrerede. Jeg har f.eks. en pose dansk salt stående med nærliggende udløbsdato på. HA,ha. -Nu har stadset jo ligget i vores undergrund i måske en million år, hvorfor skulle det lige pludseligt tage skade af at stå et par år i mit køkkenskab? Find en morter frem og knus farinen. Hæld det knuste produkt i en TÆT pose eller æske, og det kan holde sig i pulverform evigt og det uden igen at størkne eller blive farligt.

Inger-Lise 2011-04-02 21:44:48

Læg en skive rugbrød sammen med farinen og bind posen til/luk glasset, så vil fugten fra rugbrødet lige så stille gøre farinen blød igen.

Birger Dølerang 2011-11-11 14:41:20

Farinen kan som ren holde sig i tusindvis af år. Det samme gælder ikke rugbrødet før det er tørret godt og grundigt ud.. Hvis man ikke har en morter, har man måske plastposer og en hammer, -slå på farinknotterne til de er pulveriserede. Hvis man ikke har en hammer, og alligevel læser denne side, er der en god change for, at man kan sætte sig selv, ægtefællen eller børnene til at knuse farinen, ved at hoppe på plasticposerne.. Grin!!

Inger-Lise 2011-11-11 17:12:33

når jeg har stig fisk kan man så nedfryse det der er tilbage,til evt sener brug

tina mikkelsen 2013-09-01 11:11:04

Stig fisk? Mener du stegt fisk? Man kan godt fryse stegt fisk.

Nina 2013-09-01 18:43:07

Har hørt at mad der fryses mister salt smag og der derfor skal tilsættes mere salt, hvis man ved det skal fryses ved nogen om det er rigtig?

Lone Jensen 2015-10-07 12:01:00

cialis online

PHOXESK 2021-07-27 07:55:41

Navn: