Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat/spørgsmål om:

Færdige blinis?

Hej allesammen. Jeg står og skal lave en forret med lune blinis, kaviar, laks osv. Da jeg er lidt i tidsnød og har en masse andet jeg også skal lave og tilberede, ville jeg høre hvor man kan købe sådan nogle færdiglavet.. Altså blinis?.. selvom det naturligvis sikkert ville smage bedst at lave dem selv. M.v.h Lene

Stenholt 2006-10-25 01:28:24

ok, du er i tidsnød, så er det li'som tem'lig meget for sent at jeg (og andre) svarer..

sdgsdyjj 2006-10-25 01:58:58

Tingene forholder sig anderledes...Der troede man sikkert at man havde en god pointe, men nej nej nej... idiot. Skal stadig have fat I nogle færdige blinis til på lørdag... Så hvis der er nogle andre som vil bidrage med et seriøst svar skal vedkommende være velkommen:)

Stenholt 2006-10-26 02:06:45

Jeg har set frosne blinis i Irma.

Nina 2006-10-26 07:54:10

De kan også købes i Metro.

Inger-Lise 2006-10-26 23:27:39

Blinis kan købes i de større Føtex-butikker, og i Bilka. De koster typisk i omegnen af 20-22 kr. og smager rigtig godt! :)

Frederik SS 2011-10-26 09:51:55

Hvad er forskellen på blinis og pandekager? Ha, jeg har til roastbeef serveret englændere færdigkøbte æbleskiver, og de var ret begejstrede for deres ensartede og kardemommekrydrede "Yorkshirepuddings"

Inger-Lise 2011-10-26 15:23:49

Jeg læser, at du til roastbeef har serveret ENGLÆNDERE!!! Hvad er dèt? Jeg vèd, hvad englændere er, og "Frankfurtere"; men ENGLÆNDERE??????? Hvordan tilberedes de(ingen uartige ord , eller tanker,hèr)! Hvor kommer "Yorkshire-puddings" ind i Blinis-konceptet? Var det ævleskiverne, man sammenlignede med englændere, eller Blinis; eller var det ensartede Yorkshire-puddings, i form af Blinis??? Jeg er, som følge af ovenstående, SVÆRT LÆSBARE OG M E G E T tvetydelige indspark LIDT i rundforvirring. Måske var det blot nogle englændere, der var begejstrede over de York-pudding-smagende runde "kugler? Eller var det ENGLÆNDERNE, der var færdigkøbte; eller var DE blot ensartede?? ;-} Hilsen,

Patrick! 2011-10-26 16:11:30

Søde, kære, humoristiske Patrick Du har ret, jeg har aldrig serveret englændere. Men jeg har faktisk en gang for mange år siden serveret en nordmand. Jeg havde jo 4 hunde, og vi ventede ved siden af grillen i timevis og i en drønende varme med alt klart på en nordmands ankomst. Jeg kendte ham kun fra Internettet. Alle hunde lå artigt med snuden op mod vinden og snuste i timevis duften fra oksebøfferne ind. Så kom normanden løbende ind i haven, samtidigt med at det der lød et tordenskrald og regnen begyndte at piske ned. Nordmanden, som hundene aldrig før havde truffet greb fadet med bøffer og løb ind i huset. Politihundetræningen virkede perfekt. Bøftyven blev anholdt. Bøfferne spredt ud over græsplænen og nordmanden kom på en smuttur på skadestuen. Ingen beklagelser iøvrigt, hn kunne godt selv se, at han ikke havde opført sig særligt smart. Han kunne i det mindste have hilst på husets beboere før han bortførte bøfferne.. Æbleskiver kommer ind i blinis konceptet fordi jeg har en mistanke om at pandekager og blinis kunne være det samme. Deraf associationen til mit fupnummer med æbleskiver = Yorkshirepuddings. Færdigkøbte æbleskiver smager faktisk smaddergodt sammen med en fyldig sovs og evt. lidt sødt som f.eks. tyttebær.

Inger-Lise 2011-10-26 17:54:52

Du har fortjent et stort kys. Bortset fra at Blinis og æbleskiver er henholdvis kugleformede og FLADE; så er englændere ikke, i flg. min overbevisning, kendt for det helt store køkken - i stil med det svenske. (kom så; skyd, jeg skyder igen). Hvad endte det med? Flade englændere med tranebærsauce og en tandstikker? Måske skulle vi konsultere min broder, enebarnet(A.E.Neuman)?? P.S. "Serveret en Normand"-hvordan? P.P.S. Der findesmangefærdige marmeluder, der er helt go'e. DøgnNetto har lige langseret noget GODT MEN DYRT! Hilsen;-)

Patrick! 2011-10-26 22:20:39

Jeg håber du sørgede for at tørre vovserne om munden!!!

Patrick! 2011-10-26 22:22:42

Der var ingen grund til at tørre vovserne om munden, det sørgede de selv for. Bøfferne var ædt, regnen slukkede grillen og den norske bekendt kom på skadestuen og var der i timevis. Jeg havde selv i ventetiden snust lidt for meget til rødvinen, så han blev kørt til skadestuen af en af mine venner. Du har ret. Norge, Serige og England har det til fælles, at man som regel får en helt fantastisk morgenmad og frokost. Jeg ser efter mange forsøg ingen grund til at investere i deres aftensmad.

Inger Lise 2011-10-26 22:46:02

"Kære" Inger-Lise. AMEN. P.S. Hvor ligger "Serige"? P.P.S. Har selv haft EEn Shaeffer-vovse! Hilsen.

Patrick! 2011-10-26 22:58:48

For en europæer med hund/hunde ligger Sverige meget, meget langt væk, og langt på den anden side af sindsygt mange dyre dyrlægebesøg, vaccinationer, ormekure, blodprøver for at se om vaccinationerne har virket osv. Landet er faktisk næsten helt utilgneligt for en hundeejer. Det skyldes, at "Landbrugsverket" er frygteligt bange for at de danske sunde hunde skal medbringe hundegalskab. Hvilket jo er totalt latterligt, da ulve, ræve, grævlinge, elge, rens- og rådyr osv. konstant bare lige uden sundherscertifikat løber ind over grænserne mellem Rusland, Finland til Sverige og Norge. Men "so be it" Og det er nok ret heldigt for de danske sommerhusudlejere. Tyskere med hund lejer på livet løs i Danmark og gavner vor betalingsbalance..

Inger-Lise 2011-11-01 15:51:21

Navn: