Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om:

kastanjer

kan jeg selv tørre ægte kastanjer, og i givet fald hvordan?

marianne hegstrup 2006-10-23 13:27:45

Hvad skal du bruge dem til?

Lars K 2006-10-23 19:53:46

måske skal hun spise dem

Lasse 2006-10-23 23:41:41

Jeg har et forslag til, hvordan du kan forsøge ud fra forskellige oplysninger, jeg har fundet på internettet. Jeg har fundet dette om hjemmetørring af mad på www.madogsundhed.dk: "Placer maden i en varmluftsovn, så luften kan cirkulere frit omkring eller i en almindelig ovn med åben låge og en ventilator placeres, så den blæser luft ind i ovnen Placer pladerne mindst 7-8 cm. fra hinanden Sørg for at køkkenet er godt udluftet under tørringen Tør maden ved 49-60 grader, hverken mere eller mindre. Hvis temperaturen er for lav, har skimmelsvampe og bakterier frit spil. Bliver den derimod for høj, bliver frugter og grøntsager seje og mister mange vitaminer Flyt rundt på maden af og til, så tørringen bliver så ensartet, som muligt." Der står jo ikke hvor lang tid det tager. Her er mit forslag: hvis man vejer lægger 100 gram kastanier for sig selv og vejer de samme kastanier efterhånden som tørringen skrider frem, er de klar når vægten er nede på ca. 55 gram. Det har jeg sjusset mig frem til således: Friske kastanier har et vandindhold på lidt over 50 gram. Det har jeg læst på www.foodcomp.dk. På www.empirechestnut.com har jeg læst, at man tørrer dem til et vandindhold under 15%. Så når 100 gram kastanier har tabt 45 gram vand, burde de være tørre nok.

Nina 2006-10-24 09:16:06

Hvorfor vil I tørre kastanierne? Tørre nok til hvad? Spørger fordi, jeg fra år til år, har svært ved at huske temperaturer og bagetid m.h.t. ristede kastanier. Sommetider er mine friske kastanier melede, sommetider af konsistens á lá revne gulerødder. Jeg samler hvert efterår en masse ægte kastanier, de holder sig friske i et gammelt kartoffelnet net hængt op i min garage eller mit udhus.

Inger-Lise 2006-10-24 16:56:17

Hvis man tørrer kastanjer - menes der ikke noget fugt tilbage - de bliver stenhårde - derfor spørgsmålet - hvis de skal spises - skal de bages/ristes - her er en opskrift...: Tør kastanjerne med fx køkkenrulle. Skær - i toppen af hver kastanje - et stort kryds i skallen. Fordel saltet i et ovnfast fad (ca. 4 x 15 x 25 cm). Stil kastanjerne i saltet, med krydset opad og bag dem midt i ovnen i ca. 25 min. Bag yderligere ca. 5 min., hvis kastanjerne ønskes helt bløde. Mvh Lars

Lars K 2006-10-24 20:58:30

Bare til orientering - man kan købe tørrede kastanier, som er beregnet til at spise. Ikke direkte, men efter udblødning og tilberedning.

Nina 2006-10-24 21:42:54

Godt ord igen - men hvorfor først købe friske - tørre dem og derefter bløde dem op - når man kan købe dem tørret? Mvh Lars

Lars K 2006-10-24 22:01:52

Tørring forlænger holdbarheden. Friske kastanier har et højt vandindhold, som nævnt ovenfor, og har derfor ikke en lang holdbarhed. Friske hasselnødder og valnødder tørres f.eks. også for at kunne holde sig. Der er bare den forskel, at de er nemme at afskalle efter tørring.

Nina 2006-10-25 08:23:02

Tak Lars Men kun 25 min??? Hvilken temperatur i ovnen, og skal den være varm når man sætter dem ind?

Inger-Lise 2006-10-26 23:22:02

Det har virket hver gang - men tag 1 ud, fjern skallen og mærk efter....200 grader og den skal være varm.... Go fornøjelse Lars

Lars K 2006-10-27 20:11:53

Tak til Lars- Endnu en gang, næsten et år efter! Godt at VOMs hukommelse er bedre end min egen. Men handler dit råd m.h.t. varme og tid i ovnen om udenlandske ( måske allerede tørrede) eller friske kastanier? Min mors ældgamle "Frøken Jensen Kogebog" siger 3/4 time ved kraftig varme, min egen siger en halv time ved "jævn" varme. Måske kan forskellen skyldes at den gamle kogebog operere med danske friske kastanier og nye kogebog med importerede og måske tørrede? Vi har i øvrigt forsøgt os med glacerede kastanier som et alternativ til de brunede klartofler til flæskesteg og stegt and. Kastanierne smager en mindst million gange bedre. Jeg snittede dem i toppen, ligesom til risning, kogte dem 20 min, pillede dem og brunede dem. Lækkert, lækkert.

Inger-Lise 2007-10-20 17:10:47

Måske skyldes forskellen at 200 grader i varmluftsovn svarer til en højere temperatur eller længere tid i almindelig ovn. Min kogebog siger 25 min ved 225 grader i almindelig ovn. Kastanierne skal stå i et tykt lag salt.

Nina 2007-10-21 17:16:29

Tak for hjælpen! Men, selv min såkaldt "nye" Frøken Jensen er fra før varmluftsovnenes tid. Der var derfor, jeg tænkte, at den ældgamle opskrift måske byggede på friske, danske kastanier, mens den nye opskrift var rettet mod importerede og måske semi-tørrede.

Inger-Lise 2007-10-22 15:07:12

Krydset er jo nok nødvendigt, dels for at forhindre eksplosion, og dels også for senere at kunne pille kastanierne. Behøver krydset egentligt at være i toppen af kastanien eller er det kun fordi, de så ser smukkest ud? Når børn deltager i tilberedningen synes det svært for dem at lave krydset lige netop i toppen.

Inger-Lise 2007-10-22 15:18:26

Nej. det er kun for syn skyld, man kan sagtens krydse dem ovenpå :)

laura 2007-11-26 19:37:10

Tørrede kastanier kan hakkes og bruges i musli.

Susanne Topshøj 2019-10-18 07:28:38

Navn:
Cookiesinformation